Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season inför säsongen 2009/10

« · 1167847 · » Till forumet


Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:

Ja de är inne på rätt spår, ett par större backar. Även bra att de insett att det är värdefullt att träna tillsammans och då helst ha en komplett trupp redan då. Det blir skoj att se vad det blir för "tillökning".
Kommentera


Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Det blev 100 + kandensaren Jean-Luc Grand-Pierre som senast hade +/- statistik på -40 (Duisburg)! Han blir nog svår att ha med att göra i närkamperna.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hockey expressen idag, intervju med Mikael Lundström, Leksand.

" Lundström ser gärna att den nya backen skriver på inom två veckor:
– Vi stressar inte, utan vi letar efter en back som är lämplig i vår organisation. Vi har åtta backar i dag och behöver en till. I Sverige finns det inga backar kvar som vi är intresserade av. Utan vi får titta på spelarmarknaden utanför Sverige. Vi har två veckor på oss innan vi går på is och då kanske det kan vara klart. Men det är inte så att vi behöver bestämma oss i kväll. "


Resonerar MIK på samma sätt när de skall öka backbesättningen från sex till åtta? Det borde komma något besked snart.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:
Jag har inte tidningen tillgänglig. Någon annan som är aktiv på denna sida borde ha det eller är de uppe i buder me tjyner utan intresse för is och kyla?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Hade varit intressant att veta vad som stod i artikeln, om det finns någon möjlighet att få honom till MIK. Hade också varit intressant att höra vad Simons & co tycker om Österby...
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:

Storleksmässigt ligger Magnus rätt till och åldern skall inte vara något problem, snarare tvärt om. Han har erfarenhet och det behövs. Backar brukar bli bättre med åldern (till en viss gräns naturligtvis som när viner lagras för länge) och spelar smartare. Jag är positiv till att få in honom i truppen.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Har inte läst det själv eftersom artikeln bara fanns i pappersupplagan av Dalarnas Tidningar men på eliteprospects.com är det uppsatt som tveksamt rykte att före detta Mora- och Leksandsspelaren Magnus Österby är på väg att lägga av. Eftersom jag inte läst artikeln vet jag inte vad som stod i den, men om det bara är så att Österby är på väg hem till svensk hockey igen och inte fått något kontraktsförslag från någon klubb ännu och han därför funderar på att lägga av så skulle jag inte ha något emot att MIK gav honom chansen. Han har ju spelat i MIK tidigare och är från Dalarna så de kriterierna i Moras kravspec uppfyller han ju. Och backsidan är ju ganska ung så en rutinerad kille, som dessutom alltid haft en bra inställning och varit en kämpe, skulle nog inte skada. Och med sina 31 år tror jag att han fortfarande har en hel del att ge. Eller vad säger ni andra?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10

Hakan Olsen:

Om Leksand skall gå opp så skall vi ha 2 fungerande målvakter och som jag ser det så är Leinonen bättre än Mylleniemi men absolut inte bättre än Läck och skulle Leinonen bli skada så är Ericsson för orutinerad för att ta opp Leksand i ES, det kommer en ny målis i Januari till Leksand. Sanna mina ord.

Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Senaste uttalandet från Nordström:

Peter Nordström fick Leksand som ny arbetsgivare under veckan och han hymlar inte med att spelarna i klubben måste ställa krav på sig själva för att ta sig till elitserien.
- Ska vi ta oss upp, vilket är ett givet mål, då måste alla spelare vara lika delaktiga och ge verkligen allt för att gå hela vägen, säger han.


Jag tror att Peter Nordström kommer att vara en viktig injektion för Leksand, han ställer helt enkelt krav på sina medspelare. Genom att han är meriterad vet han vad som gäller. För min del tror jag att Leksand har alla möjligheter att ta sig upp kommande säsong. Året därefter är det MIKs tur, hoppas jag.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Peter Nordström är klar för Leksand.

Enligt Leksands hemsida:

"Leksands IF gjorde tack vare det fleråriga samarbetsavtalet med Hotell Långbers i dag klart med den 34-årige och mycket meriterade forwarden."
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Intressant, låter som man tror riktigt mycket på sin satsning i Växjö!

Och visst ser de och andra lag starka ut men jag både hoppas och tror att MIK kommer att vara med i toppen i tabellen och ett av lagen i kvalserien. :)

Min gissning skulle i nuläget vara Leksand, Malmö, MIK och AIK till kvalserien. I den ordningen. Och med Almtuna, Västerås, Växjö och Björklöven som främsta utmanare.

