1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481542 inlägg · 4078 ämnen

Vita hästen - Modo 2020-11-17

« · 2101313 · » Till forumet


Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter:
Det ser absolut bättre ut än de första 6-7 matcherna då vi uppträdde som ett riktigt bottenlag.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Är inte orolig för offensiven men när man släpper in fler än 3 mål så vinner man inga matcher. Backarna i modo stirrar bara puck i egen zon. Det är inte bara puckföraren som är ett hot. Man måste ta bort spelarna i slottet. Som sagt 1-0 och 2-0 är sådana mål. 3-0 slarv igen! Resten sket jag i att titta på. Det pratas dalroth och Lindgren här inne och dom får för mycket istid när vi har manfall helt enkelt
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
J F K:
Nej jag menar att jag vet inte, vill inte sitta gissa.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
J F K:

Det jag tycker är en stor skillnad både i denna match och matchen mot Västervik jämfört med SSK matchen är framförallt två saker.

1. Backarnas förmåga att snabbt ta fram pucken för att starta anfall, då är forwards också spelbara med enkla pass. Nu spelar man back-back eller tar fram pucken och sedan tillbaka till back. Detta leder till att försvarande lag hinner hem och stänga spelvägar samt att forwards hamnar för långt upp och blir svåra att nå. Det går för sakta helt enkelt.

2. Vi vågar inte behålla pressen, våra backar släpper blålinjen för tidigt och backar hem alldeles för fort

Jag tycker t.ex att ovanstående fungerade mycket bättre i SSK matchen trots förlusten, då var vi faktiskt stundtals riktigt bra och vi tog fram pucken snabbt och kunde vända spelet snabbt samt att vi vågade behålla den höga pressen med hela laget. Första perioden där bjöd på riktigt bra hockey från bägge lagen, hög fart och bra passningsspel som kom snabbt och ställde om från försvar till anfall.

Undra om man varit lite fega i matcherna mot Västervik och VH, vi har ju blivit straffade hårt av dem tidigare då de är grymma på att kontra snabbt när de vinner puck. Undra om man pratat om vikten att hålla koll på spelvändningarna och på så sätt fått backarna lite för passiva i pressspelet samt pratat för mycket om att vårda pucken mer inom laget och tyvärr fått ett för långsamt omställningsspel. Kan det vara så att vi lagt upp lite fel taktik för dessa matcher jämfört med SSK matchen där vi faktiskt vågade och var riktigt bra stundtals.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Riktigt magplask idag, men va fan det är bara bryta ihop och komma igen. Men Glader måste kunna se att det ej håller detta. Måste till förändringar i truppen, ja det kostar pengar Ja det är en osäker framtid vi går till mötes. Men ju längre man väntar ju mer sjunker förtroendet för honom och klubben.

Han måste leverera något som gjuter lite förtroende och lite hopp till både sponsorer och supportrar. Hitils har han totalt misslyckats som sportchef tyvärr. Till hans försvar han är ny i rollen och man kan ej gemföra honom med andra sportchefer som gjort detta i så många år. Men är det någon gång han ska briljera så är det väl nu.

Jag kommer stötta Modo i ur och skur har alltid gjort det och kommer fortsätta göra det. Samtidigt pågår det en pandemi som tar mycket fokus från sporten för mig i alla fall. Men vi kommer nog få lära oss att leva med detta. Det är bara göra det bästa av situationen helt enkelt.

Nä nu samlar vi lite energi och laddar om för söndagens match mot AIK. Grabbarna behöver stödet dom gör nog så gott dom kan Men har stukat självförtroende så nu får vi visa vårt stöd i dessa tuffa tider.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Tarasov: Du menar att de spelade bra under höstenz men hade lite missflyt så man låg sist av 30 lag?
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Tarasov:

Jo men samtidigt ser man lag som t.ex SSK som var ett varannan match lag i början, de har nu börjat hitta sitt spel och blivit stabila och jobbiga att möta.

Det är ju självklart förhoppningar från min sida att vi ska göra liknande resa, först blanda och ge och sedan hitta nivån och hoppas att den rätta nivån är på den nivå där vi presterat bäst, men det kan ju faktiskt vara så illa att vår rätta nivå är som när vi presterar som sämst.

Vi får se helt enkelt längre fram ifall vi lyckas bli stabila och hitta en jämn och hög nivå.

