1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480574 inlägg · 4078 ämnen

Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01

1242010 · » Till forumet


Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Salle: Ditt förslag om domar-återväxt nedan kanske vi borde bevara o fundera vidare omkring? Jag har också haft samma känsla under ett par säsonger nu, spelet/spelarna, allt runt ES går framåt, men domarna? För ett antal år sedan tyckte jag alltid Rådbjer gjorde bra matcher, han fick ju också Guldpipan 97-03 , men sen? Nu vet jag faktiskt INGEN riktigt bra domare i Sverige, tyvärr! Varför ska vi ha de kanske viktigaste personerna som avgör matcher mellan heltidsproffs som nån slags deltidsarbetare? Helt befängt!
Självklart är det nu inte bara denna senaste match som får en reagera.
Nån som vet hur snacket går i NHL? KHL? I NHL är det väl inte alls samma snackande med domarna som i Sverige? Vad tycker fansen där?
En diskussion som lär fortsätta, allas mål borde ju vara en rejäl kvalitetshöjning över hela linjen.
(Hupps!! Hamnade kanske i fel tråd! Bör byta tråd...)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
shinzawai: Äh, man var nog rätt känd sen tidigare. :)
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
T7 tar upp våra problem med Kuben.

www.webben7.se/1480-fansens_kravaldrig_mera_kuben.aspx

Gresky mf är numera kändisar.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: Kung Borde, Ville, Kunde och Skulle har det väl varit i vinter: )
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
TIKbiff: Vi har inte haft någon matchvärd som blivit för full i Gävle, dock en polis som var med på resan.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud:
Är han kanske dryckespolare med eran matchvärd som blir för full i Gävle?
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
mikenomad: Ne, men du har potential att göra omvandlingen till den finare skruden.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: Jag fattade första gången. Är jag snabbtänkt kanske?
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: Då är jag med. ;)
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Wayne Gresky: Menade nog Kung Bore
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: Kung who?
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
mikenomad: Ja det är märkligt att han viker ner sig, han borde göra som Luleingen i Övik som anklagade Kung Borde för att bjuda på vinterklimat i Övik i Januari, och han som var klädd i T-shirt..
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: Skandal! Han kan ju inte nöja sig med att anmäla ordningsvakterna, även polisen tycks ju ha begått tjänstefel!
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
-JK-: Ja den och sundströms är så korkade att man häpnar, inte bara att deras övergrepp är så uppenbara regelvidrigheter, de får ingen fördel genom deras ageranden även om de sluppit utv. Jag hade på nåt sätt förstått den om det var Tuokko eller nån som spelar på adrenalin. Men inte de som ska vara lugna och stå för trygghet och smartness. Upp å ner vända världen.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
renen: Det som är pinsamt med näslunds utvisning är att han slår av klubban på timrå spelaren när foppa har friläge, han borde ha lite mer rutin än så.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Dream Team: Härligt att se att vi är eniga.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Wayne Gresky: Ja, det är synd om er, riktigt synd. Moraliskt sett så är ju guldet redan ert. No bother even playing for it, typ.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Bragd-Birger: Vi bör nog ligga en bit över 80 pinnar där om domarna hade dömt efter regelboken den här säsongen.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: Nä, det där var droppen. Jag utökar er moraliska poängtilldelning ytterligare.

Aktuell moraltabell:

8. Modo 69 p
9. Luleå 69 p
10. Timrå 61 p.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
mattias - 74: Man bör nog undvika att ha jäviga domare i matcherna iaf.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud:Ja alltid något som muntrar upp tillvaron en dag som denna, men det är inget man höjer ögonbrynen för :)
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01

Salle:

Domarna är inte mer än människor dom också men oftast har dom en förmåga att hamna i blickfånget då dom enligt spelarna är kassa och döma. Vänd på det. " inga domare , inga matcher " Vem skall döma då? Publiken :-)

Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Lite roar små, och jag känner mig lite liten idag.

