1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 537441 inlägg · 4133 ämnen

Följande fel har inträffat:

Inlägget finns inte

2918987 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
steveroper: Han blev väl utsedd till finska ligans bästa målvakt, så nej, det var inte en tillfällighet att han gjorde det bra i MoDo till en början.

Med det sagt kändes det som att motståndarna började "läsa" honom i större utsträckning än vad vi är vana vid. Han släppte in väldigt många puckar över axlarna, och som HV-fansen har fått lära sig den hårda vägen, så är det rätt öppet på plockhandssidan också...

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
steveroper: Han misslyckades att spela ut HV ur SHL ifjol, så han gör det i år istället.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Han har redan tagit oss till SHL en gång så han behöver inte bevisa det igen. Du kommer alltid att vilja sparka alla tränare om de inte tar SM-Guld. Visst är det skönt att skylla ifrån sig och hitta En enda syndabock till allt!?

Jag förstår bara inte hur du tänker!?

Varför har vi inte värvat fler backar, varför väntar vi? Vi har ju pengar på kontot, kan vi inte bränna dem direkt på socialistiskt vis?

Jag är tacksam att klubben tänker lite längre än till imorgon, att värva i januari kontra idag innebär sannolikt att vi kan värva två backar istället för en (sett till ekonomin, om man inte vill tömma kassan o hoppas att det regnar pengar på oss ett annat år). Även om vi är starka i år så är det ingen garanti att vi går upp och bränner vi alla pengar i år så blir det desto svårare framöver.

Det är lätt att gapa o klaga om man inte behöver ta ansvar. Men argumenten blir innehållslösa och ointressanta.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Det är utan tvekan en sekt. Det märks inte minst av att läsa alla kommentarer här inne. Så fort någon gnäller på auktoriteten blir den personen mobbad och trakasserad. Det körs ofta med trollanklagelser som typ "Du håller på Löven".

Supportrarna är klubben, och så länge de är fast i sin sekt kommer det aldrig gå bra för MoDo eftersom ledningen kommer att vara likadan. De är helt förblindade från att se vad som behövs göra för att klubben ska gå bra.

Att förlänga med Karlin när man ligger sopsist i SHL måste vara det dummaste beslutet man har gjort i svensk hockeyhistoria, men nästan ingen förutom jag som höjde på ögonbrynen över det.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Dyker in och slänger ur mig en kommentar med risk för att det redan konstaterats. Men jag orkar inte scrolla. Nu måste väl konspirationsteorierna kring Lehtinen, att han la sig i kvalet för att han skrivit på för HV, skrinläggas? Herregud, han är INTE bra. Han dansade en säsong hos er, det var nog höjdpunkten i hans karriär

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Tuppen: Ja. Om vi kunde förlänga med tre år när vi låg sist, så kan vi sparka när vi ligger etta. Det säger sig självt.

Vi kommer inte gå till SHL igen med Karlin i båset. Det går utmärkt att ta skärmdumpar av mitt inlägg och häckla mig i vår (eller nästa år) ifall det skulle visa sig att jag har fel. Men det är min magkänsla.

Med en vettig tränare i båset hade vi fixat det relativt enkelt med den trupp vi har (plus 1-2 backar).

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Man kan inte ranka lagen efter budget. MoDo som nykomling i SHL efter sju år i HA stod inte högt i kurs . Skellefteå har aldrig haft någon hög budget men spelarna vill dit för där har dom chans att vinna. Dom större städerna söder ut har lättare att värva för spelarfruar vill ha ett större utbud med någonting att att göra.
Man kan ha tur med juniorer eller klasspelare som väljer att flytta hem. Och mycket annat spelar in.
Oftast tar det tre år att bygga ett riktigt bra lag, där man har fått behålla stommen och byta ut några spelare varje år.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Modo leder ligan och målet för ledare o spelare är att vi ska ta oss upp till SHL redan i vår.

Är din lösning just nu att sparka Karlin? Ja eller Nej?

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Willow: Det blir lite som om jag skulle säga: "Määh, vår VD gjorde ett grymt bra jobb 1997, om det inte går bra nu är det knappast hans fel!"

Jag struntar fullständigt i ifall Karlin var Sveriges bästa tränare i september 2025, för likväl är han det inte nu i oktober, och då måste det åtminstone finnas en plan.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Willow: Som styrelseproffs kommer min grundfråga alltid vara: "Tror jag på god lönsamhet under de kommande kvartalen?". Om svaret är "nej", så måste åtgärder vidtas. Att någon är en trevlig prick och omtyckt, eller har presterat på en hög nivå tidigare är irrelevant.