Nyckeln till detta är att först och främst se till att vi har en full trupp att tillgå, blir väldigt svårt att kritisera försvarsspelet för mycket när vi ställer upp med Wallinder, Arvidsson och luleå lånet i startuppställningen, det kan gå bra i en enstaka match som mot Västervik men över tid blir det svårt, vill vi ha stabilare försvarsspel så ska vi börja med att ha seniorbackar + Styf/Wallinder i truppen.

Samma sak framåt, det blir svårt utan Kaut + den center som ska leda laget samt med en Hedberg som inte kommit igång efter sin frånvaro.

Glader har en del att jobba med nu som du säger och träffar han inte rätt så kommer han få det tufft. Han måste ut och leta spelare som blir de bästa i laget och faktiskt går rakt in och bidrar. Det är dags att hitta en center som gör avtryck likt Tambellini gjorde.

Det positiva är att det endast är spelat 14/52 omgångar och det finns gott om tid att rätta till detta och vi är fortfarande "bara" 3p från en slutspelsplats och 6p efter plats 6. Sedan är min förhoppning att vissa av lagen framför oss har över presterat och kommer att falla tillbaka när lånen lämnar, våra motståndare idag är ett exempel där Sörensen betyder enormt mycket för dem och är i princip hela deras offensiv och ger dom chansen att vinna då han gör sina 2p per match. Även Almtuna, SSK, Tingsryd, Västervik tror jag kommer tappa mycket när lånen drar. Även Västerås kommer nog känna av tappet av Asplund på sikt om dom inte värvar in en bra förstacenter, fast jag tycker dom ändå har en bättre trupp än t.ex VH, Almtuna, Västervik, Tingsryd.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
J F K:
Jag har väldigt dålig koll på hur det såg ut för dem under hösten, men man kan spela rätt bra och förlora mkt under perioder. Så håller det inte för säkert att de underpresterade. Men har väldigt dålig koll.

Den slutliga analysen får kanske också göras efter säsongen. 2 nya spelare kan göra susen.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Gavelo: Ni verkar i alla fall ha en spelidé 😂
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Gavelo: Jo, det är ett rejält problem att vi inte får uppspel och ingångar i zon att fungera. Dumpar vi inte så passar vi tillbaka och vänder upp, vilket egentligen bara fördröjer dumpen och då med stillastående forwards.

Sedan får vi noll forecheck då backarna går hem och lämnar rum för motståndarna att spela på en fri avlastare eller ännu värre en forward i fart. I det fallet handlar det nog om självförtroende.

Och som du också varit inne på så ramlar alla forwards ner i knä på målvakten. Motståndarna kan som ifjol alltid spela upp på back och på så sätt behålla anfallen.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Gusse: Modo spelar ju som om man tittat på video där tränaren sagt att sådär ska vi spela efter att man sett en sekvens från en liga med liten rink där någon skickade pucken i rundeln och dom andra medspelarna ska vinna puck bakom mål, modo spelar ju exakt samma lika i varenda match utan att skapa några farligheter eller får långa anfall.
Det är ju till och med så att modo spelar dump and chase i PP och det tycker jag säger ganska mycket om att man inte har några idéer på hur man ska lösa olika situationer och när vi ställt upp i PP så blir det långsamt och statiskt.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Tarasov: Det tycker inte jag alls. Jag tycker att laget underpresterar rejält. Den individuella skickligheten man besitter får man verkligen inte ut.

Hur tänker du kring att St Louis kunde ligga sist vid jul och sedan vinna Stanley Cup? Nog måste man väl underpresterat på hösten?
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Det är bara konstatera att Glader troligen har misslyckats med lagbygget. Våra bästa anfallare är lånespelare och karla. Ingen av dom hade spelat här en vanlig säsong. Utan dom hade vi troligen varit sist i tabellen. Visst vi saknar centrar. Men Gladers uppgift var att se till att dom var här till seriestart. Och är våra ytterforwards så beroende av bra centrar så är det helt enkelt för dåliga spelare. Kan inte påstå att Hästen, Västervik Tingsryd med fler har några stjärncentrar heller. Men mål det gör dom ändå..

Börjar bli orolig nu..
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter:
Ja kanske och jag hoppas att du har rätt, men jag tycker de du beskriver ovan brukar vara typiskt för lite sämre lag. Det ser rätt ok ut när allt studsar ens väg och man kan t.o.m. hota topplag då och då. Jag tror faktiskt Glader långsiktiga framtid hänger på nästa två spelare som plockas in.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter: Instämmer!
Hela försäsongen samt första 10 omgångarna har kantats av skador, avstängningar och ett väldigt roterande av spelare, därtill har huvudtränaren och våran 1:a center lämnat så modo har ju inte haft optimala förutsättningar heller.
Sen är det ju tydligt att vissa nyförvärv hittills varit floppar men sen har ju Kaut, corrado, Peters varit flippar så Glader har blandat och gett.
Det modo måste göra nu är att hitta sin 1:a center och det måste vara en flipp, sen bör man snarast hitta en tränare som kan implementera ett modernt och lättspelat spelsystem som inte bara vissa spelartyper kan spela.
Sen är det bara att börja jobba om från ruta 1, Modo går inte upp denna säsong, vi kommer få svårt att nå slutspel men vi ska naturligtvis sikta på det.

