Couldn´t agree with you more. Det jäkliga är ju att det syns så tydligt på killarna. Istället för ett nedböjt huvud och ögonbryn spända i ett V som de kan ha i början av matcherna, eller när de ligger under, så ser de närmast ängsliga ut, börjar förlkora närkamper och släpper ifrån sig puckarna för lätt. De äts upp. Helt i onödan.
Visst har vi klarat oss på att spela på ledning ändå, men det har skett med guds försyn många gånger. De gånger vi gjort det, och det känns lugnt och tryggt, har kanske varit vid ett par tillfällen på hela säsongen.
Övermod, som Bukefalos rörde vid, är inte heller särskilt lyckat. Det såg vi prov på igår. Däremot MÅSTE killarna behålla viljan och jävlaranammat. Det är förlusten av det som vi förlorat många matcher på tidigare. En mental fråga, helt klart.
Igår borde vi kunnat avgjort matchen i första, men förlorar med 6-3. Ett klockrent exempel. Finns mycket att jobba på för Kari på det området.
horcoff: Hittar vi tillbaka till spelet vi hade mot HV och första perioden mot Modo så ska det gå vägen. Gäller oxå att vi sätter våra chanser och håller oss på banan.
Bukefalos: Anfalla måste man ju göra men inte huvudlöst, tycker det har sett riktigt bra ut när laget har flyttat upp laget och stressar högre upp. Motståndarna stressas till misstag och deras uppspel fastnar oftast i mitten, men det gäller att alla gör sitt.
Lägga sig ner och bara slå sarg ut det håller aldrig, det har vi sett många prov på under säsonger som gått.
Bukefalos: -Anfall bästa försvar- menade jag inte ordagrant, utan kanske bättre med -våga vinna-. Jag tror nog Kari kan ingjuta spelarna självförtroende.
horcoff: Anfall som bästa försvar? Var det inte den metoden som MIK praktiserade i andra perioden i går och som bland annat resulterade i att Modo kom tre mot noll i ett anfall? Övermod anser jag.
Tror bestämt att MIK:s förmåga att spela tråk-hockey, blir avgörande för lagets fortsättning.
Ny match nya poäng på spel. Kort om Modo matchen först. Hade inte förväntat mig poäng där uppe, men med den starten vi fick så var det riktigt surt att inte få något med. För övrigt så var hockey guden med oss senare på kvällen. Visar vi samma inställning som mot hv senast på hemma plan så skall vi kunna få bra med poäng med oss från måndagskvällen. Pluss och kahnberg borta och får hjälp av medicindoktorn vilket inte gör något. Själva har vi Pierre och Toni D borta. Nu finns det inga ursäkter för att vara hemma och titta på dumburken, bara att släpa sig ner och hjälpa till.
Det startades två trådar samtidigt i samma ämne. Jag bygger ihop dem till ett igen, och eftersom SIVASN var först blev det hans som fick leva kvar. Så här såg det andra inlägget ut...
Ola: FYI så kommer här en youtube-länk från den enda inspelning jag funnit där med sagda grupp/låt. Den är från 2005, men gör sig bättre på tidigt 70-tal, då gubbarna inte var så gubbiga. Urkraften jag pratade om märks tydligast mellan 6-9 minuten nånstans. Savoy Brown är en tidigare gren i det träd där Foghat är mest berömt.
Ni andra med problem att läsa annat än hockeyrelaterat, använd den underskattade [Visa ämnen]-funktionen uppe till höger, och rata de trådar som inte luktar ismaskins-ozon och isoleringsband. (Såja. Nu kan ni inte klaga på det längre.)
Vi har nämligen en väl inarbetad kutym här, precis som på FF, att det är tillåtet att prata om allting, bara man sköter det med respekt för andra människor.
Jag har avslutningsvis en svag förnimmelse av att vi snart kommer införa en tydligare moderering härinne.
Ny match nya poäng på spel. Kort om Modo matchen först. Hade inte förväntat mig poäng där uppe, men med den starten vi fick så var det riktigt surt att inte få något med. För övrigt så var hockey guden med oss senare på kvällen. Visar vi samma inställning som mot hv senast på hemma plan så skall vi kunna få bra med poäng med oss från måndagskvällen. Pluss och kahnberg borta och får hjälp av medicindoktorn vilket inte gör något. Själva har vi Pierre och Toni D borta. Nu finns det inga ursäkter för att vara hemma och titta på dumburken, bara att släpa sig ner och hjälpa till.
