Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Truppen 06/07

Sv: Truppen 06/07
horcoff: Ser ut som att två år stämmer.

williamthekid: nee de tror inte jag heller. i så fall borde jag hört de min kusin har stenkoll på Ilves och bor i Tammefors :)

MIK 7-1: Tänkte nästan det, bara det att det såg så utförligt ut i DD som om det varit en rättels. Alla andra sidor står de ju för 2 år. Lupaschuk och Smrek; någon hört nåt ?

Nr19: Tukka Rask? jag tycker jag läst nånstans att han ska över atlanten och spela någonstans, kommer inte ihåg vart.

RQT: stämmer bra de.

Vad jag har hört ska han förhandla med Toronto (troligen ligger väll spel i Toronto Marlies i AHL närmast till hands i sånna fall)

Men skulle va skoj å se Finlands största målvaktstalang i Elitserien

Nr19: Ja, för att inte tala om just i Mora, men det lär nog dröja innan vi får se sånna lirare.

Föresten, killen måste vara jäkla smal, 185cm och bara 75kg :O

RQT: de räckte då för att rädda 50 skott mot Sverige i JVM och för att stoppa Mora i en träningmatch :)

Den grabben kan bli hur bra som helst .. och tänk dig själv om han slog igenom riktigt rejält i lilla mora i stället för stora toronto :)

RQT: Med stora skydd blir han grov;)

Nr19: Skulle vara intressant:)

De har mindre skydd i NHL;)

Nr19: Jadu, tänk då kanske tom lilla Mora skulle gå längre än kvartsfinal :O Men men, önskedrömmar :/

RQT: kanske just nu men om några år så :)

Men SSK tog sig till semi för nått år sedan så varför skulle inte mora kunna göra de ?

Visst krävs de några tunga nyförvärv + en hel del flyt

Nr19: Nu menade jag främst att det är önskedrömmar att få se en målvakt i Lundkvist-klass i mora på ett par år. Semin var ju trots allt bara 3 vinster bort denhär säsongen, så nära men ändå långt bort :)

RQT: Rask har nog alla möjligheter att komma i klass med henke om inte ännu bättre ...men de tar några år

Nr19: Oj, fick en lite vision: Säg att Elitserien 2010 har konkurerat ut NHL, alla spelare har som mål att spela i ES. Därmed har invandringen i Sverige ökat drastiskt, till 20 miljoner på bara 4 år. Elitseriearénorna tar mellan 15-25000 och det är fullsatt varje match. FMMA, som fortfarande är den minsta arénan har för kvällen en publiksiffra på 15662. I Morakassen står väldens främsta målvakt vid namn Tukka Rask, slutsignalen går och Mora IK lyfter SM-bucklan för första gången någonsin.

På tal om önskedrömmar! :D

RQT: Hehe:)
Jag ser, jag ser...

RQT:
Nämenvaf....Ska vi behöva vänta 4 år på SM-guld menar du?

;-)

RQT: Ja vilka drömmar,Tukka är väl 87-a vi har en väldigt bra 87-a i lars johansson som borde kunna flytta upp i a-laget ( inte glömma Ernlund)

zeb: Nästa år blir väldigt tufft för Mora med Malmö och skellefteå i ES,gäller att värvningarna blir bra riktigt bra någon ska bli 11-12 och spela kval också,Vi får väl se om MIK kan hänga med i penningkarusellen och få hit bra spelare.På sikt måste man göra något åt spelarlönerna måste nog bli som i NHL lönetak, annars försvinner alla småklubbar,det blir 4 stora kvar

zeb: Ja Tuukka är född 1987 men stog 30 matcher i finska SM-Liiga med räddningprocent på över 92 % + att han var JVM´s bäste back.

Lasse Johansson är en talang men går inte att jämföra han med Rask, tycker Lasse ska få va med i truppen som 3e målis kommande säsong.

Marcus Ernlund behöver få spela.......antingen i div 1 eller allsvenskan.....division 1 ligger nog närmast till hands där

RQT: Dalarnas tidningar skriver följande i dag

´´Rykten säger också att Mora skulle vara intresserade av den finske JVM-målvakten Tuukka Rask.

