Absolut inte Jag bara undrar varför ni inte har fullsatt under slutspelet mot Hv 71 ? Tycker du inte själv att det är märkligt att de andra lagen i Es har knökat på sina matcher utom Mora?`Jag förrstår inte varför jag skall svara på vad som är lagomt. Jag ställde en enkel fråga vad moras skrala slutspelssiffror beror på och du sätter igång med värsta rappakaljan som inte jag begriper ett skit av !
mattias - 74: Detta var ditt ursprungsinlägg idag:
"Bara en liten fråga från mig men hur många gånger under säsongen hade ni fullsatt ? Bara undrar eftersom det är ju inte så många som ryms i FMMA och man tycker att när en ort om mora har ett lag i ES så borde ju folk gå man ur huset ?"
Sedan har du jämfört Moras publiksiffror med division 2-laget Karlskrona. Det tänker jag kommentera i nästa inlägg, när jag läst på lite om geografin i den landsändan (läs: hittat statiskik för det området.)
På vilket sätt är jag ute och cyklar när jag frågar vad det beror på att ni inte har fullsatt under klubbens första slutspeli elitserien??
Att sedan metal guru håller ger mig en Geografi lektion är jag oerhört tacksam för :-)
Jag är bara nöjd med svaret på den frågan. Jag tycker återigen att det är märkligt att en Es klubb i en liten ort inte har mer folk på sina matcher. Får man inte tycka det utan att man är ute och cyklar ?
insu: Nej det är verklighet,Går ej att ekonomiskt vara med dom stora drakarna när man har så dåligt med publik nån ska ju betala det hela med skenande löner på elitseriespelare,sen kan du ju fortsätta att drömma och tro ,hoppas kan man ju alltid göra att det blir nånförändring, det gör jag med
Knogen: Väldigt bra, men nog måste det väl vara något fel när man inte har fullt hus när man är i slutspel t.e.x vad är det som ska locka publiken att komma? Nej tyvär så går det inte i längden vill man se elithockey så måste man fylla hallen så är det bara 4500 man ligger redan efter närdom flesta tar in 6-7000
Nu håller jag inte helt med dig. Jag tycker att Moras publiksiffror varit genomgående mycket bra, precis som Metal Gurun här presenterat (trots att han till och med utelämnat att många i vårat omland har andra sympatier). MEN...
Jag gillar ambitionen och inställningen i dina inlägg. Vi måste alltid sträva efter att bli bättre, hur jäkla bra vi än nu är, procentuellt baserat på omlandet och hela baletten. Ingen kan någonsin klanka på att vi har dåligt intresse, men det går alltid att bli bättre.
Nu lär det inte bli verklighet nästa säsong då kanske, men vi kan ju hoppas på det inom en snar framtid.
zeb: Ola ställde en adekvat fråga. Du svarade "kom in i verkligheten", vilket jag tycker är rätt oförskämt. Enligt din presentation är du MIK-supporter. Samtidigt tycker du inte att vi förtjänar att spela i högsta serien eftersom vi har så usla publiksiffror. Jag får inte riktigt ihop det, måste jag säga. Men du kanske tycker att jag ska komma in i verkligheten?
insu: sitter faktiskt och småler lite när jag läser era bryderier...
Tror faktiskt att du missuppfattat zeb en smula. Han skrev aldrig att mik inte skulle förtjäna ES-spel med anledning av publiksiffrorna. Däremot att det inte går och med det syftar han troligen till svårigheten att få ekonomin att gå ihop med ett publiksnitt på 1000-2000 färre än konkurenterna. Trots allt ska pengarna in för att betala arvoden till truppen.
Knogen: Ja, men. Det gick i 4 år, sen tog det stopp. Tillfällligt eller inte låter jag vara osagt. Under dessa 4 år har ni lyckats hitta ett och annat guldkorn och överlevt. Den gångna säsongen var ni inte fullt lika lyckosamma med förvärv som Hagos och liket.
Jag är faktiskt smått impad av att det höll så länge som 4 år...
Som tur är för LIF står den med blåvitt hjärta stöttande Peo Ejendal för fiolerna. Det handlar om ett tvåårskontrakt som i runda slängar ger Pelle Prestberg runt 220 000 kronor i månaden.
Fick i bubblan: Vad tror du Dahlman och Brendl har, hade. Ärligt talat, inte en aning. Står i en av kvällstidningarna (heter dom så fortfarande fast dom kommer på fm?) att Bif blöder ekonomiskt och måste banta budgeten med 10 mille.
