Absolut inte Jag bara undrar varför ni inte har fullsatt under slutspelet mot Hv 71 ? Tycker du inte själv att det är märkligt att de andra lagen i Es har knökat på sina matcher utom Mora?`Jag förrstår inte varför jag skall svara på vad som är lagomt. Jag ställde en enkel fråga vad moras skrala slutspelssiffror beror på och du sätter igång med värsta rappakaljan som inte jag begriper ett skit av !
mattias - 74: Vi snittade 4.000. Du kräver inte att vi ska snitta 4.500, men är på något sätt upprörd över 'våra låga publiksiffror'. Är det 4.250 du vill att vi ska vara? Jag förstår inte debatten, om jag ska vara ärlig.
Vi vänder på det hela igen. Nu försöker jag bara reda ut vad du tycker rent allmänt, så att vi kan gå vidare åt något håll i denna skyttegravsdebatt. Jag vill bara förklara så att du förstår min syn på publiksituationen.
Hur långt tycker du att det är rimligt att en vanlig Svenson-Svenson-fan (alltså inte en hardcore-supporter som kan åka 80mil enkel resa för en bortamatch i november) skall ha som mest i resväg (enkel resa) för att han/hon ska tycka att det är intressant med att inte bara följa med i media och vid jobbfikarast-diskussioner, utan faktiskt också besöka hockymatcher?
Japp, det är ett otroligt litet intresse för ishockey i Ovansiljan trots att besöksprocenten är högre än i stort sett alla ES-lag, baserat på publikunderlaget. Punkt slut! Nu behöver vi inte dryfta den frågan mer. Efter femtioelva förklaringar har du fortfarande inte greppat, och då finns det liksom ingen vits att försöka göra det igen.
I moras fall så borde ni ha fullsatt på de flesta matcher.
karlskrona i div 2 har 2 - 3000 i sin lilla lada varje match. vad beror det på ? Intresset är större i Karlskrona eller är det otroligt lite intresse i Mora ?
Nej. Jag tycker däremot att det är anmärkningsvärt att en bygd som Mora med omnejd kan ha nästan 4.000 i snitt det fjärde året dess lag spelar Elitseriehockey.
Har du - som alla andra publiksiffre-exekverare - ingen som helst aning om hur geografin ser ut i Ovansiljan?
Så ni måste alltså möta Leksand för att ha fullsatt? Intressant :-)
Nej men det jag undrar är ju b.la hur Mora IK under sitt första slutspel i Elitserien inte fyllde sin arena en enda gång det är anmärkningsvärt . Tycker inte du ?
mattias - 74: Varför skulle just en ort som Mora ha folk som gick man ur huse (korrekt enköpingsmål, varifrån uttrycket kommer), när man inte gjorde det i orter som Gävle, Skellefteå eller Luleå?
Bara en liten fråga från mig men hur många gånger under säsongen hade ni fullsatt ? Bara undrar eftersom det är ju inte så många som ryms i FMMA och man tycker att när en ort om mora har ett lag i ES så borde ju folk gå man ur huset ?
zeb: instämmer med Insu. Varför skulle 3800-4000 i FMMA vara lika med en diskvalifikation från ES? Att resonera som så är ju likställt med att "ingen får spela ES-hockey i en arena billigare än 75.000.000:-"
Stigsson: bara att gilla läget ,nån elitserie av egan kraft blir det aldrig mer,Ska man vara ärlig så har man inte där att göra med den fåtaliga publik man har i FM mattson arena
Stigsson: Har ingen praktisk betydelse men det är inte mycket somhar det i dessa sammanhang, känns bara lite roligt att läsa om deras spelarförluster, och det är ju ganska tunga förluster för dessa lag
Stigsson: Det är svårt nu. Jobbigt att försöka ta in att vi spelar i allsvenskan och inte i ES. Jobbigt att behöva trycka på "Allsvenskan" när man loggar in på den här sidan. Vi får hoppas att det bara blir så här jobbigt i en säsong!
Hm, blev det inte lite urspårat och rörigft i slutet av sista stycket där?
Det jag ville ha sagt var att vi publikt skulle vinna på att ha Leksand i andradivisionen, om vi själva spelar i elitserien. Det har redan börjat märkas vissa effekter av Leksands spel i allsvenskan och Moras elitseriespel de senastre säsongerna. I de delar av Ovansiljan som tidigare varit Leksandsfästen har nu pendeln börjat svänga. Men den kan ju förstås börja svänga tillbaka igen illa kvickt om Leksand återtar ES-platsen, samtidigt som vi blir kvar i AS.
insu: Om vi sedan börjar titta på lagsympatier blir det ännu klarare att vi inte har samma publikunderlag. I Älvdalen och Rättvik är det - har jag förstått - mest leksingar. I Orsa är det blandat (konstigt nog, med tanke på den hord orsapojkar som spelat i MIK och det samarbete som finns och har funnits mellan orternas klubbar), i Våmhus är det också blandat, liksom på Sold. Inte ens i Mora kan man prata om något kompakt MIK-stöd.
Nu är kanske inte 100% av alla masar och kullor söder om Rättvik LIF-sympatisörer, men den uppblandning som finns i norra Dalarna finns definitivt inte. Där är det Leksand som gäller, i stort.
