1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527455 inlägg · 4121 ämnen

Vinnerborg...

Sv: Vinnerborg...
Huge: Jag tycker det ser ut som en punkt efter punkt.

knaskamilla:

Sluta tjata.... : )

Envisare supportrar finns de??

Snart har ni glömt den här matchen och kan hitta nya domare att gnälla på, så det så!

NuMo: "Jag tycker det ser ut som en punkt efter punkt."

Det inte bara ser ut som en punkt: det ÄR en punkt efter punkt.
Samtidigt är det en punkt efter komma.
Frågan blir då om man kan ha en punkt efter både punkt och komma?

Citerar den allsmäktige:

Hemmapubliken var som vanligt vansinniga på domaren (gäsp) och gallskrek varje gång som någon Brynäsare kom i närheten av en hemmaikon.

Huge: Frågan vidare blir ju om man kan ha ett frågetecken efter komma?

knaskamilla: Vinnerborg är kung :-))

70 Rodrigues: Han är inte ens adlig ;-)

NuMo: "Frågan vidare blir ju om man kan ha ett frågetecken efter komma?"

Det kan man uppenbarligen, då vi både lyckats med bedriften....

NuMo: Skall naturligtvis vara: "båda" och inte både....

Huge: Ja, men vi är lingvister, tror vi. ;o=

NuMo: Svarar med en bubbla..... :-)

claesw, Huge: Förstår att det är svårt att förstå vad som skrivs här ibland, förstår även att det är svårt för er att ha en åsikt om gårdagskvällens match när ni inte så den.

Alla gnäller ju på domarna, Vinneborg och Rådbjer i det här fallet. Men man kanske bör ställa sig frågan om dom bara var dålig åt ett håll?

Har ju inte sett Brynäs matchen men i Luleå matchen kan jag då lungt påstå att Rådbjer var precis lika dålig åt bägge håll. Oftast är det så även om man inte ser det under matchen men efter, när pulsen har gått ner ett snäpp, brukar man inse att så är fallet.

Tvivlar på att den svenska dommarkåren har gått ihop i en "Robinsonpakt" å bestämmt för att göra livet surt för Modo...

Talade med en matchfunktionär som sitter i sekretariatet idag. Han sa att Vinnerborgs kommentar på de flesta diskussionerna som skedde i domarcirkeln var "Jag såg det inte". En BIF:are som sedan klev in i utvisningsbåset efter just en sån kommentar sa "Tittar man inte så ser man inte nånting" och skakade på huvudet.

OK att saker kan ske "bakom" domarens rygg men är det så att domaren medvetet tittar bort från en situation för att slippa döma så är det rent ut sagt förjävligt.

Tvådomarsystem till nästa säsong...

Salle: Han tittade alltså bort när han skakade på huvudet hela tiden...

Lövva: Jag tror inte att nån av oss som kritiserat Vinnerborg för gårdagsmatchen eller de övriga domarbeklagnadena som skett under säsongen har sagt att domarna dömer partiskt...

Vad man önskar är en domare så dömer på EN nivå under hela matchen. Om han gör det så vet spelarna vad man får och vad man inte får göra och då kan dom anpassa sig. Först då kan de båda lagen på ett rättvist sätt själva avgöra matchen. Sen är det ännu bättre om alla domare höll samma nivå.

Men dömer han "inte alls" så drabbas ju alltid det spelande laget och det förstörande laget gynnas oavsett tröjfärger.

Salle: Det håller jag fullständigt med om. Å tyvärr är det ju allt för få dommare som klarar av att hålla samma nivå en hel match. Å gör dom inte de så visst kan konsekvenserna bli oönskvärda.

Kanske bästa exemplet på vad som händer om domarn bestämmer sig mitt under matchen för att ändra nivån är väl Malmö-Modo i SM finalen 94 (när Forsberg sa några mindra valda ord). För visst hade han rätt i vad han sa, även om att säga att man vill ge dommarn en smäll klanske inte är så inteligent.