Toppen av ES kommer att suga åt sig gräddan, nedre halvan får ta det som dom ratat, AS toppen på tur sedan AS botten att få några. Mif och Lif hänger med i den här cirkusen så länge som percy och ejendal orkar pytsa in pengar. Vi kommer säker att få se en del KK:er under denna säsong med i AS. Om hockeyn överhuvudtaget skall vara en sport i fortsättningen måste det till ett lönetak. Annars blir de rika rikare och de fattiga fattigare. Samma lag kommer att spela slutspel med något undantag år från år. Ni kan säkert rada upp sex lag i ES som går till slutspel och ni har alla rätt (inte tippa med hjärtat utan hjärnan). Hv, link, fbk, modo, vf, tik.
Visst är det så. Det är lite grann som engelska ligan, där ett fåtal lag dominerar år från år. Intresset hålls ändå vid liv tack vare den stora omsättningen av lag och öppenheten i serieupplägget. Jag är rädd att hockeyn går en annan väg; Ökade klyftor mellan topp och botten i elitserien, samt större tröghet för ES-lagen att åka ur med hjälp av såväl ekonomiska styrmedel som idrottspolitiska åtgärder.
Personligen har jag under många år nu (långt innan Mora gick upp också) tyckt att toppstriden är fullständigt ointressant. Det är runt strecken det intressanta finns. Visserligen är kanske ishockeyn runt strecken inte fullt lika glamorös som där uppe i toppen, men där finns själ, där finns hjärta, där finns kampen och det känns faktiskt långt mycket mer genuint och närmare det som jag vill kalla idrottslig själ.
Att folk orkar bry sig i att LHC - med ännu en ihopköpt glamourtrupp, nästan helt utan förankring i den östgötska myllan - en torsdagskväll i januari spelar om tredjeplatsen i ES mot ett FBK, vars ego totalt plöjt söder allt vad ödmjukhet och vett heter, kan jag inte förstå. Ja, förutom de närmast sörjande då förstås.
Bukefalos:
Jag vet faktiskt inte om det är så etablissemanget vill ha det. De vill se om sitt eget hus och tänker kortsiktigt. Jag tror dock säkert att även de inser att det håller på att barka åt fanders och att svensk ishockey kan drabbas rätt hårt långsiktigt sett. Det är väl lite som miljöproblematiken. Alla oroas över det, men att göra uppoffringar i livsstilen för att dra sitt strå till stacken går ju bara inte.
Det finns förstås en intressant paradox i detta, som visar hur det håller på att barka åt skogen.
Många – även utöver de berörda supportrarna – tycker att kvalen är intressantare än toppstriden. Och det är förstås rätt absurt eftersom alla siktar uppåt. Jag menar, om det fanns något slags logik borde självklart en SM-final vara det som intresserar mest – det är ju dit alla strävar. Men att se proppmätta spelare i klubbar för inbördes beundran göra upp om medaljerna blir allt ointressantare, så till den grad att inte ens kvällstidningarna riktigt orkar bry sig längre – även om de krampaktigt försöker uppmana något slags intresse.
Som grädde på moset har vi landslaget, där alla som inte lirar i fjärdekedjan i något av bottenlagen hunnit medverka någon gång under säsongen. Jag kommenterade häromdagen en landskamp, som jag trodde var ytterligare en match i fucking Karjala LG Baltic Cup Euro Hockeygames. Efteråt insåg jag att de flesta trodde jag var ironisk eftersom det visade sig vara VM. Det värsta är att jag inte var ironisk – jag hade ingen aning om att denna veckas landslagsturnering råkade vara världsmästerskapen.
Något är verkligen ruttet in the state of Denmark.
morahockey: Där ser man. Är ju bra om någon av finnarna man har i laget talar svenska. Men de kanske kör genomgångar mm på engelska vad vet jag. Vi har ju ändå ett antal andra nationaliteter i truppen.
morahockey: Du menar att han inte heller snackar engelska? Otroligt vad han lär känna sig som en i truppen. Tur det kommit några finnar till och att tränaren är finsk också. Frågan är bara om de planerat in dubbelt så långa träningspass då han lär få köra allt på två språk då. :)
Han är draftad av Chicago i tredje rundan.... Hmm , kanske en dum fråga för dem som e insattat i NHL hockeyn. Men hur funkar egentligen draften ? Finns det nått ställe jag kan förkovra mig i ämnet ?
mattias - 74: Så gammalt. Vill minnas många "Grattis Elitserien, vi är tillbaka!" när Leksand åkte ner i allsvenskan. Konstigt nog förstod inte folk. "Vadå grattis Elitserien, Leksand åkte väl ner i allsvenskan?" Precis...
Upprörd ?
Absolut inte Jag bara undrar varför ni inte har fullsatt under slutspelet mot Hv 71 ? Tycker du inte själv att det är märkligt att de andra lagen i Es har knökat på sina matcher utom Mora?`Jag förrstår inte varför jag skall svara på vad som är lagomt. Jag ställde en enkel fråga vad moras skrala slutspelssiffror beror på och du sätter igång med värsta rappakaljan som inte jag begriper ett skit av !