Knogen: En annan intressant sak är att, för ett halvår sedan ville leksingarna utöka elitserien till 14 lag. När det visade sig att det inte behövdes för att Leksand skulle ta steget upp, vill man i stället stänga elitserien. Behöver man fråga leksingarna om de velat stänga serien, om Leksand kommit på tredje plats i kvalserien? Nej, det behöver man inte. Då hade de fortsatt ropa på en 14-lagsserie.
Exakt så jag menar. Att pellejönsar i vissa klubbledningar väljer att bita i den hand som föder dem för att kortsiktigt vinna fördelar för klubben må vara en sak. Om än grönjävligt förkastlig. (Jag vet inte vilket epitet som passar bäst, men dumsnål ligger väl rätt bra till i det sammanhanget?)
Men nu har vi tvenne supportrar som gläfser i samma tonart. Det förbryllar mig. Som jag sa förut så måste jag ifrågasätta dessa supportrars känsla för sporten ishockey. Sportslighet existerar inte i deras vokabulär.
Men varför förvånas? Man börjar känna sin leksing vid det här laget.
Först och främst vill jag citera Sveriges förbandskapten B-Å Gustafsson från en intervju i FK idag:
Leksand och Mora har värvat många utländska spelare, hur ser du på det ökade antalet utlänningar i elitserien?
- Det är klart att alla vill ha svenska spelare från början. Men det finns inte så många svenska spelare på marknaden som håller rätt nivå. Klubbarna har ett ansvar att hålla en viss nivå gentemot fans och sponsorer.
Hur påverkar det dig som förbundskapten?
- Det kan bli ett dilemma för mig i slutänden.
Hur ska det undvikas?
- Jag kan personligen tänka mig en stängd liga. I dag törs inte klubbarna ta steget och släppa fram juniorer, med rädsla för att åka ur elitserien. I stället värvas dyra och ofta sämre utländska etablerade spelare.
Slut citat.
Det är klart att det är emot sportens grundtanke att stänga ligor och därmed skapa murar mellan seriesystemen. Men, handen på hjärtat, håller inte det på att hända redan nu? Det är ju trots allt bara en handfull lagt som har chansen att ta sig upp i Elitserien (Grästorp får ursäkta mig) och de lagen skall vara där om de har nåt där att göra. Lag som värvar vilt för att bara klara sig från nerflyttningsstrecket (Leksand i år och Mora förra året t.ex.) gör bara en sak. De riskerar sin egen ekonomi, tar bort chanserna för egna juniorer samt skapar en lönekarusell.
Med ett annat system kanske man kunde komma bort från detta. Sportens grundtanke är väl att fostra ungdomar till att företräda sporten, laget och i förlängningen nationen. Just nu verkar det inte som om vi (Leksand, Mora, Elitserielagen) jobbar för det.
Jag antar att ni tycker att nuvarande system är det bästa och att Moras satsning på en ny ishall kan innebära konkurs för föreningen om de skulle rasa i seriesystemet?
I dagsläget har klubbarna den ekonomiska kniven på strupen när det gäller satsningar på arenor och det innebär i sin tur att man tvingas värva spelare utomlands för att inte riskera att åka ur.
Hinner inte skriva mer nu. Visst är det fantastiskt fint och ädelt av er att ni vill ha en öppen serie, men det kanske ni får anledning att omvärdera om Mora skulle åka ur serien. Hur skall Mora då kunna betala räntan och amorteringarna på 35 miljoner? För att svensk hockey skall utvecklas så behövs det någon form av försäkring för de lag som skall/bör stå för utvecklingen.
Ja, nu är det ju inte en generell åsikt för alla leksingar utan två stycken som gett utlopp för sin åsikt i ert forum samt eventuella tolkningar som ni gjort i frågan. Sen är det ju en fråga om definitioner. Stängd Elitserie betyder ju inte att det inte får plats 14, 16 eller rent av 20 lag i nämnda serie.
Jag ber därmed om ursäkt för att jag tagit upp plats i ert "ädla" forum och för att jag behagade ha en åsikt i frågan och lämnar er åt ert öde.
