morahockey: Undra vem vi får som tränare till nästa säsong? Inte Eloranta iallafall han är klar för ett finskt lag och lämnar alltså Mora. Ur aftonbladet
Metal Guru: God morgon Metal! Vi brukar vara överens i hockeyfrågor. Dock inte i din tredje punkt. " Det var bra att Brendl flyttade på sig." Bra för Brynäs ja!
Tången: Lite efterforskning i ämnet visar att jag har fel; du var en av de få som hela tiden hävdat att det "var tjänstefel att släppa Brendl".
Men som han spelade efter den tjeckiska pilsnerkvällen ifjol, var jag nöjd med att han inte skulle spelat med oss iår. Med facit i hand tycker jag att det var synd att det blev så. Dock är jag så rakryggad att jag dels bjuder på min ursprungsåsikt, samt medger att den KANSKE var fel.
För vad är det som säger att han öst in en massa mål för oss iår - han kanske hade fortsatt med sitt avslutningssnitt i Mora med ett mål på femton matcher...
Tången: Det som irriterar mig mest i denna Brendl affär är Dons motiv. - Har är i alla fall sönderläst av de andra lagen och jag skulle bli mycket förvånad om han kommer i närheten av det han gjorde hos oss.
Han vann poängligan i KS, i ES vet jag inte, men han kan då inte vara långt borta där heller. Det värsta av allt är att han bombar ner oss i KS och AS. Han var det som vägde över matcherna till bif.
Gjort är gjort och jag tror säkert att Don har haft en och annan sömlös natt p.g.a denne Brendl, fast det kommer han aldrig att erkänna. Det han säger är bara - Brynäs hamnade i KS fast dom hadde Brendl. Ja så är det men dom klarade sig kvar med och utan Brendl vet man inte var dom varit, i SM-final kanske eller i AS
Forever MIK: men det var långt ifrån bara Simons som trodde att Brendl skulle få det tyngre, jag trodde också det. Spelare som har gjort toksuccé ena året för att bli mer ordinära nästa år finns det gott om, kolla tex på Tomas Surovy som gjorde 55 poäng (23+32) på 55 matcher för Luleå 06/07, men bara 28 (15+13) på 42 för Linköping säsongen efter. Jag tror inte att Linköping är särskilt nöjda med det med tanke på att han gissningsvis har en tämligen fet lön.
Och Simons har ju rätt, Brynäs blev sist i elitserien trots Brendl. Och att ni åkte ur beror ju till stor del på ett nästan osannolikt oflyt med skador i kvalserien.
Tången: Ska jag vara riktigt ärlig så kommer jag inte ihåg vad jag tyckte om Brendls flytt. Vill mena att till en början tyckte jag det var åt helvete men efterhand som Dahlman, Lindström, Järven och Hagos droppade in så tyckte nog jag att vi hade full täckning och mer därtill.
mattias - 74: Jo, men jag var inte övertygad om att Mora skulle hålla sig kvar när man hamnade i kvalserien. Ochn jag var lite förvånad att du var övertygad om att Leksand skulle gå upp, när du vet att de är sämst när det gäller.
Metal Guru: Visst var det skit då. Detsamma tyckte säkert Bif när han hade svackan hos dom. Men i det stora hela så var det han som räddade oss ifjol från KS.
När vi förlorade borta mot Malmö 2007.01.15 var vi fullständigt Down & Out. Vi hade på de sex senaste matcherna tagit en enorm poäng, och avståndet till ovanför strecket var riktigt rejält - vi supportrar befann oss i ett svart mörker, och ojade oss redan över kommande Kvalserie.
Sedan vände det, med början mot Timrå den 18:e, seger 4-0. Från och med den matchen fram till slutet - dubbelmötet mot MoDo - spelade vi sexton matcher och plockade hem 34 poäng. I detta fanns fyllematchförlusten mot Djurgården, som en av TVÅ förluster. Snacka om slutspurt!
Under dessa sexton matcher gjorde herr Brendl TVÅ matcher där han 'räddade oss', båda mot Skellefteå. Två mål ena gången, tre den andra. Annars gjorde han ytterligare två mål, i redan avgjorda matcher som vi höll nollan i.
Så, NEJ, Brendl räddade oss INTE kvar i ES förra året. Det gjorde Simons, Jansson & Nilsson och Beaudoin, Basti & Bogg och Pitten och andra, som vi också har haft iår.
