1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530289 inlägg · 4121 ämnen

Swedbank Arena.

Sv: Swedbank Arena.
Frisco: För MODO:s del måste det varit en suverän satsning, ekonomiskt. Hur ekonomin ser ut för Arenabolaget, vet jag inget om. Men jag tror nog att det bolaget går rätt bra också.

Poffa: Han lider säkert oerhört, den gode bumpis

Poffa: Nej. Jag bara undrar. Jag har ingen aning om det varit en bra satsning ekonomiskt. Sportsligt däremot har den varit fantasisk.

Frisco: Var det du som var Bumpis?

Poffa: Vad kostade arenan? Hur mycket pengar är det kvar att betala på arenan? Hur mycket har det batalats av i år? Har arenan gått bra ekonomiskt detta första året?

hellge: Undra om Bumpaberra fortfarande anser att arenan är en felsatsning?

”Hammarby Fotboll AB omsätter 90 miljoner och gjorde en vinst på 5,4 miljoner, varav 14 millar kommer från Runström och Stoor affärerna.

AIK Fotboll AB har 96 miljoner i omsättning och 13,5 miljoner i vinst före skatt.

Djurgåden Fotboll som är svårare att tolka har intäkter på 118 miljoner där 26 miljoner kommer från spelarförsäljningar och 8 miljoner i föreningsbidrag från Djurgårdsandan.”

Uppgifterna är hämtade från en utmärkt blogg som lystrar till namnet:
osynligahanden.blogspot.com/2007/04/osynliga-handen-sammanfattar.html

Malmö FF har en omsättning på 118 miljoner men har ett eget kapital på över 100 miljoner, enligt deras hemsida.

Med andra ord är Färjestad och MoDo de idrottsklubbar i Sverige som har den högsta ömsättningen med 125 miljoner (125-130 i FBK:s fall). Malmö FF är den rikaste klubben, d.v.s. högst eget kapital, före Färjestad och Frölunda.

MoDos ekonomiska utveckling måste helt enkelt vara den mest fantastiska som något svensk klubblag gjort alla sporter inräknade. Möjligen kan FBK:s satsning när man byggde LLA konkurrera.

Att jag och många andra ibland var skeptisk till arenabygget måste man nog betrakta som aningen pinsamt så här i efterhand, kanske t.o.m. oerhört pinsamt. Omsättningen är mer än fördubblad och ekonomin har gått ifrån att vara blödande till att vara lysande.

Hyfsad utveckling ba liksom typ!

westerlind: Oroa dig inte för mig. Jag klarar mig så bra, så.

westerlind: Fri från skuld.

westerlind:

Jag är nere på den nätta summan av 120 998 kronor nu. Resultatet får du själv fundera på.

Lumber Jack: Ok, Fiskja?

westerlind: Det är inget som nått över landsskapsgränsen, du får höra dig för lite söderut.

Paddan & Lumber Jack:
Trevligt killar. Jag har hört att en anonym person från Kungsholmen har lämnat in ett förslag att man ska döpa om A-kassan till Y-kassan - men jag vet inte varför.

westerlind: C:a 330 000 back till CSN, men med tanke på guldet som rasade in känner jag mig på plus ändå.

westerlind: Tja, vad ska man säga.

Skulder... strax över 100 papp i studieskulder. Också skyldig till att ha tvingat elever att ha lektion mot deras egen vilja.

Resultat: Ett papper med krafsklotter på och ett lärarvikariat.

Tvåtallar: "Fina siffror men för en som håller på med ekonomi betyder dom inte så mycket. skulle va roligare att se Blansräkningarna där man ser skulderna oxå i relation till resultatet."

Lysande idé. Skulle gärna se hur skulderna är i relation för resultatet för t ex:
- Lumber Jack
- Frisco
- NuMo
- Paddan
- Knaskamilla
- Poffa
- Moström
- scim
- m fl, m fl...

Själv har jag inga oerhörda förväntningar, men överraska mig gärna.

Hawerchuk: Vi kan ju även jämföra siffrorna med det totala antalet åskådare i de olika arenorna under säsongen.

1. Frölunda HC 309682
2. MODO Hockey 256010
3. Linköpings HC 254182
4. HV 71 244509
5. Färjestads BK 243515
6. Brynäs IF 208394
7. Djurgårdens IF 192231
8. Timrå IK 163299
9. Luleå HF 134412
10. Skellefteå AIK 123301
11. Mora IK 115180
12. IF Malmö Redhawks 104850

Hawerchuk:
Fina siffror men för en som håller på med ekonomi betyder dom inte så mycket. skulle va roligare att se Blansräkningarna där man ser skulderna oxå i relation till resultatet

Intressant!