Lycka till kära vänner i de norra delarna av Siljansregionen.
Er gloria sitter på plats och ni är förmodligen "The Moder Theresas of hockey".
Oj! Jaså B-Å tycker så!! Jamen då ändrar jag ståndpunkt på stört! STÄNG ES!!
Nej, bara för att våran förbundskapten sällar sig till fårskallarna så ändrar jag faktiskt inte ståndpunkt. Med tanke på B-Å:s bakgrund i FBK, en klubb som avvecklade juniorverksamheten för att sedan grina över att vi inte får fram juniorer i svensk hockey, så kanske du också förstår varför jag tycker det var ovanligt missriktat att ta med det citatet. Som att du lade upp bollen på straffpunkten åt mig och själv gick och köpte korv. Det är precis som i fallet med leksand (som trissade upp lönerna och sedan ville stänga ligan för lönekarusellen skull) dags att sjunga Nationalteatern igen.
I min sinnevärld stavas inte sportslig utveckling "politisk dopning" utan det stavas "sportsmanchip" där alla deltar på lika villkor, och det är där vi skiljer oss åt. En ganska väsentlig punkt om du frågar mig, och jag kommer inte att vika en tum från det. Inom idrottsvärlden så måste det sportsliga vara det förhärskande, och stöttar man något annat så kan man lika gärna köpa en flagga som det står "Heja Mühlegg!" på. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Det finns ingen institution i samhället där dina argument skulle mottas annat än med ett hånskratt. "Hej vi tänkte bygga en ishall, men för att våga göra det så vill vi bli garanterade att ha elitserieplatsen kvar". Hör du inte hur dumt det låter? Som att Puckopartiets språkrör skulle gå ut och säga att för att våga satsa på valkampanjen så vill de ha en garantiplats i riksdagen. Eller att en företagare kräver en garantiplats på marknaden för att våga investera i en maskinpark. Det fungerar inte så. Företagarens produkt måste vara bra nog för att folk ska köpa den. Puckopartiet måste ha ett så pass bra koncept att folk röstar på dem.
Jag tycker inte heller att det är rätt väg att lyfta, rösta (eller hur det nu går till i den osportsliga världen?) upp lag till ES på grundval av att de har en fin arena och ett bra bokslut. Eller rättare sagt; Det är åt h-e! "Hej, jaså du är duktig på att jonglera? Så bra! Då kan du ta plats i trumpetsektionen där borta då". Kanske en något långsökt liknelse, men likväl är resonemanget fullkomligt idiotiskt!
Jag håller inte heller med om att klyftan mellan ES och AS är så stor som du vill påskina. För några fåtal år sedan såg det ut att gå i den riktningen, men jag tycker nog de senaste åren visat tydligt på motsatsen. Mora är väl ett exempel så gott som något. Och du ska inte försöka komma och påstå att klyftan är större nu. Tvärtom skulle jag säga. Det finns många lag där nere som knackar på och vill upp (vilket säkert förklarar eran iver att låsa ES). Och att stänga ES på grundval av att det ändå är så få som har chansen är lika illa som de andra argumenten. Dessutom något som, som sagt, inte håller.
Och är det verkligen rätt väg att gå för att möta konkurrensen från andra sporter att låsa ES? Att ta bort ett spänningsmoment till? Att förebygga så klyftan mellan ES och AS ökar igen? (som du själv säger så ska det ju vara en skyddad verkstad för de lag som ska/bör stå för utvecklingen). Har du överhuvudtaget gjort en ack så liten konsekvensanalys över det förfarandet? Du ser inte en viss risk i att ES stagnerar i takt med att omsättningen på lag minskar, eller helt upphör? Samma aktörer som simmar runt i sin lilla damm och blir allt fetare och fetare, i samma takt som de aktörer som står utanför svälter, och tynar bort? Är det rätt väg att gå för att utveckla svensk ishockey tycker du?
