Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Truppen 06/07

Sv: Truppen 06/07
horcoff: de lustigaste med Simons är att han själv är för en begränsning...

Db_04: De var ett jäkla tjat om utlänningar; Se bara på Moras geografiska läge där Leksand ligger vid sammma "balja" och där de flesta i närområdet är mer intresserade av Leksand, med de "större" städerna Falun-Borlänge då det gäller både publik och rekrytering. Norr om Mora är det ju som bekant ganska tomt förutom Orsa. Huvudsaken att det finns en srtomme av egna spelare.

Metal Guru:

Naturligtvis en given hit! ;-)

Metal Guru: väljer att ej svara på det :)

Db_04:

ja, förutom Mora då. Vi har ju redan kvoterat in 50% utlänningar, och på så sätt tagit vårt ansvar för att bredda internationell hockey.

Metal Guru: haha njaa :)

Db_04:

jag tycker att för att höja kvaliteten på svensk damhockey - och på så sätt garantera gratis medaljer i OS - genom att kvotera in 50% damer i ES-lagen.

nå't mer?

Slinger: visst vore säkert bra men samtidigt en begräsning av utlänska spelare...

för enbart ett lönetak hjälper ej.....

Db_04:

Det är förmodligen lättare att få en utländs spelare med högre klass för betydligt mindre pengar än tvärt om!
Ett lönetak för ES, kan det vara nåt?

prexis, Slinger:

och sett från vår synvinkel spelar ju det ingen roll om vi fyller på med spelare från Norrbotten, Skåne, Finland, Slovakien, Andorra eller Transatlanten. Bara de för laget framåt.

Däremot är vi illa ute om vi plockar bort egna spelare, som skulle kunna hålla måttet, för en import. Från Norrbotten, Skåne, Finland eller - you've got it.

Slinger: hmm det där gillar många att använda som argument... men finns billiga svenska spelare också som med rätt matchning skulle kunna göra bra i från sig... men kommer en begränsning i eS så gäller det lika för alla...

zeb: spelar inte nån roll vilket lag som har 50% utlänningar... Leksand hade typ nått sånt i fjol likaså Mora...ja vill fortfarande se utlänska spelare me spelare som Jordan Kresetanovich , Patric Hucko och Yan Golubovsky skulle aldrig värvas om man bara fick ha 5 per lag (så länge inte masken är sportchef iaf)

För Mora Ik's del så handlar det om att etablera sig i ES, den dag vi är ett etablerat ES-lag med den ekonomin som de "större" klubbarna har, ja då kommer även det svenska stjärnorna att överväga att spela för Mora!
Fram till dess att vi har kommit till den statusen som ovan så blir det att hämta spelare från europa och N. Amerika

Metal Guru: Tycker att Moras framtid ser bra ut. Nu ser backsidan så pass bra ut även om vi inte får kvar Ross Lupachuk...känns iaf lugnare än tidigare. Bättre att satsa på en riktig spjutspets framåt och det är jag övertygad att det kommer till en så småningom.

BBO:
Det är alldeles för få unga spelare som vill bli bäst, samtidigt som de tränar tillräckligt bra för att bli det.

Metal Guru: Håller inte med om att de tränar för dåligt. Men du har delvis rätt - de förväntar sig snabba resultat av träningen - för snabba - och låter det inte ta den tid det bör få ta att bygga upp kropp och kunskaper. Här finns ett stort problem för ungdoms- och juniorledare att ta hand om. Och ett förtydligande, jag kritiserar inte Mora - jag vet att ni är en plantskola och jobbar hårt med egna produkter. Och har man ett antal egna produkter i leden spelar det för mig ingen roll om resten är utlänningar... egentligen. Det är ngn balans man måste sträva efter för att trygga återväxten.

yaqop:
pratar du däremot OM SVENSK HOCKEYS FRAMTID blir dock svaret helt annorlunda.

yaqop:
jag tycker inte att du varit allt för tydlig i din gränsdragning mellan noll och tolv-tretton.

jag tycker däremot att problemet du beskriver inte är Mora IK's.
räkna på hur många egna juniorer varje ES-lag släpper fram istället, och bli redigt överraskad av resultatet.

och nu till en annan fråga:
"tycker du själv det är bra i ett långsiktigt perspektiv med 13 pers fån utlandet i samma klubb?"

