Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season inför 05/06

Sv: Silly Season inför 05/06
mattias - 74:
Det började gå dåligt innan Marian försvann. Bäst gick det dock innan han kom. MIK tog fler poäng per match, innan Marians ankomst. Den här diskussionen om proffsens betydelse är dock så löjlig. Alla lag hade möjlighet att förstärka sina lag med NHL-proffs. Vissa planerade dock bättre än andra, precis som under nuvarande silly season. Leksand och Mora lyckades bra med sina förvärv. Utan lockouten vet ingen hur det slutat.

87bth01:
Tja, vi får väl se hur det går när pucken släpps.... Jag är då inte det minsta orolig att vi ska mista titeln som Dalarnas bästa lag..... Och vi får se hur det ser ut på utlänningsfronten oxå för den delen. Ja vi har f.n. 2 slovaker och tre finnar. Jag hoppas att det blir betydligt fler. Bättre med bra utlänningar än svenska medelmåttor från allsvenskan.....

mattias - 74:

Vi vet (ialla fall jag och en till) att Fabus är väldigt bra!!!! Och Simons tar nog inte in några dåligare spelare i laget..
jag tror faktiskt att MIK kommer att vara bättre än förra säsongen!!!

PixelZorba: Jasså du har vart i slovakien och kollat lr? Antagligen är Fabus bra annars skulle väll inte ett elitserielag vilja ha han?

Db_04:

Nä men jag har kollat på statistiken och så är det en massa folk nere i slovakien som jag känner har berättat för mig att han är bra..

Så här har några skrivit:

"Peter Fabus is a very good player and a good scorer. Hm, I am little surprised because I heard that HC Hame Zlin was concerning about him....Dukla will miss him... But I hope that he will do well in MORA"

"Och, Peter Fabus was very popular in Dukla. He was one of the best player and I hope that he will be the best so in Mora... He was the best scorer in play off previous season, when Dukla was the champion in slovak league.
Good luck Peter, we will miss you..."

" Now we are very sad because Peter Fabus is very good player, you have to be happy that he will play in Mora. He scores very often and he play with his heart. He is fighter on the ice (but not goon). We will cry for him"

"Peter Fabus? Great, great player! He is man with big heart on ice an his toughnes is famous. He will miss in our team."

"Team Mora can be happy that P.Fabuš will be play for MORA. He is seriously one good player (with big P). And we can cry that we lost him"

mattias - 74: Jag tror att Moras slutspelsplats försvann en tisdagkväll i Februari på Hotel Scandic Park......Hade det som hände där aldrig hänt så hade vi nog fått se slutspelshockey i Smidjegrav.

Dino: Ja den kvällen blev ödesdiger.....

PixelZorba:
Kul att höra sådanna kommentarer. Det verkar dessutom som Mora fått ett rätt gott rykte i Slovakien. Bara hoppas att det kan leda till fler bra värvningar. Jag vet inte hur ni andra känner men mitt hjärta klappar faktiskt lite extra för just Slovakien i detta VM.

MonkeyBoyF: Ja visst har Slovakien fått en plats i ens hjärta, inget snack om saken!

MonkeyBoyF:

Jo Mora har väldigt gott rykte där borta!! mitt hjärta klappar ganska JÄTTE mycket för Slovakien i VM ;o)

Är det någon som har hört något om nya nyförvärv?

PixelZorba: är de nån som vet nått om rastislav pavlikovski i nu läget??

Kollar Fan: Rastislav läker för tillfället den axel som han opererade direkt efter serieslutet.

Presskonferens 10.00 i FMMA

PixelZorba: Boston Bruins?

Dino: Varför väljer han Malmö som spelar i Allsvenskan nästa år? Det fattar inte jag.

Stigsson:

Vad, vem, varför?

Anders i Budum:
Lilja menar du? Tja, han har ju ändå hus på G där nere och så.... Hörde att han lyfter 250 000 /mån. Det kanske har spelat in oxå......

