NHL

Nationellt · 15282 inlägg · 804 ämnen

Stanley Cup

Sv: Stanley Cup
Så var det då dags igen...
Sabres återtar ledningen genom Jochen Hecht, genom ett fint förarbete av Henrik Tallinder och en smart passning av Drury.

Paddan: Mellan 1.29 och 7.41 i andra perioden har det blivit fyra mål och det har dessutom funnits otaliga andra målchanser. Ett jäkla tempo i matchen och backarna i båda lagen får verkligen slita oerhört.

Min lilla monolog fortsätter...
Sabres rycker genom ett mål i PP av Chris Drury. Ställningen nu 4-2 till Sabres.

Paddan: Jag gör dig en tjänst och skapar en dialog istället ;-) För det första är det intressant att lyssna på en match med fransk kommentator. Även om jag har vissa grundkunskaper i det språket innebär inte att jag förstår vad man säger. Inte alltid. Snarare tvärtom.

Det gick precis som du säger oerhört snabbt mellan målen i början av andra perioden. Ett par av målen kändes lite billiga. Men matchen går förstås i ett så pass högt tempo att det inte gör det så enkelt för målvakterna att hinna med t.ex i sidled.

Rangers har verkligen det man gör nu för att vända på det här. Man skulle nog behöva en reducering innan paus för att kunna nå ikapp. Men å andra sidan så är ju två mål ingen ledning att spela på.

Dream Team: Fransk kommentator? Min Sopcast-sändning har då de amerikanska kommentatorerna på NBC.

Det känns som att Sabres har mycket bättre skridskoåkare än Rangers, det verkar i varje fall gå mycket snabbare för Sabres att ställa om från försvar till anfall än vad det gör för Rangers. Sedan kan väl inte Lundqvist vara nöjd med sin andra period, 4 insläppta mål på 10 skott är ingen lysande statistik. Men Rangersförsvaret verkar iofs inte heller helt på alerten idag.

Paddan: Buffalo verkar ju också vara betydligt jämnare än Rangers. Det verkar liksom inte spela nån roll vilken formation som är inne, de maler på ändå.

JD: Om jag förstod rätt av studiosnacket så har Buffalo denna säsong inte förlorat en enda match när man haft en ledning med två mål med sig in i tredje perioden. Det ser med andra ord mörkt ut för Rangers.

Paddan: Hmm.. okej, så du har en engelskspråkig sändning du? Lyllo dig då. Vad är det för kanal du kör i din Sopcast måntro?

Dream Team: Jag kör på NHL4

Paddan: Där buffrar det endast för min del. Skitsamma. Det funkar bra via NHL 1, trots vissa språkförbistringar i sändningen.

Dream Team: Aha, för egen del har jag haft perfekt bild hela tiden.

Paddan: Och nu är det match igen!

Jagr reducerar Sabres ledning till 4-3 i PP efter drygt fem minuter av tredje perioden.

Och Jochen Hecht gör sitt andra mål för kvällen. Ställningen är nu 5-3 med dryga fem minuter kvar av matchen.

Paddan: Strax innan 5-3-målet svarar Henke för en riktigt vass räddning på ett närskott. På målet kan han dock inget göra då den styrs in från nära håll. Jobbig uppförsbacke för Rangers nu...

Dream Team: Inte alls! 5-4 Nylander!

Dream Team: ...och då gör Nylander 5-4 för Rangers med mindre än 3 minuter kvar av matchen.

Paddan: Men Rangers når inte ända fram. Buffalo vinner, 5-4, och man är vidare till Conference-final.

Paddan: Så var då Rangers saga all i detta slutspel. Publiken i MSG hyllar sin målvakt genom att skandera "Hen-reek, Hen-reek, Hen-reek"

Paddan: Spännande ända in på mållinjen. Trist att Rangers inte gick vidare, men Buffalo kändes jämnare och bättre som lag.

Är det i natt matchen mellan SJ-Detroit spelas eller är det i morgon natt ?

Hälge: Natten mellan måndag och Tisdag.Klockan 3.00 svensk tid.