- Han är född 1987 och är givetvis ett intressant namn för oss. Men det är ingen spelare vi jobbar hårt med just nu.

Ni har inte erbjudit målvakten Petri Vehanen något nytt kontrakt. Kommentar?

- Petri har ett gällande kontrakt som sträcker sig april månad ut. I nästa vecka ska vi inleda samtal med honom om framtiden, slutar Simons.
´´

Nr19: "Tuukka är född 1987 men stog 30 matcher i finska SM-Liiga med räddningprocent på över 92 % + att han var JVM´s bäste back"

Man måste vara riktigt bra som målvakt för att bli utsedd till JVM´s bäste back!

Stigsson: oops har nog inte vaknat riktigt än :)

Stigsson: Ja tänk vilka rykten det går

Knogen:

Hur kan ni diskutera hockey mitt i sommaren. Skämmes ta mig fan :)

mattias - 74: :) sommarn ? mitt under brinnade slutspel och inte ens SHG har spelats än :)

Ha du blitt en ´´dysterkvistare´´ som brynäsarna säger :)

Stigsson: Tänk på att Vehanen har haft väldigt fina siffror,
tidigare säsonger SM-Liiga.

Varför kom inte han upp i den klass som var tänkt?

Kan han, trotts allt, vara värd en kontrakts förlängning?

Nr19:

J ajag orkar itne tänka på hockey nu! Personligen är jag glad snart att skiten är över.. Är less på det nu!

mattias - 74: Va!? Ser du inte fram emot måndagens match? :-)

mattias - 74: Vad gör du på denna sida då?????...=)

henrikj:

Jo ungefär lika mycket som en böld i röven ;)

MIK 7-1: visst vehanen var bra innan lockouten kom men under lockout säsongen satt han mest på bänken och han var faktiskt påväg till norska ligan när Simons ringde han.... (simons skickade Höglund som ersättning till Stavanger).

Då skulle då hellre ja se finlands störste målvaktstalang i målet i ställe för Petri.

mattias - 74: Hm, du låter uppgiven...
För mycket sprit igår?:)

MIK 7-1:

det har du inte med och göra ;)

Nu skall jag dra och lämna in tipset..

MIK 7-1: för mycke öl skulle ja tro :)

Nr19: Najs länk! :) Kanske inte bara behöver vara önskedrömmar ändå. Tänk att få se en supertalang i Mora.

För övrigt kom jag på en till liten grej, vet ni om Mora är intresserade överhuvudtaget i Johan Ryno? Talangen från Oskarshamn är väl 86:a och MIKs Lasse Johansson är 87:a, det betyder att dessa två nog känner varandra ganska bra genom orienteringen, om jag inte helt missminner mig, dessutom hade ju Ryno uttalat sig om att det var inte alls mycket pengar han var ute efter, utan mycket istid.

Jag vet, återigen önsketänkande :)

Nr19: Det gick väldigt bra för Höglund i Stavanger, som bekant,
tror inte de blev missnöjda med det bytet.

Vehanen fick väll inte riktigt chansen under den första halvan av lockout-serien, eller?
Men mot slutet spelade han mer och mer och tog tillbaka förstemålvakts- titeln, enlig mina källor.
93.43 på 17 matcher är inte fu skam.

Men jag är berädd att hålla med dig.

MIK 7-1: han fick chansen till en början sen kom Dwayne Roloson å han fick stå hur bra eller dåligt han än spelade....

RQT: Ja Ryno har sagt att de är speltid han är ute efter så Färjestad och sånna lag kanske inte ligger högst upp på hans lista.

Ska man plocka upp någon junior målvakt så anser jag att det i första hand borde vara Marcus Ernlund som får chansen. Vad jag har hört så har han haft en säsong som inte blev så lyckad. Men jag såg han i j20 förra säsongen och jag har då inte sett en så bra målvakt i moras junior lag någon gång tidigare inte efter heller. Sen tycker jag att man endast ska plocka upp en junior om man kan hitta en riktigt bra förstemålvakt. Eller Tuukka Rask då kan väl vara ett undantag!=)

Anders40: jag har sett Ernis ett par gånger i år när Borlänge mött Tierp och han har verkligen vart ojämn ena stunden rena väggen nästa stund släppte han riktigt billiga puckar.

