Dino: Jaha, då fattar jag. Inte så konstigt att han drar då. Det är ju aningen skillnad på folieform med mat + 2000kr att handla för i Koopen, mot 250 000 i mån. Jag hade nog åxå flyttat då...
Anders i Budum: Ja där var du helt rätt ute..... Bra med en stor defensivt skicklig back.... Vem vet vad som komma skall? Börjar bli lugn nu. Vi kommer nog fortsättningsvis att vara nummer ett i Dalarna.....
Anders i Budum: Lilja menar du? Tja, han har ju ändå hus på G där nere och så.... Hörde att han lyfter 250 000 /mån. Det kanske har spelat in oxå......
PixelZorba: Kul att höra sådanna kommentarer. Det verkar dessutom som Mora fått ett rätt gott rykte i Slovakien. Bara hoppas att det kan leda till fler bra värvningar. Jag vet inte hur ni andra känner men mitt hjärta klappar faktiskt lite extra för just Slovakien i detta VM.
mattias - 74: Jag tror att Moras slutspelsplats försvann en tisdagkväll i Februari på Hotel Scandic Park......Hade det som hände där aldrig hänt så hade vi nog fått se slutspelshockey i Smidjegrav.
Nä men jag har kollat på statistiken och så är det en massa folk nere i slovakien som jag känner har berättat för mig att han är bra..
Så här har några skrivit:
"Peter Fabus is a very good player and a good scorer. Hm, I am little surprised because I heard that HC Hame Zlin was concerning about him....Dukla will miss him... But I hope that he will do well in MORA"
"Och, Peter Fabus was very popular in Dukla. He was one of the best player and I hope that he will be the best so in Mora... He was the best scorer in play off previous season, when Dukla was the champion in slovak league. Good luck Peter, we will miss you..."
" Now we are very sad because Peter Fabus is very good player, you have to be happy that he will play in Mora. He scores very often and he play with his heart. He is fighter on the ice (but not goon). We will cry for him"
"Peter Fabus? Great, great player! He is man with big heart on ice an his toughnes is famous. He will miss in our team."
"Team Mora can be happy that P.Fabuš will be play for MORA. He is seriously one good player (with big P). And we can cry that we lost him"
Vi vet (ialla fall jag och en till) att Fabus är väldigt bra!!!! Och Simons tar nog inte in några dåligare spelare i laget.. jag tror faktiskt att MIK kommer att vara bättre än förra säsongen!!!
87bth01: Tja, vi får väl se hur det går när pucken släpps.... Jag är då inte det minsta orolig att vi ska mista titeln som Dalarnas bästa lag..... Och vi får se hur det ser ut på utlänningsfronten oxå för den delen. Ja vi har f.n. 2 slovaker och tre finnar. Jag hoppas att det blir betydligt fler. Bättre med bra utlänningar än svenska medelmåttor från allsvenskan.....
mattias - 74: Det började gå dåligt innan Marian försvann. Bäst gick det dock innan han kom. MIK tog fler poäng per match, innan Marians ankomst. Den här diskussionen om proffsens betydelse är dock så löjlig. Alla lag hade möjlighet att förstärka sina lag med NHL-proffs. Vissa planerade dock bättre än andra, precis som under nuvarande silly season. Leksand och Mora lyckades bra med sina förvärv. Utan lockouten vet ingen hur det slutat.
wille: håller helt med dig....och det tror jag även Simons gör.....Horcoff var en av seriens 5 bästa forward ett riktigt klipp....när Marian Hossa kom te mora blev det nästan en stjärna för mycket
mattias - 74: Nog betydde dessa grabbar en hel del för mora ik. Det går inte att förneka. Jag vill dock betona att jag tycker Horcoff och Cleary betydde mer än bröderna Hossa. Dessa två grabbar visste hur man drog igång ett lag. Enligt mej var Hossa ett flertal matcher alldeles för osynlig för att vara "viktigaste kuggen". Nä hoppas att Sir. Simons gör allt för att få hit Horcoff/Cleary igen. Kommer sakna dem grymt mycket annars!
mattias - 74: Ryder gjorde 13 mål i SA dubbelt så fler än Witehall som var två i eran poängliga. Totalt så gjorde han nästan dubbelt så mycket poäng än Witehall. Så kom inte och snacka att Ryder inte hjälpte er kvar!
