1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532425 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16

Smartin:

twitter.com/enestubbe

Noah welch klar enligt denna snubbe

Modo4321:

Hoppas det stämmer, vore en bra förstärkning! Dock lär det inte bli bekräftat innan växjö spelat klart.

Bad_Brett:

Jag håller med. En svensk tränare kan elitserien. En kanadick vet inte riktigt vad som funkar här. Uffe Samuelsson hade problem med det, och han är ändå svensk...

Det är som i arbetslivet. Ju längre man gjort en sak, desto bättre kan man den. 

Vill man ha en tränare som sätter ett grundspel som man kan bygga på i många år så är det bättre men en erfaren svensk sådan. Med facit i hand så är Leffe Boork den bästa tränare vi haft. Utan honom hade framgångarna under de kommande 10 åren aldrig hänt. Han satte ett spelsystem som alla tränare fram till och med Pirro kunde bygga på. Sen slog Brithen sönder det och det var synd. 

Modo4321: det är visst sant! väldigt bra värvning tänk Ahnelöv och Welch i samma lag det hade varit en dröm.

modomille:

Vad händer? Värvar vi spets före bredd i år???

Kanske siktar Modo högre än Jesper Olofsson :)

Redigerad kommentar

modomille:KAN ju bli bra, han har ju producerat bättre o bättre i VL. Hoppas han inte kommer hit o börja lata sig, som flera "stjärnor" gjort. Säkerligen dyr, får vi råd med nån dyr forward åxå? Som hittar målet.

Sawchuk: Kanon! Blir lättare att utveckla bredden med lite spets i laget. Framgång föder framgång.

zigge: vill ha en toppcenter som kan mata puckar till Haataja och till kanske Kevin porter,Modo ska visst ha visat intresse för han tror att han kommer presenteras snart han spelade med foppa i Colorado.

Wow, vilken värvning och den kom minst sagt ur det blå. Härligt att vi vet vad vi får för en gångs skull - en back av högsta kvalité i SHL. Se till att förlänga med Ahnelöv nu så har vi två grundpelare i vår backuppsättning.

Byron Ritchie är visst tillgänglig, han vore bra nästa säsong.

modomille: Byron Richie lämnar Bern, visst han är 37 år men jag tror att han skulle ändå fungera som center i 1:a

hanzon:Läste på Berns hemsida om Byron och efter google translate så stog det:

Han kommer att spela i den kommande säsongen. Var är fortfarande oklart av flera skäl: "Men det kommer att vara i Sverige eller Schweiz."

www.scb.ch/news/meldung/newsitem/schweiz-oder-schweden.html

Noah Welch som vi pratade om här för ett par veckor sedan verkar alltså stämma? Sjukt bra isåfall. Det är precis vad vi behöver, vi har inte haft en chef sedan Tollefsen. Welch är ju en topp tre back i ligan i sin roll. Att han sedan är 35 ggr bättre än Tollefsen och Rahimi från egen blålinje och framåt gör det inte sämre. 

Får vi behålla Ahnelöv? Dessa två herrar kan ju logga 30 minuter vardera i viktiga matcher och är hur man än vänder och vrider på det topp 10 i ligan bägge två. Personligen håller jag Welch som kanske den bästa i hela SHL då han är chef ala Tollefsen i egen zon och det fysiska spelet men numera också ett hot framåt, har ett riktigt jävla skott och kan bidra överallt, även i PP. ENORM värvning om den går igenom. Tro vilka pengar som lyfts där, jag antar att vi lagt ett jättebud.

Ska bli spännande med Jesper. Känns som helt rätt för vår stil, hög fart och aggressivitet. Hoppas vi kan chocka SHL, med att fortsätta på den stilen. Precis som i allsvenskan, så kommer ju ingen att ta oss på allvar nu heller...och det är rätt skönt

leo: Risken är bara att Welch att är Ahnelövs ersättare.

Bad_Brett:

Jag skulle verkligen inte ha något emot att ha en tränare från området med sant Modo-hjärta som ger klubben framgångar i 20 år liks Sir Alex Furguson.

Frågan är om "Jante" skulle tillåta det? Det är svårt att bli profet i sitt eget land.

Redigerad kommentar

InVinoVeritas: tror det också men man borde nog skriva ett år bara tror jag annars kan det bli så att tillslut är han för gammal och ingen annan klubb vill ha honom

Wayne Gresky:

Ja, det är tråkigt om det bara handlar om ett nollsummespel som vanligt.

Bättre vore om Ahnelöv känner sig övertygad att stanna pga. Modos "nya" satsning.

NuMo: Ett riktigt stabilt förstabackpar var det länge sedan vi hade.

