Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

« · 1092433 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Är Mora IK på rätt väg

zeb:
Det finns säkert flera som varit sämre an Healey.

Men - Gud förbjude - det kanske är så att det just nu är smartast att gå skilda vägar med Healey, än med någon annan.


Sv: Är Mora IK på rätt väg
PappaKeno: Kan inte vara orsaken,Men tittar man på vilka som inte har varit bra så är han en av dom ,det lustiga är att det finns flera som är sämre

Sv: Spelartruppen 2008/2009
mattias - 74:
Här är artikeln i DD.

Sv: Är Mora IK på rätt väg
XCarl:
Det är tur att det får bli Aftonbladet som får stå för trovärdigheten då. Typ.

Sv: Är Mora IK på rätt väg
Metal Guru:

Bäste hockeyvän, det hade varit helt tillfrdeställande med det uttalande som Arto gör i DD idag, men jag hoppas att Du förstår att det i nuläget inte är trovärdigt oavsett dess riktighet eller inte, vilket jag, även Du tycker är synd.

Sv: Är Mora IK på rätt väg
Metal Guru:

- Vi tittar hela tiden över vår spelartrupp och detta är ett resultat av översynen, säger Sirviö.


Detta uttalande " kan " väl tolkas av vissa som att MIK inte har råd med honom ?

Dock tror jag som jag tidigare påpekat att han gjort sig osams med nån i ledningen.

Sv: Är Mora IK på rätt väg

PappaKeno:
Så det är ekonomin som är skälet till att Healey lämnar Mora?
Arto har en annan åsikt i DT.

Har du någon källa till det, bortsett från Aftonbladets s.p.e.k.u.l.a.t.i.o.n.e.r?


Sv: Är Mora IK på rätt väg
Metal Guru:

Bäste hockeyvän , jag förlitar mig inte på vad som står i media, utan jag konstaterar att det står där. Oavsett vad som är orsaken till entledigandet av Healey, så är det inte tillfredställande att man kan läsas och höra om tusen olika orsaker till att Healey sparkas.

Kan andra klubbar sparka sina spelare på ett "godkänt sätt", så borde även Mora kunna göra detsamma.
Du kanske inte förstår att många hockeyälskare blir minst sagt ledsna när det plumpas i ett lag som man har stöttat i många år.

Om Du visste hur vår personal ventilerade "händelsen" på morgonfikat. så kanske Du skulle förstå mig.

Sv: Är Mora IK på rätt väg
kul att vi har så dålig ekonomi så att vi inte ens har råd att behålla en spelare.

Sv: Är Mora IK på rätt väg

;Carl:
Ett fel du gör är att du förlitar dig 100% på en artikel i Aftonbladet. Du vet ingenting om vad som ligger bakom beslutet att skiljas från Healey, och vad som nu händer i laget.

Dina ord är därför att betrakta som mest.. ord. Välformulerade, men dock bara ord, typ en hundra stycken.


Sv: Spelartruppen 2008/2009
Mike Skinner:

Som Arto sa i DT och som Gurun också varit inne på tidigare så sa arto så här

"Vi är nöjda med hans poängproduktion men mindre nöjda med andra delar i hans spel."

Om nu Mora är nöjda med hans poängproduktion så är väl allt frid och fröjd. Är det inte därför man värvar en tilltänkt poänggörare ??

Är Mora IK på rätt väg
Vi har genom årens lopp kunnat noter hur Mora IK:s ledning skapat oro på grund av okunskap eller okunnighet i sina uttalanden.
Att som nu sparka Healey och därigenom skapa sensationsrubriker i media är en katastrof, som kan knäcka en hel förening. Att man entledigar Healey är kanske inte fel, men man måste åtminstone ta sitt arbetsgivaransvar, man kan inte sparka någon och ange flera tusen olika skäl från Mora IK:s ledning.
Därutöver sätter man i och med sitt agerande från Mora IK:s ledning en stor press på laget, som har en av de mest prestigeladdade matcher att spela i årets allsvenska nu på fredag. Blir det förlust så är fiaskot ett faktum, vinner vi, så är det mesta glömt.
Frågan är om man kan ta sådana risker i ett företag, naturligtvis kan man det, går det bra så är alla lyckliga, men går det åt fanders vad händer då.

Sv: Spelartruppen 2008/2009
mattias - 74:
Ja, det känns ju som att något borde ligga bakom. Att inte skriva det i pressmeddelandet tycker jag bara är god sed. Men Healy har ju gjort poäng konstant, alltså det är ju inte snack om någon som gör 3 mål en match och sen inget i kommande fyra. Han ligger ju på +11 också, det är inte dåligt någonstans. Jag tycker inte man ska förringa hans insats för Mora genom att påstå att han är en "vanlig" forward. Hade alla våra forwards gjort 1+2, 2+0, 1+1 per match hade vi ju varit i ett betydligt bättre läge idag. Men jag förutsätter att det finns en tanke bakom agerandet. Precis som du säger, det är tjänstefel att sparka poängkungen utan anledning.

