Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Övrigt

Sv: Övrigt
detta är saxat från tomas ros blogg.

9) Mora. Brukar tippa Mora som jumbo. Och få fel. Nu testar jag en ny taktik. Kanske blir dom jumbo nu...

Barbapappa: Litar inte ett dugg på Herr Ros..Mora har en jäkla förmåga att ta sig till slutspel. Vilket jag också tror att de kommer att göra.

brynästigern: Tack nu vart jag lugn

Barbapappa:
fast arvedsson verkar ha massa nymodigheter för sig. är nog det som oroar (däribland mig).. kyrö håller nog rätt låg profil och låter spelarna bestämma :D

wille:
De lär ju inte lita mer på årets nyförvärv än vad de litade på Brendl. Det talar i så fall för att det går bättre än förra året.

Ola:
De litar kanske inte lika mkt på EN individ, men de sprider ut den tilliten på fler, dock inte hela laget. Men som sagt tidigare, det visar sig, men detta är vad jag tror....

Ola: Jag tror att många är skeptiska till Mora just pga av att Brendl har lämnat laget. Det kan få en motsatt effekt också..nu är det upp till de andra i laget att kliva fram och visa vad de går för. Skulle tro att Mora hamnar på plats 6-8. Brynäs? Tja, bland de 8 i alla fall...

Tomas Ros och Mats Wennerholm har blivit MIK-fans.

I brist på annan sysselsättning en sömnlös afton, bläddrade jag igenom namnen på namninsamlingen (Den om flaggorna), för att se vilka moringar som ritat på med en kråka. Bland namnen fanns båda ovan nämnda herrar, med klubbtillhörighet; MORA IK.

Kan det vara därför de "Dissar" Mora i allt det skriver? För att de inte ska bli beskyllda att vara Hemmablinda?! :)

Vid en närmre granskning hittades även Emil Nilsén bland Mora-fansen...

wille:
Har alltid haft känslan av att han är smygMoring, men samtidigt haft en sådan überfet ågren för det att han i alla handlingar försökt dölja detta faktum.

Ibland har det gått bra, ibland har det gått mindre bra - och ibland har det gått helt överstyr...

Det sägs till och med att han tatuerat MIK-loggan på ena ljumsken.
Jag tror det är därför han bara tar av sig på överkroppen.

Metal Guru:

Haha tror nog att det är nån moring som gjort sig lustig över honom och Tobbe Olsson, den dagen Emil gör en Mora tatuering så går Jesus i Kortbrallor =)

Barbapappa: Haha! Ros har ju åtminstone humor!

Nu förbjuds alla jätteflaggor som nästan alla supporterklubbar har om de är tillverkade av brandfarligt mterial.De måste minst ha brandklass 1 om de skall få användas.

Nu har Mikmusik bytt utseende inför kommande säsong.
Nyfiken på hur det ser ut?
Klicka på länken!

sold: Tro när nedräkningen inför elitserien startar då...? Kanske man borde upplysa dalarnas tidningar om att det finns ett till hockeylag i dalarna som finns rätt så högt upp i seriesystemet......:)

Dino: Falukuriren har tyvärr alltid varit leksandskuriren så länge jag kan minnas

Bonäs norra: De facto är att dd är bättre att skriv om mik tycker jag

Bonäs norra:

Haha är det därför det är samma typ av tidning som Mora Tidning och Borlängetidning ?

Leksand har ju dessutom sin premiär före mora så du skall nog se att ni får era spaltmeter också.

Bonäs norra:
Det är skoj ätt även leksingar tycker likadant...

Att FK är en typisk mora-blaska, och det bara är DD som skriver 'bra och objektivt'...

mattias - 74: Leksand är inte dom redan i ES ? ;-)

horcoff: Nej, men det är ännu så länge bara Leksand som är klara för kvalserien......

mattias - 74: dalarnas tidningar har blitt skräp sen dom slog i hop redaktionerna.... dom har tydligen klent med personal dessutom.

