Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Truppen 07/08

Sv: Truppen 07/08
PappaKeno:
Ingen är arg, och du är inte smartare eller dummare heller, vi har bara olika åsikter, och ett diskusssionsforum som detta vore väldigt tråkigt om alla bara satt och höll med varandra hela tiden. :)

Jag är inne på ditt resonemang, men jag håller inte riktigt med. Jag ser också de sportsliga framgångarna som det viktigaste, men vi kan inte bara värva och värva hela tiden. Kolla på Anders Nilsson t.ex. Viktig del av kärntruppen, har spelat med Mora IK sen Allsvenskan, men han är inte annat än en sarggrisig powerforward han heller. Vem ska vi ersätta honom med när han lägger av? Granström är en framtidssatsning som vi bör behålla, Mora IK mår inte sämre ekonomiskt av att behålla #31 och försäkra oss om att vi har ett lag med hjärta om 3 år också! Det finns ingen anledning att släppa Jonte, han platsar i laget, inte bara för att han är orsing/moring, han platsar faktiskt i laget.

Vi tog oss till slutspel i år igen med Granström på isen i 50 matcher, före både DIF och Frölunda.

Mike Skinner: ja alla har rätt att tycka olika även om man inte håller med om allting. Alltid kul att diskutera annars så hade man ju inte varit här :)

Låta wesslan komma tillbaka å pröva kanske och jakobs....

Han kåt han king han e westerling!

PappaKeno:
"så hur sur du en blir och hur långt inlägg du än gör så tycker jag fortfarande att Granström inte är tillräckligt bra..."

Ja, det är väl där pudelns kärna ligger. Jag håller definitivt inte med om din syn på hans kvaliteter som elitseriespelare. Det en del haft som kritik mot honom är hans fattiga poängproduktion, och då kan jag tycka att de inte riktigt insett hans roll i laget eller ser det han faktiskt utför på isen. Tror säkert att om man frågar motståndare vad de tycker om Granis så säger nog många att det är en jobbig jävel. Det är där han har sin styrka.

Ja, jag blir heligt sur som du skriver, det måste jag erkänna. Jag blir faktiskt skrämd när det finns supportrar som hellre ser förra säsongens bänknötare få plats i truppen före en nuvarande och blivande viktig kugge i kärntruppen som dessutom är ordinarie i truppen. Då börjar jag fundera om det här med egna produkter spelar någon roll för vissa egentligen. Det finns ett tjusigt exempel från södra sidan av sjön på hur det kan gå om man förbiser den viktiga ingrediensen hjärta, och dit vill inte jag med den klubb jag håller på. Det ska till väldigt, väldigt mycket innan jag kan köpa att man släpper en lokal produkt till förmån för någon utomstående. I fallet Granis ser jag det som väldigt dumt. Att dessutom ersätta honom med Wessner finns bara inte på världskartan.

Som jag sagt tidigare både hoppas och vill jag att Wessner tar en plats i truppen också. Och som jag också sagt tidigare är jag inte dummare än att jag inser att vi måste krydda med ess utifrån. Men du får det att låta som att vi redan har en bred lokal stomme, och att Granis därför är överflödig. För det första kan en lokal stomme aldrig bli tillräckligt bred. Det mål alla klubbar i ES strävar mot är att ha så många egna produkter som möjligt. (Naturligtvis måste sedan det vägas mot att få ett slagkraftigt lag.) För det andra skulle den, i mitt tycke, inte helt optimala fördelningen mellan egna spelare och övriga i laget bli ännu mer skev med ditt förslag. Inte alls roligt.

Jag måste också bemöta ditt argument om att Granis inte komer att utvecklas mer, och att vi därför ska slänga in Wessner. Ett resonemang jag inte riktigt får in. Skulle 25-årige Wessner, som aldrig lyckats etablerat sig i elitserien och inte har några landlagsmeriter i bagaget, helt plötsligt vara mer utvecklingsbar än 21-årige Granis som spelat elithockey i två säsonger och dessutom spelat med småkronorna? Du får ursäkta mig, men jag ser inte alls den skillnaden i utvecklingspotential mellan de bägge som du gör. Tvärtom tycker jag den ligger betydligt mer hos Jonathan.

Och att du skulle vara så smart och se sådant vi andra inte ser? Jo, det är säkert därför Granis blivit vald till lagets bästa spelare vid ett flertal tillfällen de senaste två säsongerna. Det är säkert därför han fick sådana lovord när han spelade med småkronorna, och även där blev vald till lagets bäste spelare vid ett par tillfällen. Han gör ju inga mål, så du har väl säkert rätt :-P

Knogen: i fallet Wessner så har han ju aldrig fått en riktig chans i elitserien. I Färjestad fick han inte göra så mycket mer än nån match och nått byte här och där, i Mora hade han oturen att komma när vi var på nergång och det blev inte mer än nått byte och nån enstaka match här och där...vilket jag tycker är synd! kom ihåg att han inte var gammal alls när han fick chansen i Färjestad ett av de bästa lagen i elitserien! så nog har han potential! Därför ser jag fram emot Wessner den här säsongen och är spänd på om han kan ta en plats nu när han är med från början!