Men det är ju långt till säsongsstart och mycket kan hända än så mer än en gissning är det knappast! :)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Smålandstidningen:

"Växjö Lakers allsvenska hockeytrupp säsongen 2009/10 är högklassig, helt enkelt tidernas bästa i Växjöhockeyn.
– Den skäms inte för sig, myser sportchefen Henrik Evertsson som är mannen bakom verket."

Det ser tufft ur inför årets säsong eller överdriver Växjö?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:
Jo, det vet vi redan och det kan bli ett problem att de är för lätta. Men ser det positiva i att spelarna sporrar varandra och är väldigt motiverade till träning. Jag har haft en känsla av att det varit lite si och så med den varan under de senaste säsongerna.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Ett av de bästa värdena på sju år tydligen.

"Det är ett bra lag, även om det är ungt och lätt."
Fystränare Stefan Henriksson.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Enligt Dalarnas Tidningar (i dag torsdag 2/7):
"MIK visar lysande försäsongsvärden"

Konditionsmässigt kommer MIK att vara på topp inför årets säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
LA Kings:

Kan bli bra om några år när han fått lite mera tyngd. Han har 43.2 när det gäller ((kg/cm)x100), vilket accentuerar MIKs lättviktssatsning (MIK-os mosquitos 2009/10; eller Mora Gnats). Surrar runt som fan, men trycks fast längs sargerna.

Jag hoppas att det kommer in ett par större spelare, annars blir det inte skoj att följa matcherna till vintern.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Lars Jinghage från Leksands J20 på väg in? Ryktas om det iaf (se länk). Är väl Victor Enmalm han i första hand skulle konkurrera med i så fall center som han är...

25 poäng, 7+18, gjorde han och gick +17 på 40 J20-matcher den gångna säsongen. 3+8=11p och +5 på 26 matcher i grundserien och 4+3=7p och +12 (+12 var bäst i laget) på 14 matcher i den något lättare fortsättningsserien.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Enligt Sportbladet är Leksand under slutförhandling med Peter Nordström. Är detta ett tecken på spelberoende bland företagarna runt Lerksand?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Någon som vet hur framtiden ser ut för Patrick Cedergren och Anders Danielsson? Cedergren har väl skadeproblem vad jag förstått och MIK har väl sagt att de därför inte ger honom något nytt kontrakt? Eller? Danielsson var ju utlånad till Mariestad men vad jag förstår har han inget kontrakt med någon klubb alls ännu.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:

Intressant redovisning. Det borde finnas utrymme för en eller två till utlänningar i MIK. Ett par biffar.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Vet inte om det är finans-krisen eller ej men så här ser det ut på utlännings-sidan så här långt.

0 utlänningar: AIK, Almtuna, Bofors, Borås, Oskarshamn, Sundsvall, Västerås
1 utlänning: Mora (Finland), Troja (Canada)
2 utlänningar: Växjö (2 Transatlanter)
4 utlänningar: Björklöven (Norden), Örebro (2 Lettland, Finland & USA)
6 utlänningqr: lillebror (Halva Världen)
8 utlänningar: Malmö (4 Danmark, 2 Finland, Slovakien & Frankrike)

Det är bara Björklöven, Malmö, Örebro och, så klart, lillebror som har värvat utlänningar hittills i år.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

För att få upp storleken i laget kan vår gamla bekanting Tribuncovs och Kristian Kundroc vara ett par alternativ på backsidan, 53 respektive 52.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:
tack, men det är de jag har utgått ifrån.
Kommentera


Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Då Stigsson inte redogjort för ES-lagens (kg/cm) x100 data gör jag det. Jag lägger in dem tillsammans med allsvenska lagens siffror.


48: Örebro, Leksand, Malmö, Växjö, VIK

DIF. FBK, Frölunda, HV 71, Linköping, Luleå, Rögle, SAIK, SSK,
Linköping högst på 48.2 sedan SAIK 48.1 och HV 71 48.0, sedan är det ett antal på 47.9. Det är Örebro, 48.4, och VIK, 48.1, som ligger på de större ES-lagens nivå.

47: Borås, Almtuna, B-löven, Bofors, AIK

Brynäs, MODO, Timrå
Brynäs lägst på 46.7.


