Anders i Budum: Simons säger att laget är spikat ? Senast han yttrade sig i media, skulle han ha en forward + en back, förutom Ross. Är lur på en forward till.
Db_04: Nej, men det finns större utrymme för fler juniorer.
Och alla domedagsprofetior om svensk hockeys undergång känns oerhört överdrivna. Tycker nästan det är bättre idag då juniorer kan få betydande roller i allsvenska lag jämfört med att sitta på bänken i elitserien som det var förr.
Dessutom är det väl lika illa med klubbar som fortsätter satsa på 35 åringar som de som satsar på utlänningar? Båda lösningarna innebär ju att juniorer inte får spela.
Mike Skinner: Beteckningarna på klubbens hemsida är fortfarande från förra säsongen. Vem som blir årets kapten avgörs nog när vi kommer närmare seriestart.
Har vi ingen lagkapten ännu förresten? Både Boggen och Jansson har ju A enligt morahockey.se, men det kanske ändras eller? Annars blir väl Kultanen kapten. Vore skoj att veta.
Bonäs norra: Jag vet inte om det finns något som hindrar en regel som säger att man inte kan maximera antalet utländska spelare per match, så länge man får ha obegränsat antal utländska spelare anställda.
mora93: Nej du mora93, det är DU som har fel. Precis som när du säger att du gillar grön färg mer än röd. Alla vet ju att röd färg är den bästa. Du har därför fel.
Nämen snälla nån. Du har din åsikt, jag har min. Jag skulle aldrig drömma om att påstå att din är fel. Respektera andras åsikter så kanske de respekterar din.
immelmann: Ja 14 lag vore det absolut bästa! men i den frågan verkar det inte råda någon demokrati. Det där med max fem icke svenska medborgare låter vettigt men är i praktiken helt omöjligt att genomföra då det råder fri arbetsmarkand inom EU
Db_04: Tycker att utöka serien till 14 lag skulle vara en bättre lösning. Skulle antagligen innebära att fler juniorer fick chansen (jfr med max 5 utlänningar).
Db_04: Aha, men jag har dock hört motsatsen av någon högt uppsatt nisse (kommer inte ihåg vem det var), dvs. att det inte är igenomförbart, under något utav transferfönstrana under den gångna säsongen. Har för mig att det blev en liten dabatt om ämnet, eftersom många sportchefer mm ville ha en gräns. Simons i spetsen om jag inte minns fel :P
Db_04: Hur skulle en gräns för antal utländska spelare vara möjlig? Elitserien ses väl som en arbetsmarknad. På en arbetsmarknad är det förbjudet att särbehandla arbetstagare efter ursprung, etnicitet, kön osv. Tror faktiskt det skulle vara omöjligt, om nu inte klubbarna tillsammans bestämmer något liknande. Men nej, inte en chans säger jag.
Knogen: Du har fel. vi kan inte bara försöka ta sådana som har spelat i klubben. Inför förra säsongen försökte man i förstahand hitta svenskar.Men när det fans för få fick vi leta efter något annat som:Finnar slovaker och så vidare.Vi har redan 3 juniorer som nog kommer visa hjärta för klubben.Då menar jag:Cedergren,Hult och Danielsson.Nu har vi redan 3 morakillar i:Jansson,Simons och Bogg.Jag vill också ha fler , men Daniel Back är inget bra val.
Db_04: Han verkar inte dra på sig fullt lika många utvisningar som Smrek. Men det skulle verkligen kännas bra med en till målskytt i truppen. Skönt också om Lupaschuk blir kvar.
Nog för att jag visste att Mora IK är hårda på punkten att alla spelare ska vara med under barmarksträningen för att svetsa ihop laget men att man nu också börjat med att familjemedlemmarna också måste vara med var nytt för mig ;-) "Tomas Harant och hans familj ansluter till truppen under sommaren"
Med Harant klar så ser genast läget på backsidan bättre ut får vi nu bara, vilket jag också tror, Ross L så kan vi sen fylla sista backplatsen med de två juniorbackar (Danielsson och Cedergren) som det har snackats om.
BBO: Jag är nöjd. Känns som ett uppbyte från Smrek, även om jag såklart helst sett båda i laget. Hoppas Ross stannar och de får hit några bra offensiva spelare.