PappaKeno:
Angående Wessner är vi i alla fall överens. Däremot vill inte jag att han tar en plats i truppen på bekostnad av Granis. Tycker fortfarande inte att det ena behöver utesluta det andra.

Förvisso måste jag ju som vanligt opponera mig en smula: Jag kan ju tycka att om Wessner hade varit elitseriemässig förut så hade han tagit plats i något elitserielag. Så pass bra koll har trots allt elitklubbarna. Att man fått lite istid i ett bra elitserielag innebär ju inte per automatik att man blir förpassad till allsvenskan för tid och evighet. Har man elitkvaliteter så ser nog elitklubbarna till att man inte är kvar i allsvenskan.

Hur som helst får vi hoppas att Wessner tackar för förtroendet på samma sätt som Basse, och växer till en bra elitrollspelare. Det har jag definitivt inget emot.

Knogen: bra att vi är överens om nånting iaf ;) hehe...på tal om Basse så måste jag nästan säga att han och Bodde är våra två bästa värvningar sen vi gick upp! Med tanke på att dom inte kan ha kostat oss så mycket och har varit så grymt bra i Mora! Det är två spelare som jag vill se i Moras tröja en lång tid framöver!

PappaKeno: Vem är basse?

Bonäs norra:
Anders Bastiansen

Knogen:

Basse ?

Tycker det låter som en kockerspaniel :-)

Bonäs norra: Ja, stod still där Bastiansen menar ni naturligtvis.
Håller oxå med att Monsieur Eric Beaudoin och gutten fra Oslo har varit guld värda för mora, Detta visar oxå, att bara för att en spelare råkar vara född innanför Sveriges gränser efter 1809 inte alls behöver hysa någon större klubbkänsla per automatik

Bonäs norra: mmm precis det är 2 st som verkligen visar klubbkänsla för Mora. Tror och hoppas att Basse iaf kommer Stanna i flera år. Bodde är ju lite lurigare kanske men han verkar ju trivas och blir bara bättre och bättre lika som Basse.

Bonäs norra: Känner du inte igen Basse? Och jag som undrade vem Bodde var :-)

Stigsson: Boddes namn är ju lite små drygt att stava till också är lätt att bara skriva Bodde :)

PappaKeno:
Annars brukar ju Ymer funka bra :)

Bonäs norra:
Om man dessutom ser till omständigheterna måste värvningen av Basse och Stor-Eric vara våra bästa någonsin i elitserien.
De skedde ju i att av transferfönstren, då Fabus och Krestanovich (är det någon som minns dem?) ersattes av en allsvensk norrman och en kanadensisk hockeynomad med tveksam historik. Snacka om fingertoppskänsla!

PappaKeno: Det finns ju redan vedertagna (bra?) smeknamn som Stor-Eric, Ymer eller Beduinen. ;-)

Stigsson: kärt barn har många namn som man brukar säga :)

insu: Fabus kommer jag ihåg som spelaren som jag trodde skulle bli Moras poängkung men blev moras näst största flopp den säsongen när det gällde värvningar.

Stigsson: Jag gillar Sturjerk han har frän stil. han är så stor att hockeybyxorna ser ut som små badbyxor på honom.
Vad tror ni? Hur ligger vi till egentligen i Konkurrensen just nu om vi jämför med de andra lagen?

Bonäs norra:
Jag tror att vi just ligger bra till, om vi jämför oss med de på undre halvan. Exempelvis Luleå.

Bonäs norra: Om man skulle bedöma trupperna som dom ser ut just nu så skulle jag säga att vi är 7-9 ungefär.

PappaKeno: Granström platsar, vill du hänvisa till statistik så titta på hur många matcher han har spelat per säsong i ES.

Om man tittar på hur många säsonger våra spelare har,
räknar inte med säsonger som spelare bara har kännt på isen,
så har vi inte mycket till kärntrupp längre.
Säsongen 07/08 har börjat men jag har inte räknat med den,
inte heller J säsonger.
Där emot så har jag räknat in alla på listan trotts att vissa ej har kontrakt.

Kärntruppen: 4st
Bogg 12, Simons 11, Jansson 8, och "utom socknes" Nilsson 7.
Prospects: 3st
Skogs 4, Johnsson 4 (inte riktigt en egenpodukt men som senior bara MIK)
Granström 2 (får en tidig plats pga egenprodukt)

Intressant att det är tre ur vår kärntrupp som det gnälls mest på!

I övrigt 1 med 3 säsonger, 5 med 2 säsonger, 7 med 1 säsong och 5 nya.

Dino: "Ja just precis, vad tillför de till dagens MIK?"
De tillför ingenting just av den anledningen att de spelar i andra klubbar.
Citat av Tomas Skogs:
"Sandberg och Eriksson var en bra stomme i MIK".
Iallafall Back och Eriksson skulle platsa och tillföra nått.

