Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season inför 05/06

Sv: Silly Season inför 05/06
ståpäls: tror ja me :)

Db_04: Ja visst är det så!

Db_04: Horcoff, på helårskontrakt!! Stebsäker på att det är så.....

PixelZorba:

Time will tell... : )

Ett som är säkert är att man inte vill värva någon med lockout kontrakt så här tidigt, så det blir nog ingen "bomb" som presenteras..

PixelZorba:

Det är väl antagligen nån utlänning som kan bli både fågel och fisk, ungefär som de spelare LIF värvat som man inte vet något om.

87bth01: Varför är det alltid en sån negativ attityd när en klubb värvar en spelare från ett annat land? De är väl precis lika mycket spelare och människa som en spelare från vårt land. Se det positivt istället. De kan förmedla goda kunskaper till våra egna yngre spelare. Det är ju toppen!

Anders i Budum: de negativa är väll just att dom yngre killarna inte får chansen.... de bästa vore ju å stänga ligan och sätta en gräns för utlänska spelare

Anders i Budum:

Du tycker inte att det är lite trist när det endast finns någon eller ett fåtal spelare med lokal anknytning?

87bth01: i det fallet är mora en av dom klubbar som är bäst.... tittar du på deras J18 & J20 så är i stort sett alla från dalarna. + att när dom gick upp var halva laget egna produkter...så ser det väl inte ut i dag av förståliga själ

Db_04:

Nej, jag vet och jag tycker det är trist att man ska behöva plocka in majoriteten av spelarmaterialet utifrån. Jag vet att det inte finns så mycket att göra åt det och konstaterar bara att det är lite tråkigt.

87bth01: Så länge serien är öppen så lär det se ut så

Jag tycker att det är mycket roligare att ha många "egna produkter" i laget, men man vill ju såklart vinna och då är det bra att kunna köpa in spelare utifrån..

Db_04:

Ja, tyvärr. Det finns som sagt inget att göra åt det, förutom ett nytt utlänningstak (som det är utformat nu är det rätt uddlöst).

Go_Bananas: mmm men som seriesystemet är i dag så lär man nästan går ner till div 1 för att hitta lag med mer än 10 egna produkter i laget

87bth01: Den moderna topp idrotten ser ut så här idag, det är bara att acceptera. Titta på Real Madrid för att ta ett exempel, hur många spanjorer har dom i sitt lag? Titta på Ottawa, hur många kanadesare har de? De gläds åt sina framgångar och med de spelare de har, sen spelar det inte någon roll varifrån de kommer. Jag säger som Dino, bättre med bra spelare oavsett nationalitet än medelmåttor från Sverige som knappt håller allsvensk klass. Min åsikt!

Db_04: ..precis..eller div 2 södra...*L*

87bth01: vi glömmer den här super tråkiga diskusionen nu och ser fram mot en bra säsong, utan gnäll på om de är från Finland, Slovakien eller Sverige.

Anders i Budum:

Mm gärna för mig. Önskar Mora lycka till. Har inget emot att se att det går bra för MIK. Bara LIF hamnar före så :P

87bth01: Haha, dream on! ;) Leksand före Mora? Tror inte det.. :D

87bth01: Den som lever får se...

Go_Bananas: det lär visa sig

Db_04:
En stängd serie är en död serie.

Ola: Håller fulkomligt med! Varför ens fundera i dom tankarna??

Db_04: Tycker du verkligen att serien bör stängas? Vad har du för positiva argument till det i så fall. Var finns moroten för de lag i de undre serierna att kunna ta sig till eliten i så fall? Jag bara undrar..

Ola: nej nej det beror på hur man lägger upp de...

Anders i Budum: njae kanske inte men nån utlännings regel måste till.... ja förstår Leksand , Mora , Brynäs och dom andra klubbarna som tar in utlänska spelare .... men de missgynnar svenska juniorer....3-4 utlänningar per lag vore bättre

Db_04: Tja, eller också kanske man ska höja statusen på juniorligan! Istället för att som nu sänka den.........

Dino: Låter som en vettig idé!

Db_04:
Finns det mer än ett sätt?

Ola: finns säkert 100

Dino: och hur ska man göra det hade du tänkt? skulle du begränsa antalet utlänningar så höjer du samtidigt statusen på dom utlänska spelare som kommer ´hit

Db_04: Jag har inte tänkt på det ännu, men återkommer när jag har ett förslag.... Har nån några idéer på hur man kan höja statusen på juiorligan?

Dino: det här förslaget att låta dom spela i div 1 tycker ja inte är bra.... juniorlag ska spela i junior serie.... för går dom in i 1an då förstör dom för andra klubbar....+ att de kommer att sluta med att juniorlagen inte är några juniorlag längre

Db_04:
Finns det 100 olika sätt att ha en stängd elitserie? Du kan ju börja räkna upp alternativen.