"Det var när Skellefteå AIK tog emot Timrå på hemmaplan som ett avgästernas fans visade sig ha blivit överförfriskad.
Mannen avvisades därför från Skellefteå Kraft Arena.
Nu har mannen gjort en polisanmälan mot ordningsvakterna. Han menar nämligen att de gjort ett obefogat ingripande och att han enligt sin egen bedömning inte alls var för berusad för att befinna sig inne i matcharenan och bevittna bataljen på isen.
- Det ska dock tilläggas i det här fallet att mannen efter avvisandet togs av polis enligt lagen om omhändertagande av berusade personer och fick tillbringa kvällen i tillnyktringscellen, säger Lars Westermark, chef för Skellefteåpolisens jourenhet."
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
mattias - 74: "oavsett om han varit bra eller inte"

Det är ju där skon klämmer. Jag har ännu inte gått ifrån en enda hemmamatch el TV-sedd bortamatch denna säsong och tyckt att domarinsatsen har varit just bra. Jo förresten hände det en gång när en Tjeck(?) tillsammans med Vinnerborg gästade Övik. Han var klockren i sitt agerande.

Men annars är det alltför oftast med suck och bedrövan man summerar deras insatser.

Enligt http://www.domarna.se så är det 13 domare som ensamma dömt ES denna säsong. Detta är på tok för lite. Speciellt då man ju dessutom vill implementera tvådomarsystemet.
Nu skulle inte fler ES-domare lösa problemet med dåliga domare. Men här måste man tänka lite långsiktigt tycker jag.

Ponera att varje ES-klubb, indirekt via hockeyligan el dyl, skulle avlöna ett domarteam (helst från sitt distrikt) var.  Detta borde inte vara nåt problem ekonomiskt då denna kostnad skulle vara samma som för en utfyllnadsspelare i 3-4 linan och dessutom skulle drabba allihopa likvärt. Om något år skulle vi ha en dubbelt så stor domarpool och dessutom fått "samspelade" domarpar. Som bonus borde man kunna ställa högre krav på domarna då dom inte behövde hålla på att jobba emellan matcherna.

Sen kanske AS-klubbarna kan avlöna "återväxts-domare" osv neråt i systemet.
En sån här karriärsmöjlighet skulle locka domarna längre ner i systemet  att vilja utvecklas och bli "värvade" uppåt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
mattias - 74: Jag bestämde mig för 1 år sen att sluta gnälla på domaren då jag tror att de alltid vill väl, och det har fungerat allt som oftast. Har ofta försökt se lite nyanserat och objektivt på händelser ute på isen, har rätt ofta försökt nyansera "domarn är emot oss" här inne.
Men igår var det så viktig match, jag hade så otroligt mycket adrenalin i kroppen, vi hämtade upp 2 underlägen och sen tar han ut Madsen för en mycket märkligt utv, visst håller du med på den? Och där brister det för våra stjärnor, som senare kostar oss viktiga poäng. Och till råga på allt kommer medelpadsfiakon i seket och håller kvar susse i båset. När man väl har dessa känslor då kommer dessutom tankar som "varför skickar man 3 domare från gävle trakten till en match som är så viktig för slutspels striden, där även Brynäs är inblandad?" Och vips har jag övergivit alla tankar om att domarna nog alltid försöker sitt bästa.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01

spud:

Faktum är ju att när ett lag förlorar, Modo , Leksand eller vilka det nu må vara så är det domaren som får skit oavsett om han varit bra eller inte. Varför är det så? Det snackas aldrig om att laget varit dåligt vid en förlust utan bara om hur dålig domaren varit..

Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: HA HA
Kan det vara så illa
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
MagnusS: Så är det verkligen inte, ibland är de emot oss även när vi vinner.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: Håller med dig
Som jag sa ibland är dom med ibland emot
Jag tror att det är ganska jämt fördelat under en säsong

Om man inte är MODOit förstås för då är domaren mot dig vid varje förlust
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
MagnusS: Lev som du lär då, "När ni mötte VF i Scandinavium sist så vann ni ju tack vare domaren".
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Wayne Gresky: JA JA du tänker så, åter en MODOits tankar om att domarna konspirerar mot MODO. att en förlust skulle bero på spelarna ute på isen är ju helt orimlig efter som MODO har det bästa laget eller! (ha ha), så då måste det hänga på domaren och inte spelarna
Skillnade är att jag inte skyller på domaren utan bara komstaterar att ibland är dom med ditt lag och i bland e mot dit lag och detta hänger oftast i hop med hur ditt eget lags agerande på banan.
Har du en Foppa eller Sundström som ständigt klagar på dom slut så trötnar domarna till slut.
Vi har en Pebben som gnäller på domaren i varje match
Tror du att du får med dig domaren om du gnäller? Tror inte det va

Skit i domaren och spela hockey
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
mattias - 74: 1nSek efter Greens hakning får han ju en rejäl slashing på klubban vilket i mina ögon kvitterar den situationen.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01

Wayne Gresky:

Jag fullkomligen avgudar Peter Fprsberg och har alltid gjort och om jag får säga vad jag anser om hans beteende igår så förstår jag honom men samtidigt borde han hålla igen för spelare vet att skäller man eller svär eller gnäller åt domarna så har man 10 minuter på en gång. Igår förstår jag honom till 100 % även om det som sagt är lönlöst att säga vad man tycker till domarna. 2 minuter skulle det absolut vara för bentackling och hade den där träffat ännu mer än vad den gjorde så hade förmodligen säsongen varit över för Peter men  green klarade sig också från en solklar 2;a i ett moment precis i samma veva så man kan säga 1 - 1 i felaktiga domslut. Att foppa är grinig och slashar beror ju oftast på att han på nåt sätt blivit provocerad, dock förekommer det även att han gör idiot grejer själv också vilket man sett i NHL många gånger men då får man som sagt räkna med stryk.

Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
MagnusS: I väntan på att poletten trillar ned kan du få en ledtråd: "sten i glashus".
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Hawerchuk: I vad ligger komiken ja e ju från Götet å fattar nog trögt
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01

MagnusS:

"Jag kan hållmed dig att Kuben inte är så bra men ni måste sluta att skylla förluster på domarna eller andra fuktionärer utan inse att även MODO kan förlora matcher.

När ni mötte VF i Scandinavium sist så vann ni ju tack vare domaren men så är det för alla lag i bland får man dom med sig i bland e mot sig.

Heja Indianerna"

Det där var ju ganska komiskt skrivet.

Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
MagnusS:

Håller med, igår var vi ett odisciplinerat gnällgäng som fokuserade på domaren istället för på att hålla rent framför egen kasse och att göra fler mål än motståndaren

Ibland har man flyt med att domaren missar rätt situationer och upptäcker andra, igår hade vi lite otur.

Madsens skrek jag åt, det var en redig tabbe. Zuccas tar han ju bara på fel person. Mackes är solklar, Foppa ska vara djävligt nöjd med sitt utvisningsfacit etc.

Fan, mot Timrå ska vi ju vinna oavsett domarinsats med rätt inställning. Vi har oss själva att skylla förlusten på, ingen annan.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
MagnusS: Den åsikten hade jag fram till igår vid 20:40. Men sen i sista perioden brast det. Det var verkligen helt absurt. Madsen fick interference för att en glidande spelare gled in i honom liggande. Medan Granath knätacklar foppa och klarar sig. Sista perioden igår var inget annat än ren och sker domarstyrning, tyvärr. Vi fick aldrig chansen. Men det som avgjorde var att våra spelare verkligen kastade köttben efter köttben åt Kuben och Sjöberg, vilket kostade oss poäng.