Stigsson: Och vilka skulle vi ha efter oss i så fall?????Nej tror nog att det bara är Skellefteå som ser lite svagt ut i detta läge

zeb: SSK och DIF.

zeb: Djurgården,Södertälje,SAIK och Luleå

8 Mora (? 15-20 mål)

9 Luleå (??? ekonomi, Renberg)
10 DIF (? ekonomi, Mr magic)
11 Saik (? Renberg)
12 Ssk (? Försvaret)

Jag sover tryggt än så länge.
Ja Orsa kämpen Granström behövs.

Borlänge har idag gjort klart med Joel Jemth från ert j20 lag samt backen Anders Broberg som har fler alagsår .... vad kan ni säga om dom?

Ja skicka Joel till borlänge. han kmr bli skjuten ju :(

kjelleman: jasså?

Db_04:

Ja i borlänge bor det farliga människor!
Jag älskar Fördommar!

Mora71: jag har haft en känsla nu ett tag även fast det är långt kvar tills alla trupper är klara men magen säger Mora på plats 5-6 nästa år :) känns bara som det kommer bli ett bra Mora år :p

kjelleman: ja nån tattarknarkare lär väll sticka kniven i honom :)

PappaKeno: Precis. du förstår :)

Joel Jemth är en kämpe som sliter hårt vad jag vet nått mål kan trilla in då och då...Broberg vet jag inget om.

Db_04:
Hmm, Anders Broberg var väl på gång att bli ett riktigt bra backämne. Fick väl som junior prova på hetluften i A-laget vid några tillfällen också. Sedan drog han norrut till höga kusten någonstans, tro om det inte var Kramfors-Alliansen? Sedan dess har jag inte hört talas om honom.

Db_04: Förmodligen skulle de tillföra en del i dagens MIK om man lyssnar på MIK 7-1...... :)

MIK 7-1: Då kan vi ju lika gärna damma av Örjan Karlsson, Abbe Olsson och kompani också då, eller? Jag ser inte för nåt i världen vad dessa herrar skulle tillföra, mer än att de är svenskar och har spelat i MIK tidigare... Men är det vi ska ha så är det lättare att vi tar in en juniorfemma....

Dino:
Nu är du inget annat än löjlig!

Jag tror kanske inte alla av de gamla hjältarna skulle räcka till i truppen jag heller. Men jag är tämligen säker på att Daniel Back skulle kunna äta upp både puck och motståndare för Mora. Dessutom gjorde han väldigt bra ifrån sig de få matcher han fick spela på slutet.

Knogen: Broberg gjorde så mycket som 89 A-lags matcher för oss 99/00-03/04. Bla annat så var han helt ordinarie 00/01 och 01/02.
02/03 vart han sen utlånad till Sunne och 03/04 utlånad till Kramfors.
Efter det har han spelat 3 säsonger för Sunne i div 1.

Knogen: Det må så vara. Men jag ser inget som tillförs, inte ens med Daniel Back. Vi har redan brunkare så det räcker.

Db_04:
Joel är en powerforward som checkar högt och åker mycket skridskor. Samt en jävla trevlig kille.

Stigsson: om inte ja minns fel när jag var på en match mellan Mora IK samt IK Oskarshamn 2002 fick Broberg pris som årets Mora IK Spelare (01-02) ?

Jonas Höglund stannar i FBK , se länk .

Alisandali: mmm dom lär nog göra sig av med några gubbar nu :) om inte loob vill ha 3 man som käkar korv på läktarn varje match

Db_04:

Jag skulle tro att Loob vill ha en sisådär 7-8000 män och kvinnor som käkar korv på läktaren varje match ;-)

Knogen: han kanske tycker wolfpack behöver hjälp.... gotlänningen tänker ´´ vafan har man pengar kan man väll lägga lite på publik också , sen förstör man ju lite för konkureterna samtidigt´´

Dino: Ja, och Hasse Hansson...

Vi behöver inte bara poängkungar,
vi behöver också viljan att vinna och spela klart matchen.
Den viljan tog oss, tillslut, till sluspel.
Avsaknaden av den viljan höll på att ta oss till kvalspel.
Det är farligt att riva stommen.

Varför ska vi värva canadensare och tjecker att fylla ut våra 0-0 kjedjor med?
Eller för den delen Värmlänningar?
Speciellt när egnaprodukter gör det jobbet med stolthet.

Det är lättare att ta in etablerade spelare än juniorer.
Men juniorer ska vi ha, i lagom mängd, det är de som är vår framtid och framtida kärntrupp.
Det finns en anledning till att det inte bara är lärlingar på ett bygge.

Knogen: Blev förvånad och besviken över att Back inte fick en plats i truppen. Trodde ett tag att han skulle fylla hålet efter Mackan och Sandberg.

Db_04:
Broberg fick väl pris som årets junior. Men inte nämnda år, då han är född 1981.

Ola: okej! ja det var kanske säsongen före då

« · 876983 · »