1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532125 inlägg · 4126 ämnen

Swedbank Arena.

Sv: Swedbank Arena.
Wayne Gresky:

Linda. Borde locka Poffa i alla fall.

För övrigt prioriterar jag också årsmöte framför RixFM-festival. Det spelar inte ens i samma division.

Paddan: Ja visst känns det som om säsongen är räddad på något sätt? Det blir liksom inte större än så här!

Wayne Gresky: Oj, nu behöver man ju inte vara nervös över var Timander hamnar när man får såna extatiska nyheter.

Vem saknar Toto nu när dessa storheter ansluter till "The Heart of Music"?

I dagens pappersupplaga av Allehanda står det lite om ekonomin och Swedbank Arena.

"Vi hade budgeterat för en vinst på tre miljoner kronor, resultatet bör nog vara lite bättre än så, säger Häggström som alltså tycker att det ska bli spännande att få lämna över resultatet till styrelsen".

Hmm, en budgeterad vinst på tre miljoner och ändå hade man bara budgeterat med en snittpublik på lite drygt 5.500 per match. Låter optimistiskt.

"Vad gör ni med vinsten?
-Det är styrelsen som tar beslut på vinstdisponeringen. Men vi är tungt belånade och arenan ska inte köras ned. Där ska vi fortsätta investera, säger Häggström.
Det ska läggas klinker i delar av korridorerna, det ska byggas en snögrop och det ska installeras luftkylning. Bland annat."

"-Ett internt mål är att fem år från att vi driftsatte hallen ska den designmässigt vara i samma skick, men den ska vara bättre anpassad för den verksamhet vi driver, säger Jerry Häggström."

Poffa: Peter då, får inte han också turnera?

Kent åker tydligen ute på turné i höst. Vore väl ett lämpligt band för Swedbank. Men det är klart, det kanske krockar med nån julkonsert med Lasse Kronér, Christer Sjögren och Anna-Lotta Larsson.

Paddan: Från Östersund går Tvärflöjten 15,45. Framme i Övik 20.10. En liten väntan där till 21.45 så är du hemma i Bjästa igen 22.10.

14.20 går förresten bussen från Krokom. Framme i Östersund 14.45.

Paddan: Buss (Tvärflöjten) från Haffsta 06.56. Framme i Östersund 11.30.
Ja om du inte vill ha morgonpromenad till Haffsta kan du åka från Bjästa 06.10 och vara framme vid Rondellen 06.32. Bussen mot Östersund går från bustationen 06.50.
Från Östersund till Krokom åker du Linje 150 klockan 12.10 och är i Krokoms Centrum 12.45.

Eller så kanske min plats inte blir upptagen ändå, om det går som tänkt. Tro bara hur man tar sig till Krokom på måndag morgon.

Poffa: Det verkar som att man inte är uppe i 4.000 VIP/seriekort än, enligt den senaste nyheten på hemsidan. "Det finns fortfarande platser kvar för nya kunder!"

Poffa: Vi nås av glädjande rapporter att min sittplats kommer att vara slutsåld under varenda hemmamatch elitseriesäsongen 07/08. Så tidigt har nog min sittplats aldrig tidigare varit fulltecknad. Det beräknas att den exempellösa framgången för Klacklösa Skor Ltd är den största bakomliggande faktorn.

Wayne Gresky: Man ska inte klaga över de där siffrorna. Håller med, man myser. :-)

Är det förresten någon här inne som hört hur det går med biljettförsäljningen till kommande säsong? De skulle ju sätta stopp vid 4000 VIP/seriekort sas det, något som jag inte kan förstå. Vill fler köpa säsongskort av något slag borde det väl inte vara några problem. Det kommer ju trots allt vara säkert 2000 biljetter per match som finns ute till lösbiljettsförsäljning.

Lumber Jack: Känns oambitiöst att nöja sig med en hängläktare. Varför inte två?

Med alla lördagsmatcher kommande säsong så tror jag att tillgången i barerna är a och o för att höja omsättningen ett snäpp till. Shots borde vara det bästa sättet att kränga så mycket alkohol som möjligt på kort tid.

Wayne Gresky: Imponernade i fall det stämmer. Men undra om vi inte skulle kunna dra in än mer pengar om vi byggde en hängläktare ovanför sektion 401? Där är det som bekant en sjuh-vetiska efterfrågan på sittplats.