Anders i Budum: Angående nyförvärvet...då hade jag rätt...Boston Bruins..

Anders i Budum: Ja där var du helt rätt ute..... Bra med en stor defensivt skicklig back.... Vem vet vad som komma skall? Börjar bli lugn nu. Vi kommer nog fortsättningsvis att vara nummer ett i Dalarna.....

Dino: Jaha, då fattar jag. Inte så konstigt att han drar då. Det är ju aningen skillnad på folieform med mat + 2000kr att handla för i Koopen, mot 250 000 i mån. Jag hade nog åxå flyttat då...

Stigsson:

Är det någon ny slovak månne =) ??

Slinger: Jarno Kultanen, stor stark finsk back med meriter från Boston Bruins. Sista två säsongerna i HIFK i Finland.

Stigsson:

en finne till. detta börjar lika främlingslegionen Chelsea =) hehe

mattias - 74: Du vet vi köper inte det med utgånget datum i Sverige när det har tagit slut på hyllan utan då får man vända sig till andra leverantörer. :-)

mattias - 74:
Jag förstår att du gör likheter med Englands bästa lag! Vi får se om du får rätt att vi blir mästare.

mattias - 74: Som sagt hellre bra spelare, oavsett nationalitet, än svenska medelmåttor från allsvenskan...... Hoppas på fler finnar och slovaker!! Svenskarna är ju slut på marknaden sedan länge. Tur att Simons/Rindell insett det, till skillnad från vissa andra klubbledare....

Dino: Man måste passa sig vad man skriver här, trots att man inte menar nått illa kan man få konstiga brev i sin brevlåda...

Stigsson: Var det inte bl.a Simons som för några år sen klagade högljutt på alla de utländska spelarna i ES-lagen och att det var ett hot mot den svenska ishockeyn?

eltifoso:

Precis, så jag fattar inte varför han inte gnäller nu när det kryllar av utlänningar i mora och es.

mattias - 74:
Att det blev en finne till är ju inte så konstigt eftersom han spelat under Rindell sista säsongerna, full koll alltså till skillnad från när vissa andra handlar.

mattias - 74:
Ja det blir mycket utlänningar runt Siljan nu....Men än så länge ligger ju Mora i lä...Det lär inte bli mycket svenska i omklädningsrummet nere vid södra Siljan heller....

mattias - 74:
I nuläget har Mora sex kontrakterade utlänska spelare. Förra året var det elva stycken.
Var och när gnällde Simons om för många utlänningar?

Heja Finland friskt humör, skjortan hänger utanför!

Dino: Nä det har du rätt i. Kunde inte skrivit bättre, broder!

Anders i Budum: När kommer Horcoff, med familj?

eltifoso: Är det så? Har ingen koll på hur "aktiv" han var i den frågan.

Vad jag minns så var det frågan om att ej stänga ES och skälig ersättning till lagen under ES som producerar ES-spelare som genom åren har varit Don Simons favoritämnen. Men det är väl kanske så att om man är högljudd i vissa frågor så får man alla ämnen på sitt konto efter en tid.

Stigsson:

Vore det inte bra att begränsa antalet utlännigar i es då? jag tycker att detta är på väg att spåra ur, men vad gör man när pengarna tagit över? klubbkänslan är som bortblåst för det mesta!

mattias - 74: Jo det tycker jag helt klart att det vore rät väg att gå. Men nu är det ju så att det finns vissa arbetsrättsliga lagar som sätter stopp för detta och så länge som regelverket tillåter så är det bara dumt av en nykomling (nykomling räknas man som i ca 5-6 år i ES) att inte utnyttja systemet då det inom sveriges gränser inte är särskillt populärt att spela för ett lag som alla räknar ut. Det är skillnad för er som har ett inarbetat namn och som bara behöver säga halva namnet i telefon för att få en signatur på kontraktet.

"Hej det är Masken från Leks..."

"OK, jag skriver på!"

Summering av vad vi har så här långt.