Och att Peter kommer undan med saker som inte andra gör är bara en faktor av att vi i publiken tittar på honom så fort han är inne oavsett om han har pucken eller ej, om du skulle fokusera på någon annan spelare varenda byte så skulle du upptäcka att alla spelare håller på.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Wayne Gresky: Jag kan hållmed dig att Kuben inte är så bra men ni måste sluta att skylla förluster på domarna eller andra fuktionärer utan inse att även MODO kan förlora matcher.
När ni mötte VF i Scandinavium sist så vann ni ju tack vare domaren men så är det för alla lag i bland får man dom med sig i bland e mot sig.
Men MODO har ju oftast domare med sig pga herr Forsberg för det finns ingen spelare i Elitserien som kommer undan med så mycket fula grejer som han gör
Förr så tog och gav han mycke smällar men nu vill han bara ge inte ta
NÄ ni måste ransaka er själva och sluta skylla förluster på andra

Det käns som ni fokuserar på helt fel saker ALVARLIGT TALAT vem orkar ta fram och lägga tid på statistik om hur många poäng olika lag tagit med en viss domare detta säger ju allt om hur snätt ni tänker

Heja Indianerna
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
JimmyH:

Kuben avgör mer eller mindre på egen hand kampen om de sista slutspelsplatserna men knappast till MoDos fördel.

När Andersson ensam dömt MoDos matcher så har MoDo förlorat 5 av 5 och som vi såg igår så kan han göra väldigt mycket "damage" i ett fyrdomarsystem också. Tittar man på konkurrenterna Luleå så har de på 7 matcher med Kuben 7 vinster!

Det skulle givetvis kunna ha andra förklaringar än domarinsatsen, men i Thomas fall är det ganska uppenbart att hans inkonsekventa bedömningar avgör flera av matcherna. Med den bakgrunden är det inte så jäkla konstigt att det brister för spelare och fans efter en sådan insats som han gjorde igår.

Hur kommer det sig att Kuben på egen hand fått döma 11 hemmamatcher för Djurgården? Matcher där de dessutom har ett lysande poängsnitt. Tyvärr är väl de flesta hockeyskribenter i det här landet för inkompetenta för att gräva ordentligt utan satsar istället på billiga poänger.

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
spud: Själv brukar jag sitta i fåtöljen, och slutsignalen kommer!
Har aldrig sprungit längre än till vindunken efter den!
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01

SKÄRPNING! Det har varit alldeles för mycket personangrepp och patetiska inlägg från Timråiter och Modoiter här inne. För att inte personangreppen skall eskalera har en hel del inlägg tagits bort.

Personangrepp från och med nu raderas och är föremål för varning. Har ni några åsikter om den moderering som skett så kan ni kontakta mig via bubbla eller mail här på HS. Kommentarer om modereringen är INTE tillåten i gästböckerna.

Upprepade övertramp kommer föranleda i avstängning.

Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
mikenomad: Jag har varit ute och sprungit en halvmil efter slutsignalen, det hjälpte.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Hade jag varit Modoit (Gud förbjude) så hade jag varit djävligt förbannad ikväll.

Tack och lov är jag inte det...
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Jag vet, i den här gästboken får man inte citera en MoDo-logga, haha!

"Det kanske inte är så hemskt tråkigt att vara MoDoit just nu.
Men ha i åtanke att det kunde vara bättre.

Man kunde vara Timråit...
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
John K: Jaha, men dåså, då behöver vi inte träta mer. Timrå vann och vi förlorade. Så då var den frågan ur världen. Tack! Vi är många som inte visste hur matchen slutade!
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
John K: Nu börjar M*A*S*H.
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Salle: Timrå vann, Modo förlorade, klart som korvspad! Thats reality!
Kommentera

Sv: Timrå IK- MODO Hockey 2010-03-01
Björn W: Aravirta är diplomatisk och lite syrlig i presskonferensen.


Kommentera

1242010 · »