Jag tror att om Djanzon tänker efter lite grann så inser han kanske att hans resonemang är väldigt generaliserat och naivt. Det är lite som att den amerikanska Greenpeaceavdelningen skulle bli sura för att Sverige inte har 20 miljoner medlemmar, när de själva har det.
Däremot tror jag inte det är kört bara för att vi är en liten enklav i ett leksandsland. Intresset från Ovansiljans MIK-sympatisörer har varit enormt stort under ES-sejouren. Vi har faktiskt - sett till det publika omlandet - varit i topp i elitserien. Detta utan att ha vägt in omlandets befolknings lagsympatier. Och utan att lägga några värderingar i det så tror jag Moras chans ligger i att ha Leksand i andradivisionen, samtidigt som vi själva går upp igen. Att ha båda dalalagen i elitserien är måhända en vacker tanke, och det kan förmodligen fungera ypperligt bra för Leksand, men Mora mår förmodligen betydligt bättre av att ha Leksand i allsvenskan. Det är min fasta övertygelse.
Självklart har orterna inte samma publikunderlag (detta är en diskussion som förekommer här inne med regelbundna mellanrum).
Majoriteten av Leksandspubliken kommer från Falun och Borlänge - orter på lagom avstånd för de flesta supportrar som inte är så hardcore att de glatt reser tjugo-tjugofem mil en vardagkväll för att gå på hockey.
Mora har inom samma avstånd orter som Älvdalen, Orsa, Rättvik och Leksand - orter med betydligt färre invånare. Och för de som bor i den sistnämnda byn är knappast Mora särskilt attraktivt att åka till för att se på hockey.
Eftersom Mora ligger sex mil norr om Leksand skulle resan för en Borlängebo bli ytterligare tolv mil för att se en hockeymatch. Det definierar inte jag som att "så nära som orterna ligger så bör publikunderlaget vara i stort sett detsamma". Och det gör nog inte du heller, om du tänker efter.
Djanzon: ***EDIT** Har för övrigt inget mot Mora (som tydligen många leksingar har..) Jag hatar Fbk, Mora har jag inget som helst problem med, tycker helt enkelt att så nära som orterna ligger så bör publikunderlaget vara i stort sett detsamma och således måste det vara ett intresseproblem... **EDIT**
Lite kanske men det känns som att jag inte var den som startade det.. Ställde en seriös fråga men den var tydligen för jobbig att svara rakt av på utan att skriva en massa skit...
Metal Guru: Så Moras fans kör alla permobiler och kan därför inte åka ett par mil extra för att se sitt lag? Eller är det fotbojorna som börjar pipa om man åker utanför denna 50km radie som tydligen är max vad en Morasupporter är beredd att köra för att se sitt lag? Sitter folk med linjal för att kolla vilken ishall som ligger närmast inom din "radie" och sedan bestämmer sig för vilket lag de ska hålla på?
När vi ska se LIF så finns det massor med fans som åker över 20mil enkel resa... (själv har jag 14mil men jag räknas väl in i "50km radien?)
Om det nu är som du säger att det inte är ett intresseproblem utan ett problem med publikunderlaget så är ju Mora körda. Enda sättet att få upp publiksiffrorna är alltså att avla barn som fan i trakten omkring Mora? Låter som en långsiktig lösning, fullsatt år 2025?
Varför står "hejaklacken" i tidningen och vädjar om mer folk på matcherna? Det finns ju inga enligt dig...
Angående Dalageografi så är det nog snarare din slutledningsförmåga som suger om du inte fattade vad som menades.
Jag tänkte väl helt fel när jag trodde att även Morafans kunde tänka sig att sätta sig i en bil och åka ett par mil för att se laget.
Nåväl, Mora kan ju trösta sig med att allt blir mycket billigare i Div.1 nästa år...
Metal Guru: Själv bor jag i Öna, dock inte uppvuxen där, men jag är en virtuos i ämnet. Viritous är inte det ett franskt rengöringsmedel? Gillade bäst att kasta de gamla tunga ardennerskorna tills en medtävlare fick en på foten, då fick jag övergå till lätta aluminiumskor avsedda för snabbtravare.
Mike Skinner: Jag och en polare har funderar på om vi ska gå över till att stödja boule eller bågskytte om pamparna skulle göra basketliga av elitserien i hockey. Men hästskokastning kan vara ett alternativ!
Metal Guru: Ja. Hästskokastning kräver någon form av skicklighet. Därför bedrivs inte det i den delen av Mora kommun.
Mig veterligen förekommer hästskokastning mest i Östnor och Öna med omnejd. Ta det med Stigsson, han är en hejare på att få iväg en krokig järnbit med elegans. Jag talar av egen erfarenhet.
Upprörd ?
Absolut inte Jag bara undrar varför ni inte har fullsatt under slutspelet mot Hv 71 ? Tycker du inte själv att det är märkligt att de andra lagen i Es har knökat på sina matcher utom Mora?`Jag förrstår inte varför jag skall svara på vad som är lagomt. Jag ställde en enkel fråga vad moras skrala slutspelssiffror beror på och du sätter igång med värsta rappakaljan som inte jag begriper ett skit av !