Portello: Okej. Tyckte först att de sa i natt, men sedan i morgon natt...

Portello: På C+ hemsida så står det att de visar 03:00 NHL PLAYOFFS: Ottawa-New Jersey.... men då Ottawa redan är vidare så borde det väl vara Detroit matchen de visar? hoppas de ändrar under dagen så man inte gamblar inatt och så visas det ingen match :P

jonmannen:
Eftersom matchen börjar kl 03 är jag ganska säker det Detroit matchen eftersom inte Ottawa eller Jersey brukar spela vid tiden när har hemma match det endast vissa lag på West sidan som brukar spela den tiden när hemma så

WarhawK: Nja matcherna brukar starta runt 02:00 när det är i Detroit och samma borde det vara i Ottawa, Men det kan också ligga en tidzon bort Ottawa därav 03:00......

PEN:
Du får väll tro att det är så då , men jag VET att det inte är så

Är det nån som har koll? Börjar detroit matchen 03.00 eller

ÄlskarTIK:
Ja den börjar klockan 3 efterson den spelas i San jose så är det senare spelstart än flesta andra matcher

ÄlskarTIK: Jepp

Paddan: Okey tack då vet jag :)

ÄlskarTIK: Ja, enligt Foxsports.com går matchen kl 9.00 Eastern Time. Med en tidsskillnad på sex timmar till USAs östsida blir det bara att ställa väckaren strax innan klockan slår tre...

Game 6: 9:00 p.m. ET 
Series Status: Red Wings lead 3-2

Dream Team: Bah! Ställa klockan.

Dragan 2k: Eftersom jag kliver upp kl 5 så borde jag hinna se lite grann av matchen, ifall jag kommer ihåg det.

Paddan: Usch så tidigt.

Dragan 2k: Så du vakar alltså in treslaget? Tappert av dig må jag säga. Ja, hade man inte haft ansvar hade man ju gjort så att man kunde se matchen. Nu kanske man vaknar så pass tidigt att man får se slutet istället.

Dream Team: Man önskade väl att man inte använde sig av ordet man så ofta. Man kunde ju baxna för mindre...

Dream Team: En klassiker är ju då man varit vaken till sändningen börjat för att sedan slockna innan matchen börjat.Har hänt mig åtskilliga gånger.Så i natt planerar jag att sova några timmar och ställa väckaren på 2.55.

Portello: ja första periodpausen brukar vara grymt tung om man vakat till en sen match...

"jag vilar ögonen en liten stund medans det är periodpaus, jag hör ju när de kör igång"

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

GävleLasse: Har nu sett (utan ljud) hur Micke Samuelsson grundlurade Nabokov för 1-0. Sen hittade jag en channel med ljud för att precis se Lidas rädda Hasek med en glidräddning.
Och i skrivande stund så pricksköt Samuelsson 2-0 i slutsekunderna av 1:a perioden.

Salle: Det bidde inga fler mål och därmed är rödvingarna vidare.
Några dagar spelledigt innan Semifinalerna brakar igång enligt följande.

2007 Eastern Conference final

Date                                   Time (ET)     #1 Buffalo vs. #4 Ottawa
Thursday, May 10            7:00 p.m.       Ottawa at Buffalo
Saturday, May 12             8:00 p.m.       Ottawa at Buffalo
Monday, May 14               7:00 p.m.       Buffalo at Ottawa
Wednesday, May 16       7:00 p.m.       Buffalo at Ottawa
Saturday, May 19          2:00 p.m.       Ottawa at Buffalo
Monday, May 21            7:00 p.m.       Buffalo at Ottawa
Wednesday, May 23    7:00 p.m.       Ottawa at Buffalo

2007 Western Conference final

Date                                Time (ET)     #1 Detroit vs. #2 Anaheim
Friday, May 11                7:30 p.m.      Anaheim at Detroit
Sunday, May 13             7:30 p.m.      Anaheim at Detroit
Tuesday, May 15           9:00 p.m.      Detroit at Anaheim
Thursday, May 17          9:00 p.m.      Detroit at Anaheim
Sunday, May 20           3:00 p.m.      Anaheim at Detroit
Tuesday, May 22         9:00 p.m.      Detroit at Anaheim
Thursday, May 24        7:30 p.m.      Anaheim at Detroit