Omsättningsligan:
1. Färjestad 125-130 milj.
2. Modo 125
3. Frölunda 120
4. HV71 110-120
5. Linköping 115
6. Brynäs 100
7. Timrå 85
8. Malmö 80
9. Luleå 75
10. Djurgården, Mora 70
12. Skellefteå 62

Kapitalligan:
1. Färjestad 80 milj.
2. Frölunda 60
3. HV71 30
4. Modo 15
5. Mora 12
6. Linköping 10
7. Timrå 8
8. Brynäs 3-6
9. Skellefteå 4
10. Luleå 2,3
11. Djurgården 0,5
12. Malmö 0

Resultatligan:
1. HV71 11-12 milj.
2. Modo 8
3. Färjestad 5-7
4. Brynäs, Frölunda, Linköping 5
7. Mora 3,2
8. Skellefteå, Timrå 2
10. Luleå 0,3
11. Djurgården 0
12. Malmö 0

Slår vi ihop placeringarna och delar på tre får vi följande tabell:
1. Färjestad 1,666
2. HV71, Modo 2,666
4. Frölunda 3
5. Linköping 5
6. Brynäs 6
7. Mora, Timrå 7,333
9. Luleå, Skellefteå 9,666
11. Djurgården, Malmö 10,666

Det skulle vara roligt att se en uträkning som jämför detta med resultatet i serien på något underfundigt sätt.

Wayne Gresky:

Ja, jag trodde också att det skulle ha gått sämre för Lule. Hade jag varit luling hade jag nog varit lättad över de där siffrorna. Eller också hade jag haft bättre koll och vetat att det inte skulle gå sämre...

Dream Team: "Kommentar: Uppgifterna baseras på uppskattningarna från klubbdirektörer och ordföranden i elitserieklubbarna. Små justeringar kan ske eftersom samtliga­ intäkter och utgifter inte är ihopräknade."

Trodde faktiskt att Luleå gick sämre. Men gjorde ju tydligen vinst iaf?

Wayne Gresky: Ja, för det är väl omsättningen som är relevant i sammanhanget, och det som ger besked om var lklubben står vad gäller slagstyrka både i nuläget, men även om man höjer blicken och tittar lite framåt. Mycket intressant.

Wayne Gresky: ang vinsten på 8 mille så ligger det ett antal miljoner i slutspelet. Bara at5t gratulera. Man får väl hoppas att FBK åker på en skattechock ;-)

knaskamilla: Sedan ska det väl snart också inledas ombyggnadsarbeten i arenan, förmodar jag. Det som redan är klart, vad jag hört, är att köket kommer att byggas om och ut samt att det väl är tal om att eventuellt bygga en sportbar till på etage 4.

Wayne Gresky:

Jag skulle iofs hellre ha delat ledningen i eget kapital-ligan, men det kanske kommer...

knaskamilla: Och delad ledning i omsättningsligan (mer eller mindre iaf).

Paddan:

Åtta mille plus. Nice.

mattias - 74: Jepp och då blev det semesteransökan.

Det här kanske passar in här, på sätt och vis.
Sportbladet redovisar idag i pappersupplagan:

"Så har det gått för din klubbs ekonomi säsongen 2006/2007"

MoDos siffror är :
Omsättning: 125 miljoner
Resultat: 8 miljoner
Eget kapital: 15 miljoner

Övriga lags siffror

MIF
80 miljoner
0
0

DIF
70 miljoner
0
500.000 kronor

LHF
75 miljoner
300.000 kronor
2,3 miljoner

SAIK
62 miljoner
2 miljoner
4 miljoner

TIK
85 miljoner
2 miljoner
8 miljoner

MIK
70 miljoner
3,2 miljoner
12 miljoner

BIF
100 miljoner
5 miljoner
3-6 miljoner

LHC
115 miljoner
5 miljoner
10 miljoner

FHC
120 miljoner
5 miljoner
65 miljoner

FBK
125-130 miljoner
5-7 miljoner
80 miljoner

HV
110-120 miljoner
11-12 miljoner
30 miljoner

MorganaLefaey:

Det var visst i Borlänge dom spelade

Tur för mig =)

Se länk

mattias - 74: Man skulle digga sönder nacken om de kom och spelade i hallen. Men har svårt att tro att de skulle locka speciellt stor skara.
I år spelar de tyvärr inte på sweden rock om jag inte missat något. Men nog har de varit där och spelat.

Hade sett vackert ut med Nightwish, Within Temptation och Morgana Lefay som rockar loss lite innan. Men det lär nog aldrig ske.

Salle: ja på detta sätt kunde hela laget ta finlandsfärjan till träningen.

spud: Va skall Timrå träna i Swedbank?!??!