Nej för mig äre DD som gäller

Dino:

till division ett då eller;)

Barbapappa: tänk om Leksand och Borlänge möttes där.......en av leksands största mardrömmar är nog att bli kvar i Allsvenskan och att Borlänge går upp

sold:

men länkarna på sidan funkar ju inte.
fortfarande under construction eller?

mattias - 74:

det kanske jesus gjorde vad vet du om det, var du född då;)

Barbapappa: De funkar fint,problem med din dator eller???

brynästigern:

jag håller med dej, förra året var det 20 pass till brendl och två till varandra. Nu ser det annorlunda ut och träningsmatcherna har använts till att träna på det som mora varit usla på i två år. Nämligen passningsspelet och styrspelet. Åka in i szon och panga iväg en puck på mål det kan alla lag göra. Jag har tippat mora på 6:te, och brynäs på 5:te plats i serien. jag tror också att de förmodade topplagen färjestad och linköping floppar.

Hur mycket kostar det att gå på träningsmatchen?

PixelZorba: Vilken träningsmatch???

Steff: MIK-SSK

PixelZorba: Ring kansliet så får du exakt uppgift....

PixelZorba: jag skulle tippa just under hundringen

Bonäs norra:

vad är det för intressant med den artiken.

Det lyser ju avundsjuka i hela artikeln!

– Jag hade inte värvat honom, jag skulle ha lagt pengarna på annat. Det är en oerhört bra målvakt, men det finns en anledning till att han kommer till Sverige och spelar i andraligan. Han är inte lika bra, då hade han varit kvar i NHL, säger Fagervall, som rankar Björklövens målvaktspar – Tobias Lundström och Thomas Sehlstedt – högre än Leksands.

Tjena.

Domarna har ytterligare en gång bytt uniform. Hm..konstigt, det är väl inte uniformen som avgör matcherna..det är väl det som är i uniformen som måste vara proffesionellt?

Anders i Budum:

De ville ju tydligen slopa namnn på ryggen också. Till vilken nytta nrä man ändå ser i matchprogrammet vem som dömer :-)

Lite nya direktiv för domarna inför kommande säsong:

Domardirektiv och regeländringar

2007-09-13 10:00 Inför den kommande säsongen finns några särskilt uttalade direktiv för elitseridomarna, plus ett par regeländringar. Här hittar du all information du behöver om rättsskiparnas förhållningsorder!

De regeldirektiv som beslutades av SHL/SIF inför fjolårets säsong ledde till en fartfylld och härlig ishockey samt gav ett oerhört gensvar från både publik, massmedia, spelare, ledare med flera. Regeldirektiven för säsongen 2007/2008 skiljer sig därför inte så mycket ifrån fjolåret, där återigen tonvikten läggs på:

1. Spelförstörande moment

- Hooking: spelarnas klubba ”skall” vara på isen.

- Holding: inte tillåtet att hålla fast en motståndare.

- Interference: om en spelare hindrar en icke puckförande spelare i motståndarlaget ger det en utvisning.

2. Spelarnas säkerhet

- Checking to the head: det är inte tillåtet att rikta en tackling mot motståndarens huvud.

- Checking from behind: spelare får inte tackla motståndaren i ryggen. Dock blir det inte utvisning för "checking from behind" om den tacklade spelaren vänder upp sin rygg mot motståndaren precis i tacklingsögonblicket.

- High sticking: spelarna är ansvariga för sin klubba i alla lägen.

- Slashing: att slå eller svinga sin klubba mot en motståndare ger utvisning.

3. Fair play

- Diving: spelare som förstärker eller överdriver en situation genom att göra en kroppsrörelse i syfte att få motståndaren utvisad skall ådömas utvisning för diving.

- Ny regeltolkning på Shooting or throwing the puck outside the playing area (Puck över sarg): SHL/SIF har valt att följa den internationella tolkningen som innebär att om pucken skjuts eller slås med handen ifrån den egna försvarszonen över sargen ut i något av spelarbåsen skall ingen utvisning utdömas. Om domaren anser att det ändå har skett avsiktligt kan givetvis utvisning för fördröjande av spelet utdelas.

- Ny icingregel: Försvarande lag som skjuter pucken till icing tillåts inte byta spelare innan spelet åter igen har startat.

- ”Snacket” på isen skall minimeras: För att få högre intensitet i matcherna skall domarna stävja det onödiga snacket från spelarna. Varken publik, massmedia, spelare eller ledare vill att matchen försenas av att ett fåtal spelare diskuterar med domarna efter så gott som varje avblåsning. Åtgärd: spelare på isen drabbas av Misconduct penalty (10 min personligt straff), medan tränare och ledare som skriker från båset drabbas av ett lagstraff (2 min).