46: O-hamn, Troja, S-vall, MIK


Det man kan utläsa är att merparten, 75 % (9/12) av ES-lagen ligger på 48, medan allsvenskans lag har en jämn fördelning mellan 47 och 48, men det finns även de på 46. ES-lagen har mera storvuxna spelare. För att gå upp till ES behöver allsvenska lagen ligga på närmare 48 än 46, skulle jag tro.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:

Det är många ben i handen. Jag har själv haft en skada av båtbenet och det tog många månader innar det blev bra. Jag är forfarande assysmetrisk när det gäller styrka,
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Kan väl då konstatera att, som det ser ut just nu, vi i början av säsongen kommer ha fem backar.
Så jag förstår om de försöker prioritera den lagdelen.
Hoppas Patrik snabbt kommer tillbaka så han slipper få ett så tråkigt slut på en annars lovande karriär.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

Det är bra, lägg ut data. Jag tycker det är intressant med en jämförelse. Ser inte att det är varken sämre eller bättre, det är ingen prestation i sig att ha högre massa/längd förhållande. Det indikerar bara hur lagen grovt sett har för spelare. ;-))
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Tror du att jag skulle påstå att ES-lagen är sämre än Örebro utan att först ha kontrollräknat för att kunna backa upp mitt påstående? ;-)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:
Det vore intressant om du kan räkna ut det samma för ES-lagen.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson:

(kg/cm) x 100 är det jag räknade fram. Klart att det inte är allt, men det säger en del om vilka spelare som kan sättas in framför målen. Naturligtvis skall de kunna spela hockey oxå.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson: Äh, de siffrorna rättar tills sig efter sommarträningen;)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Om jag tolkar dina uppgifter rätt så skulle Örebro vinna SM guld om dom hade spelat i ES för det finns inte ett enda ES lag som når upp i Örebros cm/kg-siffror? ;-)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Går man vidare med tabellen och räknar ut (kg/cm)x100 fås följande.

48: Örebro, Leksand, Malmö, Växjö, VIK

47: Borås, Almtuna, B-löven, Bofors, AIK

46: O-hamn, Troja, S-vall, MIK

Jag antar att de lag som ligger på 48 inte har fetare spelare utan är vältränade.

Detta visar att Örebro, Leksand, Malmö, Växjö och VIK blir tunga att möta och det är dessa lag som har ambitioner att vara i toppen. MIK ligger i nivå med det lätta gardet (faktiskt lägst värde om jag inte avrundat) och det måste kompenseras med snabbhet och teknik, men tyvärr blir det inte mycket att stå framför motståndarmålet. Jag hoppas att ledningen ser till att de backar som skall köpas in är stora och starka för skydda det egan målet.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:
Ja, Schweiz är vackert.

Här kommer ålder och storleksdata för lagen. Jag anger dem i storleksordning.

Lag Medelålder Medellängd Medelvikt

Örebro 24 186 90

Borås 24 187 88

Leksand 25 185 88

Malmö 24 185 88

Växjö 24 185 88

VIK 24 183 88

Almtuna 26 183 86

B-löven 25 183 86

Bofors 24 183 86

O-hamn 22 183 85

Troja 24 183 85

AIK 24 182 85

MIK 24 182 84

S-vall 24 181 84


Av detta kan utläsas att medelåldern är rätt lika mellan lagen, undantaget är Oskarshamn som har ett betydligt yngre lag. Storleksmässigt har MIK de minsta spelarna, det är bara Sundsvall som har mindre spelare. För min del var det väntat, men jag är förvånad över att AIK har ett så pass kortvuxet lag. Örebro har gått ut med att de skulle satsa på "biffar" vilket
även avspeglar sig i data, de har högst medelvikt.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson: Det kan jag tro...
Har varit en bit in i franska alperna, men inte så pass långt norrut,
och det var vackert bara det:)

Sitter och söker efter ett spelschema för Grenoble,
men nån franska begriper jag inte så det går inget vidare.
Nån som har nått förslag?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1: Såg ett cykellopp på Eurosport idag som gick i mål i Grenoble. Det såg vackert ut där nere.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Stigsson: Ok, då får man räkna bort de båda, synd.

Man kanske borde passa på att åka och se lite fransk hockey i höst:)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1: Både Martin och Anders har kontrakt för ett år till i Frankrike.
Anders passar på att träna med Mora när han är hemma på semester. Martin sågs på ICA Maxi igår och han såg frisk och stark ut.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Med risk för att starta ett nytt rykte, äh nån har du säkert redan hunnit före iallafall...
Det låter det som om Toukko skulle kunna bli supporterliraren, om man läser lite mellan raderna.