Det är osedvanligt kortsiktigt och korkat tänkt om du frågar mig. Det är nämligen från de stackars svältande aktörerna som merparten av de svenska ES-spelarna kommer. Snacka om att hugga av den hand som föder en.
För att nu ta en högst troligt scenario under en stängd ES-säsong: Tre lag spurtar i toppen, ett gäng hamnar i ingemansland, och fyra lag ligger avsågade i botten. Hur kul är det att följa en sådan ES-säsong? Möjligen kan supportrar till något av topplagen finna något nöje i det, men de i ingemansland, och de i botten ska du inte försöka slå i mig att det kommer att vara någon hausse runt. Samtidigt ligger ett gäng lag under och slår sig blodiga mot det stängda taket. Hur motiverade tror du de kommer att vara? Hur motiverade kommer deras sponsorer vara? "Jaså, ni har bara en mikroskopisk chans att ta er till ES? Jamen såklart vi plöjer ner mer pengar i verksamheten då! Vi kommer ju att synas så bra!" Nej, skulle inte tro det va?
Hur tror du reaktionen skulle bli om man istället öppnade upp? Om konkurrensen ökade? Skulle kanske konkurrens kunna vara en melodi som skulle få svensk ishockey att utvecklas? Tänk, jag trodde det var just konkurrens som sport gick ut på.
Om vi tittar lite historiskt på det hela så har det under de senaste decennierna gjorts alla möjliga stolliga påhitt för att försöka skydda topplagen. Lagen underifrån har tvingats skutta över det ena hindret efter det andra i sin jakt på en plats i finrummet. Och i takt med att åren gått så har hindren blivit fler. Samtidigt stagnerar utvecklingen inom svensk ishockey. Och man undrar varför?
Svaret är enligt mig ganska enkelt; I en skyddad verkstad är det ganska svårt att utvecklas. Man vet vad man har, och man behöver inte anstränga sig för att behålla sin position. Om man istället öppnar upp, och skriker ut att fri konkurrens får råda så blir innovationsbenägenheten/motivationen större. Enkelt! Hur nära en sådan utveckling ligger en låsning av ES?
Nej, Mora IK är inte ishockeyns moder Theresa. Jag tycker inte att man är någon Moder Theresa om man går på linjen "Förbannade självklarheter".
Och i ämnet "Förbannade dumheter" finner jag det ganska svårslaget att bara några veckor efter att åter ha tagit steget upp komma gapandes över att man borde stänga ES. Genomskinligt! Patetiskt!
Knogen: håller med dig, anser även att serien bör utökas till 14 lag för att slopa derby grupperna för att prioritera det sprotsliga
Kella: jag skulle hålla på leksand även ifal dom blev degraderade till div 1, men jag skulle inte klaga på systemet, utan på ledningen om detta skulle hända(alla lagen vet vad som gäller)
angånde atalet utlänska spelare i es: personligen anser jag att det är bra för Elitserien att ta in utländska spelare, skulle tex dom stora fotbolls ligorna i Europa hålla lika hög klass ifall man inte fick ta in dom bästa spelarna?
proffs höjer statusen och kvaliten på ES, det bevisade föra sesongen om något
Kellan: du får visst skriva i det här forumet, det är bara kul att få besök av fans till konkurrerande klubbar. Du måste väl kunna ta ett kritiskt svar utan att sura ihop? Du kan inte heller avsluta en diskussion med en förolämpning, inte god sed.
Efterssom du verkar vara en man av värld med djupa kunskaper i ekonomiska samband och marknadsföringens dynamiska miljöer kan du väl redogöra lite bättre för oss enkla bönder om grunderna till att juniorerna automatiskt blir bättre i en stängd liga. Jag har inte så mycket mer att tillägga egentligen, Knogen fick sagt det jag ville.
För att prestera måste du vara hungrig, jagad och stressad. En stängd liga gör dig mätt, lat och dum. Det är bara attraktivt för profithungriga Glennert-gubbar och rädda fans. Alla former av "skyddstullar" och liknande doping är kontraproduktivt. I bästa fall kan du lindra symtomen en kort tid, sen står du ännu sämre rustad inför konkurrensen.