Om du pratar om Mora, så har vi 12 kontrakterade med andra flaggor än den svenska.
I ett långsiktigt perspektiv, ser jag FRÅN KLUBBENS SYNVINKEL ingen skillnad på om spelare utifrån kommer från en annan landsända, ett närliggande land eller andra sidan jordklotet. Det är från de egna leden man bör bygga upp sin verksamhet - och det oavsett om man är en liken fjärtklubb i division 1, eller en fet ES-klubb med hinkvis med pesetas i kappsäcken. Eller nånstans däremellan.

BBO: Hur man än ser det, så ska man inte säga att Mora IK inte släpper fram juniorer..

BBO:
På sikt är återväxten och landslaget hotat av att svenska juniorer inte är tillräckligt bra tränade eftersom deras motivation att träna i den dos det behövs inte finns hos tillräckligt många. Alltså tar allt för få en plats i ES. Ett sämre landslag ger sämre sponsorpengar det också. Jag tror inte att allt balanserar sig på sikt. Jag tror Sverige är på väg utför som stormakt inom hockeyn.

Metal Guru:
Ja jag tycker jag har varit tydlig med att jag inte tycker det är okej med 12-13 utlänningar i ett lag, vad tycker du?

Tycker Mora så är det bara att önska lycka till för dom spelar inte för någon billig lön, de flesta av dom är knappast kvar näsa säsong, eller iaf de närmsta säsongerna, och tar därför plats för juniorer som skulle kunna representera föreningen ett tag framöver.

En annan fråga. tycker du själv det är bra i ett långsiktigt perspektiv med 13 pers fån utlandet i samma klubb?

Metal Guru: På sikt är återväxten och landslaget hotat av att svenska juniorer inte får chansen i ES. Ett sämre landslag ger sämre sponsorpengar det också. Men nu tror jag iofs att allt balanserar sig på sikt. Men lite udda är det att vi är det enda landet i Europa som har helt fritt hur många utländska spelare man får ha i truppen. En begränsning till 5 spelare, oavsett nationalitet, och krav på att det är etablerade spelare (meriter från landslagsspel?) skulle vara till nytta. Nu drar ju de bästa junisarna över Atlanten - tror de skulle välja att stana om de visste de fick chansen.

yaqop:
om nu Mora tycker att man har kryddat sin anrättning "med spjutspetsar i form av utländska proffs" är det alltså fullt o.k. enligt dig.

eller är du fortfarande otydlig i dina uttalanden, och återigen behöver förtydliga dig?

Metal Guru:
Svar ja. Däremot inte tömma helt på utlänningar, utan krydda med spjutspetsar i form av utländska proffs. 50% utlänningar av lagen däremot tycker jag är ett lika stort hot mot svenska hockeyn som en utlänningsbefriad elitserie vore.

Metal Guru:
sämre elitserie=mindre intresse för elitserien massmedialt och med det även från sponsorer och människor i generell mening.
mindre intresse för hockey=sämre tillväxt på lite längre sikt.

att sätta in fler restrektioner skulle MÖJLIGTVIS kunna vara bra för svensk hockey ur ett 3-4 års perspektiv, men helt ohållbart på längre sikt.

Db_04:

Ja, jag tolkade yacob som han inte ville se utländska spelare alls.
Men det kanske bara var jag som tolkade grabben otydligt.

En gräns nånstans hade varit bra för svensk hockey, men är man samtidigt villig att betala priset - som sannolikt blir en sämre ES?

zeb:
Äh, elitserielagen följer marknadsekonomin precis som alla andra företag, ifall det finns fördelar, fiskala eller andra, att värva utlänningar tycker jag man ska låta klubbarna göra det. I slutändan är det trots allt VI som bestämmer genom att köpa biljetter eller inte. De borde ta bort gränsen med max 2 transatlanter också, elitserien skulle definitivt vara en mer intressant och underhållande liga utan den.

Db_04: helt riktigt ska det vara utlänningar ska det vara riktigt bra spelare som tillför något det är för mycket nu

Metal Guru: min åsikt är att det är för många just nu...skulle en begränsning till 5 per lag oavsett land införas så skulle jag vara nöjd...

Det kanske skulle sänka kvaliteten lite... men då väldigt lite...tror faktiskt inte man skulle se nått lag med 2 utlänska målvakter....och förhoppningsvis inga utlänska ytfyllnadsspelare..

yaqop:
om samtliga utländska spelare skulle lämna ES, torde - om det inte plötsligt blev ett strömhöpp tillbaka med svenska kvalitetsutlandsproffs (sannolikt, nja?) - leda till att ES-kvaliteten sjönk som en sten i smält smör.

detta är alltså vad du vill?
har jag tolkat dig korrekt?

