Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season 08/09

Sv: Silly Season 08/09
Frälsaren fick inte komma tillbaka...hur ska det gå då...

Rock on MIK!

PappaKeno: Nej inte om dessa men han har ju ljugit om de andra med icke existerande klausuler i som sedan helt plötsligt existerade.

Tången: vi vet dock inte om han ljuger än :) jag väntar och ser om Toni och Bodde spelar i Mora nästa år gör dom det itne så sjunker mitt förtroende till noll för Mister Simons.

PappaKeno:

Jag håller med. Otroligt dåligt att han ljuger fansen rakt upp i ansiktet. Ville han dölja något så skulle han kunna svara lite mer otydligt, men hans raka besked gjorde ju att man trodde på karl´n. Det kommer jag inte att göra i fortsättningen.

Db_04: jo för då är han dum som sitter i media och säger att Toni och Bodde kommer spela med Mora nästa säsong! blåser simons mig på dom 2 kan han dra åt helvete med sina lögner.

PappaKeno: har dom klausuler så kan man inte skylla på Simons det har i stort sett alla spelare i Elitserien. har mailat honom angående Dahlman

Dino: Hittade filen här på jobbet ändå, och givetvis hade du helt rätt i att det handlade om Boforsfans.

Dino: Jag tror att jag har den nånstans, men var det inte i Västerås? Ska kolla hemma.

PappaKeno: Finns det nån som har bilden, eller länk till bilden där Patrik Ross häller vatten på Boforssupportrarna?

Db_04: jag litar på Simons iaf. Men om jag inte ser Bodde och Toni i Mora nästa säsong så har jag noll förtroende kvar för Simons.

PappaKeno: mora tidning = dalarnas tidningar snackar ett annat språk än alla andra,..... enligt vad jag hört så var Toni överens med MIK men hade ES-klausul han kan utnyttja till 30/4

PappaKeno:

En ljuspunkt alltså.........en spelare som har betdligt mer att ge än vad som kom fram under denna säsong.

Db_04: enligt Simons i Mora Tidningen så ska Toni stanna iaf. Han har kontrakt och får inte bryta.

Ola: vissa tror ju uppenbarligen på allt blaskan och expressen skriver:) hagos är väll kontraktlös / klubblös efter sista april

Jag vet inte om det är jag som är otålig eller går värvningskarusellen kärvt?
Det kanske är så att det bara är myntfacket som är öppet i MIK-plånboken och då kan det ju bli lite "Nej tack" ifrån ganska många spelare...
Var tog nyförvärvet/presskonferensen vägen som någon nyss skrev om?

Förresten så hoppas jag att ni har köpt Tryckvågs "Dalecarlian Riot"!
Attans bra band det där! :-)

Ett livstecken, Kickan:
Välkommen tillbaka.

Kram på er allihop. Jag jobbade i Falun till den sista augusti i fjol och höll er högst av dalalagen. Ni grejar det här! Ni har så mycket mer hjärta i föreningen att ni kommer hur det än går i kvalet (dit ni kommer) grejar det här. Jag älskar er.

/Kickan

morahockey:
Har han glömt att skriva på kontraktet då?

PappaKeno: Hagos pratade med HV71 redan när vi låg i kvalserien!

Ola: Vadå Hagos? Han har för längesen lämnat för HV71!!!

PappaKeno: hahaha. Var det parodi på mig där?

Knogen: Borlänge tar emot alla supportrar som bidrar ekonomiskt:)

Mike Skinner:
Absolut! Det känns ju så modernt och politiskt korrekt :-P

Knogen:
Kanske lite näsmätning vore på sin plats?

Bonäs norra:
Fast å andra sidan tror jag inte du är MIK-supporter överhuvudtaget. Jag gissar på att du kanske håller på något lag på andra sidan sjön. Så mycket skit och rena dumheter om våra spelare som du vräkt ur dig här på slutet har jag nog bara hört därifrån. Några till av din sort och ingen vill spela i Mora IK längre.

Förresten; Granis är född och uppvuxen i Orsa. Hur många generationer bakåt tycker du släktträdet ska sträcka sig för att man ska klassas som "renrasig" ovansiljansbo?

Jävla trams!

Ola: ja om nu Hagos skulle stanna så lovar jag att dansa naken ner för hela gågatan. För han kommer inte stanna.

PappaKeno: jag tror inte varken yared eller toni stannar

PappaKeno:
Det tror jag också. Gissar på Hagos.

henrikj: min källa inom MIK säger att vi kommer förlora minst en spelare till! Säkra källor! lita på mig!

morahockey: Har hört samma sak från min källa som vi kan kalla för Stisse Åberg.

morahockey: Ja, det behöver man verkligen källor inom klubben för att ha förstått.

Huge: Har hört att Brynäs inte har som bra ekonomi. Källa inom ( klubben ).

Igår Dick Tärnström och idag en mycket kompetent ES-keeper.
AIK blir att räkna med igen...

Knogen: "Samtidigt säger ni Brynässupportrar att ni inte vill ha honom."

Inget att bry sig om.
I Brynäsboken är det kutym hos vissa att gnälla och såga en spelare innan man öht vet vem det är eller sett honom spela.
Sen är det också kutym att kräva 7 toppklasspelare som ersättare till den blandning av bra och mindre bra spelare som försvunnit.
Och ifall det första nyförvärvet för säsongen INTE är den toppspelare man sagt sig prioritera, ja då är det kört med resten av förvärven.
Att värva i omvänd ordning och vänta med toppvärvning MÅSTE ju bero på inkompetens. Kan ju aldrig handla om tillgång/efterfrågan och vad den tilltänkte toppspelaren SJÄLV har för önskemål, ex....