Modo har visat att man inte är en förening som kan bygga lag kortsiktigt, så det är lika bra att försöka satsa på shl om ett par år
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Tarasov:

Nog tycker jag det är att underprestera när man inte fått ett grundspel att sitta ordentligt, när det i vissa matcher ser bra ut för att sedan falla tillbaka. Det kallar jag underprestera som lag när man inte lyckas hålla en jämn nivå utan det varierar så från match till match.

Sedan har det såklart inte hjälpt oss att få stabilitet när det roterats spelare in och ut ur laget samt att vi har haft en väldig otur med skador och avstängningar. Plocka bort 4-5 spelare som ska vara ledande ut vilket lag som helst, visst du kan vinna en match här eller där men över tid kommer det att bli svårt att orka med. Så bra trupp har vi inte så det bara är att fylla på och några andra går in och ersätter det roller Kaut, Gagnon, Mikkelson, Viklund och Enström skulle ta.

Det viktiga nu är att få alla spelare tillgängliga igen samt värva den center som saknas i bygget så vi kan börja få stabilitet. Efter det kan vi börja titta uppåt och jag tycker vi har en trupp som på förhand skulle kunna placera sig runt plats 6.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter:
Analysen att vi underpresterar som lag är lite farlig, för den riktar uppmärksamheten åt fel håll. Laget presterar precis efter sin kapacitet. Det här laget är kring 8-10 plats, men en dålig start gör att vi ligger lite längre bak.

Däremot håller jag med om vissa spelare skulle se bättre ut i andra lag.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Bad_Brett: 13 poäng fram 13 bak.. Dahlroth leder förövrigt plusminus bland backar.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter: Det faktum att Lindgren har gjort 9 assist och resten av backarna, inklusive Corrado, har gjort 7 assist TILLSAMMANS, är inte en slump. Han må se extremt nonchalant ut (du kanske minns att jag flippade på honom i början av säsongen), men han är en av få spelare som faktiskt skapar någonting konstruktivt.

Jag håller med om att Corrado är bäst, men i ärlighetens namn hade jag förväntat mig betydligt mer delaktighet i anfallsspelet från en spelskicklig back som är halvt ordinarie i NHL.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Gavelo: Lundin är väl fortfarande under kontrakt? Om Peters nu är skadad lär han nog stå någon match.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Knafus:

Du kan inte ha sett situationen riktigt, han fipplar med pucken sedan blir hans ben klippt av VH backen som står upp mot honom och han åker i isen. Jag reagerade på detta och undrade om det inte var misstänkt utvisning på detta när man ser att han sätter ut benet lite och klipper karla.

Hur skulle han jobbat ikapp den situationen från att han ramlar till isen? Skulle han försökt att krypa ikapp när spelet vänder, du tror inte det tar tid att komma upp på fötter och då är pucken i princip redan i läge för målchansen.

Det var inte direkt en Olle Liss backcheck han stod för.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Bad_Brett: Peters är rätt bra, men jag kan för allt i världen inte förstå varför man släppte Lundin för att satsa på Dakell, visst kostar väl Lundin några kronor och ören mer men han är också en väldigt mycket mera pålitlig målvakt.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Monno: innan bortaturnén låg vi iaf 3-4 i minst insläppta nu ligger vi i botten, bara Väsby o Kik som släppt in fler
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Monno:

Nej så är det, men samtidigt är det svårt att bedöma enskilda spelare när vi underpresterat så enormt som lag.

Av nyförvärven tycker jag ändå att Kaut, Heppo, Corrado, Peters varit genomgående bäst tillsammans med Karla men det är ju inget riktigt nyförvärv. Alla dessa skulle vara ännu bättre om laget fungerade.

Sedan kommer en grupp som har underpresterat men jag tycker har potential och skulle vara betydligt bättre om laget varit stabilare t.ex Mikkelsson, Svenningsson, Ohlsson, Hedberg, Lindgren, Aagaard (han är på gränsen och blandar och ger)

De som har totalt underpresterat och man inte ser någon uppsida i av de nya och man kan ifrågasätta värdet av är Gagnon, Dahlroth, Olhaver där hade man önskat att vi träffat bättre med värvningarna.