Svartvadet säger i en intervju på Modos hemsida att dom har spelare klara men som dom inte har gått ut med namnen än.

Byron känns svårbedömd, inte sett honom sedan kvalserien med Modo, det är ju nu 4 säsonger sedan. Inte speciellt svårt att "trumfa" Flanagan, Nättinen, Påhlsson och Hari på vår centersida dock. 

snowden: Kommer Larry Huras som Head Coach, då kanske han tar med sig Byron Ritchie till Modo.

hanzon: Jonas Holøs är tillgänglig från Lokomotiv. Skulle sitta fint. Bra ålder och storlek.

www.eliteprospects.com/player.php?player=15713

Wayne Gresky: Så klart, fast hoppas verkligen inte det. Man får ju anta att Ahnelöv trivs riktigt bra i Övik eftersom han valde att komma tillbaka, så min förhoppning är att han blir kvar i många år framöver.

PS. Fortfarande bitter över J. Olofsson, men hoppas att Svartvadet har något mycket bättre på ingång.

leo: Stannar Ahnelöv så har Modo verkligen stakat ut vilken väg vi är på väg emot, Ludvig Nilsson, Noah Welch och Jonas Ahnelöv är tillsammans 3 spelare som kan vända vilken match som helst med uppoffrande spel och gör jobbet även en dålig dag.
Prio ett är att göra allt för att få Ahnelöv och Lehtivouri att stanna.

ULTIMAVICI: Lehtivouri?

Wayne Gresky: Har hört att Welch kommer studera teologi i Ö-vik och därför väljer Modo. Kan man inte locka med pengar så är det gott nog med utbildningsmöjligheter.

ULTIMAVICI: ja, det ser ju minst sagt lovande ut på backsidan om vi lyckas behålla Ahnelöv, men får vi plats med Lehtivouri om vi värvar Welch? vill gärna ha plats för en högerskytt också även om det inte är ett måste. Holös vore ju en dröm men han hamnar väl troligen i Färjestad eller Växjö.

Backsidan om vi får Welch och lyckas behålla Ahnelöv: Ahnelöv, Welch, Djuse, Hedman, Carlson, ev. högerskytt, Torp. Lägg därtill Jesper Lindgren som borde få fler matcher i år.

Förövrigt ser jag gärna att Ritchie återvänder trots sin ålder. En personlig favorit för mig (och många andra) när han var här sist. Tror inte att en sån professionell spelare har problem att prestera i en säsong till. Han håller sig nog i toppform.

Fan, mycket som händer just nu. 

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

leo: Ritchie var verkligen bra ända fram till kvalet. Ärligt talat var han en skugga av den spelare han var i serien och den som klev fram istället var Susse. Jag vet inte om jag verkligen gillar killar som bara dominerar när det är seriespel och sedan försvinner helt.

Någon som sett den här killen senaste åren? Verkar ha utvecklats en del sedan han var i Luleå, återvänder han dit tro?

J F K: Håller med, är personligen allergisk mot spelare som Jeff Taffe, Arlbrant, Derek Ryan, Ritchie osv. spelare som inte hanterar den tuffare hockeyn som krävs i matcher när det drar ihop sig. Spelar ingen roll om man har ett lag som vinner grundserien om grabbarna inte klarar av att spela slutspelshockey.
Nu tror jag iof att största problemet ligger hos klubbarna som har en alldeles för låg kravbild på sina stjärnor. Så länge de producerat i grundserien så stryks de medhårs. Kolla in SAIK, finns inte en spelare som viker en tum vare sig i omgång 22 eller i en 4:e kvartsfinal när Brynäs redan är i brygga. Linköping exempelvis är inte alls beredda att kliva upp och utmana nu när man haft en någorlunda behaglig resa i grundserien.

J F K: 2012-13 gjorde han 22p på 20 matcher i NLAs slutspel. Så verkar ju vara lite tillfälligheter också. Som mkt annat. =)
Susses kvalserie kan inte beskrivas på annat sätt än legendarisk.

Min drömvörvning är ju fortfarande att få tillbaka Thomas Pöck. Det lär dock aldrig ske, men ändå.

Redigerad kommentar

J F K: Ja, det är sant att han inte var lika bra i kvalserien som i grundserien men det var en gång. Han hade ju bevisligen inga problem att prestera när han ledde Bern till mästare i NLA för något år sedan. Och i första hand så ska vi ju ta oss till slutspel så kan han hjälpa oss dit så får vi väl se vad som händer sen. Han saknar ju inte kvalitéer för att prestera i ett slutspel direkt så tycker inte man ska döma ut han helt.

Vi ser väl vad för alternativ som finns, men för mig är han välkommen tillbaka i vilket fall.

