Tången: Det tycker jag vore lysande - humor som vapen. Ponera att MIK skulle slå serieledarna samtidigt som Drakarna har ett stort tifo som driver med Aftonbladets dödsannons. Det skulle garanterat väcka uppmärksamhet i de flesta medier (utom den rosa).
är adressen om ni som jag har gjort protesterat mot blaskans angrepp på en enskild förening. Inte för att det hjälper men om ni skriver så nämn gärna Thomas Ros ett flertal gånger i ert inlägg! Tack!
Jag vidhåller att det är bortkastat att anmäla och hålla på. Det är trots allt inte tidningarna som ligger sist i serien eller har sparkat två tränare på en dryg månad. Vi får leva med att det skapar sådan här publicitet – och mitt i allt detta ska vi komma ihåg att Leksand drabbades av liknande skriverier när de var som mest på dekis för fyra år sedan. Med Ros som ett stort fett undantag är det inga journalister inom rikspressen som har några antipatier mot MIK. Att göra ett tifo av Dinos dödsannons tycker jag däremot är lysande – det visar att MIK-supportrar har humor istället för att bara uppfattas som gnällspikar.
Själv är jag mycket mer upprörd över att lokalpressen medvetet väljer att lägga mer krut på laget i den lägre divisionen, på rent affärsmässiga grunder. DET tycker jag är riktigt dålig journalistik. Där har vi dessutom möjlighet att påverka, till skillnad mot kvällstidningarnas vinklingar. Om en publikation som heter Mora Tidning börjar tappa i upplaga i en ort som heter Mora skulle det nog bita lite. Jag tror att MT har en hushållstäckning på över 80 procent i Mora, och ponera att 4000 hockeysupportrar plötsligt slutar köpa tidningen. Funkar bättre än alla insändare och protester tillsammans, jag lovar!
Med tanke på att du faktiskt har en skaplig insyn, och dessutom besitter en stor portion erfarenhet på området, så tänker då inte jag vederlägga dig i frågan :-)
I övrigt överensstämmer mina tankar väldigt bra med dina nedan. DT är den stora boven. Kvällstidningarna, med undantaget Ros, speglar det vi redan vet även om det svider. Möjligen skulle jag vilja lägga till Bjurman där också. Honom gillade jag faktiskt inte ens på den tiden han var musikrecensent. Och då visste jag inte ens at han var leksing. Men det kanske bara är jag?
Och måtte Drakarna ta med runan i nästa hemmatifo. Som sagt tar det udden av ganska mycket om man bemöter med humor istället för t.ex. "Aftonbladet kan dra åt helvete!!!" :-)
Bjurre är urleksing - men han har hela tiden varit öppen med det (och han är ju inte heller sportreporter). Han skrev ju ett kåseri för några år sedan, där han ventilerade sina MIK-antipatier. Och jag tycker det var skitkul, även om ironin inte gick fram till alla supportrar. Budskapet i det krönikan var i princip "MIK är bättre än Leksand i allt, men det skiter jag i - ni är onda ändå".
Jag tänkte nog lite annorlunda där tror jag. Visst var det ett litet erkännande av Mora IK från Bjurmans sida, även om, som sagt budskapet inte gick hem till särskilt många supportrar. Det jag blev lite anti över, när det gäller den krönikan, var att en nöjesjournalist fick det stora utrymmet i landets största kvällstidning för att deklarera sin aversion mot Mora.
Knogen: Ah, jag tycker inte det är så märkvärdigt. En nöjesjournalist hittar en kul vinkel och skriver ett lagom självironiskt kåseri. Det hade lika gärna kunnat handla om AIK eller Per Gessle eller Melodifestivalen eller... ja, vad som helst.
Eftersom ironin med all önskvärd tydlighet inte gick hem i alla stugor finns ju faktiskt en fara i att folk rättar sig i ledet (återigen dessa vindflöjlar) och tycker Mora är något skit katten släpat in. Något annat än ett öppet tydliggörande av Bjurmans antipatier var det ju faktiskt inte, om än med självironi. Om tillräckligt många starka röster tuggar om samma saker så blir det snart en sanning för flertalet. Men man var väl kanske aningen överkänslig den säsongen också. Vi togs liksom inte på allvar, vi var en kopia av Vilda Väsby, en dagslända som strax skulle falla stendöd till marken. En beskrivning som jag tyckte var väldigt orättvis, även om jag kunde hålla med om att vi sportsligt nog skulle få det tufft. Bjurmans självironiserande artikel blev väl ytterliggare en pusselbit som fick en att gå i spinn.
