horcoff: Jag tycker det är dåligt att dom gav Wessner så lite med speltid förra säsongen. dom gav inte Wessner chansen att spela in sig i Mora men jag tror det kan bli bättre i år för Wessner när han får vara med från början och tycker verkligen att han ska spela istället för Granström.
PappaKeno: "Granström behöver vi inte ha kvar helller egentligen..."
Har just debatterat saken på FF och jag måste ge dig samma känga: Även om alla har rätt till sin åsikt tycker jag din inställning är ruskigt tragisk. Granis behöver vi ha kvar av många anledningar. Tyvärr har det nog blivit vanligare bland MIK-supportrar - främst av den yngre generationen - att man inte bryr sig om vart spelarna kommer från. Jag tror att det är livsviktigt att Mora IK behåller sin lokala prägel. Visst, man kan stirra sig blind på stjärnor, men utan lokalt inslag kommer Mora inte engagera särskilt många fler än unga autografjägare. Granis fyller där en jätteviktig funktion. Dessutom är han ett givet inslag i den kärntrupp som är klubbens hjärta och själ på samma gång. Jag tar mig sedan friheten att citera PeO från FF:
"Kicka Grankan, kicka Pierre". Sure, om ni hittar en bättre (inte likvärdig!) spelare som inte kräver mer i lön, som är beredd att bo i skogen i minst två år och spela i seriens minst glamorösa gäng. Nähä, ni hittar inga såna spelare? Trodde inte det heller. Självklart ska Granström ha nytt kontrakt av den enkla anledningen att vi inte kommer kunna värva någon bättre. Dessutom är han orsing vilket höjer hans värde på ett annat plan."
Knogen: Håller med dig stenhårt, att kicka Granström vore helt fel. Fan, han är 86:a och lyfte sig rejält i slutet av säsongen. Det tycker jag är anledning nog att satsa på honom, och att han är en lokal förmåga betyder ännu mer.
Knogen: Så sant! Det faktum att Granström är ifrån Orsa gör honom värdefull för Mora. Dessutom vet man vilken nivå hans hockey kunnande ligger på och en värvning (Se tex Wessner) är ju alltid lite chansartat. Så länge Jonathan håller Elitserieklass (Vilket han ju gjort!) så bör och ska Mora behålla honom enligt min mening. Finns ingen anledning att byta Granis mot någon lika bra eller bara aningen bättre.
För övrigt är detta första (Och förhoppningsvis!) sista gången jag som stolt Morabo försvarar en Orsing! =)
Teg: "För övrigt är detta första (Och förhoppningsvis!) sista gången jag som stolt Morabo försvarar en Orsing! =)"
Hmm, det där lät ju inte fullt lika bra som det förra du skrev. Jag hoppas ju du ska få tillfälle att få försvara fler orsingar framöver. Orsingarna har ju genom åren haft en jätteviktig funktion i Mora IK. Ta bara Lill-strimma-epoken när det nästan var lika många orsingar som moringar i laget. Dessutom viktiga pjäser i laget, som t.ex. Nisse Carlsson, Göken Hansson och Mats Lind.
Tycker nog du ska vara lite mer rädd om orsingarna. Det kan trots allt vara på grund av uttalanden som ovanstående som vi har så tragiskt många leksingar i Orsa.
Mike Skinner: för att dom har samma spelstil? men asså visst det är bra att ha Mora spelare kvar i laget men vi måste ju tänka på laget också! vi har ju en kärntrupp med eller utan Granström varför satsa på en spelare som håller allsvensk klass? jag kan även tänka mig att ha kvar honom som backup men inte i en första laguppställning som sagt jag tycker att Wessner borde ha spelat istället för Granström förra året iaf låtit Wessner få en riktig chans inte värva honom och sätta honom på bänken och när dom gör sådär så blir det en helt onödig värvning.
PappaKeno: "vi har ju en kärntrupp med eller utan Granström..."
Visst, du har en korv även fast du ätit upp halva också. Granis fyller en viktig funktion i kärntruppen, han är inte bara där för syns skull.