Tången: Fatta! Mora har åkt ner i Allsvenskan. Hjälp! Någon som har ett förslag på hur det skulle gå till att komma tillbaka till ES. Varken LIF eller MIF med pengar klarar det och att Mora skulle halka in på ett bananskal igen som Rögle är nog svårt. Bygga för framtiden? då med all säkerhet är den ekonomiskt klyftan bara blivit större. Ska det satsas stenhårt direkt nu "om" det går att få kvar några nyckelspelare? Frågetecknen är många.
Metal Guru: Nu var det väl inte bara dessa matcher som gällde något? Alla matcherna före pilsnerkvällen då, räknas inte dom? Tittar man på hela säsongen var det han som räddade oss, det anser jag. Skit samma, vi hade han ifjol, denna säsong inte. Ingen vet hur det hade varit om han stannat, vem vet vi kanske hade blivit sist både i ES och KS eller kanske hållit på med sm-final nu, ingen vet och vi kommer aldrig få reda på det heller
Metal Guru: Jag jublar för varje mål MIK gör och bryr mig då inte så mycket om vem målskytten är. Jag hoppas ju att varje mål är ett "Winning-goal" eller vad det heter men varje mål framåt hjälper väl laget, eller?
Metal Guru: Jepp, 12 poäng alltså + alla viktiga icke GWG-mål som kviteringsmål, ett 4-2 mål, 5-2 fast så mycket var det längesedan vi vann med. Att bara titta på GWG-mål ger en skev bild av verkligheten. Nu lägger jag ner Brendl och aldrig tar jag upp han igen. Ser i stället framåt och lägger denna bedrövliga säsong i en säck knyter till och sänker i älven. Kommer det analyser eller liknande från Don eller styrelse så skall jag läsa och tvinga mig själv att INTE komentera dessa. Har så smått börjat kommit över besvikelsen och jag kan säga att den var inte av den mindre karaktären. Ser dock fram mot silly och några trevliga förvärv och kontraktering av lovande juniorer. Kommer att infinna mig på stå när vi drar igång igen och det står inte på.
Ja, in med en del junisar och öppna plånboken för de spelare som man vill ha, både nya och gamla. För ska man tillbaka så bör det nog ske snabbt som ögat! Vi får vara stolta att vi är det bästa hockeylaget i Dalarna!
horcoff: Jag tycker ryktena har flugit runt länge nu, jag vill ha pressmeddelanden. Positiva eller negativa, den här väntan är olidlig!
Ros har även bloggat igen och verkar tvärsäker (som många andra) på att Skogs går till Timrå även fast Simons dementerar. Jag väntar med spänning, skulle Skogs stanna känns det som en tidig julafton.
Jag vet att det är surt nu men tror du att du skulle kunna säga något om Tuokko hur han är som spelare osv?. Man vet ju att det är en fysisk spelare osv, men skulle gärna vara trevligt att höra om han var uppskattad av er fans och vad som gjorde han så bra osv ? :).
Cyklob: Tuokko är ju till 100% powerforward, energispelare, därför han är så uppskattad. Kör alltid max, smäller alltid på. Lyckas ju kriga till sig något mål ibland, men ja, pucken kommer väl lite i andra hand. :)
Jävligt trevlig kille också tycker jag efter de gånger jag träffat honom.
Hade inte varit fel med lite surr om nytillskott och förlängningar hos oss nu. Mycket snack om vilka som är på gång bort och många som verkar vara borta redan. Tråkig silly season nu. :)
Låter kanon detta, blir nog bra med Marco i MoDo för våran del :), han är ju en betydligt bättre spelare i mina ögon änn vad Marcus Jonasén är. Så blir ett uppbyte där helt klart. Får hoppas på att ryktet och Bastiansen är riktigt med så ser detta riktigt lovande ut för våran del :).
Cyklob: skulle inte förvåna mig om Harri hämtade både bastiansen och kurvinen och kanske stor-erik .....tre spelare som funkat utmärkt under hans ledning
Bastiansen ser jag hemskt gärna i MoDo nästa säsong, men det hänger nog mycket på hur Oscar Steen väljer att göra. Skulle Steen lämna oss så vill jag ha Bastiansen som ersättare åt honom. Kurvinen känns inte som den där pp backen vi behöver, och Beaudoin är väll center ? och vi har ju fullt på den platsen då. Men han är en bra spelare helt klart :).
Cyklob: Beaudoin har spelat nästan hela säsongen som forward i samma line som Bastiansen och Huml, de är centrar alla tre. Så det är inget som säger emot.
Ok.. ja du har ju bättre koll på Mora änn vad jag har så :), ja vi får väll se vad som händer men ftersom jag gillar Bastiansen som spelare så är han välkommen till ö-vik och MoDo :).
Aftonbladet:
SE LÄNK!!!!!!!!