Vad Karlin gjorde 2023, eller i Västervik för den delen, är helt irrelevant. Ingenting av det han har presterat sedan dess tyder på en positiv utveckling. Tvärtom förefaller tålamodet med Karlin enbart handla om att vi ska visa lojalitet gentemot de som tidigare har lagt ner sin själ i klubben, vilket är ett recept för katastrof.

En tränare är aldrig bättre än den senaste kvartalsrapporten, det är mitt måtto.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: För två år sedan var vi den bästa nykomlingen sedan 2016 och innan dess gick vi upp utan ha högsta budgeten. Dina krav är helt enkelt inte realistiska.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Willow: För mig är det ganska enkelt. Ranka lagen efter budget. En bra tränare kommer prestera bättre än budgeten, en dålig tränare kommer prestera sämre.

Karlin presterade väldigt bra under Västervik-tiden. Under de 2-3 första säsongerna i MoDo presterade han på en acceptabel nivå, de senaste 1-2 åren har det emellertid varit horribelt dåligt.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: jag anser snarare att modos problem är att många supportrar har alldeles för stora krav att allt skall alltid vara perfekt och att det alltid är något som är fel. Vill inte tbx till tiden där allas avgång krävdes hela tiden. Tycker ändå vi har en bra grund nu. Vi leder ligan. Jag tror att all negativitet och press/aldrig nöjd mentalitet gjorde att vi åkte ur förra året. Lika som året vi åkte ut mot lekland. Båda åren var mentalt. Spelet fanns men inte 6e spelaren. Måste hitta sätt att sprida annan energi i truppen. Jag har en bra känsla över Modo i år! Jävla skön trupp.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Oskarshamn sista året var aldrig nära vad vi var under drygt två månader. Det är bara ett retoriskt knep.

Flera lag har åkt ur oavsett var du tycker. Som DIF, HV, Brynäs och Timrå bara minst två hade sjukt mycket högre budget relativt sett.

Det känns som din poäng bara är att du ogillar Karlin. Inte en faktabaserat inlägg som du låtsas som.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Greenwolper: Jag har alltid tyckt att snacket om "sekten MoDo" har varit besvärande, då hela poängen med en sekt är blind tilltro till auktoriteter oavsett resultat.

Min bild är snarare att medlemmarna bör agera som aktieägare i ett bolag, dvs agera utifrån vad som ger bäst lönsamhet för företaget. Att ha total lojalitet gentemot ledare som driver företaget i botten är inte eftersträvansvärt, det är extremt obehagligt.
Uppladdat:

500x0-sekt.png


Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Tuppen: Karlin,hinken och widebro fick ordning på Modo efter allt kaos.Flesta spelare är legoknektar idag men tur vi har så bra ledare som vill vara i Modo och vissa spelare som stannar kvar. Vi har vunnit 7/8 på ordinarie tid. Vi leder ligan’ Tycker vi skall vara sekten Modo igen och stödja dem i vårt och torrt. Sluta leta negativt om Modo och sätta press på spelarna. Istället enögt stödja Modo så att spelarna kan släppa på axlarna och ha kul! Visa vårat stöd. Vara den sjätte utespelaren. Modo i med och motvind. Förjäkla skönt att se alla dessa vinster. Jag tror på Modo! Fyfan vad vi är bra!

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Smurfen: Det är i SHL vi vill vara och där vi hör hemma, men det är en hård kamp och jobbigt när det går mindre bra.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Har dom så roligt i SHL ändå ?
Uppladdat:

500x0-screenshot20251011213944.jpg


Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Exakt, kom med konstruktiv underbyggd kritik som vi alla kan diskutera kring. Men att "skrika" sparka Karlin som nu sker är patetiskt oavsett historia. Nu har vi Karlin som tränare och jag vill inte lägga 10 miljoner på att sparka honom när dom dessutom leder ligan.

Men lagsport är komplext och det är iaf därför jag älskar det. Tänk vad tråkigt det hade varit om det fanns enkla lösningar på allt, då hade vi inga förvånande resultat skett utan vi hade på förhand vetat hur allt skulle sluta.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Tuppen: Även Oskarshamn hade perioder sista året i SHL då de tog bra med poäng. Det är fullkomligt irrelevant. Som andra här alltid brukar säga: "Det enda som betyder något är att vi vinner säsongens sista match". Och det gjorde inte MoDo.

Karlin har gjort ett väldigt dåligt jobb ända sedan vi gick upp till SHL. "Men Bad Brett", kommer vissa säga. "Vi gjorde det ju jättebra första året i SHL! Bästa nykomlingen någonsin!!!".

Jag vill låta påstå att vi gjorde det helt okej _trots_ Karlin, inte tack vare honom. Plats 14:e i boxplay, med genanta 66,35% efter 52 omgångar.