Det viktiga nu är att landa den där offensiva centern samt få tillbaka Viklund och Mikkelsson så vi kan börja få lite stabilitet i försvaret samt lite mer offensiv. Målet måste vara att börja med att säkra en slutspelsplats sedan tar vi det därifrån.

Skulle vara mycket värt för oss ifall NHL-lån som Sörensen mfl lämnar men vi får behålla Heppo. Då ökar vi i slagstyrka jämfört med lagen som tappar spelare.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Monno: Det är det jag menar. Han har gjort det helt okej, och ett rejält lyft från Hanses/Lundin, men vissa vill få det till att det är ett otroligt fynd MoDo har gjort tack vare spektakulär scouting.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Sven Tuta: Effekten av att Ville slutade och att Karla kommit kanske har avtagit lite. Även om Kaut också saknas svårt i MoDo. Med honom är ni ett helt annat lag. Hepo snurrade lite idag men han får inte så mycket gjort in på mål utan Kaut. Karla var mycket bekväm när han tappade pucken vid egen blå vid 3-0. Inte en tillstymmelse till backjobb på den.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Foppatofflan: Peters tycker jag varit som förväntat.
Tycker han är en bra målvakt men ingen Bartosak.
Beror lite på hur man förväntat sig han skulle varit på förhand gissar jag. :-)

Men generellt har väl ingen i Modo överraskat positivt? Peters är väl närmast.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Foppatofflan: Håller med, men det beror bara på lågt ställda förväntningar.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Monno: Peters också bättre än väntat.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Monno: Henrik Björklund, som vissa experter här tyckte det var helt rätt att släppa, har gjort det rätt bra...
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter: Helt ärligt, bortsett från Karlkvist och Kaut har nog ingen spelare motsvarat förväntningarna jag personligen hade på dom innan säsongen.
Eller ja Hepo är ju skaplig också.

Men i övrigt är nog alla snäppet sämre än jag trott.
Om det är bristande självförtroende, felbyggt eller jag som haft fel förväntningar vet jag inte. :-)
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Sven Tuta: tänk så här...inte ett enda insläppt mål senaste två minuterna! 👊🏻
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Sven Tuta: Ingen Kaut inget spel.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
jonsson: ja, det blir nog ordning på torpet efter det mötet - not.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Gusse: Stängde av TV, mitt hjärta pallar inte med detta. Med denna inställning så kan det gå riktigt illa i slutet. Vart tog spelet vägen som för några matcher sedan såg så förtroende ingivande ut?
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
jonsson: Att man inte särar på första kedjan en sådan här match.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Nucky: ja, tyvärr har man fått den tanken om många lag den här säsongen...
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Nucky: Fish är väl gammal Linköpingsprodukt?
Lät att inte gilla. :-)
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Nucky: Jag stör mig så in i helvete mycket mer på inställningen hos spelarna i vårt hjärtelag. Vita Hästen slipper jag alltsom oftast att se.. MoDo ”tvingas” jag se på match efter match..
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter: Tänk såhär, vi har endast 8 utvisningsminuter idag! :)
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
wolper: inte det att vi förlorar för det räkna jag med. Räknar med att vi är ett bottenlag i år men sättet vi förlorar på får ju en bara att vilja spy. Ber om ursäkt för min gnäll och svordomar haha
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Bad_Brett:

Det är inte där vi förlorar matchen, jag kommer knappast såga en spelare för ett uppträdande i en match där all luft gått ur och de bara åker runt och väntar på signalen.

Däremot har han varit vår klart bästa back i serien så här långt och nöjer mig med det.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Antar att det blir ett möte efter matchen om ett och annat.
Undra om Modo som förening bör korrigera målsättningen den här säsongen
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Foppatofflan: Det är nånting med Vita Hästen som stör mig så inni helvete. Tror det är den där jävla Fish
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter: inte lätt hitta en bra center, vi står inte så högt i kurs antar jag
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Foppatofflan: Haha...
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Basti: vore ju riktigt grymt om vi kunde undvika tvåsiffrigt...då ska grabbarna känna sig stolta.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Känns som repris mot BIK Karlskoga i Nobelhallen, men där gjorde vi ett mål om jag minns rätt.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Så jävla pinsamt Modo..
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
Rytter: Vad tycker du om Corrados insats på 7-0?
Låst ämne

« · 2101313 · »