Angående hans elitseriekvaliteter så håller jag definitivt inte med. Han gör ett väldigt bra jobb på sitt sätt, och var många matcher på slutet av säsongen Moras bäste spelare på isen. Kommer du släpandes med poängstaplar och sådant bjäfs sedan så blir jag riktigt vred. Det finns olika roller i ett lag, och den minsta roll Granis har är att göra många poäng, även om jag tror att han kommer bli bättre även där vad det lider.
Som Mike Skinner är inne på så förstår inte jag varför det ena behöver utesluta det andra heller. Jag ser också gärna att Wessner tar en plats i laget. Det är en spelare jag tror kan växa in i elitkostymen ganska snart. Att de har lika spelstil är väl sedan ingen begränsande faktor? Det kan behövas brunkare lite här och där.
Knogen: Ja men jag tycker vi har tillräckligt många med samma spelstil som Granström och att han tillhör dom sämre med den spelstilen...och är inte säker på att han kommer utvecklas till en bra elitserie spelare om man stannar i år känns det ändå som att han försvinner om ett par år.
PappaKeno: Ja, vi har ju diametralt olika uppfattning märker jag. Själv tycker jag han redan är en etablerad elitseriespelare som sköter sin uppgift alldeles ypperligt.
Hade jag suttit i styrelsen hade jag jobbat stenhårt för att behålla honom. Det tror jag de gör där också, för de ser nog värdet i Granis. På alla plan.
Tycker det är lite orättvisa påhopp på Wessner. Han kommer in mitt i säsongen och folk tror att han ska vara en målspruta på en gång. Tror att han kommer att bli bra för Mik kommande säsong när han får vara med och träna och spela från start med Mik.
mora1: Måste bara säga att jag inte alls tycker illa om Daniel Wessner. Jag nämnde hans namn i mera generella termer. Tror han kan bli en tillgång i framtiden.
Wessner värvades ju nära Mora spelade något hackig och föll i tabellen och om jag minns rätt så hade man en del skador så det var väl en säkerhetsvärvning. När han kom till Mora hade ju Brendl-taktiken lästs och till viss del neutraliserats av motståndarna så jag hade väntat mig att få se Daniel framför mål i powerplay men av någon anledning blev det ju mycket lite speltid och man såg flera gånger tex Kultanen och Pierre Johnsson matchas i "Holmström-position" istället för Wessner.
maztro: ja hans fjolårssäsong var inget upphettsande men det finns potential i karln. Skall oxå tillägga att jag såg många fler matcher live med mik förra året.
immelmann: Massa mål i danska ligan och i låga tyska ligor skrämmer ju ingen men vem vet han verkar ju hitta målet iaf...men är för stor chansning enligt mig.
PappaKeno: I dagsläget har MIK nästan ingen kärntrupp kvar. Till råga på allt vill du göra dig av med en egenprodkt, och lukra upp den haltande stommen ännu mer.
Blir det inte stopp på sånt tänkande snarast, så finns det snart inte längre nått som kännetecknar Mora IK, då finns det snart inga kvar som verkligen vill vinna.
Jag efterlyser fler gamla hjältar, då menar jag "riktiga Moraspelare". Spelare som vill vinna och gör allt föratt vinna tills den feta damen sjönger, spelare som kan ena laget och kallas för stomme. Så vi slipper en till tragisk höst, med läggmatcher, bara för det blev lite uppförsbacke.
MIK 7-1: Vart finns de "gamla hjältarna" då? Bengt Höglund, Daniel Back, Markus Eriksson, Gustaf Gräsberg, eller? Skitsamma vart spelarna kommer ifrån nu, vi har ju en kärna kvar! Jag efterlyser då ingen av dessa i detta läge. Nu ska det bara in spetskompetens och det finns inga "riktiga Moraspelare" som uppfyller detta! För mig får det gärna vara två finnar och två tjecker till, bara det är klass!!