Så där ja, nu har klubben själva startat ett "officiellt"-rykte,
med tanke på det vi diskuterade tidigare.
Nu är det bara att tömma spargrisen och hoppas på att han tacklar och slåss lika mycket som han gjorde första säsongen:)

Låter som vi ofta kommer att få gå på 3 forward-kedjor,
om inte Anders Nilsson får plats.
Han tränade väl med laget tidigare, rätta mig gärna om jag har fel.

Hur är det med Martin Jansson?
Kommentera


Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: Du glömde länken:)
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:

Ett uttalande av Luckner i Dalarnas Tidningar

"Vi prioriterar backsidan och vill ha två till innan vi är nöjda. Finns det sedan pengar över kan vi även titta på någon mer forward, säger Harald Lückner.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:
Jag har inte märkt av något informationsflöde. Vilka spelare som man är ute efter kan man inte begära att få info, om. Intressant är mera vad man tänkt sig för spelartyper framöver. Vad behövs framöver?
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen: "Jag tycker fortfarande att det är väldigt lite information som kommer ut på MIKs hemsida."

Kan väl ligga något i, men då har du säkert också märkt att informationsflödet har blivit mycket bättre.
Om det är info runt vilka spelare som klubben jagar, du menar,
så är det ändå ganska värdelös information om inget kontrakt skrivs.
Förlita dig till inofficiella rykten istället, det blir iallafall ungefär samma sak.
Tänk nu på att Mora är en liten ort, så "sluten som en mussla" är klubben absolut inte. Antar att det är en av anledningarna till att de försöker vara det.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
insu:

Jag har punktering på cykeln är inte ute och cyklar för närvarande, men jag skall snart börja igen (att cykla). Jag syftade på att Ross inte fungerade speciellt bra, han var förmodligen matchotränad. Det måste ha varit väldigt problematiskt att komma in sent i serien.

Ett problem som kan uppkomma genom denna flopp (ingen bra publicitet), är att folk inte är intresserade att bidra med några pengar. Det återstår att se. Jag hoppas det fungerar, men ev. värvning måste komma tidigt.

När det gäller gapet mellan supportrar och klubbledning har vi varit inne på detta gap tidigare för ett antal månader sedan, i samband med insamlingen. Jag tycker fortfarande att det är väldigt lite information som kommer ut på MIKs hemsida.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Om du syftar på spelaren ifråga (Ross L) så instämmer jag i att Supporterliraren blev en flopp.

Om du däremot syftar på projektet som sådant så tycker jag du är ute och cyklar. Vi fick in mycket pengar, vi minskade gapet mellan supportrar och klubbledning, det skapade en hel del positiv publicitet och projektet bidrog till ett ökat engagemang hos många moringar.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
Hakan Olsen:

Uppdatering.

22 spelare i truppen: Leksand (2 junior); Malmö ( 4 juniorer)

21: -

20: Almtuna; B-löven; Bofors ( 1 junior); Oskarshamn (3 junior); Sundsvall ( 1 junior); Troja (2 juniorer); Örebro

19: AIK

18: VIK

17: MIK (1 junior); Växjö

16: Borås ( 1 junior).



Tar vi bort juniorerna som inte kommer att bidra speciellt mycket under närmaste säsong men är på tillväxt erhålls följande.

20: Leksand; Almtuna, B-löven; Örebro

19: AIK; Bofors; Sundsvall

18: VIK; Troja; Malmö

17; Oskarshamn, Växjö

16: MIK

15: Borås


Vad jag tror kommer att utgöra toppskitet under nästa säsong är Leksand, Almtuna, Örebro, AIK, ev. B-löven som får en nytändning. Naturligtvis önskar jag att MIK kommer att bli en av de tre främsta (det blir en del på TV), men jag har förlorat förtroendet för hur värvningarna sköts.
Kommentera

Sv: Silly Season inför säsongen 2009/10
MIK 7-1:

Supporterliraren blev en flopp senast, även om det var ett bra initiativ. Det inte lätt att komma in sent i laget, därför är jag på och hugger hela tiden att laget skall var klart långt innan serien börjar. Spelarna måste vara tillräckligt fysiskt och psykiskt tränade, varje poäng är viktig vilket var helt klart senaste säsongen då MIK missade kvalet. Det är lätt att tro att det ordnar sig i slutänden vilket det inte gör.
Kommentera

« · 1167847 · »