Stigsson: Det var inget skämt
mora93: Jag ser hellre svenska än utländska trupper i den svenska elitserien, jag vet inte vad jag ska vara avundsjuk på, precisera gärna.

mora93: varför skulle alla vara avensjuka ?

yaqop: sluta att vara avundsjuk

horcoff: Det är samma som förra året att vi inte känner till spelarna. Det ska bli spännanade!

Mera läsning om Blatak: Länk

Stigsson:
Bra byte; Vi tappar 12 Kg från Harant till Blatak men vinner en hel del offensivt. Ser inte så illa ut på papperet.

RQT: den har tillåme jag på datorn :)

yaqop: Enkelt! Det blir: Bite - Mora IK (världens bästa gäng) såklart ;)

yaqop: Gammalt skämt. Hitta på nåt nytt!

Man börjar fundera på vilken nationalsång som ska spelas inför Moras hemmamatcher i elitserien.

Stigsson: ser ut att vara ett ganska bra byte

Miroslav Blatak, poänggörande tjeckisk VM-back med bra +/- sista tre åren i tjeckiska ligan.

Och så är det offentligt att Tomas Harant spelar i NJ Devils istället för Mora kommande säsong.

MIK 7-1:

Målvakter: Båda har 1 års kontrakt
Backar: Alla utom Pierre, Skogs och Määttä har 1 års kontrakt
Uppgift på nye backen saknas Tomas Slovak saknas.

Forwards: 1 år : Beaudoin, Bogg, Brendl , Hult,Johansson ,
2 år: Bastiansen , Bergqvist, Elomo ,M.Jansson, Nilsson ,Simons , Tuokko, Granström

Garanterar att samtliga utlänska spelare har nedflyttningsklausul i sina kontrakt, säkert dom svenska också.

Db_04: Stopp ett tag, det var du som nämde LIF först.
Många ynglingar, kan vara bra för er i framtiden.

zeb: Dessa har gjort minst 3år innan kontrakten går ut, om de inte bryter det.
Tuokko, Marco
Elomo, Teemu
Bastiansen, Anders

Dessa har snart spelat i MIK i två säsonger, som du vet.
Kultanen, Jarno
Johansson, Eric
Beaudoin, Eric
Lupaschuk, Ross???

Tero Määttä har ritat på för två år.

Vet inte hur länge nedan stående har skrivit på.
Pitkämäki
Slovak

Personligen tycker jag att det är bra att de inte skriver mer än ett års kontrakt med oprövade utlänningar, förren de vet hur de funkar i ES.

Förstår inte vilken utväckling ni syftar till.
Det är bara två utlänska som inte förlängt sina kontrakt, av de som spelade serien ut.
Grymt possitiv utväckling jämfört med 04-05, då alla gick vidare.

Bonäs norra: se länk

Bonäs norra: Är det någon som vet någonting om den nye
slovaken slovak??

MIK 7-1: Jo då det ser rätt bra ut,men det kan väl inte vara bra att värva många utlänningar på på ett-årskontrakt,nästa år är det samma visa igen, tycker att det är lite fel väg att gå

Db_04: Är det klart att Ross stanar?

MIK 7-1: om du nu ska blanda in Leksand som det inte handlar om så...

Men visst

Leksands som moderklubb:
Petter Ullman, Jesper Ollas,(Fredrik Vestberg),Niklas Bröms ,(Daniel Eklund) , (Victor Enmalm)

() = Tryout eller Juniorkontrakt

Spelare som kommit till Leksands hockeygymn:
Elias Granath ,Niclas Andersén, Jan Huokko, Herman Hultgren ,Mattias Ritola,Johan Eneqvist .

Totalt 7 utlänska spelare varav 1 tryout Pierre-Edouard Bellemare , som troligen EJ får stanna

Hultgren gjorde 1 säsong i Leksands J20 sedan gick han till Brynäs

Db_04: Om jag inte minns fel brukar LIF inkludera alla som har spelat i J20.
Då ska listan förlängas med:
Patrik Cedergren, André Hult och Pierre Johnsson.

OK, Johnsson var nästan att ta i, och ja, de andra är från Borlänge.

Räknar man så, då blir det 9 av 11.

Skulle hämskt gärna lägga till Daniel Back.

« · 728925 · »