En öppen liga bär framåt, en stängd liga ger i bästa fall status quo.
Och allvarligt talat, basketligan? Hoppas det var prov på avancerad humor...
En sak till bara, gör jag rätt som läser in att du tar Leksands status som ett av lagen som bör/skall ligga i ES som given?
Knogen: Suveränt skrivit Knogen!!!! Om HS haft ett "Hall of Fames" skulle dina senaste inlägg vara givna där . Kan bara hålla med om allt du skrivit , (fast jag är Leksing ) Mycket bra
Senast seriesystemet gjordes om var inför säsongen 95/96. Då kunde inte de två bottenlagen i Elitserien åka ner i Allsvenskan efter jul, utan först till Kvalserien under våren. Detta för att skydda Elitserielagen och försvåra ett avancemang för de Allsvenska lagen. Jag förmodar att idén kläcktes av dåvarande ordförande i ishockeyförbundet, Richard Fagerlund för att främst skydda ”sitt” lag SSK. Det roliga i kråksången var att två år senare lyckades ändå Löven spela SSK ur Elitserien.
Om en stängd Elitseries vara eller icke vara har det spekulerats flitigt om under senare tid. En stängd serie funkar inte i Sverige. Den svenska idrottstraditionen med lagidrott och seriesystem är uppbyggd på möjligheten till avancemang och risken att åka ur. Varje år spekuleras det vilt i supporterleden om vilket lag som skall åka ur eller gå upp... Utan denna nerv skulle det bli en snabb död på svenskheten inom hockeyn. En professionell-, kommersiell- och stängd liga passar inte här i Sverige. Vi vill känna möjligheten, osäkerheten och nerven inför varje seriestart.
Mitt förslag blir då : Elitserien bör innehålla 14 lag. Det blir en utökning med två lag, vilket jag tycker det finns tillräcklig med underlag för. Både Skellefteå och Rögle har alla förutsättningar till att klara rollen som Elitserielag. Det är inte bara den sportsliga biten utan även hur föreningen fungerar, arenans kapacitet och publikunderlaget.
De 8 främsta lagen går till slutspel. Lag 9-12 har spelat färdigt. Lag 13 och 14 i Elitserien går till kvalet. Alla lagen möter varandra hemma/borta i dubbelmöten, det blir 52 omgångar.
Anders i Budum: Jag tycker att lag 14 ska åka direkt ur, samtidigt som ettan i allsvenskan går direkt upp. Lag 12 och 13 kan sedan kvala mot lag 2-5 i allsvenskan..... På så vis blir det lite mer ruljans och lite mer spridning på alla Dollars. Jag tycker även att det ska löna sig att vinna en serie.
mr big: Det betyder väl bara att Morastrand sätter upp namnskyltat i normal takt. Ett års fördröjning är väl inget.
"Här ska det stå Smrek på dörren. Men vi har ju en beställning från förra året på en Hossa också. Tror att jag sätter dit båda namnen för att vara garderad"
Skulle vilja dra upp min gamla käpphäst om ett Nordiskt Mästerskap i den här debatten - anledningen är att ju fler streck det finns att spela om, desto mer nerv i fler matcher längre in på serien...
Vi modifierar Anders i Budums förslag något;
*) 14 lag *) inga derbygrupper *) sista laget direkt ut *) tvåan, trean från slutet till kval
med följande tillägg:
*) segraren i ES blir Svensk Mästare (enligt parollen "det ska löna sig att vinna sin serie"). *) de fyra första lagen i ES kvalificerar sig till ett Nordiskt slutspel, enligt följande (Bäst av FEM matcher):
Åttondelsfinal: 1-2 i från .se och .fi lottas mot 3-4 från .dk och .no 1-2 i från .dk och .no lottas mot 3-4 från .se och .fi
Kvart, semi: Fri lottning inför varje ny omgång.
