1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481646 inlägg · 4079 ämnen

Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

« · 1586865 Till forumet


Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

I morgon drar säsongen igång på allvar.

Tankar kring laget och motståndarlaget?

Jag har inte sett en sekund av lakers försäsong eller vilket lag man ställer på benen i morgon. Det man på förhand vet är att lakers ALLTID är bra i Vida arena och man har vana trogen en del riktiga ess i laget.

Modo har oxå några ess i rockärmen och har 5 av 7 segrar på försäsongen, dock mot lite sämre motstånd så mot saik i sista genrepet åkte vi på storpisk, därför är det sjukt svårt att veta vart modo står inför morgondagens möte.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Berka: Lakers har inte varit så bra på försäsongen. Det känns lite som att man köper en del - företrädelsevis på papperet - bra namn, men att de inte riktigt fått ihop det. Jag är klart tveksam till Hallam som inte verkade få ihop gruppen ifjol, men kanske ännu mer tveksam till målvakterna som känns på förhand oerhört osäkra.

Bara för det kommer Modo att torska imorgon:/

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

J F K:

Vi ska ha Växjö bakom oss när serien är slut därför vore det skönt med vinst imorgon. Men perimär är premiär och det kan gå hur som helst. Kanske inte är så stor fördel att börja hemma heller.

Jag tror på vinst med 3-1 imorgon. TJ och Tambellini kommer igång och och ligger bakom 2 mål i PP.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

J F K: Jag har samma känsla, hallman har inte lyckats.

med ett material som på förhand är riktigt vasst så har han inte ens klarat att ta laget till slutspel.

Tror iaf rasmussen kan bli ett farligt vapen iaf.

Kommentera



Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Kaptenens tankar:

Heart of Hockey är redo för SHL

Publicerad: 2013-09-13 14:12

I morgon är det dags för den efterlängtade SHL-premiären, där MoDo Hockey möter Växjö Lakers på bortaplan. Efter en vinstrik försäsong med ett genrep vi gärna glömmer, är laget mer än redo för morgondagens pucksläpp i Vida Arena klockan 18.30. 

Kapten Samuel Påhlsson (C) är tillsammans med sina två assisterande kaptener Oscar Hedman (A) och Richie Regehr (A) mycket laddade inför uppgiften att leda Heart of Hockeys gedigna skuta mot nya framgångar.    

Samuel, vilka lärdomar från försäsongen tar ni med er till premiären? 

- Vi måste se till att vara med från början varje match. Vi vill vinna matcher och då måste vi jobba för det. 

Hur vill du att ni spelar i morgon? 

- Jag hoppas att försvaret är fortsatt stabilt så att vi kan bygga upp spelet i mittzon och framåt. BP känns bra, men jag hoppas att PP kommer igång ordentligt. Vi är riktigt laddade och vill vara bra på allt, det ska vi jobba för. 

Om du skulle beskriva truppen med en mening? 

- Ett hårt jobbande lag med vilja både på och utanför isen.

Givetvis är det spännande att också ta pulsen på huvudtränare Anders Forsberg, inför hans första seriematch som tränare för MoDo Hockey

Anders, hur känns det med premiär?

– Två ord som kommer direkt: skönt och äntligen. Det kommer att bli en tuff match men vi är redo att anta utmaningen.

Hur känns Växjö Lakers?

– Ett spelskickligt lag med många stjärnor som har rustat bra inför säsongen. De är också välcoachade.

Vad tänker du om genrepet (5-1) mot Skellefteå?

– Det är aldrig kul att förlora matcher men på ett sätt kan det ha varit en nyttig förlust. Det satte några saker på sin spets och det var flera smådetaljer som vi vet att vi måste skärpa upp.

Några tankar om lördagen? 

– Vi åker till Växjö och ska göra en bra match. Det gäller att jobba hårt och rätt i varje byte. Sedan får vi summera efter 60 eller 65 minuters spel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Berka:

Ja förfan, ikväll drar äntligen Elitserien igång! (Vilket det alltid kommer heta)

Skål! 1-4

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Patrik Källstr: HÄHÄ skål tamefan.

Såg att växjö saknar några tunga namn men det kommer bli vansinnigt svårt att ta poäng ikväll.