Jo1: Det finns en del som tror att man bara kan diskutera hockey på Hockeysnack. Men det är fel. Det går att diskutera även andra saker här. Själv hade jag aldrig hört låten eller gruppen tidigare. Och det vara mycket bättre än Carola. Diskutera hockey? Det finns trådar även med hockeydiskussioner.
Knogen: Ja, förmågan att knyta ihop säcken tror jag kan bli nyckeln för att en eventuell KS ska sluta lyckligt för våran del. För min del får man gärna, efter att man skaffat sig en ledning, tråka ihjäl motståndet genom att spela äckligt disciplinerat och sarg ut.
Ska tilläggas att ledningen då bör vara minst två måls marginal, samt inte mer än en period kvar att spela. Så kom igen Mora - visa dig från din mest tråkiga och destruktiva sida, så kommer det här att ordna sig.
Rättar mig själv (innan Ola kommer och nyper mig i örat ;-)
"...d.v.s. ofta i sistaperioden."
Det där kanske inte alls stämmer. Vi har säkert haft ledning inför andra perioden också vid några tillfällen, utan at sjunka tillbaka. Det är dock främst vid sistaperioderna som vi sjunkit tillbaka för mycket förut och försökt spela på resultat.
Jag håller med dig. Ofta är det dock - tycker jag mig ha märkt - i samband med att vi går in i en period i ledning, d.v.s. ofta i sistaperioden. Det verkar dessvärre finnas någon slags rädsla för att förlora poängen man har, och en sådan rädsla innebär allt som oftast ett avvaktande, rädhågset spel som hungriga jagande lag sällan missar chansen att utnyttja.
Det har inte bara av mig upprepats under hela säsongen, men vi måste verkligen kriga HELA matcherna. Ända in till kaklet.
Tycker MIK ofta denna säsong i matcher varvat riktigt bra perioder, för att sedan i följande period, tappa i både tempo och koncentration. Mycket kan nog förklaras ligga på det mentala planet - men jag kan inte låta bli att fundera över om årets trupp är lite för dåligt tränad?
Vet att t.ex. Arvedson inte var ett dugg imponerad av den träningsmängd MIK stoltserade med. Vad kan Lisspers frånvaro under barmarksperioden haft för betydelse?
XCarl: Jag vet inte om det är medvetet, men du tillämpar ett ganska billigt debattknep. Du går ut och tycker diverse saker, och när du sedan får mothugg eller frågor undviker du att svara genom att förolämpa frågeställaren ("det hade jag inte räknat med heller") eller genom att påstå att det "ligger under din värdighet". Den sortens retorik uppmuntrar knappast ett gott debattklimat.
morahockey: Ja, du har helt rätt, det är pinsamt och läsa alla "fylleinlägg", för jag kan inte tänka mig annat ,än de är skrivna under mer eller mindre intagande av starka drycker, ifs kan ju mjölk räcka åt en del.Det som är slående är att det är samma person lördag till lördag, en elit som annars försöker stå över oss andra.
morahockey: Det är fel. Tråden heter "Varför Hellbound Train är ett bättre lördagskvällsalternativ...", och här pratar vi lördagskvällsalternativ. Det är därför tråden heter så!
titran: Det finns ett jättebra sätt att slippa se eländet. Jag plockade fram en vinylplatta och spelte hela Hellbound Train med Savoy Brown. Den Carola Kebabpizza är inte född som kan stå emot en så'n urkraft.
titran: Det finns ett jättebra sätt att slippa se eländet. Jag plockade fram en vinylplatta och spelte hela Hellbound Train med Savoy Brown. Den Carola Kebabpizza är inte född som kan stå emot en så'n urkraft.
SIVASN: ähh va då? hur jävla sopiga mik är eller kommer att bli så kommer dom att vara NO1!!!oavsett vad som händer!Sen att vi har skit i ledningarna och att vissa spelare lirar mer med agenter och plånbok ,det skiter jag i.
Det gäller att vi har en målvakt med lite flyt åxå!
"Pitkämäki kan rädda Mora
Även målvakten i det tredje laget som kämpar för att undvika en kvalplats utmärkte sig i går.
Men även om Juha Pitkämäki svarade för en jättetavla mot Modo är han den målvakt som har klart störst potential.
Det kan bli Moras räddning under de nio sista omgångarna av elitserien. "