Det finns inga moringar som vill erkänna att de har bröderna hossa och Horcoff och tacka för deras succe men jag vill ju att de håller sig kvar så man får lite roliga " Hatmatcher " =)
Snälla nån Ryder gjorde inte alla målen för Leksand´, men han var en viktig spelare, tycker du själv att det gick bra för Mora när hossa stack? Ärligt?
Slinger: Det är fredag och ölen lockar. Jag kan inte hålla reda på vad jag skriver. Synd att Fabus inte spelar i VM. Hade varit intressant att se vad han går för. Känns instinktivt som en väldigt bra värvning.
Personligen anser jag att det var Horcoff's vilja och attityd som fick alla andra spelare att lyfta sig ett snäpp och därför inte hamna under kvalstrecket. Visst att Hossa gjorde många poäng, men spelare gör inget lag.
87bth01: För att upplysa dig lite bättre då så kan jag berätta att vi spelade bra hockey redan en månad innan Hossa d.ä. anlände till omg. 19 den 18/11 och att raset började redan vid nyår, alltså en hel månad innan han lämnade oss. Så att påstå att hans närvaro i Mora skulle ha styrt formen hos laget är ett fullständigt felaktigt påstående från någon som inte verkar vara särskillt insatt.
Om å om å om å om..*suck* Jag är så trött på detta om nu. Hur vore det med lite seriöst prat å inte en bara massa negativa på hopp på dessa enligt press "fantastiska Leksands supportrar". Nä, fortsätter ni på detta vis lär ni snart vara ett minne blott i Wennerholms suporter lista... Å föresten, OM inte Ryder spelat med er hade ni för modligen harvat i Allsvenskan även nästa år. Knip käft!
Anders i Budum: Hur många utlänningar hade drantarna i vintras? Buljong, ryder, nemecek, benecek, trond, huna, kucharcik........You namne it! Vilka var leksingar? Hedberg? Nån mer? Dåligt insatt, men det kan inte ha varit många.....Hm "Arbogaexpressen" och hans brorsa....Hedlund, Granath, Borlänge. Nej det var nog inte många.... Nej sluta tjafsa nu och låt lagen göra upp på planen i höst istället!!
..en massa slovaker anser jag vara åtminstone 10-15 st. I fjol hade vi 5 st i hela truppen som bestod av ca 30 spelare. Inte ens 25%. I år har vi hittils värvat 2 st. Vad gäller de Slovakiska och de Tjeckiska spelarnas sätt att aklimatisera sig i Sverige är nog det inte några problem. De är proffesionella spelare och vet vad som gäller. Vad gäller deras spelförståelse för vårat spel, så kan heller inte det vara nån speciell överaskning då våran Slovaklina ledde poängligan överlägset ett tag före jul, trotts att de var nykomlingar, med dålig spelförståelse (enligt dig) och för det som du kallar" det svenska spelet"..
Såg föresten att Leksand har värvat en Slovakisk spelare...inte bra att dra hem en massa sånna spelare..hur ska han kunna aklimatisera sig i Leksand..usch..det blir en jobbig prövning för honom...
Mora tar en risk som plockar en massa spelare från tjeckien/slovakien. Visst de är bra hockeyspelare men kan de acklimatisera sig till sverige och det svenska spelet? Vad jag förstått så var det lite si och så med de slovaker som invaderade mora i vintras.
Dino: Japp! Det är toppen! Detta börjar se bra ut du, hoppas nu också att Simons hittar någon bra forward..jag hoppas fortfarande på Horcoff och Cleary.
MrAce: det var väll ungefär lika när han kom till leksand i början va han bra sen skrev han kontrakt året ut då åkte han bara å gled.....hoppas han går till Skellefteå
en finne till. detta börjar lika främlingslegionen Chelsea =) hehe