JimmyH:

Dags för semifinaler inatt och för första gången i slutspelet hoppas jag nu att mitt tips spricker. För i mitt grundtips från innan slutspelet startade - vilket jag fortfarande inte ser någon större anledning att vika från då alla mina tippade semifinallag är kvar - så har jag tippat att Sabres får ge sig i mötet med Ottawa. Och mina personliga favoriter - och det lag jag följt noggrannast av slutspelslagen i år och säkert de senaste tio åren - är nämligen Sabres. Så jag hoppas att mitt tips är fel och Sabres överraskar. Men svagt backspel från framförallt Tallinder och Lydman tillsammans med nästan pinsamt svagt powerplay och boxplay gör att jag inte har några större förhoppningar trots många duktiga anfallare och en ganska stabil Miller i mål.

I den andra semin trodde jag i mitt grundtips att Anaheims powerplay skulle avgöra eftersom Detroit i spel med lika många spelare på isen egentligen är ett mer komplett lag både sett till forwards och backar. Men Anaheims powerplay har hackat något på slutet och det kan bli tuffare än jag på förhand trodde för Ankorna att ta sig till final. Men jag tror trots allt att powerplayspelet kommer lossna igen och att Anaheim tar finalplatsen.

Mitt grundtips:
Semifinal (conference final):
Ottawa (4) - Sabres (1) 4-2
Ottawa får revansch för förra årets förlust mot Sabres och Sabres missar lite snöpligt Stanley Cup-finalen trots en bra säsong. Ottawas stabilare backuppsättning och bättre boxplay avgör trots att Sabres har det lite vassare anfallarna.

Anaheim (2) - Detroit (1) 4-2
Återigen är det Anaheims PP som kommer avgöra. I spel fem-mot-fem kommer Detroit ha ett klart övertag men målen kommer att göras när Anaheim spelar powerplay.

Final:
Ottawa - Anaheim 4-3
Det kommer bli knallhårt men till sist kommer Ottawa att ta hem det. Och matchbilden från Anaheims semi mot Detroit kommer upprepa sig: Anaheim kommer att vara det pressade laget i spel med lika många spelare på isen men sylvassa i PP. Men den här gången räcker det inte.

LA Kings: Efter en nästan konstant press av Sabres under de första fyra minuterna av matchen så lyckas Sabres med konststycket att låta Senators komma fria med målvakten två gånger i samma PP för Sabres. Det andra Senatorsfriläget resulterade i ett mål

Mike Fisher gjorde Ottawas 1-0 mål. PP igen för Sabres, men man verkar märkligt svaga i defensiven så här långt.

Oj, där missade jag visst ett mål. Alfredsson gjorde mål 10 sekunder in i Senators första PP. En skaplig uppförsbacke redan för Sabres.

Äh, 11 sekunder in i Senators första 5 mot 3 läge var väl lite mer sant.

...och jag hinner inte mer än skriva det förrän Maxim Afinogenov reducerar Senators ledning till 2-1

Intressant, enligt CBC:s kommentatorer beror Alfredssons fina spel denna säsong på att han ändrat en aning på slipningen av skridskorna och dessutom snörar han åt skridskorna ända upp nuförtiden, något han tydligen inte gjort tidigare. Alfredsson tyckte själv att dessa smärre förändringar har gjort att han fått en bättre ställning och då också bland annat får mer kraft bakom skotten.

Efter 8.45 i andra perioden faller så matchens fjärde mål, och det är Sabres som utjämnar till 2-2 genom Toni Lydman.

Paddan: Jaså det är så det går till att skapa bättre hockeyspelare:-)

Alfredssons råd ska jag direkt vidarebefordra till mina kära idoler i Frölunda. Nu kan tamifan ingenting stoppa oss.

Kul att se att Ottawa äntligen går bra i ett slutspel och kanske inte minst Alfredsson.

« · 881048 · »