Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

722195 · » Till forumet


Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Theodore: Är väl inte så ovanligt att Kimis bil inte håller. Dessvärre är väl att bilen inte verkar gå lika fort denna säsong när den väl håller hela loppet.

Tycker faktiskt att det är ganska duktigt att ta sig från sista till femte I Monaco, jag menar det är inte lätt att köra om på den banan.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Det var synd att Kimis Mercedes gick upp i rök. Igen. Trodde nämligen att han skulle vinna i Monacos Grand Prix. Nån som vet hur många ggr han har fått bryta pga. problem med sin Mercedes när han haft en topplacering?
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Poffa: Jomenvisst, ungefär lika oväntat som att Scuderia Ferrari hyllar Schumacher som om han gjort världens bragd idag.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Paddan:

Oj, vågat. Ungefär 95 kronor tillbaka på spelad hundring på den. Oavsett vad Karoliiiiiina säger.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: Jag fick rätt, sade till min brorsa precis innan starten att minst en av Mclaren-bilarna kommer att gå upp i rök idag.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

MrRedhawks:

Det pinsammaste med den här historien är hur alla Schumi-kåta Ferrarifans vägrar se det resten av världen ser. Förare, stall, publik, reportrar och till och med icke F1-insatta är rörande överens om att Schumacher gör det hela medvetet.

Det märkliga är ju att Schumi förmodligen vunnit om han inte bestämt sig för att skämma ut sig. Igen.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
MrRedhawks: En kommentar lär inte dröja länge...
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Kan ju säga såhär..

Hade Schumacher startat etta idag hade han vunnit.. Alonso ska vara glad att det var en bana där det knappt går att köra om...

Sen ang Schumacher så ser man solklart på bilderna att han låste däcken igår.. men FIA har inga nerver när de hör från alla stall.. startar Schumi 1:a imorrn så kör vi inte.. Pinsamt tycker jag att flytta ner han längst bak i gridden.. å en sak till.. hade KIMI gjort likadant.. då hade Eje mm suttit å sagt.. nej Kimi fick problem.. det gjorde han verkligen inte med vilje..

Schumacher visar idag att han verkligen är en sann värlsmästare.. Alonso vann inte idag i mina ögon.. utan den stora vinnaren var Schumacher..
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Finlands succevåg har strandat. Nico Rosberg bryter efter närkontakt av den milda grad med barriären ut på start och mål.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Tyvärr så höll inte Kimis Mercedes... Under SC-varv så sa det poff och rök bolmade ur den. Obra.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Frisco: Webber brinner, Safety Car och tumult i depån. Usch så nära att Kimi kunde hinna ut före Alonso.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Så var livefönstret på www.formula1.com igång. Nu kör vi...
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Poffa: Underligare saker har visserligen hänt....
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

NallePhu:

Märkligt, de enda som sett att han "får problem" är Ferrari själva och fansen av Ferrari. Resten av världen, inklusive de flesta förarna är alla rörande överens om att han fullt medvetet ställer till det för sig. Världens genom tiderna mest framgångsrike F1-förare gör ett misstag som inte ens en skaplig söndagsbilist skulle lyckas med. Mmmm, säkert.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Paddan: Schumacher är ju en återfallsförbrytare. 1997 blev han ju diskad och fråntagen varenda poäng som han tagit under hela säsongen. Om detta skrevs i Caféboken skulle kanske straffetdiskussionen varit en annat än att få starta sist.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
NallePhu: Hmm, du menar samma FIA som i princip sett mellan fingrarna när Ferrari gjort som de velat de senaste säsongerna. Men, det är klart... har man bara sju världsmästartitlar så är det ju förståeligt om man gör rookiemisstag som knappt Yuji Ide skulle lyckas med.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
NallePhu:
" racet är förmodligen avgjort redan av FIA"
Till och med jag som knapp kan något om motorsport kunde ju se att han parkerade med vilje. Du kan ju inte på fullaste allvar mena att FIA avgjorde racet. Hade han uppträtt sportsligt hade denna debatt aldrig uppstått.

Han drog en rövare och misslyckades med att lura tävlingsledningen. Och det skall han staffas för.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: Det är nog ungefär det som kommer ske allt annat är en skräll!!!
Men racet är förmodligen avgjort redan av FIA, Nåja Kimi Räikkönen kan kanse göra något åt Briatores fula flin idag men får hoppas att han lcykas sätta dit Renault gänget!
Hyvvä onnea Kimi
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

NallePhu: Massas Ferrari är säkert fulltankad till bristningsgränsen. 