Jag kommer hålla tummar å tår men tyvärr tror jag inte det räcker, växjö är bättre än modo i Vida arena alla dagar i veckan.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Berka: Nja, Växjö har inga bra målvakter. Kontra in ett par mål tidigt och det blir en relativt lätt seger. Seriöst så är jag ilte försiktigt positivt faktiskt. Trycket ligger på just Växjö. Man har värvat dyrt och man ska inte bara till slutspel utan det ska vara topp sex, typ. Laget ser lite ihåligt ut och har inte varit bra på försäsongen...
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
J F K: Hoppas du får rätt min vän
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
4th Line
11. Önerud, Simon
28. Forsberg, Kristian
27. Öberg, Peter
 
3. Lehtivuori, Joonas
50. Lööv, Viktor
 

3rd Line
33. Possler, Gustav
34. Bengtsson, Christopher
44. Hedberg, Edwin
 
41. Hedman, Oscar
38. Torp, Nichlas
 

2nd Line
77. Hensick, Timothy
26. Påhlsson, Samuel
70. Kempe, Mario
 
40. Redlihs, Jekabs
37. Sullivan, Sean
 

1st Line
10. Skröder, Per-Åge
7. Tambellini, Jeff
12. Spina, Dave
 
14. Hägg, Robert
49. Regehr, Richie
 

Goalies
30. Ullmark, Linus
48. Forsberg, Anton
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Salle: delikat dilemma. Vilket inlägg skall få vara kvar?
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

NuMo: Radera mitt, jag var full då jag postade.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
NuMo: Jag är ingen som måste slå sig för bröstet.

Det gör för ont. :-)
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Icing-Ove:

Intressant med TJ på en kant och Påhlsson som säkrar defensiven. Hoppas man ägnat hela veckan till att lära Redlihs den nya bedömningen så han slipper sitta i utvisningsbåset hela kvällen.

Någon som vet hur det är med ritola?
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Rytter: Funderar på om Swehockey blandat ihop 7 Tambellini och 77 Hensick, ser ju märkligt ut. Redlihs har spelat på hög nivå flera säsonger, han anpassar sig snart.
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Ja så kan det vara. Svaret får vi om ca 1 timme.

Redlihs kan säkert bli nyttig när han anpassat sig.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter: Bökigt iaf dehär, vem ska man hålla på i matchen Trottoarkantens if och gnällspikarna ? jag vet faktiskt inte, skönt att brynäs vinner för att tysta alla världsmästare, men ändå trist för nu går man ju miste om all underhållande läsning som uppstår vid underläge och förlust.

Ajja grattis till brynäs 

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Berka:

Nu jävlar kör vi över bönderna!

Vilket blir svårt med tanke på hur jäkla tufft Modo brukar ha just där...

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Berka:

Det enda jag kan konstatera efter matchen är att Leksand nog kommer få det tungt. deras backsida ser inte bra ut och när det går undan får dom stora problem. 

Det var ju endast i första 10 som leksand hängde med. Totalt sett en väldigt rättvis seger för Brynäs.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Härligt med Tony Irving som kommentator på SR!
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

SAMME MALER IN MÅL!

Kommentera


Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Med hela hälsenor levererar han !

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
NuMo:Tro om man ska sätta en hundring på Samme som skytteligavinnare?
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Inte stabilt i egen zon efter målet.
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter: Hoppas BP-spelet fungerar lika bra nu som de gjort under försäsongen. Låter som Modo haft de farligaste chanserna under detta Växjö PP enligt SR, så de bådar gott!

Anton Forsberg stabil också.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Patrik Källstr:

Detta är uselt. 1-1 är smickrande siffror för oss just nu.
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Var inte detta typ tredje friläget för Växjö?

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Patrik Källstr:

Typ! Sedan har dom haft många andra heta lägen ett par farliga skott från slottet.
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Verkar som att kommunikationen inte riktigt fungerar, vilket är konstigt med så många nya spelare. Vi får se hur det artar sig.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Bad_Brett:

Visst många nya spelare, men vi har haft en hel försäsong och jobba med dessa bitar. Så lätt som Växjö fick komma igenom våran mittzon med fart gång på gång i första är inte acceptabelt. Det går inte att spela ut "nya spelare" kortet hela tiden, dom har väl för fan spelat hockey innan dom kom till klubben.