MV1: Petri Vehanen
MV2: Daniel Sperrle
MV3: Marcus Ernlund

B1-Petr Smrek
F1- Peter Fabus -F2

Jarno Kultanen-Peter Nolander
Teemu Elomo-C2-Marco Tuokko

Calle Bergström-Thomas Skogs
Kenneth Bergqvist-Magnus Sandberg-Anders Nilsson

B7-Pierre Johnsson
Martin Jansson-C4-Marcus Eriksson

Övriga:
Jonathan Granström (Granström kanske är C4?), Jonas Westerling, Mikael Simons.

Stigsson:

"Det är skillnad för er som har ett inarbetat namn och som bara behöver säga halva namnet i telefon för att få en signatur på kontraktet."

Du menar väl "för er som har obegränsade pengatillgångar och bara behöver erbjuda höga löner för att konkurrera ut alla mer intressanta klubbar"?

knaskamilla:

Skulle Mora och Leksand ha obegränsat med pnegar? Nu är du ute och cyklar lilla vän =)

mattias - 74:

Mora? Men hörru, nu får du väl ta och lugna ner dig lite.

Stigsson: Kan nog vara så, vet att många gnäller på Glennert för saker han aldrig sagt.

mattias - 74:

Hockeyn är ju som du vet en pengaindustri nu för tiden så varför begränsa antalet utlännningar?, enda anledningen till att ha en utlänn.kvot är för att dom som styr och ställer lever i den gamla "alla skall få vara med och spela" tiden.
Klubbarna är en arbetsgivare och gör du inte ditt bästa så blir du av med provanställningen (kontraktstiden)!
Du pratar om klubbkänsla, ju mer klubben betalar desto mer känsla har man för klubben, se till dig själv visst blir du mer engagerad om du får en schysst lön?!

Slinger:

Begränsningen kan ju gälla icke EU spelare som idag, blir ju värre att trotsa arbetslagarna om fri rörlighet.
Kanske man kan som fotbollen försöka införa krav på ett visst antal egna produkter i spelartruppen.

Pengaindustri ja.............men vad gör föreningarna den dan alla ideellt arbetande säger stopp, det är ju få förunnat i en hel förening att få ersättning för det man gör.

Stigsson:

..saxat ut Leksands gästbok:

Det är för jävligt Mora värvar bättre än Leksand, senaste värvningen i Mora va Leksand ute efter också va man kan läsa i Dala Demokraten hade icke råd att hänga med i löner enligt Masken....Nä Jan Simons skulle jag vilja vart i Leksand i stället för vår Mask, han verkar kräsen och tar icke vart som helst, & ser icke ut att värva på Willys & Lidil...Icke röda prislappar & utgående datum på spelare som det vart i Leksand....Nä än vilar det ett orosmoln över detta lag & styrelse, ganske dags att byta ut lite gubbar.....Och in med nytt friskt blod i styrelsen....

Känn som vi ligger bra till!

Forza Mora!

Anders i Budum:

Detta är ingen nyhet, Masken borde abdikera omedlebart, han får detta året på sig, når inte Leksand slutspel med detta laget de har nu vilket jag tror de flesta kräver så borde man se sig om efter nytt eller varför inte nygammalt ( Olle Öst ) så att föreningen kommer på fötter igen!

Men som sagt, jag hoppas innerligt att han lyckas hitta en bra förstakedja i vm.

mattias - 74:

Ja det är lustigt att han får vara kvar. Det tycks vara många som är besvikna på hans prestationer som sportchef. Vi får se hur det går. Själv tycker jag Simons verkar vara på väg att skaffa ett bra lag inför hösten det enda som saknas är någon forward som är pricken över i´t.

Anders i Budum:

Ja, Masken gnäller ju bara när det inte går som han vill, då går han ut i tidningarna och tycker synd om sig själv!
Det finns ingen som har sympati för sånt, hade Masken istället tagit motgångarna som en "man" så hade stödet varit större och lite sämre värvningar hade fansen haft överseende med!

« · 542916 · »