PappaKeno: Samma spelstil? Jag kanske har fel, men jag ser absolut inte Granström och Wessner som spelare med samma spelstil. Jag förstår till viss mån vad du menar, bägge spelarna är där för att göra skitjobb, men man måste se skillnad på skitjobb och skitjobb också. Wessner ska, så vitt jag tycker iaf, göra ett "fulare" skitjobb, alltså gå in framför kassen och ta stryk samt gärna snacka lite skit och gruffa med motståndarlagets spelare och få dem ur fokus. Granström ser jag inte alls som samma typ av spelare. Granström däremot är en tvättäkta sargrunkare som ska gräva och frakta puckar längs hörn och kanter. Jag ser de två som komplement till varandra snarare än att en av dem ska ersätta den andra.
maztro: Tycker Jarnos +/- var lite missvisande, hade han lyckats lite bättre framåt och vågat skjuta betydligt oftare än han gjorde så hade det sett annorlunda ut. Tror nog att han kommer att lyckas bra i SSK, hade ju som sagt hellre sett honom kvar ja.
MIK 7-1: Jag tycker man även kan räkna Tuokko,Elomo,Bergqvist och Beaudoin kommer snart vara en i kärntruppen om han stannar några år. sen har vi 6 Mora spelare och 3 junisar från Mora i truppen utan Granström. Är inte det spelare som ger allt för Mora? Så jag tycker vi har en bra grund redan därför tycker jag inte vi behöver Granström.
Mike Skinner: Wessner är minst lika bra på att jobba fram puckar och fara efter sargen tror jag.
PappaKeno: PappaKeno: Det kanske han är, men det är fortfarande Moras spelstil och vi förlorar inte på att fler såna spelare. Jag tvivlar på att Granström eller Wessner kostar så pass mycket att vi kan byta ut en av dem mot en spetsspelare. I så fall tror jag mer på att skicka bort Bergqvist. Och att vi har 3 junisar i truppen tycker jag inte säger särskilt mycket. Tar Granström speltid från Cedergren, Danielsson eller Johansson? Nej.
PappaKeno: Vi diskuterade väl Granströms vara eller icke vara? Nåja, även om du inte svarade på just mitt inlägg så har ju mitt svar på ditt fortfarande relevans så vitt jag kan se det.
De spelare du räknar upp tillhör INTE kärntruppen. De som är här tillräckligt länge och får hjärta för klubben kommer naturligtvis dit en dag, men jag tror du missat hela poängen. Kärntruppen ska först och främst bestå av egna produkter. Dessa ska fungera som ambassadörer för bygdens ishockeylag. Det är inget som någon annan utifrån kan göra. Hur mycket hjärta Kalle från Vimmerby har för klubben - och hur glada vi supportrar än är för att han är i vårat lag - så är det inte han som lockar folket från Orsa till Smidjegrav. Det är Granström som gör det. Hur mycket hjärta Steven från Ottawa än har för ishockeyn är det ändå Martin Jansson som får Evertsbergsborna (och kanske andra Älvdalingar) att åka till Mora för att se ishockey.
Visst, många kommer för att se Hossor och Brendlar och sånt också, och visst ska, eller rättare sagt måste Mora IK krydda med ess utifrån för att vi ska kunna ha en chans (jag är t.ex. överlycklig över Ymer, Basse, Tuokko, Elomo m.fl.). Dummare än så är jag inte, även om min mest romantiserade bild över MIK innefattar idel ovansiljansgrabbar. Det är dock knappast Hossor och Brendlar som visar vägen för ungdomarna runt omkring Ovansiljan. Det är inte de som får kidsen att förstå att det är möjligt att en dag kunna få chansen att spela elitseriehockey med Mora IK. Det är Granis, Bogg, Simons, Skogs, Jansson och Lill-Bambis. Därför är de spelarna jätteviktiga! Och det är bara en i mängden av anledningar och mervärden för att de är lokala förmågor. Så länge de platsar i laget är det så förjordat självklart att de ska vara med, att diskussioner om det borde vara förbjudet.