- Avblåsning för skott på målvaktsmask skall endast ske då skottet är ”hårt”.

Förhoppningen är att bedömningsdirektiven och de nya tolkningarna skall leda till att Elitserien blir än mer fartfylld, intensiv och intressant under den kommande säsongen 2007/2008.

sold:

- Avblåsning för skott på målvaktsmask skall endast ske då skottet är ”hårt”.
Här kommer det bli diskussioner eftersom det är en bedömningsfråga enl mig.

- Hooking: spelarnas klubba ”skall” vara på isen.
Förstår inte att det skall vara så svårt att hålla klubban i isen.

65selander:

SHL/SIF har valt att följa den internationella tolkningen som innebär att om pucken skjuts eller slås med handen ifrån den egna försvarszonen över sargen ut i något av spelarbåsen skall ingen utvisning utdömas. Om domaren anser att det ändå har skett avsiktligt kan givetvis utvisning för fördröjande av spelet utdelas.

detta lär ju gynna lag som typ: hv, fbk, och fhc.

Barbapappa: Varför skulle det gynna just dom lagen? Hur tänker du?

Stigsson:

jag upplever det som att de som förväntas vara topplag har lite fördel av domaren.
sedan vet jag att mik brukar va lite missgynnade av domarna.

Barbapappa: Det var det dummaste jag har hört, varför skulle någon vara mer gynnad eller missgynnad än någon annan. Det är nog bara en sak som alla lags fans får för sig ibland men jag skulle bedöma det som rent nonsens.

Stigsson: Om man gjorde en enkätundersökning bland alla lags fans i alla sporter runt om i världen så gissar jag (ja, jag gissar till skillnad mot Barbapappa/Seabiscuit som själv fantiserar fram saker som han sen anser vara sanning) att man skulle komma fram till att 90% anser att deras lag för det mesta missgynnas av domaren. 10% skulle nog anse att domaren är neutral. Inte en enda att domaren för det mesta gynnar det egna laget.

Albert Hall:
Jag är inte avunsjuk på de som är domare.
Mission Impossible att bli poppis bland allmogen.

Metal Guru: Do you know how many holes it takes to fill the Albert hall?

Stigsson: Enda gången jag verkligen tycker att ett lag missgynnas av domaren är när de leder med några mål, speciellt mot slutet av matcherna. Det känns som att domaren inte helt vill sänka det lag som frenetiskt jagar en reducering för att kanske kanske kan gripa efter halmståret.

I och med att det då rent logist borde vara topplagen sommest sannolikt leder flera matcher konfortabelt än botten eller mittenlag så kan man ju faktiskt säga att de missgynnas i större utsträckning. Men när det inte är matchavgörande så hamnar det i skymundan.

Sen är det ett faktum att vissa domare är mer hatade/älskade i vissa arenor. Detta beror på någonting, oftast läktare fulla av enögda supportrar, oavsett klubbmärke och färg på tröja.

Hej Albert Hall trevligt att se dej i våran gästbok igen:)

Jag skrev hur jag upplever det. det är alltså inga fakta som jag pressenterade, men si du jag håller inte med dej, gällande att alla tycker dommaren är pest. däremot så vet jag många som sagt att deras eget lag varit gynnade i nån match då och då. det har även jag sagt om mora. sen om du inte klarar av att göra det är din sak. inte min.

vill du göra en enkät på det så varsågod:)
jag e inte intresserad av att göra nån sådan då jag skrev detta utifrån hur jag upplever det.
en upplevelse jag naturligtvis har rätt till:)

och ja barbapappa och seabiscuit e samma person, jag fick problem med min dator tidigare och kunde vid tillfället inte göra annat än att byta nikname. men det vet redan våra moderatorer om. Tänkte lika bra att skriva det om du trodde att jag blitt avstängd eller nåt, men så är inte fallet:)

Albert Hall:

vad har jag fantiserat fram?

du ogillar att jag jag misstyckte om lules behandling av renberg. efter det "upplever jag" att "du" försöker leta lite fel på mej. men, föralldel go ahead. jag tycker fortfarande samma sak:)

sedan måste jag tillägga att jag "upplever" att jag måste vara en mycket stark man, som kan reta upp dej så;)

Bonäs norra:

non;)

« · 907000 · »