Men MS körde ju med sin bestämda bränslemängd under sista kvalstinten och borde inte få tanka upp sin bil innan start. Men det logiska är ju att han startar från depån och dom tankar upp när det övriga fältet släpps iväg.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Poffa: Visst jag är en Ferrari tifosi och ett Schumi fan, Men jag kan se det hela likväl på ett nyanserat sätt.
Vad jag vill ha fram är att om ni FIA + racedommarna skulle kolla igeom hela skiten nograt varför då först utlysa Schumi i pole, Sedan så är det påtryckningar och annat skit som står bakom FIA:s beslut de törs inte stå upp och säga det alla såg.
Schumi kom för nära räcket i Rasscase kurvan och kunde då inte ta den han låste upp hjulen det såg man för att sedan försöka tagera in i kurvan men det drog rakt fram, Sedan så tycker jag att det är lågt av Flavio Briatore att dra med sig poblen och få FIA under press så hans förare står i pole.
Man undrar om inte Renault började skita knäck redan iom dom har torskat i depån mot ferrari redan 2ggr denna säsong, Nu i Monaco är just depåstoppen urbota viktiga pga den smala banan och svår att köra om!!
Sedan så kommer strategin att bli mycket viktig i detta race skulle tro att Ferrari står med full knokade tankar längst bak för att köra på ett depåstopp och tjäna massa placeringar på det!
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Ja jag vet inte vad man ska säga..

att kalla det fusk är fel.. som man såg på bilderna så låsr han faktiskt hjulen.. men tydligen räcker det med att alla numera protestera för att få ett beslut.. pinsamt av FIA
Kommentera


Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Paddan: Äh vi tar väl en kommentar från Jean Todt också...

""With no real evidence, the stewards have assumed he is guilty."

However a statement from the FIA contradicted Todt's claim. After looking at the braking telemtry of the Ferrari on that lap and previous laps they concluded there was "no justifiable reason for the driver to have braked with such undue, excessive and unusual pressure at this part of the circuit."

"Therefore, we are left with no alternative but to conclude that the driver deliberately stopped his car on the circuit."

Television evidence also showed that Schumacher's front left tyre wasn't even up against the barriers when he stopped."
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
NallePhu: Nu är det väl inte på grund av Briatores gnäll som detta skett, utan jag tror att tävlingskommissarierna nog klarar av att utreda saken själva. Det som gjort att det tagit sån tid är förmodligen på grund av att det tar en jäkla tid att sammanställa samtalen med följande individer: Michael Schumacher, hans racingingenjör Chris Dyer, Ferraris Tekniska direktör Ross Brawn, Teammanager Stefano Domenicalo, banchef Charlie Whiting och FIA-Software-Expert Alan Prudom, studerandet av data från Ferrari och FIA och videoupptagningar av situationen.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

NallePhu:

Ääh, nu talar din kärlek till fuskaren i röd bil. Undra hur mycket Todt och gänget i Ferrari gnällt om de förfördelats? Vänta, de har ju gnällt som tokiga i två säsonger nu, bara för att de inte är bäst längre.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Sorry massa stavfel här nyvaken:)
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: Detta är ju en parodi på hur mycket vissa kan gnälla till sig fördelar inom F1, Varför ska det sröja till sena kvällen tex innan ett beslut tas vart Schmis kulle få starta tex.
Det beslutet skulle kommit asap efter loppet och inte x anatal timmar efter då Briatore gråtit ut sin ilska att inte Alonso lyckades, Visst Schumi gjorde förmodligen något fel iom att han valde parkera i Rasscase kurvan.
Men inte ska man behöva gnälla för att få en pole som team ägare el den som leder teamet, Skulle det vart rättvisa ner med Alsonso också och låt han starta där nere också pga Briatores agerande det är inte snyggt det heller!
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Paddan: Nu höjs ögonbrynen från alla möjliga håll. Inte bra för MS, Ferrari och Formel1 på nåt sätt sett.

[url=www.planet-f1.com/News/Story_Page/0,15909,3210_3265_1248771,00.html]Why Did Schumi Do It...?[/url]

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: Tja, man tycker ju att om Schumacher låst upp bromsarna som han påstod så borde man väl märka det på däcksskrik och -rök.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Paddan: Det var som f-n... Trodde inte dom skulle våga men dom kanske kunde hitta "bevis" i telemetrin ombord eller dylikt som kunde verifiera misstankarna.

[url=f1.racing-live.com/f1/en/headlines/news/detail/060527195841.shtml]Även Fisichella straffas för att hindrat Coulthard på banan.[/url]

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Frisco: För att Schumacher kommer efter Massa i bokstavsordning, kanske, vad vet jag.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Paddan: Hur kan han tvingas starta sist? Där står ju redan en röd bil:-)
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Salle: Så kom då bedömningen från tävlingsfunktionärerna:

"Michael Schumacher tvingas starta Monacos Grand Prix längst bak i fältet efter att han ansetts avsiktligt ha fejkat motorstopp i sista kurvan.

Schumacher tog i kvalet en kontroversiell pole position, där det verkade som om han fick motorstopp strax innan mål - och därmed förstörde Renaults Fernando Alonsos chanser att bättra på sin kvaltid och ta pole position.