Segraren i finalen titulerar sig Nordisk Mästare i 365 dagar. --------------------------------
Tycker för övrigt att Allsvenskan har förbättrats i.o.m sista förändringen - men VARFÖR 16 lag och en norr- och söderderbygrupp??? Matematisk inkompetens på förbundet? Los IDIOTOS!
Angående norr- och söderderbygrupp i Allsvenskan hoppas jag nästan att nått lag plötsligt konkar eller blir utslutet av nån annan anledning där. Hur skulle man lösa den sportsliga rättvisan i en sån serie..? Poängkvot? Los IDIOTOS!
Uppriktigt sagt så orkar och hinner jag inte svara på alla dina frågor. Vi har olika åsikter i ämnet helt enkelt.
Min åsikt i frågan om en stängd liga är äldre än ett par månader i vilket fall som helst, valde väl att föra fram den i andra diskussioner än här. Men jag vill ändå att du skall veta att det definitivt inte är en fråga som drivs av Leksand (vilket B-Å Gustafsson är ett exempel på. Är ganska säker på att inte ens Janne Simons är högst upp på barrikaderna i frågan). Jag har pratat med både Jonas Bergqvist (VD, Leksands IF) och Torbjörn Olsson (ordf, Leksand Superstars) och de är i vilket fall som helst mer inne på din linje än på min om man säger så.
Med det vill jag ha sagt att det är en fråga som, precis som korven, har två ändar. För eller emot? Ja, det finns argument för båda sidor även hos leksingar vilket kanske kommer som en chock för er moringar.
Min slutsats i ämnet är i vilket fall som följer:
Antar att du (Knogen) är anställd någonstans? Antar även att du har tagit lån för att köpa ett hus? Antar också att du kanske har en familj som är beroende av din inkomst?
Vad skulle du då tycka om att du i mitten av april kanske får din lön halverad, vilket för din del innebär att du inte har råd med amorteringarna på huset, bilen och att du får ställa in semesterresan med familjen, sälja husvagnen, skotern och ge sjutton i att skicka ungarna på hockeyskola/ridläger.
Det politiskt korrekta i det läget är ju att instifta lagar som ger dig någon form av anställningstrygghet så att du törs göra de satsningar som behövs för att du och din familj skall må så bra som möjligt. Jag tror att Puckopartiet skulle kalla det för ett socialt skyddsnät. Ett system som gör att du törs satsa på att bygga nytt, ge dina barn möjligheter och som kanske rent av höjer levnadsstandarden i din by/stad/kommun. Ett socialt skyddsnät innebär inte att man inte ska fortsätta kämpa/utvecklas. Tvärtom tror jag att det ger dig tryggheten att satsa klokt och långsiktigt och inte genom att jaga snabba resultat för att på kort sikt överleva in i maj varje år. Tvärtom skulle jag kalla det mer "doping" om man genom kreativa lösningar ordnar sin ekonomi genom fiffiga ekonomiska lösningar med kommunen som nyttig idiot.
Jag tror tammef-n att jag skulle rösta på Puckopartiet om de hade det totalt nytänkande förslaget om anställningstrygghet i sitt valmanifest.
Men det gör tydligen inte du. För du tar det som en man, bockar och bugar och går hem till frugan och barnen och säger att det är spelets regler, sportsmanship och det är sånt som man får ta. Nu går vi och packar ungar för pappa tror inte på det där med försäkringar/garantier/trygghet.
Visst är det skillnad på din privatekonomi och en stängning av Elitserien, det är jag såklart medveten om. Men faktum kvarstår. Jag är övertygad om att för att svensk hockey skall utvecklas på LÅNG sikt så måste det finnas någon form av trygghet för de lag som har möjligheten att föra utvecklingen framåt. Om det sedan är genom en stängd liga eller genom att de sista lagen kvalar som det är nu får väl framtiden utvisa.
Med det avslutar jag min diskussion här på ert forum. Tackar för att jag fick lite utrymme och vill ni mig nånting så kan ni maila för nu tar jag sommarlov från den här diskussionen.