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Mike Skinner:

Db_04 avgudar Lövdahl och jag har försökt och fått honom inse att Anders inte är mer än en medioker allsvensk hockeyspelare som kanske skulle kunna platsa i en 1:a kedja i Oskarshamn eller Sundsvall, men i DIV 1 håller han riktigt bra klass.

Det där med Healy verkar rätt så konstigt. Bara så där liksom och sparka honom. Jag tror han har gjort sig osams med Simons eller Harald för nånting annat kan det väl inte vara, man sparkar inte sin meste poänggörare annars det vore väl nästan tjänstefel?

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Metal Guru:
Håller med här. Samma skribenter som gärna suckade och stönade över Healy suckar och stönar nu över bristen på den samma. Det finns en slags suck-och-stönmentalitet hos oss Moringar. Jag säger inte att man alltid ska vara nöjd och glad, det ska man inte. Men vi Moringar verkar sugnare på att leta fel och klaga, rent allmänt. Visserligen ser jag det här mindervärdeskomplexet som något finare än vår kära grannes hävdelsebehov, men ändå. Ibland bör man gilla läget. Sittplatsexperter och dylikt som aldrig riktigt är nöjda är jag inte ett dugg förtjust i.

Och, ja, Db_04:
Naturligtvis skickar vi hem alla som kan spela hockey. Hade vi haft Lövdahl kvar hade vi förmodligen gjort grymt mycket bättre ifrån oss. Är det inte dags att släppa det där nu? Jag skrev samma sak för någon månad sen, jag hoppas jag gör lite mer intryck nu.

Sv: Spelartruppen 2008/2009

Så här har Healey's poängsamlande artat sig under serien:

2008-09-17  Huddinge   2  5+4

2008-09-21  Bofors     2  0+2

2008-09-26  AIK        2

2008-09-28  Nybro      2  0+2

2008-10-01  Almtuna    2  1+1

2008-10-03  Malmö      1

2008-10-08  Leksand    1

2008-10-10  Oskarshamn 1  0+1

2008-10-15  Borås      1  1+1

2008-10-17  Västerås   1  2+1

2008-10-26  Växjö      1  0+2

2008-10-22  Björklöven 1  1+0

2008-10-24  Troja      1 

2008-10-29  Sundsvall  1  0+1

2008-11-23  Mariestad  1 

Han gjorde varken poäng mot AIK, Malmö eller Leksand. Däremot presterade han hemma mot VIK och borta mot Växjö. Plockar man bort poängen mot Huddinge ser han inte direkt ut som en poängkung, utan mer en vanlig forward.


Sv: Spelartruppen 2008/2009
Metal Guru: Det är väl möjligt att nuvarande lag är rätt chanslöst att ta sig upp i elitserien. Bättre då att kicka en spelare som gör att ekonomin blöder och skaffa en ny som passar in bättre om en sådan dyker upp. En kvalplats borde ni fixa iaf.

Sv: Spelartruppen 2008/2009

Poffa:
Healey är en av de spelare som frustrerat fansen mest i Mora under säsongen. Jag tror att det är bra för laget att han försvinner.

Tycker också att det är lite märkligt att de röster som sågat killen match efter match, nu tar sig för pannan och undrar vad som händer i klubben.


Sv: Spelartruppen 2008/2009
Läser man Aftonblaskan har ni ekonomiska bekymmer. Men det är ju en tidning som ska tas som en "Ding-Ding värld med bilder på Carola".

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Metal Guru: aja känns lugnt i vilket fall som helst.

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Sparkar man healey på grund av att man har för många transatlanter måste dom redan har en på gång annars är det ju vansinne!!

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Jag tror Sirviö, Simons vem det nu är som bestämmer har någon ny translant
på gång och då måste dom göra sig av med en och då är Healy nämast
att gå.
V får se. Hoppas i så fall att det är en riktigt bra back.

Sv: Spelartruppen 2008/2009

PappaKeno:
Det betyder ingenting. Vid kvalseriedags är det så kallt på gågatan att folk kommer tro att du bara har en löjligt tajt kroppsstrumpa på dig.

Tro mig. Jag har frusit röven av mig förr på gågatan.


Sv: Spelartruppen 2008/2009
Db_04:
Och han som försvann allra först, och därför måste anses vara allra bäst - Lövdahl - han dominerar i BHC nu..?