Det är möjligt att Karlin har färdigheter jag inte ser. Kanske är han bra på att få ihop gruppen? Jag har ingen aning. Men att hans lag alltid är helt värdelösa i special teams är ingen konspirationsteori, det är fakta. Om sedan lösningen är att ta in en strateg som andretränare eller sparka Karlin vet jag inte, men att låtsas som att detta är hållbart är bara löjligt.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Smurfen:

Den verklighetsbilden delar jag inte riktigt.

Vilka fd. MoDo-spelare tänker du på som bidragit till att deras lag blivit bättre den här säsongen? För mig räcker det inte med att göra lite poäng om laget i övrigt inte lyckas.

Om vi exkluderar nieder, bernie, aagaard (som knappast varit några besvikelser i MoDo) samt importspelare som gått till sämre ligor (svårt att värdera), vilka är det då du syftar på?

Sen får man ju väga in att en spelare som Ladue gått till topplag osv.

Hade t.e.x. Woods eller Södergran varit en tydlig injektion för sina lag hade jag nog också blivit lite orolig, men så är ju inte fallet, direkt...

Jag upplever snarare att allt är ganska väntat, inga större överraskningar åt något håll.

Det enda som sticker ut lite är väl att Lehtinen tagit vid där han slutade i MoDo och inte alls nått upp till topparna han visade hos oss, trots att han nu spelar i ett lag som på pappret ska vara betydligt starkare.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Du borde ta över Hinkens jobb så ser vi fram emot 20 SM-Guld i rad för det är ju så enkelt. :-)

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Ja och det betyder ju att Hinken gjorde rätt eftersom efter den dåliga starten så blev det succé även om det inte räckte.

Med ditt tänk så borde alla lagen sparka sina tränare, vi kan finna anledningar för alla. Kanske rotera dem mellan lagen så blir alla nöjda.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Tuppen: Eller menar du att vi hade en bra period under några veckor? Uppenbarligen inte tillräckligt för att komma ikapp.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Tuppen: "Du menar att han skulle ha sparkats efter den dåliga starten? Efter den dåliga starten låg vi väl i topp av ligan!?"

Nej, vi låg sist. Klart sist. Det var då Hinken valde att förlänga med 3 år. Vilket samtliga experter gör sig lustiga över idag.
Uppladdat:

500x0-modo_izqwDE2xSkR9S4y.png


Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Smurfen: Ironiskt nog har det gett Hinken viss upprättelse. "Vi tycker att vi har ett tillräckligt bra lag för att kunna ligga högre i tabellen". Han hade inte fel. Lagen har har satt på isen har, med facit i hand, inte varit så dåliga som vi har trott.

Hinkens största misstag var att förlänga med Karlin. Och att inte korrigera det hela när misstaget blev uppenbart.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Du menar att han skulle ha sparkats efter den dåliga starten? Efter den dåliga starten låg vi väl i topp av ligan!? Jag tror att vi gör det för enkelt för oss om vi tror att det är så enkelt att det räcker med att sparka tränare så är alla problem lösta. Sedan tror jag även att tränare kan utvecklas precis som spelare. Karlin har inte enorm erfarenhet av SHL.

Du har rätt i att man inte vill att det ska bli svågerpolitik och att man inte vågar agera. Det är verkligen osunt. Men det är väl en balansgång detta med att väga in alla aspekter och ta beslut som gagnar föreningen.

Nu har Karlin ögonen på sig och han kommer att behöva leverera resultat, men stöd honom och laget medan dom levererar vinster. Spelare och ledare behöver allas support och vi vet att de alla vill föreningens väl.

Med det sagt så menar jag inte att man inte kan kritisera och ha åsikter, det är engagemang som bygger en förening.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Eller att Karlin och gänget tog dem dit..Första säsongen i shl tycker jag vi spelade shl's mest underhållande hockey. Plocka bort de 10 första omgångar i fjol, där vi var klapp kass, så var vi väl typ ett mittenlag. Tyvärr vek vi ner oss de 3 sista matcherna mot HV. Förstår bara inte drevet på Karlin.


Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Makarov: Känns som ALLA gamla MoDoiter som lämnar oss och går vidare i sina karriärer tar plötsligt flera steg framåt , det är verkligen sen gammalt !

Några få undantag finns det ju , men kan inte komma på nån just nu.

Frågan som man alltid ställer sig är : varför blir det så ? Att dom lyckas

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Ja grejen med tålamod är ju att man ska ge tränaren tid att få ihop laget och utveckling över tid. Det som är annorlunda i vårt fall är att vår tränare går in på sin femte säsong och där utvecklingen snarare har gått bakåt. Där vi var hösten 2023 kunde jag inte ens föreställa mig där vi är nu, både vad gäller serietillhörighet och det spelmässiga.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Makarov: Förstår inte riktigt poängen med denna typ av inlägg. En rimligare fråga är väl varför ett förväntat topplag som Skellefteå direkt skickar in Aagaard i sin toppkedja. Kan det vara så att våra spelare inte var så jäkla kassa trots allt, utan att det snarare handlade om att Karlin inte lyckades sätta ett fungerande grundspel under två säsonger i SHL?

