Db_04:
ja, förutom Mora då. Vi har ju redan kvoterat in 50% utlänningar, och på så sätt tagit vårt ansvar för att bredda internationell hockey.
Db_04:
jag tycker att för att höja kvaliteten på svensk damhockey - och på så sätt garantera gratis medaljer i OS - genom att kvotera in 50% damer i ES-lagen.
nå't mer?
Slinger: visst vore säkert bra men samtidigt en begräsning av utlänska spelare...
för enbart ett lönetak hjälper ej.....
prexis, Slinger:
och sett från vår synvinkel spelar ju det ingen roll om vi fyller på med spelare från Norrbotten, Skåne, Finland, Slovakien, Andorra eller Transatlanten. Bara de för laget framåt.
Däremot är vi illa ute om vi plockar bort egna spelare, som skulle kunna hålla måttet, för en import. Från Norrbotten, Skåne, Finland eller - you've got it.
BBO:
Det är alldeles för få unga spelare som vill bli bäst, samtidigt som de tränar tillräckligt bra för att bli det.
yaqop:
pratar du däremot OM SVENSK HOCKEYS FRAMTID blir dock svaret helt annorlunda.
yaqop:
jag tycker inte att du varit allt för tydlig i din gränsdragning mellan noll och tolv-tretton.
jag tycker däremot att problemet du beskriver inte är Mora IK's.
räkna på hur många egna juniorer varje ES-lag släpper fram istället, och bli redigt överraskad av resultatet.
och nu till en annan fråga:
"tycker du själv det är bra i ett långsiktigt perspektiv med 13 pers fån utlandet i samma klubb?"
Om du pratar om Mora, så har vi 12 kontrakterade med andra flaggor än den svenska.
I ett långsiktigt perspektiv, ser jag FRÅN KLUBBENS SYNVINKEL ingen skillnad på om spelare utifrån kommer från en annan landsända, ett närliggande land eller andra sidan jordklotet. Det är från de egna leden man bör bygga upp sin verksamhet - och det oavsett om man är en liken fjärtklubb i division 1, eller en fet ES-klubb med hinkvis med pesetas i kappsäcken. Eller nånstans däremellan.
BBO:
På sikt är återväxten och landslaget hotat av att svenska juniorer inte är tillräckligt bra tränade eftersom deras motivation att träna i den dos det behövs inte finns hos tillräckligt många. Alltså tar allt för få en plats i ES. Ett sämre landslag ger sämre sponsorpengar det också. Jag tror inte att allt balanserar sig på sikt. Jag tror Sverige är på väg utför som stormakt inom hockeyn.
yaqop:
om nu Mora tycker att man har kryddat sin anrättning "med spjutspetsar i form av utländska proffs" är det alltså fullt o.k. enligt dig.
eller är du fortfarande otydlig i dina uttalanden, och återigen behöver förtydliga dig?
Miroslav Blatak, poänggörande tjeckisk VM-back med bra +/- sista tre åren i tjeckiska ligan.
Och så är det offentligt att Tomas Harant spelar i NJ Devils istället för Mora kommande säsong.