Sv: Spelartruppen 2008/2009
tar vi oss till kvalserien ska jag dansa naken hela vägen ner för gågatan.

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Db_04:

Kan inte Healy ha gjort nånting dumt privat ? Man kickar väl inte sin mest poänggörare om denne inte gjort nånting dumt, hur mycket finns det att göra i Mora än och spela hockey???? :-)

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Metal Guru: Simons och eriksson är dom bättre?

Sv: Spelartruppen 2008/2009
87bth01: han var för bra, snart åker genoway och alla andra som kan spela hockey :)

Sv: Mora IK - Modo
Guru och andra Moringar:

Ni vet han Kurvinen, han som lirade hos er ifjol, vad tyckte ni om honom egentligen?

Hur rankades han i Mora ifjol?

Han har fått allt för mycket ovett från många MODO-iter, men jag tycker att han har spelat upp sig rätt hyggligt.

Kan man få en liten kommentar kring detta?

Sv: Spelartruppen 2008/2009

Det tror jag inte, mattias - 74:
Snarare är det som Arto säger i DT, "Vi är nöjda med hans poängproduktion men mindre nöjda med andra delar i hans spel."


Sv: Spelartruppen 2008/2009
Hakan Olsen:

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Metal Guru:

Schism med Harald ?

Sv: Spelartruppen 2008/2009
Metal Guru:

Vad är det som pågår? Klart att att Healy har inte direkt ansträngt sig men inte mindre än andra. Han måste ersättas med någon. Med vem?

Hur kommer man in på FF?

Sv: Spelartruppen 2008/2009

87bth01:
Du får läsa på vår alternativa sida FF. Där spekulerar vi friskt just nu.


Sv: Spelartruppen 2008/2009
Vad är det som har hänt med Healey? Varför lämnar han? Inte så mycket info på Moras hemsida.

Sv: Boggen
maztro:
Thornberg är visst ledig.

Sv: Boggen
zeb:
Jag har lite svårt att förstå varför Harald säger så.
Kanske för att inte ta bort det sista gnutta självförtroende som finns.

Sv: Ska man ändra eller ska man vänta
Slinger:

6 insläppta mål på 18 skott, det säger väll allt.

istället för att gå ut och säga att vi vunnit matcher där vi spelat sämmre, så skulle en ursäkt suttit fint till den stackars publik som var där och betalade dyra pengar för att få bevittna eländet.

Sv: Boggen
maztro: Harald verkar nöjd med matchen,man hade bra fart och kämpade bra!!!!!

Sv: Boggen
Byta spelsystem är det man måste det vi kör nu fungerar inte alls..Förstår inte harald det måste han bytas ut.
Vi behöver in med bättre backar och någon powerforward som jobbar hårt.


Sv: Ska man ändra eller ska man vänta
Jag blev ledsen när jag såg Mariestadsmatchen!
Vad är det som händer? Varför detta passiva tränarbeteende? Varför blir vi sämre och sämre spelmässigt? Det borde väl vara tvärt om?
Det känns inte som att det finns någon glöd hos Harald och absolut inte hos Tärnlund! Dessa 2 hänger med huvudet mer än spelarna och dessa verkar står handlingsförlamade om spelet går i stå.
Jag såg en del av matchen på S24 men kunde inte se hela och detta var vad jag uppfattade av tv-bilderna.
Kom det någon tidig toppning? Gick laget ner på folk? Byttes Kristan ut nån gång? Började Mik spela fysiskt eller började skotten att hagla? Tror inte det men rätta mej gärna om jag har fel?

Sv: Ska man ändra eller ska man vänta
XCarl:

att byta spelsystem är nog inte rätta lösningen.
för hur det än är så är inte laget bättre än den sämsta länken i kedjan. och det kan inget spelsystem ändra på.
det måste till bättre spelare helt enkelt.
jämför oss man mot man med :
AIK
Lif
Mif

topp tre kan vi glömma.

ev kan vi mäta oss med de andra lagen som slåss om plats 4-7

om vi klarar en av dessa platser så tippar jag på att det blir den sjunde, och att det skiljer max 2-3 poång till åttan i serien. väl i play off åker vi ur direkt.