Oj, Kella: Är det inte så att det är inskrivet i anställningskontraktet att om man missköter sitt jobb, och placerar sig på plats elva-tolv (just nu) så riskerar man sin anställning i Elitserien..?
Stänger man elitserien berövas sporten sitt hjärta, åtminstone som jag ser det. Inga matcher kommer då att betyda något, det kommer bara att handla om att få folk att ”ha kul” en kväll. Lagidrottens motor är hjärta, engagemang, känslor, jubel, skratt. Men också risk för bedrövelse och tårar.
Kella: Personligen anser jag att du inte tog debatten vidare särskilt mycket. Jag hävdar fortfarande att man inte hade kunnat komma dragande med ett sådant argument till någon samhällsinstitution utan att mötas av ett gapflabb. Jag anser fortfarande att sådana här tankegångar handlar om så mycket annat än vad det borde handla om, nämligen idrott. Ditt inlägg har inte ändrat någonting.
Jag saknar dessutom fortfarande svar på några av de kanske mest intressanta frågorna. Vilka lag ska väljas ut som de som kan föra utvecklingen framåt och på vilka grundvalar (idrottsliga prestationer eller fina bokslut)? Är detta ett bra sätt att möta konkurrensen från andra sporter som är på stark frammarch? Hur ska man bibehålla entusiasmen hos gräsrötterna som inte får plats i fiskdammen? Hur ska man kunna locka sponsorer till dessa utestängda klubbar? Hur ska man kunna undvika att gapet mellan ES och resten ökar? Hur ska man lyckas få en intressant serie när man plockar bort ett spänningsmoment till? Hur ska man lyckas få publiken att fortsätta strömma till arenorna hos de lag som ligger förankrade i botten? Hur lyckas man entusiasmera i en skyddad verkstad? Ska idrott vara befriat från konkurrens?
Men för att nu bemöta det du ändå kom med:
"Min åsikt i frågan om en stängd liga är äldre än ett par månader i vilket fall som helst, valde väl att föra fram den i andra diskussioner än här."
Inte tusan hade du gått ut nu och skanderat att vi borde stänga ES om leksand hade varit kvar i AS, det kan vi nog slå fast. I annat fall hade du framstått som mer än lovligt korkad. Inte heller stod du och ropade på en stängning i fjol då ni låg i AS. Erkänn istället att du vill stänga ES, men bara om leksand är med?
Jag har aldrig beskyllt leksand ensamt för att stå bakom förslaget. Jag vet dock att Masken har sina idéer om inom vilka ramar idrott ska bedrivas, och att det går stick i stäv mot vad gemene man i idrottssverige tycker. Det går också stick i stäv mot den idrottsliga grundtanken, och den svenska idrottskulturen. Det är dock för mig fullkomligt egalt vem som säger sig vara positiv till en låsning. Vare sig det är Don Simons, Masken Carlsson, eller Brasse Brännström så är det lika illa. Ok, om jag ska vara riktigt ärlig så kan jag ju säga att det inte direkt gör mig något att Masken och Simons befinner sig i varsin ände på åsiktsskalan, och att Masken står vid den ände han gör. Men annars kvittar det. Stängningsivrarna tillhör alla samma bräkande fåraskock. En fåraskock vars visioner sträcker sig ungefär lika långt som till kaffekoppen på deras skrivbord.
"Antar att du (Knogen) är anställd någonstans? Antar även att du har tagit lån för att köpa ett hus? Antar också att du kanske har en familj som är beroende av din inkomst?
Vad skulle du då tycka om att du i mitten av april kanske får din lön halverad, vilket för din del innebär att du inte har råd med amorteringarna på huset, bilen och att du får ställa in semesterresan med familjen, sälja husvagnen, skotern och ge sjutton i att skicka ungarna på hockeyskola/ridläger.
Det politiskt korrekta i det läget är ju att instifta lagar som ger dig någon form av anställningstrygghet så att du törs göra de satsningar som behövs för att du och din familj skall må så bra som möjligt."
