Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season inför 05/06

Sv: Silly Season inför 05/06
Stigsson:

en finne till. detta börjar lika främlingslegionen Chelsea =) hehe

mattias - 74: Du vet vi köper inte det med utgånget datum i Sverige när det har tagit slut på hyllan utan då får man vända sig till andra leverantörer. :-)

mattias - 74:
Jag förstår att du gör likheter med Englands bästa lag! Vi får se om du får rätt att vi blir mästare.

mattias - 74: Som sagt hellre bra spelare, oavsett nationalitet, än svenska medelmåttor från allsvenskan...... Hoppas på fler finnar och slovaker!! Svenskarna är ju slut på marknaden sedan länge. Tur att Simons/Rindell insett det, till skillnad från vissa andra klubbledare....

Dino: Man måste passa sig vad man skriver här, trots att man inte menar nått illa kan man få konstiga brev i sin brevlåda...

Stigsson: Var det inte bl.a Simons som för några år sen klagade högljutt på alla de utländska spelarna i ES-lagen och att det var ett hot mot den svenska ishockeyn?

eltifoso:

Precis, så jag fattar inte varför han inte gnäller nu när det kryllar av utlänningar i mora och es.

mattias - 74:
Att det blev en finne till är ju inte så konstigt eftersom han spelat under Rindell sista säsongerna, full koll alltså till skillnad från när vissa andra handlar.

mattias - 74:
Ja det blir mycket utlänningar runt Siljan nu....Men än så länge ligger ju Mora i lä...Det lär inte bli mycket svenska i omklädningsrummet nere vid södra Siljan heller....

mattias - 74:
I nuläget har Mora sex kontrakterade utlänska spelare. Förra året var det elva stycken.
Var och när gnällde Simons om för många utlänningar?

Heja Finland friskt humör, skjortan hänger utanför!

Dino: Nä det har du rätt i. Kunde inte skrivit bättre, broder!

Anders i Budum: När kommer Horcoff, med familj?

eltifoso: Är det så? Har ingen koll på hur "aktiv" han var i den frågan.

Vad jag minns så var det frågan om att ej stänga ES och skälig ersättning till lagen under ES som producerar ES-spelare som genom åren har varit Don Simons favoritämnen. Men det är väl kanske så att om man är högljudd i vissa frågor så får man alla ämnen på sitt konto efter en tid.

Stigsson:

Vore det inte bra att begränsa antalet utlännigar i es då? jag tycker att detta är på väg att spåra ur, men vad gör man när pengarna tagit över? klubbkänslan är som bortblåst för det mesta!

mattias - 74: Jo det tycker jag helt klart att det vore rät väg att gå. Men nu är det ju så att det finns vissa arbetsrättsliga lagar som sätter stopp för detta och så länge som regelverket tillåter så är det bara dumt av en nykomling (nykomling räknas man som i ca 5-6 år i ES) att inte utnyttja systemet då det inom sveriges gränser inte är särskillt populärt att spela för ett lag som alla räknar ut. Det är skillnad för er som har ett inarbetat namn och som bara behöver säga halva namnet i telefon för att få en signatur på kontraktet.

"Hej det är Masken från Leks..."

"OK, jag skriver på!"

Summering av vad vi har så här långt.

MV1: Petri Vehanen
MV2: Daniel Sperrle
MV3: Marcus Ernlund

B1-Petr Smrek
F1- Peter Fabus -F2

Jarno Kultanen-Peter Nolander
Teemu Elomo-C2-Marco Tuokko

Calle Bergström-Thomas Skogs
Kenneth Bergqvist-Magnus Sandberg-Anders Nilsson

B7-Pierre Johnsson
Martin Jansson-C4-Marcus Eriksson

Övriga:
Jonathan Granström (Granström kanske är C4?), Jonas Westerling, Mikael Simons.

Stigsson:

"Det är skillnad för er som har ett inarbetat namn och som bara behöver säga halva namnet i telefon för att få en signatur på kontraktet."

Du menar väl "för er som har obegränsade pengatillgångar och bara behöver erbjuda höga löner för att konkurrera ut alla mer intressanta klubbar"?

knaskamilla:

Skulle Mora och Leksand ha obegränsat med pnegar? Nu är du ute och cyklar lilla vän =)

mattias - 74:

Mora? Men hörru, nu får du väl ta och lugna ner dig lite.

Stigsson: Kan nog vara så, vet att många gnäller på Glennert för saker han aldrig sagt.

mattias - 74:

Hockeyn är ju som du vet en pengaindustri nu för tiden så varför begränsa antalet utlännningar?, enda anledningen till att ha en utlänn.kvot är för att dom som styr och ställer lever i den gamla "alla skall få vara med och spela" tiden.
Klubbarna är en arbetsgivare och gör du inte ditt bästa så blir du av med provanställningen (kontraktstiden)!
Du pratar om klubbkänsla, ju mer klubben betalar desto mer känsla har man för klubben, se till dig själv visst blir du mer engagerad om du får en schysst lön?!

Slinger:

Begränsningen kan ju gälla icke EU spelare som idag, blir ju värre att trotsa arbetslagarna om fri rörlighet.
Kanske man kan som fotbollen försöka införa krav på ett visst antal egna produkter i spelartruppen.

