horcoff: Jag tycker inte att allt ska mörkas, men jag känner mig inte heller blåst på konfekten.
Innan säsongen tyckte jag att 1) Laget och dess sammansättning såg mycket intressant ut, och bättre och jämnare komponerat än tidigare.
2) Arved var ett oprövat kort som tränare, men känd som en pådrivare spelare med god kunskap i vad som krävs av hockeyspelare på högre nivå än ES. En chansning, men med större chans att gå plus än minus.
3) Det var bra att Brendl flyttade på sig. Han gjorde många mål, men var inte bra som komponent i lagbygget Mora IK. Och nu skulle våra andra målskyttar få mer plats - och om inte annat få skjuta i PowerPlay. Att ge honom det treårskontrakt han krävde var också fel - efter den tjeckiska pilsnerkvällen visade han inte att han ville spela hos oss på flerårsbasis.
Det tyckte jag under sommaren. Det tyckte också många andra med mig. Se'n är jag stor nog att förstå att jag har fått fel i ett och annat, beroende på en del orsaker som jag (eller någon annan) inte kände till under sommaren 2007.
Därför kommer jag INTE att stå på barrikaderna och kräva Simons huvud på fat för att han 2) Anställde oprövade Arved som tränare och 3) Släppte Brendl
eftersom jag då samtidigt indirekt kräver mitt eget huvud på ett fat.
Efterår med facit i hand är det hur lätt som helst att tala om vad som är fel. The Tricky Bit är att påtala och korrigera felen i förväg. Och det gör du inte här och nu.
Det är det jag opponerar mig emot - inte själva sakfrågan.
Här är också en del saker som gör en mycket fundersam och att man tappar förtroende för simons. Klart som fn att han vet vad spelarna har inskrivet i kontrakten, det är ju han som skrivet dom och skulle det vara så att han inte vet då blir jag fan mörkrädd. Vad är det att hymla med, har dom klasuler så säg det. Det finns inga säger Don, jag har säger spelare och jag tror på spelare, för jävligt men så är det och det är så p.g.a tidigare lögner.
horcoff: Det trista är att även om det genomförs en s.k konsekvensanalys i Mora IK, så tror jag knappast att det leder till genomgripande förändringar, även om analysen skulle påvisa uppenbara brister och felbeslut under den gångna säsongen. På gott och ont kommer med största sannolikhet klubben att fortsätta i samma hjulspår som tidigare.
Forever MIK: Var nånstans påstår Simons att det inte finns några klausuler?
"Simons blir osäker när han får höra vad Kurvinen sagt.
- Det vet jag ingenting om. Jag kan inte 100 svara på det, säger han."
Detta är väl det enda konkret han sagt och resten väljer han ju att inte uttala sig om. Simon har agerat som en ledare SKA göra, nämligen valt att inte uttala sig om spelares kontraktsinnehåll. Det har däremot Kurvinen valt att göra, vilket Simons knappast uppskattat.
Metal Guru: En klockren analys av läget. Det är framförallt er ineffektivitet i många matcher som fällt er, eftersom serien var så oerhört jämn iår. Lägg till de osedvanligt många skador ni fått på flera bärande spelare, och man kan lätt konstatera att ni ändå gjorde en heroisk insats och var mkt nära att fixa nytt kontrakt. Nu åkte ni dit med mkt små marginaler i kvalserielotteriet.
Metal Guru: 2) "Arved var ett oprövat kort som tränare, men känd som en pådrivare spelare med god kunskap i vad som krävs av hockeyspelare på högre nivå än ES. En chansning, men med större chans att gå plus än minus."
Hur då större chans att gå plus? För mig var det ett vansinne. Under presskonferensen svarade Arvedson på en fråga som fick mig att nästan trilla av stolen.
"Jag har alltid haft en önskan att bli tränare" PRAO? Detta i ett Elitserielag.
Men det är ju bara att konstatera att vi alla har nog olika syn på vad bra Ledarskap är.
En coach i ishockey för mig är hur bra han är att kunna ta olika människor det viktigaste, för hur ishockeyn ska spelas är nog betydligt "enklare".
Ni var aldrig illa ute nån gång under kvalserien vill jag hävda. Ni har Brendl och detr räcker. Leksand och Malmö borde förstått allvaret och inte spelat som arslen mor rögle respektive Västerås.
Metal Guru: Boorken som gjort en rad felbeslut under säsongen och knappast ses som en frälsare av många brynäsare inkluderat mig. Han kommer aldrig erkänna att det var ett misstag att låta Korhonen stå bortamatchen i Malmö.