Det där var nästan för dumt för att ens kommenteras. Jag antar att det är någon slags försök till liknelse hur det kommer att se ut för klubbarna om man inte låser ES. För att nu göra ett försök att informera dig om hur det i dagsläget ligger till så kan jag säga följande; Alla klubbar vet spelreglerna i förväg. Det är ett system som hela idrottssverige bygger på (så när som på baketligan som du så varmt vurmar för). Det är något som fungerat ypperligt i alla tider. Men jag förstår ärligt talat inte vad det har med idrott att göra? Idrott bygger på konkurrens. Det scenario (med någon form av mig i huvudrollen) som du tar upp här ovan, och som du vill eliminera skvallrar tydligt om ett rop på skyddad verkstad. Att lagstifta bort risken att åka ur högsta serien är inte ett dugg bättre än att skjuta upp steroider i arslet. Det är och förblir inget annat än politisk dopning. Det är fusk, fusk och åter fusk. Det är som att köpa sig en seger mot en motståndare som man fruktar. Att tillhöra ES är faktiskt ingen självklarhet. Inte ens för leksand.
Din jämförelse mellan att lagstifta sig till en trygg tillvaro i ES (det jag kallar politisk dopning) och att ekonomiskt låna sig till framgång var inte särskilt lyckad tycker jag. Att låna pengar är upp till varje klubb. Lånar du pengar huvudlöst riskerar du klubbens ekonomi och kanske i förlängningen även klubbens existens, och därför kan man knappast kalla det för trygghet. Dessutom har du fortfarande samma seriesystem att möta på det idrottsliga planet, med risk att åka ur och hela konkarrongen. Man kanske sprattlar en vinter, men sedan sjunker man som en gråsten. Det finns många exempel på det genom åren. Det är inget nytt som måste bekämpas med stängda serier.
"Jag är övertygad om att för att svensk hockey skall utvecklas på LÅNG sikt så måste det finnas någon form av trygghet för de lag som har möjligheten att föra utvecklingen framåt."
Tänk, jag är fullständigt övertygad om motsatsen. Att ökad konkurrens ska föra svensk ishockey framåt på LÅNG sikt. Man blir inte hårdhudad om man ligger inbäddad i dunkuddar.
Och om man då bestämmer att leksand inte tillhör det där exklusiva fåtalet som har möjligheten att föra utvecklingen framåt då? Är du då lika positiv till en stängning? Är du beredd att ställa dig i Sammilsdalsgropen och skrika "Jag vet att leksand, det lag jag älskar, sjunger på sista versen som ishockeylag på grund av att vi blivit utestängda, men jag tror ändå detta är bra för svensk ishockey!"?
Tänk om man skulle anamma ditt tänk inom fotbollen. "Hej, jag kom på en sak, vi väljer ut några få länder som får delta i VM varje gång. Sen kan vi förvisso rösta in nån annan nation emellanåt också. Nåt land som har bra ekonomi, fina arenor och så. Det var väl en bra idé? Då slipper vi ju allt jämrans VM-kvalande hit och dit också".
Jo, jag tror stenhårt på att intresset för fotbolls-VM skulle öka lavinartat vid en sådan utveckling. För att inte tala om vilken utveckling sporten skulle kunna se fram emot. Jag menar, med sådana morötter för de små nationerna. Uj, uj, uj.
"Jag tror tammef-n att jag skulle rösta på Puckopartiet om de hade det totalt nytänkande förslaget om anställningstrygghet i sitt valmanifest."
Det förvånar mig inte ett dugg. Du hade säkert också som egen småföretagare jublat i högan sky åt att du inte kunnat göra dig av med ett gäng slashasar till anställda som inte gjorde ett dugg vettigt på dagarna, och som allvarligt hotade att köra ditt företag i botten? Men man blir väl vad man röstar.
Ojojoj. Jag ger mig. Lovar att över huvud taget inte yttra mig i frågan längre. Med tanke på vilka svallande känslor som jag väckt i ditt inre så är det nog säkrast att jag låter saken vara och ämnet bero.