Pengaindustri ja.............men vad gör föreningarna den dan alla ideellt arbetande säger stopp, det är ju få förunnat i en hel förening att få ersättning för det man gör.

Stigsson:

..saxat ut Leksands gästbok:

Det är för jävligt Mora värvar bättre än Leksand, senaste värvningen i Mora va Leksand ute efter också va man kan läsa i Dala Demokraten hade icke råd att hänga med i löner enligt Masken....Nä Jan Simons skulle jag vilja vart i Leksand i stället för vår Mask, han verkar kräsen och tar icke vart som helst, & ser icke ut att värva på Willys & Lidil...Icke röda prislappar & utgående datum på spelare som det vart i Leksand....Nä än vilar det ett orosmoln över detta lag & styrelse, ganske dags att byta ut lite gubbar.....Och in med nytt friskt blod i styrelsen....

Känn som vi ligger bra till!

Forza Mora!

Anders i Budum:

Detta är ingen nyhet, Masken borde abdikera omedlebart, han får detta året på sig, når inte Leksand slutspel med detta laget de har nu vilket jag tror de flesta kräver så borde man se sig om efter nytt eller varför inte nygammalt ( Olle Öst ) så att föreningen kommer på fötter igen!

Men som sagt, jag hoppas innerligt att han lyckas hitta en bra förstakedja i vm.

mattias - 74:

Ja det är lustigt att han får vara kvar. Det tycks vara många som är besvikna på hans prestationer som sportchef. Vi får se hur det går. Själv tycker jag Simons verkar vara på väg att skaffa ett bra lag inför hösten det enda som saknas är någon forward som är pricken över i´t.

Anders i Budum:

Ja, Masken gnäller ju bara när det inte går som han vill, då går han ut i tidningarna och tycker synd om sig själv!
Det finns ingen som har sympati för sånt, hade Masken istället tagit motgångarna som en "man" så hade stödet varit större och lite sämre värvningar hade fansen haft överseende med!

Slinger: Instämmer!

Anders i Budum: Jag håller med dig! Men vi har en forward som är pricken äver i:et - Fabus :P

PixelZorba: Räcker inte med en, vi vill 3-4 st i den klassen.

Stigsson: Jonathan Hedström, det vore en kalas lirare för Mora. Har Simons pengar att köpa honom?

Anders i Budum: Det vore ju onekligen skönt att ha nån svensk klasslirare också så alla de andra slapp reta oss så.

Stigsson: Kommer fler klasslirare var så säkra,men det är inte svenskar....svårt få tag i sådana,men vad gör det när vi kommer före läxand

Steff: Det viktigaste borde väl ändå vara att komma till slutspel?
Visst förstår jag att du gärna ser att ni kommer före Leksand, men viktigast borde ju ändå vara komma så högt upp i tabellen som möjligt.

Steff: Jag hoppas verkligen att Horcoff och Cleary kommer igen. De är SUPER!

Portello: Helt rätt. Denna gången så måste målet vara slutspel. Det är det enda som gäller. Vart L hamnar skiter jag högaktningsfullt i.

Portello: Klart vi siktar dit,men nu är det slaget om Dalarna

Steff: Slaget om dalarna är nog så viktigt, men slutspel är viktigare. Moras kassaskrin ökar ordentligt villket innebär att vi har möjlighet att köpa bättre spelare, vi får också vara med om en längre och roligare säsong. Slår vi sedan Leksand är saken biff, men som sagt att förlora mot leksand men ändå komma till slutspel är bättre än att vinna de matcherna och förlora de andra.

Steff: Jag förstår hur du menar. För oss som "var med" är detta ett stort slag! Jag tycker faktiskt att vi leder, på papperet.

Anders i Budum:

Låt dom också spela som dom gjorde i början av säsongen, tufft och halvfult!

Slinger:

Så du menar på fullaste allvar att masken är den enda som lipar när det inte går som han vill ??

Slinger: Mora måste försöka få tag i en spelare som spelar på gränsen varje mach. En Kåberg typ. Dessa spelare spelar inte något skönspel, men är otroligt viktiga för laget.

Anders i Budum:
Kåberg är väl bara viktig om han drar med sig en moståndare i båset, vilket han inte gör varje gång, jag tror han hade blivit en belastning för de övriga i Leksand om han hade gått dit, hermansson fick ju gå och han är ju oerhört nyttig med sitt lite småfula spel dessutom kan ju inte Kåberg åka skridskor =)

Det är inga här inne som disskuterar det som sägs på mik.se. Där skrivs det om Ossi Väänänen. Känns som att den killen skulle kunna ge oss mycket...

Legenden42:
Han är nog bara aktuell ifall lockouten skulle fortsätta annars spelar han nog på andra sidan pölen i NHL

WarhawK: Okey. Nu disskuteras iaf Karalahti på mik.se. Jag måste ju säga att jag ser hellre han under hela säsongen, än Ossi Vännänen under lock-out.

Någon som vet nått om Boggen?? Får han nytt kontrakt??

Go_Bananas:

han har inte bestämt sig ännu, dom för diskutioner..

MrAce: Okej. Vet du vad han har för alternativ?? Är något annat lag ute efter honom?

Go_Bananas:

Ett par utländska klubbar, men Mora är första alternativet och han hoppades att det skulle lösa sig om ett par dagar. Sa han sist jag pratade med honom..

« · 543528 · »