Kunde inte redigera min kommentar pga nån anledning men inte helt ovanligt att en spelare underpresterar i ett slutspel för att man mer ofta spelar skadad. Kommer inte ihåg exakt hur det var med just Ritchie men inte omöjligt iaf. Tycker verkligen inte han var eller känns som en glidare.

leo:

Modo kommer inte direkt spela sm final nästa år, så om han inte är bra i slutspel gör inte så mkt om han bara spelar ett år. Vi får vara glada om vi tar oss till kvarten.

snowden: Även om du med all sannolikhet har rätt så hatar jag inställningen. Låt vara att målsättningen inte måste vara att vinna för att bli nöjd, så vill jag inte ha en attityd där vi är nöjda med att vara ett "skitlag" så länge ett par lag är ännu sämre.

Nu var jag kanske provokativ, men du förstår nog vad jag menar.

J F K: Angående kontraktsläget idag så oroar jag mig över fyra personer, de två första är spelarna Smolenak och Torp. Kan vi bli av med dom? Vad kostar det isåfall? Vill man ens skeppa dem? Jag tror att Svartvadet vill behålla åtminstone Torp, tyvärr.

De två andra är ledarna Alavaara och Gradin, vill Svarten ha dem kvar i föreningen? Jag tror det. Vill han ha dem i A-laget? Jag hoppas inte det men har inte en aning egentligen.

J F K:

Menar inte att vi kommer vara ett skitlag för alltid men efter denna kassa säsong där man lyckats göra allt fel från GM ner till spelare så kan man inte tro något annat. Vi har ju samma tveksamma ledning/tränare kvar än så länge (utom AF förstås). Inte enbart dålig trupp som gjorde att vi kom sist. Men får man in bra spelare och spelar efter det lag man har så absolut kan vi överraska.

McFire: Jag tror att Svartvadet inser att Torp kostar mer än det smakar att "bli av med". Torp visade första året att han är en ok SHL-back när han spelar enkelt och får bra styrning från ledarna. Vi är nog samtliga överens om att han var en riktigt usel back i vinter.

Ja, tyvärr har vi nog de ledare vi har då de finns på kontrakt. Samtidigt vet man ju inte hur nogrann Huras (om det är han) är och hur han vill ha det. Det finns många roller och vissa huvudcoacher vill ha det rätt olika.

McFire: Delar din oro. Torp skulle jag inte ha kvar om han så spela gratis.

Alavaara & Gradin har båda misslyckats duktigt men kommer säkert vara kvar eftersom dom har så kallat modohjärta... Vilket räcker långt i denna förening.

Welch klar för modo!
Kan inte bli officiellt förrän säsongen är slut

snowden:

Eller så låter dom  Alaavara köra och träna backarna på att spela defensivt som första säsongen istället för att göra om alla backar till offensiva spelare även om det inte fanns mycket till offensiva egenskaper i flera av dom.

Steken84: Välkommen tillbaka, var stenen skön att sova under? :)

Steken84: Welch är en riktigt bra spelare, får ni honom är det bara att gratulera.

McFire:

Tror man kommer behålla båda, möjligen om man kan skeppa Torp till KHK, Rögle. Hedman tror jag inte vill röra på sig, han är ju hemma. Men klart en par matcher som 7-8 back kan öka deras vilja till förflyttning. 

Tycker Hedman har varit värre än Torp, när det gäller synder i egen zon. Torp upplever jag dessutom har en del i sig, gäller bara och få honom mer disciplinerad. 

Dmytro Timashov har gått bra i vinter, borde inte han få chansen?

ivandrago: Hedman varit sämre än torp? Det är ju fritt att tycka men torp har verkligen varit klart sämst i egen zon i år.

jämtland:

Tycker att Torps problem är att är för aggressiv i sitt försvarsspel och därmed går bort sig för ofta. När han håller sig lugn så är han ok. Torps problem borde man kunna komma tillrätta med mindre istid och tydligare direktiv. 

Hedman slår konstant felpass och orsakar mkt spelvändningar mot laget. Upplever också att Hedman är "steget efter" hela tiden. 

ivandrago: Torp tog livsfarliga beslut i match efter match i år så jag vet inte riktigt vem som ska få fason på honom. Ifjol var han bättre men det var också hedman som bl.a var grym i boxplay. I år har väl ingen av dom rosat marknaden dock tycker jag hedman varit minst dålig om man uttrycker det så.

jämtland: Dock säger statistiken någonting annat. Faktum är att torp har mycket mindre usel plus/minus. Jag ser mer potential hos Torp, men då måste prio ett verkligen vara att få honom att spela väldigt enkelt.

Läste en intervju av vår VD på modohockey.se. Den människan är nog vår bästa värvning på länge!!!

« · 1676850 · »