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Ja det är ett under att t.ex Aagaard kan producera i den mediokra omgivning han har numera.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Tuppen: Fast sanningen är att Karlin borde ha fått kicken för ett år sedan. Då hade vi förmodligen varit kvar i SHL nu.

Jag skulle snarare säga att kritiken som kommer nu kommer retroaktivt. Dvs hade vi haft en helt ny tränare och legat etta i serien efter åtta omgångar, så hade nog många haft mer tålamod. Men MoDo-supportrar är tillräckligt intelligenta för att inse att detta spel inte kommer fungera i ett slutspel.

Det är lite lustigt. När man kritiserar laget när vi ligger sist, får man höra att man är en medgångssupporter. Men när man kritiserar samma detaljer i spelet när vi leder serien, så får man istället höra att man "aldrig är nöjd".

Men överlag håller jag med. Det finns ingenting positivt i att sparka tränare så fort det går dåligt. Men det är en jäkla skillnad mellan att ha tålamod med en tränare under kontrakt och att ge sin kompis ett treårskontrakt trots att han har gjort det sämsta jobbet i hela ligan.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Modoröv: Men visst kan man inte låta bli att mysa lite när det går åt helvete för HV ändå? ☺️

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Ja, håller man inte måttet så ska man ryka annars har vi stora problem. Men att i oktober skrika på avgång när man leder serien, det är så oseriöst så man tappar hakan och då ser man inte till klubbens bästa.

Modo har testat att sparka tränare som man byter kalsonger och med ett katastrofalt resultat - bara kostat enorma summor.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gusse: jobbigt att vara lethinen ikväll 😪

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
grimiss: Har inte läst någon som har kallat Karlin "kass". Däremot är vi många som anser att han är kraftigt överskattad, framförallt med avseende på hans [brist på] taktiska kunnande.

När vi gick upp hade vi förmodligen den starkaste truppen på pappret. När vi åkte ur hade vi en bättre budget än många andra lag. När vi ser hur pass bra Aagaard, Woods, Niederbach, Ladue, Jasek med flera presterar så kan vi konstatera att laget inte var för dåligt.

Vi har varit konsekvent dåliga i special teams och alltid haft problem med att vi har blivit för små i egen zon samt inte lyckats ta oss in på motståndarkassen. När detta händer gång på gång oavsett spelarmaterial, så måste blickarna riktas mot tränaren.

Hypen runt Karlin har gått för långt. Det är ytterst sällan jag hör folk prata om hur Lückner och Ecke borde ha fått livstidskontrakt i MoDo eftersom de minsann gav oss det första guldet på 28 år. Istället riktades allt fokus till spelarna: Krizan, Sundström, Svartvadet, Skröder, Timander, Kuusela, Enström, Döme, Blatny etc. Det är de vi minns, inte Ecke Holmberg eller Harald.

Därför är det lite surrealistiskt när folk helt plötsligt hyser mer lojalitet med gänget på kansliet än de som faktiskt är ute på isen...

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gusse: fan han kanske egentligen är en hjälte ? Bara vi som inte fattade hans långsiktiga schackdrag?

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
DrCox: Lassie betalar tillbaka. Man funderar om hans kontrakt kommer ett brytas?

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
DrCox: Silvergberg, helvete vilken slägga!

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
hompa90: Det är väl HV71 paradgren att bränna ut sina målvakter.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Nucky: håller med 100%. Ännu bisarrare är det att det nu börjat låta som att Karlin alltid varit kass i modo vilket förstås är helt befängt.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
hompa90: Målvakternas kamp:

Clara: 70%
Lehtinen: 72,4%

Spännande hur det ska sluta!

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Och vår gamla dansk 1+4, 8-3 nu, varför byts han inte ut?

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Trilske: Nu släppte Lehtinen sin 7:e puck för kvällen.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Själv spanar jag in BIF-LHC bara för att få höra "Bernhartz". Nu när jag tittar slås jag av att det är just den här kommentatorn som uttalar det med störst ackuratess...

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Vargen: Jag har varit väldigt skeptisk till Zajkowski. Med det sagt så verkar han verkligen ha fått ordning på Werner.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Bad_Brett: Hur fan blev han så här? Väldigt märkligt. Hade Zajkowski en sån jävla effekt?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Greenwolper:
Johannes Kinnwall i Brynäs är hel vass framåt.
Men klappkass bakåt,
Svårt att spela en sådan back...

2918987 · »