Du vill dock mer än gärna slänga inhemska spelare, som gott och väl platsar i laget (sedan må det vara en sak att inte du tycker det), på soptippen och lassa in nya utifrån. Vad vill du med Mora IK egentligen? Vill du göra det till ett stjärnbanér á la NHL? Vill du göra det till en tillflyktsort för tjecker på genomresa? Vilka ska i så fall tala om för dem vilka värderingar klubben har?
Jag skulle kunna rabbla argument i drivor. Från en ung, lokal förmågas inverkan på ishockeyungdomarna i bygden - till vikten och värdet av egna förmågor i laget som affischnamn t.ex. utåt mot övriga ishockeysverige (där vi ligger jäkligt rävigt till idag, om du hängt med). På något sätt känns det dock som att det bara är slöseri med tid och energi. Jag kan själv tycka att sånt här tillhör kategorin förbannade självklarheter, och att övertyga folk om det känns hopplöst.
Knogen: Just det att kunna dra publik från närområdet har jag tänkt mycket på Kapla från Malung som spelade bra gladhockey under Spengler Cup. Nu kan kan inte jag bedöma om han skulle platsa, men om så vore fallet skulle han kunna vara en viktig bit i publikintäkten.
Mora IK står, även om det känns jävligt tvetydigt, både för en sjuhelvetes lokalpatriotism OCH en fin ståndpunkt angående mångkulturalitet. Vi värnar mer om våra lokala förmågor än någon annan elitserieklubb och jag anser att vi ska fortsätta med det, men vi ska även fortsätta kämpa med alla medel för att nå framgång.
Att Mora har lyckats få ihop ett slagkraftigt lag med hjärta för klubben beror inte på att vi lyckats värva "rätt" utlänningar, utan att vi har en kärntrupp av egna förmågor som får spelare att trivas.
Det är en slags ta-och-ge attityd i Mora IK. Våra inhemska spelare ger importerna, som i många fall är bättre spelare, ett hjärta för klubben och något större att spela för än checken de får i slutet av månaden. De, i sin tur, ger klubben framgång och samtidigt får de de inhemska spelarna att höja sig.
Angående publiken tycker jag Knogen fick med allt. Folk får säga vad de vill om att Mora IK är ett gäng legoknektar, men det är fortfarande bullshit. Vi har inga superstjärnor och inga hyperlöner att betala ut, vi värvar spelare som vi vet kan lyckas under rätt förutsättningar, och de förutsättningarna tillhandahåller vi. Låt journalisterna prata, Mora är ingen främlingslegion, snarare ett exempel på hur Sveriges invandringspolitik borde fungera.
Knogen: Jag håller med om att det är bra med spelare från Mora osv men vi kan inte ha vem som helst bara för att det är en spelare från Mora. Och jag tycker inte Granström tillför Mora tillräckligt och då skiter jag faktiskt i om det inte kommer 5st från Orsa och kollar på våra matcher.
Knogen: så hur sur du en blir och hur långt inlägg du än gör så tycker jag fortfarande att Granström inte är tillräckligt bra även fast han är från Mora och det är alltid tråkigt att förlora en Mora pojk...Jag säger inte emot dig på nånting av det du skriver jag tycker bara inte Granström platsar i elitserien.
PappaKeno: Nu vill jag inte riktigt hålla med dig. Säga vad du vill så gör Granström nästan alltid ett bra jobb om än så osynligt i statistiken. Han platsar visst i ES, han kanske skulle ha en annan omgivning att spela i. Jag hoppas då verkligen att han skriver på och kliver fram ytterligare, dessutom vet man aldrig om kanske målskyttet har lossnat tiil säsongen.
horcoff: nej jag har märkt att det inte finns nån här som håller med mig om att Granström inte platsar i ES :) väldigt många arga Mora fans här just nu :) antingen är jag dum som inte fattar att han platsar eftersom jag verkar var ensam om att inte gilla Granström, eller så är jag mycket smartare än er andra ;)