Vi ska vara glada att det står 1-1. Jag hoppas att det var premiärnerver som ställde till det i första och att det ser bättre ut i andra.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

"Skröder är den enda spelaren som är kvar sedan guldåret 2007."

Vad är det för en tomte till kommentator? Visserligen har de spelat i andra klubbar också, men både Hedman och Öberg var ju med.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Jag hoppas verkligen att det finns pengar till att värva en riktig klassback, för det lär behövas.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Bad_Brett:

Ser lite bättre ut än i första. Växjö kommer inte igenom lika enkelt, sedan får vi lite längre anfall än i första. Dock är det långt ifrån bra. Måste bli bättre med pucken och inte ge bort den när vi har den under kontroll.
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Jag undrar vem som ska slå förstapassen i år. Vi har en skridskostark forwardstrupp, men det spelar ju ingen roll om de inte får några puckar.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Forsberg har ju snackat om att hitta ett snabbt förstapass ur zon samt att sätta rejäl press på motståndarna med mycket skridskoåkning. Ser ut som spelarna försöker detta men överarbetar situationerna. Backarna försöker spela sig ur zon på ett finurligt sätt men det lyckas inte till 100% och leder till farligheter när växjö bryter. Samma sak när vi checkar, ser lite väl optimistiskt ut och ibland checkar vi med tre forwards. När Växjö kan spela sig ur dena press kommer dom flera gånger i 3 mot 2 och 2 mot 2 lägen mot oss.

Jag vill att vi ska fortsätta spela efter dessa riktlinjer, men värdera situationerna bättre. När vi inte har chansen att checka och vinna puck måste vi kunna backa hem och täta till mittzonen bättre. Samma gäller backarna, var gärna kreativa, men när det kräver så skicka fanskapet till icing eller dundra sarg ut.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Bad_Brett:

Ja det är sant, vi har ett gäng snabba forwards. Men avsaknaden av att leverera pucken till spelare i fart har gjort att vi ser betydligt segare ut framåt än Växjö idag.

Det positiva är att Redlihs har sett betydligt bättre ut än i första matchen.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Mindre än en match spelad och jag är redan helt vansinnig på Spina. Jag tror aldrig jag har skådat sämre speluppfattning på den här nivån. Tänk om han hade haft Sundströms skalle istället.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Det gick ju vägen. Men krångligt krångligt.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
NuMo:Härligt Bra Lööv
Kommentera


Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Idag hade vi tur som fick 2 poäng och inte 0 poäng, kort sammanfattat.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Icing-Ove:

MODOLÖÖV!

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
MODOJohan: Det är nyttigt för AHL Allstar-lirarna Hensick, Sullivan och Tambellini att se att SHL är ingen blåbärsliga. Grymt jobb av Bengtsson, Possler och Hedberg, man bara myser i soffan. ENERGI!!!
Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

MODOJohan:

Ja det är det vi får ta med oss från matchen. Måste nog nöta lite defensiv annars kommer AIK:s förstakedja ha lekstuga i vår zon på Tisdag.

Tyckte ändå att vi i sista fick till några fina spelvändningar, och detta kom till när backarna hittade ett snabbt pass till forwards med fart.

Sedan måste vi börja nöta PP, vi kom ju knappt in i zon idag under vissa PP. Med facit i hand kanske man skulle börjat träna detta tidigare nu när man vet att nya nivån kommer ge betydligt fler PP lägen.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30
Rytter: kan någon svara... 3 poäng ????
Kommentera


Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

NuMo:

Vi tackar för två poäng.

Som Rytter skriver så misbedömmer vi ofta när och hur vi ska checka. Det var likadant mot SAIK i genrepet men då straffades vi mycket hårdare för det.

Man kan inte sätta press med tre, ja inte ens två spelare då deras puckförare har kontroll och blicken framåt. Speciellt inte om man ligger tio meter från puckföraren.

Ungdomskedjan bäst idag om än något naiv ibland.

Ja A.Forsberg gjorde ju också en kanonmatch såklart.

Kommentera

Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Sawchuk:Men hallå!! Växjö gjorde sitt mål med en man mindre! Ett skitpass av <phålsson så åker vi ur??? MoDo vann rättvist och kommer ta tre poän g på tisdag mot råttjävlarna från solna :)

Kommentera

« · 1586865