Men det gäller ju ändå att se situationer från båda håll. Exempelivs tisdags matchen uppe i Luleå när det blev ett jäkla liv efter att Ledin kört över Hinote. Men vad som aldrig nämndes i sammanhanget var att Hiniote gjorde samma sak på Emil Lundberg bara två-tre sekunder innan.

Men visst är det svårt att inte fastna i cyklop träsket. Men man bör ju ändå ha det i omtanke...

å det värsta en domare kan göra är att kompensera ett tidigare misstag. Då blir det genast ett gökbo av det hela och nivån faller samman totalt.

Lövva: När Hinote tacklar Emil Lundberg så var han fortfarande puckförare och därmed tacklingsbar. Sen sker den framifrån. Ledins tackling sker på en icke puckförande spelare, i ryggen och på en "oförberedd" spelare då han var i färd med att byta.

Jag kan sträcka mig till att Hinotes tackling är på gränsen till sen men Ledins är bara feg och oschysst.

Salle: men Ledin är en FEGIS! Kan ingen smälla på han riktigt så han kanske tänker efter innan han gör sånna där tjuvsmällar igen!

Salle: Där har du däremot fel. Emil Lundberg är ej puckförande. Han är påväg att byta. Så situationerna liknar varann väldigt mycket. Förutom då att Hinotes tackling skedde framifrån och Ledins bakifrån.

Men då ska man inte glömma Hinotes fega "boarding försök" på Fabricus i den första perioden. Där Fabbe ej hade pucken. Nu slutade hela situationen väl men det var endast tur.

Lövva: fegt? Ni va ju på Gästrin så hinote visade ju bara vad han tyckte om det... helt rätt! och för de andra så var Hinote rätt snäll åxå.. det mesta han gjorde vad rätt shyssta tacklingar. så äre nån som inte ska gnälla på fula tacklingar så äre luleå supportrar för ni kan ju inget annat än förstora spelet o göra fega tacklingar. Enligt mig så var Hinote alldeles för snäll mot er!

Lövva: En spelare är puckförande och därmed tacklingsbar fram till att en annan spelare fått kontroll på pucken. Emil slog en crosspassning från defensiva blå och framemot offensiva blå precis innan tacklingen. Möjligen kan puckmottagning precis skett vid tacklingstillfället därav min anmärkning om ev sen tackling.

Om dra inte in nån annan situatiuon för att "släta över" en annan. Då är du inne på kompensationer som du nyss själv kommenterade.

MoDo-PATTE: Coola ner dig en grad eller två. Du skämmer ut dig själv med sånt här "tjafs".

Tänk dessutom efter lite innan du skriver...
"så äre nån som inte ska gnälla på fula tacklingar så äre luleå supportrar för ni kan ju inget annat än förstora spelet o göra fega tacklingar" Inte är det supportrarna som är på isen???

Salle:

Jag satt mest och undrade hur man förstorar spelet...

Albert Hall: Äh, du ska inte klaga på ett par bortglömda prickar. Ta en kaffe och en BULLA och lugna dig lite;-)

Salle: Jag försvarar inte vad Ledin gjorde. Men samtidgt tycker jag inte det var så farligt. Ska man hänga ut Ledin i media å gå på personangrepp, vilket Kent Forsberg gjorde. Så då ska man ju göra samma sak på Hinote.

Tycker för övrigt inte matchen var specillt ful äns så Kent Forsbergs attack kom som en chock för mig. Det tyder ju endast på frustration å säkerligen kommer Hinote försöka sänka Ledin 1 februari men det vinner defentivt inte Modo något på.

Hinote å Ledin höll samma "smutsighets nivå" totalt sett under matchen. Men ingen Luleå ledare går till attack mot honom för de. Det är trots allt hockey som spelas.

Albert Hall: Det är enkelt. Slipade cyklop, såklart. :-)

MoDo-PATTE: Var Hinote för snäll mot oss? För två sekunder sen fördömde du ju Ledins sätt att spela å nu vill du att Hinote ska köra över Luleå spelarna? Varav detta?