Salle: Det blev inget, isprinssesorna hade tydligen träning dagen efter.

spud: När släpps biljetterna...

En liten skön kväll i swedbank enligt mig,

Öppnar kvällen gör Miss Li som slår KO på alla som inte hört talas om henne, och därmed är ribban uppe på världsrekordshöjd.

Sen dunkar Tiger Lou ut sina låtar och allt börjar kännas overkligt bra.

Som avslutning får kvällens stora namn Sahara Hotnights avrunda med att lyfta tillbaka taket på sin riktiga plats, alla vet ju att det ligger lite snett efter slutspelet.

En helt realistisk kväll som åtminstone jag skulle njuta av. Men förmodligen inte tillräckligt många med mig.. :) Men huvudsaken att jag är nöjd.

MorganaLefaey:

Skulle inte just Morgana Lefay spela där också??

Wayne Gresky: Mossiga hårdrocksband? Hårdrock is da shit man! :)

Men vad som helst som inte innebär att 80% av besökarna är svensktoppsdiggande 40-talister vore välkommet, vare sig det är hårdrock, alternativ rock, synth, pop, punk, vad som helst egentligen. Bara det är ett stort namn som lockar de lite yngre generationerna ur stugorna och låter de äldre sitta hemma med sitt kära Så ska det låta.

spud: Haha!

Fast E-type kanske kan smälla av några bomber. Tror att det fortfarande finns ett uppdämt behov i Övik att se en sådan brisera sen ifjol.

knaskamilla: Det hade ju varit smartare att lägga ut Sebastian i Umeå, Anders Johansson i Sollefteå och E type i Härnösand. På så sätt måste alla inom den halvcrikeln till övik. För det är så deras dragninskraft fungerar.

Wayne Gresky:

Jag tror att det är hugget som stucket om vi får Elvis eller Beatles, faktiskt.

På tal om stora artister så såg jag att Sebastian, Anders Johansson och E-type kommer till Övik med RixFM-festivalen. Hurra.

knaskamilla: Beatles verkar tufft, iaf om alla fyra ska var med...du tror jag mer på Elvis!

Wayne Gresky:

Jag tycker inte att vi ska nöja oss med mindre än Beatles. Eller möjligtvis ABBA.

Petey21: Usch mossiga hårdrocksband...ge oss the Cure!
Eller varför inte ett återförenat the Smiths? Gäller bara att Ecke fixar återföreningen först...

MorganaLefaey: Banden du räknade upp skulle ju vara kanon! Och efter att ha sett filmen Detroit Rock City på tv för någon vecka sen gick jag även och drömde lite om att Kiss kunde komma till arenan. Eller nåt annat klassiskt hårdrocksband. Man skulle kunna ha något lokalt band, t.ex Destynation, som förband och sedan rocka loss med några riktiga klassiker från något/några nämnda band. Det borde nog inte vara omöjligt att locka upp dem, bara det inte blir kalla handen från MoDos håll igen.

knaskamilla: Så ska det låta? Finns det folk här som kollar på det? Skrämmande!

Petey21:

Är inte det den där smilfinken från Så ska det låta?

Salle: Jag får hoppas att så är fallet, så att det inte beror på att man från MoDos håll inte VILL ha pop/rockkonserter i arenan, av allehanda anledningar.

Och ja Wayne, jag kallar det "finare" av den enkla anledningen att det är sånt som de äldre generationerna föredrar, även om det inte handlar om Svansjön. Kan tänka mig att medelåldern varit tämligen hög på alla evenemang hittills (utom möjligen då Trollkarlen från Oz).

Och vem är egentligen den där Johan Landqvist? En sökning på "Johan Landqvist Orkester" genererar i hela fyra träffar, varav två från åffisijella. Enbart Johan Landqvist genererar några hundra träffar, men han verkar inte ha någon egen hemsida. Låter inte som någon "blockbuster" direkt...

Petey21: Håller fullständigt med. Är det tänkt att det enbart skall ske sådant som kan intresserade de mellan 35-60? Nu skall man väl inte direkt klaga då man är och slickar på undre gränsen men nog hade jag hellre sett lite evangemang med artister liknande:
Aerosmith
Scorpions
Skid Row
Thin Lizzy 
Eller liknande som Sweden rock kör i sommar. 
Ja vissa kanske man inte skulle kunna lura dit, men nog finns det liknande band som måste kunna tänka sig att spela en runda i ö-vik. 

Salle: Skulle det inte gå att boka in Sisters of Mercy?

För övrigt skulle jag använda "Temple of love" som intromusik vid spelarentren om jag fick välja.

« · 884638 · »