Detta trots att jag inte alls håller på Mora utan på MoDo. Men exakt samma sak gäller där, spelare med lokal anknytning behövs och krävs i ett lag för att supportrarna ska känna att det verkligen är bygdens lag.
Sedan finns det ju ett antal andra lag i ES som inte alls verkar tycka likadant ;-)
mora93: "Ingen vill ju egentligen ha hem Daniel Back. Han är ju inte tillräckligt bra för att platsa i truppen!"
Ingen? Hoppsan! Jag har tydligen blivit en Mollgan!
Jag är så pass gammalmodig att jag inte tycker det är särskilt roligt med lag som man - på basis av truppens spelares moderklubbar - kan placera i vilken del av Sverige som helst. Jag tycker det bör finnas en lokal och regional prägel på lagen i ES. När man har den prägeln kan man sedan krydda med ess utifrån. Skräcken är NHL-modellen, där namnen på lagen inte har särskilt mycket med innehållet att göra, mer än att de geografiskt är stationerade på just den platsen.
Även om Mora IK fortfarande är ganska långt ifrån den situation Leksand stundtals har varit i de senaste åren - där masar, i synnerhet leksingar lyst med sin frånvaro - så har vi faktiskt börjat närma oss den situationen allt mer. För mig skulle en Daniel Back i laget (om han platsar rent sportsligt) betyda mer än bara en till spelare i truppen. Han skulle stärka den regionala och lokala touchen på laget, han skulle stärka namnet Mora IK, och han skulle bidra med ett stort hjärta för klubben. Just de ingredienserna känns faktiskt väldigt viktiga, åtminstone för mig. Jag vill känna att jag håller på Mora IK, och inte på något lag som man utan omsvep skulle kunna byta namn på, och lika gärna placera i Skåne, Västerbotten eller Finland.
Missförstå mig rätt nu. Jag tycker inte man per automatik ska få en plats i laget bara för att det råkar stå Mora i prästbetyget. Vidare tycker jag självklart att man ska krydda lag med klass- och rollspelare utifrån. Om det så är från Finland, Österrike eller Smygehuk spelar mindre roll. Jag är övermåttligt förtjust i Eric, Ross, Ymer, Toukko, Kultanen och hela baletten, men de riktiga hjältarna i mina ögon är ändå bygdens egna produkter, och trotjänarna som varit i klubben så pass länge att de fått ett tvättäkta hjärta för klubben. Det är de som bär namnet Mora IK på sina axlar, som ambassadörer för klubben om man så vill. Och ju fler det är som bär upp namnet, desto starkare blir varumärket, såväl inåt som utåt.
Därför hoppas jag verkligen att Daniel Back lyckas ta en plats i laget. Och någon utopi är det inte. Jag tycker hans inhopp i slutet av förra säsongen visade att han har en riktigt bra chans. Att han sedan bidrar mer än på det sportsliga planet (om han nu platsar) är bara en skön bonus.
m o r a: Det hade ju varit bra om Daniel Back hade hittat på målet också! Dessutom så är han helt fel spelare att satsa på.Vem glömmer hans indianare i egen zon som sista man?????
mora93: Det är andra saker än bra statistik och snygg meritlista som är viktiga. Egenskaper som Daniel definitivt har, jag tycker absolut att han ska få en chans till hösten i MIK.
Det går säkert att hitta en plats till Daniel Back. Inte bara det att han är en svensk spelare, han är dessutom en från den gamla stommen som har vuxit upp i Mora IK så hjärtat finns. Han är stor, tung, rightare och har ett tungt och hårt skott. En ypperlig spelare att använda i olika lägen ex. PP då hans 103 kg säkert ställer till det för någon liten Modo-back.
Med tanke på att han har flyttat till Mora av andra anledningar än hockeyn så är han säkerligen inte speciellt dyr i drift för Mora IK och det är något jag tycker man måste beakta. Så för den slanten så är det bara att slå till.
MIK 7-1: Ja tror nog det var de bästa för Mackans del för han hade nog haft svårt å få mycke speltid i Elitserien (förutom om han hade lirat med DansbandsJimmie då :)