Han behöver nog få ett år till i div 1 och få en hel del speltid.

Lasse har tydligen vart riktigt bra i J20 och eftersom han fortfarande är junior så är det väll bättre att satsa på han som 3e målis och behålla sperrle som 2a....sen få in en ny kille som 1a t.ex då Tuukka Rask.

Vehanen känns inte bättre än Sperrle och Sperrle är yngre så ja tycker man hellre ska behålla han

ja det kan jag delvis hålla med om. Hoppas också på att Sperrle blir kvar! Tycker att han är en riktig stor talang som borde värna om att få ha kvar.

Det enda jag tycker är lite konstigt är att efter att ha kollat i statistisken lite nu efter ditt inlägg så har han bara stått två matcher mot Borlänge varav en hemma i TIerp och en i borlänge. Så du kan endast sett han en match! Och det var vinst vid båda han stod och torsk i dom övriga.Det var också stort skottövertag för Borlänge båda matcherna och endast 4 mål bakåt!

Anders40: du vet man kan åka på bortamatchern också.....dessutom är det 2,5 mil från borlänge till lugnets ishall i Falun också :)

Anders40: Jag håller med dig! Visst borde Sperrle få vara kvar! Han är en mycket bra keeper som bara kommer utvecklas mer och mer. Sajna nu Jan Simons!

Självklart ska Sperrle vara kvar! Att vi sedan kan späda på med Rasken är ju bara bonus!

Tången: Håller med, jag vet att jag har nämt det förr men...

Jag har inte sett Sperrle göra en dålig match i vinter.
Han har inte Vehanens topp, men inte hans botten heller.
Mycket duktig med plocken, spel bakom mål och släpper lite returer.
Han har nog potensial att bli riktigt bra.
Enda problemet är hans storlek, den kompenserar han visserligen med snabbhet, men det har hänt lite för ofta att motsåndarna har flyttat på honom.
Han har inte riktigt haft de bättre målvakternas tur,
men det kanske kommer.

Hoppas Sperrle blir kvar i truppen till nästa säsong.

Det var nån som klämde ur sig en intressant fråga tidigare. Hur har Jakobs skött sig i Almtuna? Hur ser möjligheterna ut att MIK fortsätter att ge honom chansen?

Stigsson:
Den frågan hade varit synnerligen lämplig för AH....om han inte drabbats av en plötslig hockeykramp :-)

Synd, AH:s ord väger tungt.

Du får träna hårdare inför nästa säsong AH, så du orkar hela vägen! ;-)

Stigsson: Det här skrev jag för några dagar sedan här i forumet angående Jacobs och Gudmundsson:

"Jag har ingen stenkoll på relationerna mellan spelarna och Mora IK.

Men Gudmundsson var ju en stortalang som ung och prenumenerade på plats i yngre pojklandslagen. Sedan stannade han av något och jag trodde han var körd när han kom till Halmstad och i princip inte fick något uträttat. Nu var Halmstad en otroligt stökig förening denna säsong, som bekant avslutades med en konkurs. När han sedan hamnade i Almtuna gjorde han de riktigt bra till en början, men avtog emot slutet, poängmässigt.

Jens Jacobs trodde jag var för liten för att spela seniorhockey på elitnivå, trots hans poängrekord i J20 genom tiderna, som dock slogs av Richard Gynge detta år. Han var dock oerhört produktiv på Jubilumscupen i höstas med tre mål på lika många matcher, trots begränsad istid.

Det är Jacobs jag skulle vilja se att Mora IK ger en chans i elitserien denna vinter, Gudmundsson får gärna spela ett år till, en hel säsong i SA i en riktig klubb, så får vi se vad han duger till på seniornivå."

Legenden42: man får inte heller glömma att jacobs är högerskytt vilket innebär att mora får in en till rightare i truppen. och enligt mig är det bättre att mora tar upp jacobs istället för gudmundsson.

Brynäs verkar jaga Sperrle... Hurvida ryktet kan ha nån sanning är svårt att säga då länken inte anger någon källa. Kan vara taget rakt ur luften.

björne: Man ska nog inte tro alltför mkt på rykten från Svenskafans. Det har ju bevisats tidigare.

« · 704003 · »