Metal Guru: Morassa? Är det Mora på finska? Det är väl bara stora kända städer som brukar få egna namn på andra språk? Eller är det bara svårt att uttala? Men det är klart, Mora har ju nästan blivit en finland-svensk stad:)
horcoff: Man tackar... Misstänkte att du skulle tycka om den;)
Bonäs norra: På sin plats, Här är ett lexikon; lexin2.nada.kth.se/sve-fin.html Jatkaa=fortsätter Verkar vara en bra värvning, med sina 25p skulle han ligga på en 5:e plats i Moras poängliga.
PappaKeno: Har bara hört att lill-eric inte får nytt kontrakt, samt att HV71 är väldigt angelägna om att få Skogs till föreningen. Ja, jag vet att han har kontrakt men om viljan finns från båda klubbarna så brukar sådana detaljer kunna lösas, därmed inte sagt att jag vill ha bort Skogs, absolut inte! Ta mig inte på orden, jag bara förmedlar saker som jag har hört från folk som står ännu närmare MIK.
Tången: Hej inte så många trodde det jag sa för några veckor sedan att Pavel Brendl skulle gå till Brynäs.Men jag hade rätt så det kanske börjar bli dags att lita på mej nu.Förresten nya spelare på gång till Mora.
mora93: Nya spelare på väg till mora, no shit! jag som trodde vi skulle spela med fem backar och elva forwards. Tack för att du talade om det, började nästan bli orolig.
Härligt, mora93: Det är strålande att du 'för några veckor sedan' avslöjade att Brendl skulle gå till Brynäs. Jag vet att dina källor är jättehemlighemliga, men jag tar chansen och avslöjar dem lite granna ändå...
För mer än en månad sedan bloggade Nyström i Expressen om samma sak.
Mora IK har värvat den finske landslagsbacken Martti Järventie, 31, som närmast kommer från spel i Jokerit.
Kontraktet är skrivet på ett år.
- Vi är mycket nöjda med att ha kunnat knyta upp en klasspelare som Martti, och vi har lagt ytterligare en viktig pusselbit i vårt lagbygge, konstaterar klubbdirektör Jan Simons.
- Mora har gjort en bra värvning, det här handlar om en riktigt bra spelare, säger förre Moratränaren Harri Rindell.
Mora har den senaste tiden jobbat intensivt med att göra klart med Martti, som på sin meritlista har mer än 50 A-kamper med Finland.
Det senaste landslagsuppdraget var i Karjala Cup den gångna säsongen.
- Jag har spelat i Finland i tio år, och kände att jag se och prova på något annat. Det ska bli intressant att se vilken typ av ishockey som spelas i Sverige, säger Martti.
Ja där verkar vi få en spelare som kan bidra med mycket rutin där bak! En helt okej värvning enligt mig! Och man får väl lite på Harri att det är en klass spelare :)
Db_04: Kan någon som översatt artikeln berätta hur långt kontrakt han skrivit? Jag tolkar den finska artikeln som 2+1 år men på morahockey.se sjriver man bara 1 år.
Tydligen så betydde 2+1 från finska artikeln att han hade gort 2+1 i den nyligen avslutade slutspelet för Jokerit så då är det klart att kontraktet är på ett år.
arnio: Hm... du menar att Mora IK skulle bli sämre utan Brendl. Hehe. tror du missade en viktig poäng nånstans... MIK kommer inte påverkas nämnvärt av att han byter klubb. Han går helt enkelt att ersätta.
Gusten: De första 24 matcherna gjorde Brendl 22 mål, varav 11 i PP. De sista 31 matcherna gjorde Brendl 12 mål, varav 5 i PP. Man kan säga före och efter armbindeln. Med slutspel skulle det bli 35 matcher och 13 mål.
Efter att MIK påbörjat sin 16 matcher långa upphämtning, gjorde Brendl mål i 4:a av dem. I en av de matcherna gjorde han visserligen hattrick, men i den första av dessa gav Beaudoin bort hans enda mål. Annars hade det nog inte blivit nått hattrick, för Pavel hade verkligen måltorka. Det var också hans första och sista hattrick den säsongen. I en annan av de fyra matcherna satte han också sitt enda mål i öppen kasse.
Vad har då detta med Brendls +/- att göra? Tja... han samlade på sig en hel del minus under sista halvan av ES. Motståndarna utnyttjade svagheten med en forward på backplats, och gjorde många mål i boxplay. Med andra ord, taktiken med Pavle i PP genomskådades.
Under den första delen av ES var han guld värd, eller kanske inte i förlängningen. Hur som, MIK lärde sig inte att spela med Brendl. Det kanske Brynäs gör...
Dino: hehe ja vem vet...Om Arvedsson vill ha honom till Mora så finns det säkert en chans att vi kan få honom. Eftersom Färjestad verkar krångla och han verkar inte ha nå planer på att lägga av ännu iaf.
Ser ut som en Höglund är på väg till Mora åtminstone! I dagens Mora tidning sidan 10 Fastighets Affärs notiserna är det en Bengt Höglund som köper en fastighet i Morkarlby. Är det "den" Bengt Höglund?
Stigsson: Där kom det äntligen vitt på rött:) Messiahs blir klar i Mora;)
Teg: Intressant tanke... Gjorde en sökning på eniro fick 85 träffar i sverige. 9 träffar i Värmland, 5 träffar i Dalarna och en i Mora kommun. Visserligen kan det ha blivit endel dubbletter med hemtele och mob, men det finns ganska många som heter Jonas Höglund.
Översättning någon?