Om jag ska hålla mig till det lag vars gästbok detta är så hoppas jag ni blir bäst i Dalarna 08/09.
Metal Guru: "Vari ligger kontinuiteten hos folks åsiker?"
Ja, EN sorts kontinuitet finns det iaf hos många: att i alla lägen säga sig veta vad man BORDE har gjort, men bara i efterhand. Att man sen verkar tro att dessa facitihand-åtgärder automatiskt skulle ha inneburit ett lyckat resultat är ju en minst lika korkad inställning.
Huge: "facitihand-åtgärder" är något som Boorkkramare ivrigt påpekar dessa dagar. Andra brynäsare har inte gillat Boork sedan omgång 3, bortamatch mot SSK.
mattias - 74: Nä, det var ju aldrig nån fara, eller hur? Två måstematcher mot Mora och Leksand där hela föreningens existens stod på spel, kallar du det för att "aldrig vara illa ute nån gång" ?? Hade Huokkos stolpskottspuck istället valt att förpassa sig innanför målramen istället för utanför, så vete fan hur det hade gått. Jag var där och såg det hela och den upplevelsen önskar jag inte ens min värste fiende.
björne: Boorken drog upp Brynäs ur skiten men körde i diket denna säsong, och det pga flera faktorer. Tills sist var det ändå han som frälste oss i kvalserien. Svårare är det inte.
Huge: Nej det var spelarna som frälste oss. Lagkapten Sjödin har ju själv sagt att spelarna lade allt gammalt groll bakom sig. Tycker dock denna diskussion hör bättre hemma i Brynäs gästbok.
björne: "Andra brynäsare har inte gillat Boork sedan omgång 3, bortamatch mot SSK."
Och där gjorde vi en av seriens bästa bortamatcher men torskade pga att Korhonen kastade in 2 puckar och vi förlorade med uddamålet. Så jag ger inte mkt för dessa "andra brynäsares" analysförmåga i det fallet...
Huge: "Korhonen kastade in 2 puckar och vi förlorade med uddamålet"
Absolut, vi gjorde en av seriens bästa bortamatcher. Det säger inte lite om hur resten av seriens bortamatcher såg ut. Jag var själv i Scaniarinken den matchen, hoppfull efter storsegern mot LHC. Men det var SSK som trummade på från start. Men sen tog vi över. Men hur många hade vi med till den matchen som kunde göra mål? Dom var kvar hemma i Gävle. Brendl var med, han skulle spela PP. Men han kunde inte slå en rak passning under hela matchen, men det upprepade han under fler matcher under säsongen. Tur att Danne Johansson var helt felplacerad framför SSKs mål och kunde stöta in ett mål åt oss den matchen.
Huge - björne: Och med detta uttalande ringande i öronen, vänder vi oss tillbaka till studion. Debatten fortsätter dock vidare i kanal Brynäs, medan vi här återgår till Väder och Sport.
Metal Guru: Absolut. Vi fortsätter sportdebatten i kanal Brynäs så får ni i lugn och ro diskutera vädret härinne. Jag skulle nog också velat diskutera enbart väder i vår bok om vi blivit degraderade... ;-/
morahockey: Undra vem vi får som tränare till nästa säsong? Inte Eloranta iallafall han är klar för ett finskt lag och lämnar alltså Mora. Ur aftonbladet
Metal Guru: God morgon Metal! Vi brukar vara överens i hockeyfrågor. Dock inte i din tredje punkt. " Det var bra att Brendl flyttade på sig." Bra för Brynäs ja!
Tången: Lite efterforskning i ämnet visar att jag har fel; du var en av de få som hela tiden hävdat att det "var tjänstefel att släppa Brendl".
Men som han spelade efter den tjeckiska pilsnerkvällen ifjol, var jag nöjd med att han inte skulle spelat med oss iår. Med facit i hand tycker jag att det var synd att det blev så. Dock är jag så rakryggad att jag dels bjuder på min ursprungsåsikt, samt medger att den KANSKE var fel.
För vad är det som säger att han öst in en massa mål för oss iår - han kanske hade fortsatt med sitt avslutningssnitt i Mora med ett mål på femton matcher...
Tången: Det som irriterar mig mest i denna Brendl affär är Dons motiv. - Har är i alla fall sönderläst av de andra lagen och jag skulle bli mycket förvånad om han kommer i närheten av det han gjorde hos oss.
Han vann poängligan i KS, i ES vet jag inte, men han kan då inte vara långt borta där heller. Det värsta av allt är att han bombar ner oss i KS och AS. Han var det som vägde över matcherna till bif.