Frisco:

Jag har väl varit lugn som en filbunke, blanda in mig i detta gräl. För en gång skull är jag totalt oskyldig.

Bortglömda prickar? Nu blev jag besviken, jag som trodde att han menade att Luleå hade lyft spelet ytterligare en dimension. Nästan till himmelriket således.

Salle: okej ja ska försöka hålla mig lugn men ja klara inte av de när folk säger att de inte är nåt fel på ledins spel...

Frisco:

Var är bullabilden? Tror att TIKarna skulle bli glada för den...

MoDo-PATTE: Om du frågar samtliga tränare i Elitserien. Tror du att det då finns någon som INTE vill ha Ledin i sitt lag?

Lövva: Hinote tacklas hårt.. smäller rätt bra men när Ledin ska försöka så sätter han in en crosschecking lr nån klubba oftast istället för att göra en ren hård tackling... Man har sett Ledin dela ut ett antal tjuvsmällar förut satt...

Lövva: Tror som så att ifall LHF hade förlorat den nämnda matchen så hade Micke och Jesse klagat minst lika mycket på Hinote som vad Kent klagade på Ledin, även om jag tycker att Kent hetsar upp sig lite väl mycket ibland.

Lövva: jo de är klart han är nyttig o spelar på gränsen så är man supporter till det lag han lirar i så retas men ju inte upp av det utan tkr de är bra de han gör..

MoDo-PATTE: ändå så ligger han på blygsamma 62 utvisnings minuter. Gämför det med exempelvis Peter Forsberg

Frisco:

Visst var det typiskt att just den människan lyckades upptäcka att stod "bulla" istället för "bulle"? Jag är övertygad om att tusentals människor sett skylten utan att märka det. Men hon hann vara i hallen i högst 5 minuter innan det var dags.

För övrigt heter det bulla på norrbottniska. Skylten är främst riktad mot sådana.

Lövva: En sak är säker. I Djurgården vill man inte ha Ledin...eller vill man det för att slippa möta honom?

MoDo-PATTE: Visst spelar han på gränsen och retar upp motståndarna. Det sticker jag inte under stolen med. Men jag hävdar att en sån spelare är absolut nödvändig för ett lag å rätta mig om jag har fel, men var det inte därför Modo värvade Hinote. För att han är just den spelar typen som Modo har saknat sen Wernblom drog?

En spelare som har på mångt å mycket samma spelstil som Ledin?

Lövva: men äre inte just de som är det jävliga att domarna blundar åt de ledin gör? o att foppa får mkt utvisningar på sej har man sett mkt av.. domare efter domare går på de :/ o han får inte lika mkt med sej tack vare att han är för stark...

Dragan 2k: Tror defentivt DIF vill ha honom. Wikegård älskar den spelar typen och föruspråkar även en sån hockey som Ledin utför.

Albert Hall: Snart lägger hon nog ut bilden också:-)

MoDo-PATTE: Tvivalar skarpt på att det finns någon dommare som blundar för vad Ledin gör. Men vissa saker ser dom inte, visst. Men det gäller ju alla spelare, mer eller mindre förstås.

Men att gå till personangrepp så som Kent Forsberg gjorde är ju oacceptabelt å hör defentivt inte hemma i hockeysverige.

Dessutom är ju Ledin långt från den fulaste spelaren i elitserien. Han må vara den största retstickan, men defentivt inte fulast.

Lövva: Jag vill inte ta ifrån honom att han är en viktig spelare som jobbar hårt jämt o har producerat poäng åxå men det man stör sig på är de tjuvsmällar han delar ut och att han är så feg...

Albert Hall: Bulla verkar förresten ha högre status än renklämma:-)

MoDo-PATTE: Så där ja, nu börjar du landa på en vettig nivå

Frisco & Albert Hall:

Hurra!

Frisco:

Ja, renklämmor är torra och äckliga. Bulla är fina grejer. Bygger upp muskler nästan lika bra som anabola steroider.

Albert Hall: *skrattar så jag grinar*

« · 483714 · »