Wayne Gresky: Expressens siffror känns alltså mer trovärdiga.

Wayne Gresky: Intressant fortsättningsläsning om våra vänner i elitserien här. Som vanligt får man väl ta siffrorna med en nypa salt. De skiljer sig iaf en del mot vad Aftonbladet tidigare presenterade. I mina ögon känns de dock mer trovärdiga.

Poffa: Senaste uppgifterna om hur bra vi gick ekonomiskt den gångna säsongen. Tidigare var det väl tal om 5-7 miljoner kr i vinst? Jag tyckte det lät lite lågt. 10-12 miljoner kr låter mycket bättre! En sån där artikel man sitter och myser till.

Petey21: Jag fick intrycket att det var klart till 100% att det blir ny jumbotron.

Om det sedan är oegentligheter eller nåt om typ, storlek och sånt är en helt annan femma.

Petey21: Sedan så kommer givetvis frågorna: Är det HDTV-skärmar? Kommer den där förbannade "Always look on the bright side of life" även att vara utvisningsreklamfilmsmusik kommande säsong?
Kommer man att anställa Poffa som Hesa Fredrik kommande säsong, eller frilansar han vidare som mistlur?

Salle: Om man får tro artikeln i tidningen så är de ju inte säkra på när de kommer att byta, fick du det intrycket under ditt besök med eller var det helt klart att det blir under industrisemestern då? De kanske blev så imponerade av denna jämförelseskärm att de bestämde sig nästan direkt efter intervjun med Tidningen 7?

Salle: Själv tycker jag att det räckte med "jämförelseskärmarna" som SVT hade med sig under Melodifestivalen. Där såg man allt klart och tydligt och med kristallklar bild istället för det filmjölksfilter som vår nuvarande mediakub skickar ut bilderna genom

Petey21: Det hängde ingen jämförelseskärm nere i arenan vad jag kunde se varken från Restaurangen eller från Kortsidan bakom utv.båsen, när jag var där i går och förrgår. Men det var ju kanske senare än de "tidigare i veckan" som 7 skrev.

yaqop: Tidningen 7 skriver faktiskt om en eventuell ny jumbotron i numret som kom ut idag. För de som inte bor i Ö-viksområdet så kan ni läsa om den på länken (i pdf-format, scrolla ner till sidan 9 i pdf-filen).

Tydligen så har ett företag hängt upp en 180-tums LED-skärm (lysdiodteknik) i taket bredvid nuvarande skärm (som är på 140 tum), för att jämföra, och skillnaden blir riktigt stor, både i storlek men framförallt i bildkvalitet. Ni kan själva se skillnaden på en bild i artikeln.

Men det står även att man inte är helt säkra på att det blir till kommande säsong, eller exakt vilken modell det handlar om eftersom det finns flera tänkbara leverantörer.

Hoppas dock att det sker så snabbt som möjligt (under semestern som det skrevs tidigare) och att det inte blir någon halvmesyr utan att man väljer t.ex den på bilden, den ser riktigt bra ut i jämförelse. Man skulle ju kunna använda samma resultattavor som nu, för de är det inget fel på, men bygga om själva "lådan" för att passa dessa större bildskärmar.

yaqop:

Jag gissar på att Salle gjort ett "hembesök" i arenan.

Salle:

Finns det någonstans man kan läsa om den nya jumbotronen?
Eller är det från egna källor du fått det..

wap.hockeysnack.com
Salle är inte alla era public bars allmänna? Däremot så har både LA o SBA att laga mat. Tacka vet jag "Wendys "

Paddan: Dock så skulle puben på bottenplan bli "allmän" och även öppen ett tag efter match. Den som var där nere flyttas upp till plan 2, hörnet längst ut emot vattnet.
Sen skulle det troligen kunna bli mer mat i de olika pubarna då dom skall bygga om köket (mest nya apparater) för att öka kapaciteten.

Paddan: Nej de tror jag inte det var och Nej inget sånt sågs eller nämndes när jag var på säljbesöket idag.

Salle: Just ja, du har inte sett några tecken på ombyggnationer av pubarna på etage 4?

Salle: Förresten, akustikplattor... det är inte de ljuddämpande plattor som snickarna plockade ner från taket i vårt lärarrum för ett par veckor sedan?