Sv: Mora IK - Mariestad BoIS
Hakan Olsen:

kan inte sanningen ligga lite närmre än så?
Inse fakta. Jan Simons sa att vi skulle till baka till es. direkt, och sedan värvade han Anders Lövdahl.
Alltså, redan där förstod jag att det inte var någon satsning utan bara en massa tomt blödder från vår käre don.
truppen för övrigt är alldeles för tunn.

lukas sandström
daniel viksten
alexander hilmersson
mattias ekholm
viktor amner

dessa fem herrar ovan nämns ofta som lagets bästa spelare. ??????
dessa ska ju lära av dom bättre.
-----------------
vi har dessutom tre 20 åringar, som e ganska ny utsprungna ur juniorligan.

men vem i laget ska göra skit jobbet då, det finns inga grovarbetare.
nu hade vi behöva martin jansson och anders nilsson mer än någonsin.

det är bara att inse laget är för dåligt.
mora ik är inte vad alla hade förväntat sig.

den enda som kan proppa motståndarna ordentligt är juha ahlen, det har han visat att han kan. men karln är ju på tok för dålig som hockeyspelare.

som jag ser det så har vi bara fyra spelare som riktigt håller måttet och det är: greger, colby, mann och healy. visst den sistnämnde är lat men han gör det han ska göra. poäng.

Sv: Ska man ändra eller ska man vänta
Har aldrig i hela mitt liv sett en konstigare match än denna. Tycker Mora hade allt spel men mål är det svårt att göra när man skjuter rakt på målvakten. De spelade lite för avancerat som om de trodde de kunde leka med Mariestad men så lätt kan det ju inte vara även om jag tycker Mora var det klart bättre laget förutom försvaret som spela som i div5 eller nått.

Allt verkar kunna hända i den här serien så en stor seger för Mora mot Leksand på fredag hade knappt förvånat mig.

Sv: Ska man ändra eller ska man vänta
Har bara ett ord att säga om dagens match... PINSAMT!!!

Sv: Ska man ändra eller ska man vänta
XCarl:

Håller fullständigt med att systemet inte fungera, resultaten mot de svagaste lagen visar på det. Jag sätter ett frågtecken till när det gäller Harald Lyckners förmåga att ändra system. Att köra huvudet gång på gång i väggen är inte bra, det ger hjärnskakning eller värre. Det gäller att veta när det är dags för en ändring. För min del lider jag med killarna som spelar, de har kapacitet men den tar man inte vara på. Dags för Simons och styrelsen att agera.

Under dagens match undrade jag vilket av lagen som låg näst sist.

Ska man ändra eller ska man vänta
Att Mora nu är i kris förstår alla, men vi ska absolut inte hänga ut spelar i tid och otid. Moras problem är att Haralds spelsystem inte fungera i Mora iaf i nuläget.
Haralds envisas att spela ett man man system i egen zon som är mycket effektiv när det funkar, men vi har inte de spelare i dag som kan utföra jobbet.
Dessutom när vi blir högt forecheckad så får vi inte till några uppspel, för motståndarna vet att vi bara har en bra back.
Nu när våra motståndare har tappat respekten för Mora då vågar man checka med två man, en typ av 1 2 2 system, mot det vanliga 1 3 1, och då är det kört. Ni som såg matchen mot AIK kunder notera att AIK nästan checkade med tre spelar
Kontentan blir att Moras spelare inte får till några uppspel ej heller ngt spel i mittzon, man blir helt enkelt styrda till ett sargspel, som vi inte heller klarar av i dag.

Det som är förvånande mig är att Harald med fler finska spelare i truppen inte spelar en variant av zonförsvar, som ger läge för snabba kontringar.

Arvedson försöket förra säsongen att få Mora att spela man man system typ Haralds, vi vet vad spelarna tycke om detta…frågan är nu om Moras spelare tycker samma i år, men ingen vill diskutera det med Harald.

Jag är helt övertygad att Mora skulle köra över de flesta lag i serien om man spelade en variant det gamla 2 1 2, kan Melin och andra tränare, så ska väl vi också kunna ändra.

Det jag skriver om olika system är mycket förenklat, men glasklart för den som har lirat hockey….

Sv: Mora IK - Mariestad BoIS
zeb:
Mora var till och med virrigare än mig i dag!
Det var rent ut sagt bedrövlig och jag som brukar försöka vara optimist
blev riktigt pessimistigt under matchen i dag.
Hade Mora spelat dåligt men kämpat hade det kännts bättre i alla fall
men så här inget go alls trots underläge.
Det såg ut som alla väntade på att någon annan skulle fixa det.

Sv: Mora IK - Mariestad BoIS
Hakan Olsen: Jag har inte sett dom sista matcherna ,men hela november har man sett att det inte stämmer alls för laget,det är väl nånting som inte fungerar,att det skulle ta tid att få ihop det det viste väl alla,Men så här dåligt får det inte vara .Jag tycker synd om dom unga spelarna som försöker,Och om Harald,undrar om inte han ångrar sig.Finns tyvär några för många rötägg

« · 1092433 · »