Ola: men herregud ...... ja sa att de finns hundra olika sätt att göra det bättre inte 100 olika sätt att stänga serien... håller igen med resterande dumma komentarer så inte stigsson behöver radera nått

Db_04:

Du har m a o inte svarat på mina frågor, utan svarat på några helt andra frågor.
Jag skrev:
"En stängd serie är en död serie."
Du svarade:
"nej nej det beror på hur man lägger upp de..."
Jag frågade då:
"Finns det mer än ett sätt?"
Du svarade:
"finns säkert 100"

Ola: inte ens värt å svara...de lär ju inte gå in nå ändå

Db_04:
Med tanke på dina svar tidigare, gör du klokt i att avstå.

Ola: med tanke på att dina svar inte blir anorlunda så avstår jag inte av nån annan anledning

Är det inte dags att göra nåt åt den Svenska domarkåren? Det har varit en liten eller ingen diskusion om denna fråga i detta forum än.. eller tycker ni att samtliga domare håller hög klass?? Mins ni Odoya mot Horcoff..man blir ju irriterad direkt man ränkter tanken. Fram för proffsdomare!

Db_04:

Men vad ända in i h-e!!!!

Finns det verkligen hockeysupportrar som förordar en stängd elitserie???

Db_04, jag ifrågasätter faktiskt din känsla för sporten, din känsla för sportslighet och jag ifrågasätter om du överhuvudtaget förstått hockeyns själ?

Ingen, och jag menar verkligen INGEN hockeyälskare kan förorda en stängd elitserie. Det du vill se är inte ishockey. Du vill titta på en ambulerande cirkus á la NHL.

Hoppas de är stolta över dig hemma i leksand!

Ursäkta, men jag blir så jävla trött på pajasar!

Knogen: Kan man med 110 procent hålla med någon? I så fall gör jag det :)

Knogen: oj oj va du tar i då....

Jaja vill du se allsvensk hockey så inte mig emot.

Diskutionen gällde juniorernas läge....och för dom vore nog det bästa att stänga ligan. okej finnarna har inte lyckats nå vidare med sin stängning men det kanske finns nått sätt att göra de smartare än dom.

Db_04: Vadå se allsvensk hockey?!... Vi är inte så rädda för att åka ur, och om vi gör det får vi väl ta oss tillbaka. Det är det som är ishockey, att kämpa för något! Jag förstår att ni i leksand eller var du kommer från har tröttnat på bergochdalbananan men det är väl upp till föreningen och spelarna att se till så ni får kolla på elitseriehockey!

Db_04: En stängd serie är en död serie.

Presskonferans idag kl 1700

Db_04:

"Jaja vill du se allsvensk hockey så inte mig emot."

Det där uttalandet understryker något jag tyckt länge. leksingarnas totala brist på respekt för klubbar som stretar på i lägre divisioner, och leksingars "ta ES för given-inställning". Jag säger inte att alla leksingar är sådana. Men faktum är att skrämmande många har den attityden. Jag har själv bevittnat den, bl.a. i officiella krönikor på superstars hemsida, där AS kallas för skitserie och där Almtuna m.fl. utmålas som ett sopgäng som nästan ska be om ursäkt för att de får möta leksand. Fortsätt gärna i den stilen! Ni har redan förlorat en stor del av eran charmstämpel, och ju mer ni gräver er ner i gyttjan desto bättre tycker jag det är.

Du tycker att det bästa alternativet för att integrera juniorer i ES är att stänga serien?

Att sådant trams kan skutta ur käften på en och annan mindre begåvad sportchef kan jag i viss mån ha förståelse för (men ändå inte). Vid en första anblick kan det ju ge sken av att de månar om sitt eget lag. Tittar man dock lite längre än näsan räcker kan man se att de sitter och sågar av den gren de själva sitter på. Och sådant kan jag inte med bästa vilja i världen tycka är särskilt begåvat.

Nu kommer uttalandet däremot från en s.k. supporter, vilket gör det än mer tragiskt. Och jag själv tycker nog att av alla tänkbara alternativ för att integrera juniorer så har du hittat det absolut sämsta, och dessutom mest osportsliga av alla alternativ. Grattis!

Som många här varit inne på, och som de allra flesta hockeyälskare tycker så är en stängd serie en död serie. Att jämföra med NHL går inte i detta fall. Vi har i Sverige en helt annan uppbyggnad, en annan kultur. En idrottslig folkhemstanke om man så vill, där alla är integrerade och har en del i det stora, oavsett storlek. Och min åsikt är att det nästan är helt omöjligt att göra sig av med den, utan att förstöra sporten totalt.

