Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season 08/09

Sv: Silly Season 08/09
Knogen: finns andra som jag inte skulle vilja ha kvar heller men vad har vi för val nu egentligen? vi måste ju skrapa ihop dom få smulor vi har kvar :p

PappaKeno:
"...hade gärna sett honom lämna Mora om inte läget var som det är nu."

Oj så jättemycket mer sugen Adam måste bli på att stanna när han ser sånt där! Bra grepp för att få folk att stanna!

"Ja, egentligen vill vi inte ha dig kvar, men vafan...nu ser det ju ut som det gör så då vill vi nog att du blir kvar en stund till" :-P

Ja då var adam "sugen" på nå annat än Mora också...hade gärna sett honom lämna Mora om inte läget var som det är nu.

Nu behöver vi så många som möjligt från förra truppen oavsett vad dom heter och har presterat.

insu: piitten var ju nästan dålig under säsongen, året innan var karn grym

Bonäs norra: på modos sida verkar de inte vara mer upphättsade av korvonen en att det inte är ens värt att kommentera.

horcoff: Någon skrev inne på mik.se¨att vissa av våra spelare som gått till andra klubbar knapt höll es klass och att dessa skulle komma att reas ut i mellandagsrean. Tror det ligger mycket i det

horcoff:
Hehe, jag är med i ditt resonemang iallafall, stackars Harri började ju nästan gråta när Lupaschuck gjorde massa poäng.

MorganaLefaey:
Då vet jag, om Harri har haft ett finger med i spelet.
För Harri är en back en Back och en Forward en Forwar om du förstår vad jag menar.

henrikj: Med tanke på vilka spelare som lämnat på forwardssidan så kan jag förstå värvningen av Toukko.  Vi tappade 3 tänkta vattenbärare som  skulle åka grillor och checka hårt. Nu klarade varken Tolsa, Jonasén eller Öberg av det den gångna säsongen, så Toukko lär vara en uppdatering av vilken man än väljer.

Men då man har en massa allroundbackar och inte en enda som kan klassas som klart offensiv så förstår jag inte att man värvar Kurvinen. Men då man sett han för lite så kan man inte säga så mycket. Men poängskörd och att han är vänsterskytt får en att fundera på varför han dyker upp.

Trevligt i alla fall att han inte ansågs som rent dålig. Harri har väl handplockat han och han lyckades väl en del med de han handplockade till er.

Db_04: bakslag för Mora! nu börjar det brännas,nu börjar det bli svårt att sälja årskort

henrikj: jobbiga typer behövs överallt

MorganaLefaey: Ni får en stabil back som sällan gör några misstag. Hans stora styrka är defensiven. Dock är han mer eller mindre ofarlig i offensiv zon.

Förstår inte riktigt vad ni som topplag ska med Toukko och Kurvinen till men det kanske blir bra. Harri vet ju om inte annat vad han får. Det var Harri som plockade hit Kurvinen på try-out.

MorganaLefaey: vad jag vet har han aldrig spelat i Borlänge men du trodde uppenbarligen att jag var moring så jag låter moringarna svara :)

Db_04: Hur har Kurvinen varit hos er? Nu saknade man en högerskytt och offensivt vapen, men fick kurvinen som förklaras som enkel och defensiv. Förstår inte del hela men han kanske har något i sig som kan bli bra med rätt omgivning.

PappaKeno: han var väll ändå en av dom som pratat mest positivt till att stanna.... men Harri vet vad han tar

Db_04: var väl ganska väntat att han skulle lämna oss.

Kurvinen till Harri's modo

insu: dom flesta har koll men finns en grupp som alltid sågar dom som lämnar :)

Båkktjittan: vem har sagt nått om rubriken ? :P

Db_04: Snackades rubriken Silly Season 08/09 redan för ett par år sedan ?

Db_04:
Jag tycker ofta det är tvärtom - spelare som sågas flitigt under säsongen, för att sedan plötsligt bli bäst i världen när de skriver på för en annan klubb. Man saknar inte kon förrän båset är tomt, eller hur man brukar säga.

horcoff: nu menar jag inte bara denna silly season utan ett par år tillbaks

Jag är övertygad om att Lasse skulle klara sig utmärkt i AS.

Db_04: Nu är vi definitivt inte överens.
Pitkämäki var långt ifrån sin fjolårsform.
Övriga spelare vet inte jag om jag velat att någon överhuvud taget skulle lämna.

horcoff: Inget.

horcoff:

Jag tycker inte Lasse var sämre än Pitten när den sistnämnde hamnade i sin djupa formsvacka - tvärt om. Men tyvärr var ingen av dem tillräckligt vass för att hålla oss kvar i elitserien. Målvaktsspelet är ju ett av de områden där vi sviktade under säsongen.

Missförstå mig rätt - jag tycker MIK ska satsa på Lasse i år. Han har fått ett år till på sig att växa och hans elitserierutin (om än begränsad) är ett plus. Jag reagerade bara på jämförelsen med Läck, eftersom jag tycker att de två målvakterna var relativt jämnstarka förra säsongen - med ett litet plus för Lasse.

en sak jag förundrats länge över är att alla spelare som lämnar mora går från hjälte till sopa på några sekunder i fansens ögon :)

insu: Och vad gjore Lasse sämre än Pitkämäki, om man säger så.