Du vinner därmed min gode blivande kulturgeograf. Elitserien förblir förmodligen öppen för alla och du borde nog ägna dig mer åt studierna än åt ditt korstågande för det nuvarande elitseriesystemets bevarande...
Känns som om jag tagit upp för mycket av min tid och definitivt för mycket av din dyrbara studietid för den här frågan, speciellt som vi inte har någon som helst möjlighet att avgöra saken. Möjligen kan du ägna lite tid åt att mailbomba argument till B-Å Gustafsson för han har nog mer möjlighet att påverka saken.
Jösses. Är ni lika lättretade allihop där uppe? I så fall så är det nog bäst att låta er hänge er åt ert leksandshat i lugn och ro.
Lättretade, Kella? Nehej då. Vi gillar bara en sjysst diskussion, och emellanåt kan vi inte tygla oss då det off season är långt mellan att tillfällena ges. Tyvärr vet jag inte riktigt om du nådde upp till Moringarnas högt ställda kvalitetskrav på diskussionskombatant - men det tar vi en dag som denna.
Vad gäller ämnet behövs det inte alls en trigger i form av ett blåvitt klubbmärke. Vi skulle lika gärna orera om det kulturförfall staten har gett oss i och med annandag pingst frånfälle fran almanackans lediga dagar. Hur ska nu en traditionell marsch t.o.r Fåsås hanteras? Man bara frågar..?
Ge oss bara ett - vad vi tycker korkat bete - och vi hugger.
Åter till 65selander's sportsmanchips och pilsner.
Så var vi igång igen då, med lite dålig publicitet......Bra Simons!
Det verkar som om Simons är "den dåliga publicitetens mästare". Och tänk att det jämt (i allafall nästan) handlar om pengar..... De ska det minsann hållas i....t.ex. bonusen mellan spelarna och klubben, då säger karln - nej, det har ja aldrig sagt, typ. Då innebär ju det att 23 spelare har hört fel och fantiserat ihop samma sak. Och så nu detta!! Men när det gäller pengar som ska åt andra hållet, då jävlar! Ifjol var det två veckor kvar tills pengarna skulle in för säsongskortet, när det damp ner i lådan och iår nästan hela 30! dagar. Det är ju l-ligt lätt att bara hosta upp 7500 på ett bräde, på 30 dagar och ännu hellre inte på 2 veckor......
Nej, sluta snåla och fullfölj de förpliktelser som finns kvar, så vi kan lägga föregående säsong till handlingarna. Förresten hur mycket kan man lita på det där bokslutet som presenterades på årsmötet? Hur många såna här poster finns det, som man ska dra bort från den "rekordstora" vinsten?
Dino: Bra, nyanserat och t.o.m aningen självkritiskt inlägg för att komma från en moring...
Med tanke på tidigare tveksamheter, vad gäller ekonomiska åtaganden från Simons sida, bör man kanske inte svära sig fri alltför tidigt och påstå att allt är dikt och förbannad lögn. Ingen rök utan eld, heter det. Här pyr det minsann riktigt rejält och hittils har jag inte sett nån göra nåt för att släcka!
Anders i Budum: handlar om Andreas Lilja & Rastislav Pavlikovsky som inte har fått ut sin hela lön och nu hotar dom att anmäla mora till SICO (Spelafacket) det rör sig om 56 000 i Liljas fall och 366 000 i Pavlikovskys fall.
Db_04: Jag tvivlar på att Pavlikovskys hade en månadslön på 150 000. Det kan förstås vara någon form av försäkringspengar med i summan. Men en sak är jag säker på, minst ett av datumen är felskrivet. När blev det 31 dagar i april???
En annan intressant sak är att, för ett halvår sedan ville leksingarna utöka elitserien till 14 lag. När det visade sig att det inte behövdes för att Leksand skulle ta steget upp, vill man i stället stänga elitserien. Behöver man fråga leksingarna om de velat stänga serien, om Leksand kommit på tredje plats i kvalserien? Nej, det behöver man inte. Då hade de fortsatt ropa på en 14-lagsserie.