Hur menar du att man ska förklara för resten av hockeysverige att man låser det övre skiktet för ett exklusivt fåtal? Hur ska man få ideelt arbetande gräsrötter att känna samma entusiasm över det arbete de lägger ner om man spolierar deras chanser och drömmar? Hur ska man få småklubbarna att fortsätta plocka fram talanger till ES?

Det är division 6-laget Grästorps IF:s förbannade rättighet att få tillhöra samma seriesystem som leksands if! Det är deras förbannade rättighet att få ha kvar sina drömmar! Och det är hela hockeysveriges förbannade skyldighet att se till att de får behålla sin plats i det stora, och att de får ha sina drömmar kvar. Det gäller även leksands if!

Knogen:

Vad gäller en stängning av Elitserien så uteslutar den väl ändå inte att lag kan tillkomma? Basketligan här i Sverige har det systemet och det verkar väl fungera?

Klart som f-n att Grästorp skall ha möjlighet att spela i Elitserien om de vill och klarar det, men det skall vara utifrån att de klarar de krav som bör ställas på de lag som garanteras en plats i Elitserien. God ekonomi, fungerande juniorverksamhet, funktionell hall/arena.

Men för att de lag som spelar i Elitserien skall ges arbetsro för att kunna matcha in spelare och utveckla den inhemska ishockeyn så kan en stängning vara bra för sporten. Du kan säkerligen försvara att elitserielagen nu har en tredjedel av spelartrupparna från andra länder, men gagnar det egentligen juniorverksamheten?

I nuläget kommer vi att få se panikvärvningar och en lönekarusell som förmodligen kommer att innebära att lag i småorter såsom Leksand, Mora och Grästorp inte finns på hockeykartan inom ett par år.

Vi får väl se vad du tycker då.

Kella: Intressant! Reglerna skall sättas upp först och bygga på ekonomi, arena, juniorverksamhet? Detta innebär ett par saker:
- Kriterierna för att idrotta på toppnivå skall bygga på allt annat än idrottsliga prestationer.
- Antalet lag som uppfyller kriterierna är sällan exakt 12 eller 14 eller vad nu antalet i elitserien skall vara. När ett lag inte längre klarar att uppfylla kraven skall det åka ur, men vilket lag ska ha haft chansen att bygga upp något som räcker för att få gå upp och ta det lagets plats? Om ett lag i de undre serierna plötsligt visar toppekonomi, bra juniorverksamhet osv, ska det då få gå upp i elitserien? Skall laget ta något annat lags plats? Ska det bli udda antal lag i ligan?
-Vilka lag ska ingå i elitserien från början? Nuvarande elitserielag? (Låter orimligt, då dessa lag faktiskt idrottat sig till platserna.) De lag i Sverige som kan visa bäst resultat? (SM i bokslut.) De med störst hallar?

Jag kräver inte att du ska ha alla svaren men det är frågor jag väntar få besvarade innan en stängd liga sätter igång.

När Mora gick upp i elitserien fick dom lov att bygga om hallen för att få vara med. Mora fick lov att ha en sund ekonomi för att vara med och ett antal andra krav fick lov att uppfyllas. Sätt krav och regler för att utveckla sporten i landet, visst, men låt åtminstone idrott bygga på idrottsliga prestationer i grunden.

Kella:

Jag försvarar knappast att det finns så många utländska spelare i ES. Tvärtom.

Att låsa elitserien för att integrera inhemska spelare och juniorer tycker jag fortfarande är den i särklass sämsta vägen.

Lönekarusellen har ni själva bidragit till att veva igång, och att sedan säga att det enda sättet att få stopp på eländet är att stänga elitserien ter sig lite märklig kan jag tycka. Var det inte Nationalteatern som sjöng nåt i stil med "Den som själv har nåt att dölja ropar på förstärkt polis"?

Att sedan påstå att småorter som leksand inte finns med på hockeykartan om några år med nuvarande lönekarusell ter sig än mer märkligt. leksand är landets tredje rikaste klubb. Detta efter ett år i landets andra division. Att påstå att leksand är ett småortslag är inget jag köper. Att leksands if är lokaliserat till orten leksand är en ren formsak numera. Ni har hela södra dalarna i ryggen, med större orter som Borlänge och Falun i spetsen. Helt klart samma förutsättningar som t. ex. Färjestad, Örnsköldsvik m.fl. Om inte ännu bättre till och med.

Om det är något av våra lag som skulle ropa på stängd liga så hade det väl varit Mora? Men lyckligtvis så sänker vi oss inte till den osportsliga nivån. Ibland är man jäkligt stolt att vara moring!

« · 550243 · »