RQT:
Okej okej - ditt originalinlägg låg så långt ner att jag citerade ur minnet, fel av mig. I min värld betyder det dock ungefär samma sak ;-)

insu: Och när skrev jag "oerhört mycket sämre"? "Långt" och "oerhört" har helt olika betydelser. Iallafall vad jag fick lära mig ;)

RQT:
Jovisst... men "oerhört" mycket sämre?
Jag tyckte Lasse gjorde helt OK från sig i elitserien, men inte att han var riktigt elitseriemässig ännu. Det känns som ett av ledningens misstag ifjol - att inte ha en riktigt bra backup när Pitten sviktade.
Det jag sett av Läck, när Scottie Pippen visade sig inte hålla måttet, tycker jag också var OK - om än i en lägre serie.
Jag skulle nog också hålla Lasse snäppet före. Men knappast säga att Läck är oerhört mycket sämre. Snarare målfoto.

insu: Jo, jag håller Lasse högre tack vare sina fina insatser i ES. Där har han visat att han håller. Varför skulle han då inte hålla i AS? Läck har gjort det bra även han, men i en serie lägre. Ingen som vet om han skulle fungera i ES. Varför skulle det då vara så fel att hålla Lasse högre än Läck?

morahockey:
Hur var det du menade då?

insu: mena inte att ifrågasätta dig heller om det lät så :)

PappaKeno:
Det tycker jag också. Det jag ifrågasatte var inte Lasse, det var RQTs jämförelse med Läck och påståendet att han skulle vara så oerhört mycket sämre.

insu: Jag tycker det skulle vara värt att pröva iaf...visar det sig att det inte funkar får man väl ha lite pengar över för att värva en ny målvakt i nått fönster.

Jag tycker det skulle vara en bra satsning för framtiden att låta Lasse stå. För jag tror inte vi går upp nästa säsong utan har en bättre chans säsongen efter för det tar ett tag att spela ihop ett lag och jag tycker inte vi ska stressa och tänka vi måste gå upp den här säsongen och blåsa alla pengarna direkt.

RQT:
"Långt högre"?
Önsketänkande.
Tror att de är ganska likvärdiga. Men i den åldern händer det mycket från år till år, så någon av dem kan mycket väl blomma ut nästa säsong. Eller stagnera.

RQT: "långt före" hmm tror ja knappast men ja tror inte Eddie Läck håller heller för att ta ett lag till Elitserien

Db_04: Jag håller Lasse långt högre än tex Eddie Läck i LIF. Han känndes stabil de matcher han stod i ES. Så nog håller han måttet i AS. Garanterat.

PappaKeno: han var okej , men han spelade ju inte så mkt.... någon förstemålvakt i ett lag som har ambition att gå upp

Metal Guru: Det var inte så jag menade................

Hörru, morahockey:
Låt oss se vilka två målvakter vi får, innan vi bestämmer med vilken metod vi ska utnyttja dem...

PappaKeno: Vi kanske inte ska ha en förstamålvakt egentligen. Vi kan göra som vi gjorde med Petri Vehanen och Daniel Sperrle 05/06.
De kan stå varannan match eller den som är bäst för tillfället får stå.
Låter inte detta som ett bra förslag? Istället för att ha en utnämnd förstamålvakt?

Db_04: visade inte Lasse att han håller bra klass när han fick chansen i elitserien? och nu är det allsvenskan...man måste ju våga satsa också.

Och om Lasse inte får stå den här säsongen heller så kommer han försvinna till nått annat allsvenskt lag så har vi förlorat en målvakt som kan bli riktigt bra.

PappaKeno: Lasse håller inte som förstemålvakt.... dom matcher han gjorde i J20 vart han överglänst av Daniel Hansen.

Men det är klart , har ni inte ambition att gå upp så satsa på Lasse

Metal Guru: haha misstänkte att det skulle komma en sån kommentar från nån.

PappaKeno:
Örnen är ledig.

Db_04: måste även tillägga att jag vill se Lasse som förste målvakt med en rutinerad backup.

Steffe84: Amnér är en back för alaget helt klart.... Viksten kanske men resten av dom jag sett i J20 behöver nog lite mer tid...

Lukas och Ekholm är givetvis också alagsspelare om man vill behålla dom i klubben för annars finns de andra som vill satsa på dom.

Dom ska inte bara få kontrakt för dom är unga.....dom måste vara mogna för uppgiften också....

För många juniorer blir knappast lyckat

Jag vill att Ekholm ska spela hellre än Danielsson...låt Cedergren och Ekholm spela sen kan Amner vara 7 back. Så kan vi skicka iväg Danielsson anser jag.

Sen när det gäller unga forwards så ser jag gärna Daniel Viksten och Lucas Sandström i laget. Möjligtvis bror Sandström som reserv forward eller nå liknande. Men sen räcker det med junisar.

« · 1039066 · »