Bonäs norra: ps jag menade inget dumt med det utan att han då inte känner lika mycket för bygden

AD: troligen så att dom frågat hur många år han gjort i klubben :)

Db_04: Det som är så sorgligt är att det inte rensas i toppen med,ska det vara nytt så ska det ,Men det ska nog rullas på i vanlig ordning, ingen verkaer ta något ansvar ingen har gjort något fel

Bonäs norra: Jag vet inte om jag är ute och Cyklar men Jag har för mig att EGOn granströms föräldrar inte är från dalabygden kanske kan vara en liten förklaring ?!

AD: EGOn Garnström vill jag inte se i mik nå mer om vi skulle klättra igen

Ola: Här har ni en grym målvakt, Erik Jäderbrink. 21 år o spelat 13 säsonger i a-laget. Med andra ord debuterade han i a-laget när han var 8 år?

Knogen:
Du får väl agera talangscout, och välja någon ur detta lag. :-)

Mr Walker:
tack för att du formulerade de ord som jag tycker behövs sägas just nu, men som jag själv inte lyckats få ur mig.

Knogen: Det kanske är dags att börja hålla på Brynäs nu, för du är väl lokalpatriot? ;)

AD:

Jo, jag har förstått att det är en förstacenter ni främst är ute efter. 3:e, 4.e-kedjecentrar har ni redan.

"...vill ni köpa någon?"

Ni kunde väl låtiti bli att sno honom från oss när ni nu ändå har den sidan övermättad ;-)

Fast han lär ju ha stuckit till en annan elitserieklubb annars ändå.

FAN! Det där var inte bra. Inte bra alls. Vem fan ska man nu ha som favorit i Moradressen? En orsing i MIK hör ju till. Har nästan alltid funnits.

Blääää.

Knogen: Jag har absolut inget emot Granström, han är en spelare som visar hjärta i sitt spel. Jag ser fram emot att ha han i BIF. Dock samtidigt känns det som att vi har en center för mycket, vill ni köpa någon?

Jonte321:

Det känns jävligt orättvist på något sätt. Granis är krigarhjärtat personifierad och vi gråter över att ha tappat en av våra viktigaste spelare från ett lag i ruiner. Samtidigt säger ni Brynässupportrar att ni inte vill ha honom.

Kom hem igen Granis! Du är värd något bättre!

Tubest: Inget som vi Brynäsare hurrar över direkt, kunde gärna fått behålla honom för mig

Mr Walker:

Harant lämnar oxå.
För tillfället ser det inte så bra ut detta.....trodde vi skulle få behålla Granis ett år till. Tydligen så rycker BIF i M Ekholm oxå.

henrikj: Att det skulle bli massavhopp från årets trupp kommer inte som någon överraskning för mig. Jag ser det som tämligen självklart. Tror inte att spelarna går och tänker i termerna "ta mitt ansvar" och sådana saker, utan det som avgör är klubbens profil, vad klubben har för målsättning, hur är planen att ta sig dit samt naturligtvis anställningsvillkoren.
Vad jag förstått så skiljer t.ex. lönerna inte så mycket mellan de olika klubbarna i respektive serie. En 4:e-kedjeforward i Mora tjänar ungefär lika mycket som motsvarande i Malmö. Vad som skiljer är ovan nämda termer som tydlighet i målsättning och handlingsplan.

Mora tappade den tydligheten inför 07/08 och så gick det som det gick. MIK hade samma lönebudget som övriga lag i nedre halvan av ES men det hjälper inte om man glömmer att forma ett LAG.

Nu har vi fått världens chans i och med att Harald har kommit tillbaka och kan hjälpa föreningen att forma målbilder och värva spelare. Vad jag har förstått så jobbar Harald sedan i måndags för fullt med dessa sysslor. Man ska hålla i minne att klubben nu ska skapa ett bättre lag än vad man hade förra säsongen till mindre än hälften av pengarna. Snacka om utmaning! Har man tur kan klubben behålla nästan samma sponsorintäkter som 07/08, men skillnaden i intäkter från publik och främst Hockeyligan är över 25 Mkr mellan föregående och kommande säsong.

Därför ser jag inget konstigt i att man kanske MÅSTE byta ut #27 och hans lön mot två nästan lika duktiga forwards med en fjärdedel i lön. Tråkigt men sant. Jag gillar Stor-Erics spel, stil och attityd men har man inte råd så har man inte. Lika med #16 och #49 som också är miljonlirare. Klubben han nog bara råd med en eller två "stjärnor" (= sådana som lyfter 1Mkr/år eller mer) när man är i AS, plus att man måste välja sina transatlanter med omsorg.

Jag tror att vi Morafans får vänja oss vid tanken att "stommen as we know it" är borta och aldrig mer kommer tillbaka. Men vänd det till något positivt istället! Det kommer en ny generation Moraspelare som vi om ett eller ett par år ser som kärntrupp. Det finns en hel del guldkorn i namnen som florerar i och omkring klubben redan idag. Jakobs, Ekholm, Lill-Bambis, Qvarnström och kusinerna Sandström har alla stor potential att bli etablerade ES-spelare i Mora IK om klubben förvaltar dem rätt.

Grunden till en långsiktlig och hållbar satsning börjar på hockeygymnasiet tror jag. Att redan där fostra och skapa Moraandan för att sedan lyfta upp i A-laget. Malte m.fl skapar grunden för Moras hockeysatsningar på gymnasiet och kan vi få fler av de främsta junisarna i Sverige att välja Mora så har vi lagt grunden till framtida framgångar.

Oj. Det drog iväg lite där. Hoppas budskapet gick fram.

zeb: de är nackdelen med många spelare från andra länder.... dom flesta skiter i klubben om man åker ur....

« · 1034795 · »