"Tävlingsfunktionärerna kan inte hitta någon legitim orsak till att föraren bromsade in så onormalt kraftigt i den berörda delen av banan och lämnas därför utan alternativ till att anta att föraren medvetet stoppade sin bil på banan", skriver tävlingsledningen i ett dokument som pekar på att den 37-årige tysken brutit mot reglerna."

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Salle:

För en som missat det här totalt, finns det någonstans där man kan se det hela?

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: Ja, Villeneuve som vet vad det innebär att köra F1 vet väl vad han talar om. För oss oinvigda kanske det inte är lika enkelt att läsa alla de situationer som uppkommer, och de race-incidents som inträffar rätt så frekvent, precis som den idag.

På tal om race-incidents, eller kanske mer risker så är det en gåta att det inte inträffar fler händelser när förhållandena ser ut som de gör i Monaco. Det finns banne mig inte utrymme för ett enda misstag, då är du av! Men det är ju proffs bakom ratten vi har att göra med här. Och sannolikheten att ett sånt här misstag sker kanske inte är så stor, med tanke på just detta. För Schumi blev väl inte direkt stressad till att göra misstaget heller. Han var ju tämligen ensam, när han nästan korockade med väggen.

Skulle man ta upp den här diskussionen i morgon igen, eller vad är det som är sagt? Jag tror dock aldrig att Renault får igeno sin protest, då det förmodligen är omöjligt att bevisa vad som egentligen hände. Att döma en förare utifrån vad man tror har hänt känns nog trots allt väldigt osannolikt.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Dream Team: Jag säger stor. Det grundar jag på 3 saker.

1. Schumacher har gjort sånt här förut.
2. Han är en grymt säker förare som nästan aldrig gör misstag. Speciellt inte i avgörande stunder.
3. Han säger att han låser upp i i Rascasse. Men ingen av de bilder jag såg stödjer detta. Det ser mer ut som om han inte försöker att klara kurvan och sedan parkerar emot barriären. Sen gör han inga ordentliga försök att ta sig ur vägen för de bakomvarande som brukligt är.

Inte bara jag hyser tvivel...
[url=www.planet-f1.com/News/Story_Page/0,15909,3210_3213_1248949,00.html]Villenueve skräder inte orden.[/url]

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Paddan: Hur det hela än såg ut så är det ju fritt fram för diverse spekulationer. Hur stor är sannolikheten att Schumacher inte råkade ut för det han påstår att han gjorde?
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Salle: Såhär försöker Schumacher att förklara situationen:
"I locked up in Rascasse and ran wide and unfortunately the car was stuck on the track.
I tried to find reverse, but as the other cars were coming, I decided against that and then the engine stalled."

Tyckte inte alls det såg ut som att han låste bromsarna i den kurvan utan mer att han gjorde en strategisk parkering för att säkerställa sin pole.

Ryktas om att Renault kommer att protestera mot Schumachers pole.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Schumi vinner imorrn.. Alonso kommer ej på pallen.. taktiken kommer avgöra imorrn
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Paddan: Nu skulle visst MSC agerande granskas av domarna men dom kan ju inte "bevisa" att han medvetet gjort det så det är väl mest för protokollet.

Det spelar ju dock ingen roll då Alonso lär ta starten. Renaults antispinn fäller avgörandet där.

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: Det är ju intressant att han får "motorstopp" precis i de sista skälvande sekunderna mitt i en av kurvorna, känns för min del inte som något annat än ett solklart fall av planerat agerande från Schumachers sida.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Paddan: jag skulle svara dig och så vimsade jag bort inlägget till Salle.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Frisco:

Frisco

Frisco

Frisco.

McLaren är ett gäng sopor!

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: absolut att han gjorde det medvetet och kalkylerat. En kallhamrad typ, han Schumi. (vet: min boss har också sportstuga i Trysil)
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: du är ursäktad. Idag är jag riktigt bitchig! Du råkade nu finns på fel tid på fel plats;)
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Frisco: Jo det skulle inte fårvåna om han insett att varvet var kört för hanses del och därför "bromsar på sig" på lämpligt ställe. För nog såg det väldigt underligt ut.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: För mig känns det som ett medvetet drag för att se till att behålla pole, fast då gillar jag ju iofs inte Schumacher.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix
Salle: Med skomakarn kan man aldrig veta. Han har ju blivit diskad förut pga saker han gjort på flit.
Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Och Skomakaren ställer till det för Alonso genom att blockera Rascass på ett egendomligt sätt.

Medvetet eller klantigt misstag??????

Kommentera

Sv: 2006 FORMULA 1™ Monaco Grand Prix

Button Villenueve och Ralf klarar inte top 10.

Kimi 1:a och Niko 6:a. Den finska framgångsvågen har inte ebbat ut än...

Kommentera

722195 · »