Paddan: Nej jag menar såna signaler som får folk utan pubbar på sin sida arenan att lämna sina platser mitt under spelet för att ta upp alla platser i dessa utrymmen för alla dom som sitter på RÄTT sida.

Sen att inte vissa är för dumma/smarta för att falla för dessa signaler är tydligen bara ett inställningsproblem.

Salle: Du menar såna signaler som att man börjar räkna kassorna och förbereder nedstängning av kioskerna redan innan andra periodpausen är över, eller att erbjudanden om förmånliga priser i sportbarerna inte automatiskt betyder att man faktiskt har de sakerna till försäljning.

scim:

Nej, jag håller på att lägga upp gardiner. Just nu väntar jag på att strykjärnet ska bli tillräckligt kallt för att jag ska kunna försöka få bort det som fastnade på det när jag strök på för hög värme.

Själv då?

knaskamilla:

Har du lite att göra eller?

knaskamilla: Jo det är den. Men det kan man enkelt tjäna in på de sublima budskap om att inhandla olika saker som dom kan plantera i våra oförstörda medvetande.

Salle:

Oj. Det låter ju nästan ännu dyrare än att köpa en Jumbotron i stället för en mediakub.

knaskamilla: Nej kära du. Det blir en imaginär sak som skickar ut impulser direkt in i våra sinnescentra så att vi tror att vi ser en riktigt dyr, fin jumbotron med perfekt bildkvalite. :-)

Salle:

En riktig?

Det är tydligen klart nu att vi kommer att kunna se repriserna tydligt och klart i framtiden.
Det skall nämligen in en ny Jumbotron i valvet nån gång under sommaren (trol. industrisemestern).

Dessutom kommer vi kanske att kunna hör HA säga sina "som helst" i de intervjuer som sänds ut i högtalarna då Skanska är på plats för att förbättra akustiken. Dom är i full färd att montera upp nån slags akustikplattor i taket ovanför sittplats på utv.bås-sidan för närvarande. 

knaskamilla: Grattis.

Wayne Gresky:

På tal om bra satsning för Övik så läste jag en kort intervju med Kristian Luuk i någon tidning för några veckor sedan. I intervjun lovprisade han Övik som Melodifestivalsstad. Observera att det var han själv som tog upp Övik, inte personen som gjorde intervjun. Och jag hörde någon annanstans ifrån också att Övik hade det bästa melodifestivalsarrangemanget i år. Det var någon som hade jobbat i många år med melodifestivalen som hade sagt det.

Poffa: Det hade varit bättre att satsa pengarna på åldringsvården. Tänk dig själv. Åtta millar plus.

Wayne Gresky: Min också, till 110%. Jag var odelat positiv redan då arenan projekterades. Men väldigt många trodde att den skulle bli för dyr, osv. Bumpis var väl den största förespråkaren för den negativa sidan.

Han skulle ju flytta till Skellefteå, hellre än att bo kvar här och se hur kommunen gick under pga kostnaden för Arenan. Fast, vad jag vet så bor han kvar här än.

Poffa: Jag tror nog att det var en bra satsning för Övik också. Let's face it. MoDo är det som sätter Övik på kartan idag. Vill man satsa på turism, vilket man borde göra med tanke på världsarvet i närheten så är all publicitet som laget genererar guld värd. NY Times t ex, hur bra reklam är inte det? Om en engångssatsning på några miljoner räddar kvar MoDo i högsta serien under överskådlig tid så är det fantastiskt väl investerade pengar. Det är iaf min övertygelse.

Frisco: För MODO:s del måste det varit en suverän satsning, ekonomiskt. Hur ekonomin ser ut för Arenabolaget, vet jag inget om. Men jag tror nog att det bolaget går rätt bra också.

Poffa: Han lider säkert oerhört, den gode bumpis

Poffa: Nej. Jag bara undrar. Jag har ingen aning om det varit en bra satsning ekonomiskt. Sportsligt däremot har den varit fantasisk.

Frisco: Var det du som var Bumpis?

Poffa: Vad kostade arenan? Hur mycket pengar är det kvar att betala på arenan? Hur mycket har det batalats av i år? Har arenan gått bra ekonomiskt detta första året?

« · 888778 · »