Gjort är gjort och jag tror säkert att Don har haft en och annan sömlös natt p.g.a denne Brendl, fast det kommer han aldrig att erkänna. Det han säger är bara - Brynäs hamnade i KS fast dom hadde Brendl. Ja så är det men dom klarade sig kvar med och utan Brendl vet man inte var dom varit, i SM-final kanske eller i AS
Forever MIK: men det var långt ifrån bara Simons som trodde att Brendl skulle få det tyngre, jag trodde också det. Spelare som har gjort toksuccé ena året för att bli mer ordinära nästa år finns det gott om, kolla tex på Tomas Surovy som gjorde 55 poäng (23+32) på 55 matcher för Luleå 06/07, men bara 28 (15+13) på 42 för Linköping säsongen efter. Jag tror inte att Linköping är särskilt nöjda med det med tanke på att han gissningsvis har en tämligen fet lön.
Och Simons har ju rätt, Brynäs blev sist i elitserien trots Brendl. Och att ni åkte ur beror ju till stor del på ett nästan osannolikt oflyt med skador i kvalserien.
Tången: Ska jag vara riktigt ärlig så kommer jag inte ihåg vad jag tyckte om Brendls flytt. Vill mena att till en början tyckte jag det var åt helvete men efterhand som Dahlman, Lindström, Järven och Hagos droppade in så tyckte nog jag att vi hade full täckning och mer därtill.
mattias - 74: Jo, men jag var inte övertygad om att Mora skulle hålla sig kvar när man hamnade i kvalserien. Ochn jag var lite förvånad att du var övertygad om att Leksand skulle gå upp, när du vet att de är sämst när det gäller.
Metal Guru: Visst var det skit då. Detsamma tyckte säkert Bif när han hade svackan hos dom. Men i det stora hela så var det han som räddade oss ifjol från KS.
När vi förlorade borta mot Malmö 2007.01.15 var vi fullständigt Down & Out. Vi hade på de sex senaste matcherna tagit en enorm poäng, och avståndet till ovanför strecket var riktigt rejält - vi supportrar befann oss i ett svart mörker, och ojade oss redan över kommande Kvalserie.
Sedan vände det, med början mot Timrå den 18:e, seger 4-0. Från och med den matchen fram till slutet - dubbelmötet mot MoDo - spelade vi sexton matcher och plockade hem 34 poäng. I detta fanns fyllematchförlusten mot Djurgården, som en av TVÅ förluster. Snacka om slutspurt!
Under dessa sexton matcher gjorde herr Brendl TVÅ matcher där han 'räddade oss', båda mot Skellefteå. Två mål ena gången, tre den andra. Annars gjorde han ytterligare två mål, i redan avgjorda matcher som vi höll nollan i.
Så, NEJ, Brendl räddade oss INTE kvar i ES förra året. Det gjorde Simons, Jansson & Nilsson och Beaudoin, Basti & Bogg och Pitten och andra, som vi också har haft iår.
Jag tycker inte att allt ska mörkas, men
jag känner mig inte heller blåst på konfekten.
Innan säsongen tyckte jag att
1) Laget och dess sammansättning såg mycket intressant ut, och bättre och jämnare komponerat än tidigare.
2) Arved var ett oprövat kort som tränare, men känd som en pådrivare spelare med god kunskap i vad som krävs av hockeyspelare på högre nivå än ES. En chansning, men med större chans att gå plus än minus.
3) Det var bra att Brendl flyttade på sig. Han gjorde många mål, men var inte bra som komponent i lagbygget Mora IK. Och nu skulle våra andra målskyttar få mer plats - och om inte annat få skjuta i PowerPlay.
Att ge honom det treårskontrakt han krävde var också fel - efter den tjeckiska pilsnerkvällen visade han inte att han ville spela hos oss på flerårsbasis.
Det tyckte jag under sommaren. Det tyckte också många andra med mig. Se'n är jag stor nog att förstå att jag har fått fel i ett och annat, beroende på en del orsaker som jag (eller någon annan) inte kände till under sommaren 2007.
Därför kommer jag INTE att stå på barrikaderna och kräva Simons huvud på fat för att han
2) Anställde oprövade Arved som tränare
och
3) Släppte Brendl
eftersom jag då samtidigt indirekt kräver mitt eget huvud på ett fat.
Efterår med facit i hand är det hur lätt som helst att tala om vad som är fel.
The Tricky Bit är att påtala och korrigera felen i förväg. Och det gör du inte här och nu.
Det är det jag opponerar mig emot - inte själva sakfrågan.