Knogen: Ironi är alltid svårt, men man kan å andra sidan inte alltid anpassa sina kåserier efter minsta gemensamma nämnare. Det skulle bli så trist läsning då... Jag tycker nog att hockeysupportrar generellt är alldeles för överkänsliga - kåseriet i fråga tyckte jag var skitkul medan jag tycker att Ros gått över gränsen de senaste veckorna. Vi har väl alla olika gränser för vad vi tål. Viktigast är att så snart som möjligt övergå till fas fem :)
insu: Ja nu har Aftonbladet överskridit gränsen när det gäller etik och moral.Vi blir än en gång påminda om den hemska händelsen som in-träffade i Mora ishall när en spelare fick halspulsådern avskuren och avled. När jag gick i skolan så fick man betyg i ämnet:gymnastik,lek och idrott.Nog har man väl gått för långt när man associerar händelser inom en idrottsförening med döden.Jag har lämnat in en anmälan om brott mot etik och moral till pressombudsmannen,det tycker jag fler skall göra.
annonsen i sig kan jag tycka är lite rolig, det hade jag även tyckt om det var Leksand som varit drabbade. dock verkar Ros inte ha nån moral i kroppen som sågar Mik gång efter gång, jag vet att jag borde vara nöjd med medias bild av mora men till och med jag har tröttnat på medias häxjakt på mora. Vore de inte bättre de la lite mer tid på att kasta skit på ett riktigt skitlag som t.ex FÄRJESTAD
mattias - 74: Ursäkta mig men måste ha missat detta enorma övertramp mot Mora. Vad har detta inträffat någonstans och kan någon konkretisera detta och förtydliga med exempel.
Är det så extremt mycket annorlunda än den bevakning vi i Frölunda fick genomlida i fjol när vi gick dåligt som tusan?
När ett lag är sämst i serien får man genomlida mycket. Det är bara att bita ihop. Dock när man läser inläggen lite överallt får man en känsla att uppfattningen är att det närmast är konspirationsteorier från rikspressen mot stackars lilla Mora.
Dino: Snygg spark i arslet på Aftonbladet , kör ett tifo på den . Även jag som Leksing börjar bli trött på medias skriverier om Mora , aldrig skriver dom nått posetivt om laget .
Men dom värsta är väl ändå lokaltidningarna , en liten artikel om att Mora vunnit mot MoDo .
Dagen efter åker Leksand på stryk efter förängning i Oskarshamn , dubbeluppslag om att 1 viktig poäng till var bärgad och marschen mot Elitserien fortsätter
Stå på er Moringar och försök kasta tillbaka skit på dom som kastar på er .
PS . Gillar din blogg Dino , fast jag är Leksing .
Konceptet: Ta och skaffa en prenumeration på Mora Tidning, och gotta dig åt excesser över helsidor och uppslag om Leksands förträfflighet, medan Moras matcher blir mindre notiser - framför allt om man spelat bra och vunnit.
Där har du konspirationsteorins kärna. Krydda med Tomas Ros, så är anrättningen komplett.
Aftonbladets dödsruna är en lustifikation sedd som enskild händelse. Precis som Tomas Ros omröstning om 'vilket lag är bäst i Dalarna'. Eller samme skribents vetenskapliga undersökning om vilket lag ES-spelarna vill ha bort ur Elitserien. Eller samme skribents vetenskapliga undersökning om vilket lag ES-spelarna ha upp från allsvenskan.
Sammantaget smakar soppan dock annat än lustigt. Sammantaget smakar soppan som sålunda att någon enskild skribent för en egen kampanj av något slag. Kan bara inte sätta fingret på vad...
Konceptet: "kan någon konkretisera detta och förtydliga med exempel?" Du får allt göra dig besväret att göra din egen research.
Som jag skriver längre ner håller jag med dig till stor del - det är inte journalisterna som ligger sist i serien och har sparkat två tränare på en dryg månad. Det är liksom bara att finna sig. Dödsannonsen lämnar dock en bitter eftersmak med tanke på de dödsfall vi har haft inom klubben. I övrigt tror jag inte ett dugg på konspirationsteorierna, om man inte betraktar Tomas Ros som en enmanskonspiration (den konspirationsteorin köper jag däremot rätt upp och ner).
Det som många av oss här främst vänder oss emot är lokalpressens bevakning, som har tagit så absurda proportioner att till och med leksingar här inne har börjat reagera. Men du kanske prenumererar på Dalatidningarna?
insu: Jaså det är Mora Tidning och tillhörande lokalpress som är boven i dramat. Då förstår jag lite mer. Givetvis borde rimligtvis lokalpressen fortsätta bevaka Moras intresse och inte skifta över gentemot ett konkurrerande länslag. Egendomligt beteende måste jag säga i så fall.
Jag ska ta och läsa lite Mora tidning och bilda mig en uppfattning. Jag blev lite konfunderad just kanske beträffande dödsrunan som jag såg med Aftonbladet som "offer" som jag av en händelse såg i Brynäs gästbok av alla ställen.
Men å andra sidan brukar jag inte lägga allt för stor vikt vid populistiska skribenter som Nyström och Ros. Deras bloggar innehåller oftast inget matnyttigt. Vill jag läsa någon som tycker till får det bli Robert Pettersson och Henrik Leman - de enda två som jag tycker är värt namnet som opinionsbildare i hockey.
Fast i början blev jag förbannad som fasen på Nyström men lade ner det fort.