Med Harant klar så ser genast läget på backsidan bättre ut får vi nu bara, vilket jag också tror, Ross L så kan vi sen fylla sista backplatsen med de två juniorbackar (Danielsson och Cedergren) som det har snackats om.
Nog för att jag visste att Mora IK är hårda på punkten att alla spelare ska vara med under barmarksträningen för att svetsa ihop laget men att man nu också börjat med att familjemedlemmarna också måste vara med var nytt för mig ;-) "Tomas Harant och hans familj ansluter till truppen under sommaren"
Db_04: Han verkar inte dra på sig fullt lika många utvisningar som Smrek. Men det skulle verkligen kännas bra med en till målskytt i truppen. Skönt också om Lupaschuk blir kvar.
Knogen: Du har fel. vi kan inte bara försöka ta sådana som har spelat i klubben. Inför förra säsongen försökte man i förstahand hitta svenskar.Men när det fans för få fick vi leta efter något annat som:Finnar slovaker och så vidare.Vi har redan 3 juniorer som nog kommer visa hjärta för klubben.Då menar jag:Cedergren,Hult och Danielsson.Nu har vi redan 3 morakillar i:Jansson,Simons och Bogg.Jag vill också ha fler , men Daniel Back är inget bra val.
Db_04: Hur skulle en gräns för antal utländska spelare vara möjlig? Elitserien ses väl som en arbetsmarknad. På en arbetsmarknad är det förbjudet att särbehandla arbetstagare efter ursprung, etnicitet, kön osv. Tror faktiskt det skulle vara omöjligt, om nu inte klubbarna tillsammans bestämmer något liknande. Men nej, inte en chans säger jag.
Db_04: Aha, men jag har dock hört motsatsen av någon högt uppsatt nisse (kommer inte ihåg vem det var), dvs. att det inte är igenomförbart, under något utav transferfönstrana under den gångna säsongen. Har för mig att det blev en liten dabatt om ämnet, eftersom många sportchefer mm ville ha en gräns. Simons i spetsen om jag inte minns fel :P
Db_04: Tycker att utöka serien till 14 lag skulle vara en bättre lösning. Skulle antagligen innebära att fler juniorer fick chansen (jfr med max 5 utlänningar).
immelmann: Ja 14 lag vore det absolut bästa! men i den frågan verkar det inte råda någon demokrati. Det där med max fem icke svenska medborgare låter vettigt men är i praktiken helt omöjligt att genomföra då det råder fri arbetsmarkand inom EU
mora93: Nej du mora93, det är DU som har fel. Precis som när du säger att du gillar grön färg mer än röd. Alla vet ju att röd färg är den bästa. Du har därför fel.
Nämen snälla nån. Du har din åsikt, jag har min. Jag skulle aldrig drömma om att påstå att din är fel. Respektera andras åsikter så kanske de respekterar din.
Bonäs norra: Jag vet inte om det finns något som hindrar en regel som säger att man inte kan maximera antalet utländska spelare per match, så länge man får ha obegränsat antal utländska spelare anställda.
Har vi ingen lagkapten ännu förresten? Både Boggen och Jansson har ju A enligt morahockey.se, men det kanske ändras eller? Annars blir väl Kultanen kapten. Vore skoj att veta.
Mike Skinner: Beteckningarna på klubbens hemsida är fortfarande från förra säsongen. Vem som blir årets kapten avgörs nog när vi kommer närmare seriestart.
Db_04: Nej, men det finns större utrymme för fler juniorer.
Och alla domedagsprofetior om svensk hockeys undergång känns oerhört överdrivna. Tycker nästan det är bättre idag då juniorer kan få betydande roller i allsvenska lag jämfört med att sitta på bänken i elitserien som det var förr.
Dessutom är det väl lika illa med klubbar som fortsätter satsa på 35 åringar som de som satsar på utlänningar? Båda lösningarna innebär ju att juniorer inte får spela.
Anders i Budum: Simons säger att laget är spikat ? Senast han yttrade sig i media, skulle han ha en forward + en back, förutom Ross. Är lur på en forward till.
foscos: Du har rätt att de har en begränsning men är en ren överenskommelse som inte är juridiskt förankrad, deras övernskommelse är inte hållbar vid en prövning i EG domstolen.
Ja vi får se, huvudsaken är att det går bra för MIK i vinter så är jag nöjd
Vad gäller målspruta tror jag att Eric Beaudoin kommer bli en fröjd för ögonen till kommande säsong. Vi får inte glöma att han kom in sent i truppen i fjol och blev bara bättre och bättrre. En femma med han och Pavel Brendl, samt Batiansen och Määttä vore sannerligen intressant..
Db_04: Det är väl inte heller direkt som poängspruta han har sina bästa kvalitéer. Jag vidhåller att Ymer på vårkanten av säsongen var en av Mora IK:s allra viktigaste spelare, främst då i defensiven och i box play. Det var längesedan jag såg någon i MIK som ägde mittzon som han gör, och som så mästerligt störde motståndarnas uppspel. Han är en klippa som vi ska vara väldigt glada över ha i laget även nästa säsong (om nu ingen NHL-scout, gud förbjude, kommer och rycker i honom).
Varför är det så väldigt tyst om Andreas Karlsson? Det är ju såklart ett långskott att tro att han kan vara på väg till Mora. Visst har han olika anknytningar till Siljanstrakten. Men det måste ändå vara ett stort steg att ta och bli Moring för en gammal Leksing som han. Men det som är konstigt att det inte ryktas om han överhuvudtaget. Inget annat ES-lag verkar rycka i han. NHL verkar inte vara så intresserat. Tycker bara att det är konstigt att ES bästa spelare inte har någon klubb att spela i just nu. Bäddar det månne för en rysarvärvning av Don Simons? Kittlande tanke i alla fall.
m o r a: Pastorn har nog redan klart för sig var han ska spela till hösten. Enligt Marc, som känner Pastorns bästa kompis har han dock lagt locket på, och kompisen fick under inga omständigheter avslöja vilken nästa klubbadress blir.
Men man kan ju alltid hoppas att han vill bo och verka nära sin far. Han är nämligen pastor här i Orsa, tydligen :-)
Men nä, att vi skulle få se honom i Moras klubbdress till hösten ser jag som näst intill uteslutet. Å andra sidan - vem trodde egentligen på att Lill-Tuppen skulle gå till Leksand?
m o r a: Andreas Karlsson lär spela i Schweiz till hösten. Bern, ganska säkert. Det är därför de vill bli av med Kuhta. Så har åtminstone en källa (sportjournalist) sagt till mig. Men som sagt, Andreas tiger, så vem vet. Och vem vet vad som händer om Kuhta inte försvinner?