NHL

13857 inlägg · 804 ämnen

The Hockey News' top 50 inför 08/09

1059002 · » Till forumet


Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
Deas: Jag tycker också att det är oklokt att inte tillåta editering av inlägg. Det gör det jobbigare att läsa och språket blir sämre än nödvändigt.

JimmyH: Syftade på det senare inlägget.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
Salle: Jag kommer aldrig hålla med om att det är bättreenklare att moderatorer tar bort inlägg åt andra istället för att de själva bara ändrar eventuella stavfel eller glömda ord. Speciellt inte med tanke på hur många forum visar hur många ggr och när en användare har editerat ett inlägg, så det inte kan ske något "fuskande".

Däremot är det inte livsviktigt, så låt oss inte stjäla tråden :)
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
Henkaa: Om Malkin byter plats med Crosby ligger han väl ännu längre före Lecavalier än om det var just denne han bytte plats med? ;)

Sen är listan en individuell ranking. Att någon vann Stanley Cup det eller det året med det laget¨betyder inte att denne är en bättre spelare än Malkin. Även om den mentala vinnaraspekten och förmågan att vara bäst då det gäller såklart är enormt viktiga.

Du menar också att Staals placering påverkas av en eventuell trade (vilket jag inte ser Carolina göra)? Nog för för att listan är inför säsongen, men en sådan detalj har de knappast tagit hänsyn till :)

Som vanligt vill man kasta om några placeringar och ta bortlägga till någon spelare men i stort sätt tycker jag det är en bra lista.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
Deas: När du ser att så här snabbt att du skrivit fel så lägg in ett korrigerat inlägg och meddela sen en moderator att ta bort det första/felaktiga istället för att tjata på en edit-funktion som varken kommer eller behövs.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
"Även om jag INTE tycker" ska det såklart stå. Ska bli intressant att läsa motiveringen för att inte inkludera en edit-funktion till nya HS.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
Jag har väntat på listan men missade den då jag varit på resande fot.

Spontant är jag överraskad att Crosby behöll förstaplatsen (även om jag tycker det är något direkt fel med det heller) och vill se Malkin lite högre.

Kalla mig partisk om ni vill men han är ett monster. Innan sjukdomenskadan var han under hela 2008 mer eller mindre dominant. Slutspelet inräknat.

Återkommer då jag tittat mer.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
Wayne Gresky: Nu måste jag bräcka dig med mina enorma kunskaper igen:

Kipper är MÅLVAKT, inte utespelaren, och han kom ju med på listan dessutom.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
JimmyH: Kipper? Även om han inte var lysande ifjol.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
henkaaa: Inte en chans att jag skulle ranka Malkin före Crosby. Jag är övertygad om att Crosby kan bära Pittsburgh minst lika bra om de skulle få Malkin skadad.

Lecavalier var inte Tampas bästa spelare då de vann Stanley Cup och han har inte klarat av att hålla uppe laget särskilt bra på sistone, han var nästan medioker under den andra halvan av förra säsongen. Malkin gjorde under sin 2:a NHL-säsong siffror som Lecavalier bara har lyckats göra en gång i karriären. Jag tycker att Malkin har ett bredare register i sitt spel. Lecavalier har mer och mer blivit en kontringsspelare, en sniper, på senare år. Han är alla gånger topp 10 i NHL men inte topp 5.

Jag tycker att Hossa var riktigt bra i Pittsburgh, han gjorde verkligen en skillnad för det laget. Han är till skillnad från Kovalchuk även bra defensivt. Kovalchuk gör ganska många mål däremot. Han borde ha klättrat någon placering.

Det är absolut ingen katastrof att lämna ute Carey Price. Det blev ju ingen direkt slustpelssuccé för honom. Han har mer att bevisa. Då är det värre att lämna ute Marc-Andre Fleury. Speciellt när Vesa Toskala anses platsa på listan.

Mike Richards är grym. Stentuff spelare som gör över en poäng per match. Flyers lär ju tro att han är en avgörande faktor med tanke på att de signat honom till och med säsongen 19/20.

Ska någon finne med så är det nog Kimmo Timonen. Men det är inte heller givet.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
JimmyH:

Haha, nä Malkin borde byta plats med Crosby istället! :-P :-P Malkin bevisade ju att han mer än väl klarar att hålla uppe Pens även fast inte Crosby är med. Men däremot känns det som en skymf att ranka Malkin före Lecavalier... så länge inte Malk vinner en Stanley Cup så är han aldrig bättre än Lecavalier i mina ögon!

En viktig grej att ha i åtanke att detta är en ranking "inför" en säsong. Inte en ranking av en föregående säsong. Därför tycker jag definitivt vissa rankingar är helt korrekta, medan andra inte. Du säger bl a att Luongo och Brodeur borde byta plats. Jag själv känner mig rätt tveksam... nog för att Brodeur alltid var en målvakt i världsklass, men han kommer att ta slut någon gång även han och att det sker någon gång inom snar framtid är ingen vågad gissning... och sådant avspeglar sig på en sån här ranking. Luongo gjorde ingen supersäsong ifjol.... men heller ingen totalt värdelös. Jag tror mycket väl han kan komma tillbaka och bli den faktor som Vancouver behöver för att (eventuellt) kunna ta sig till slutspel!

Hossa och Kovalchuk har aldrig ansetts som spelare som kunnat föra sina lag den där extra biten för att vara riktiga contenders. Nog för att Pens gick till Stanley Cup-final ifjol, men det tror jag de kunnat klara även utan Hossa... och han förde dem inte hela vägen heller ändå så.

Bedömingen av Staal känns som lite tagen ur luften med tanke på vart han spelar nu.... känns som att det är nåt mer i görningen i hans fall och att han troligen blir tradad om dealen är den rätta. Vilket i sin tur kommer medföra en nytändning för honom... och därmed också en inte alltför otrolig rankingplats enligt mig. :-P

Mike Richards känns som för ung för att kunna vara en riktigt avgörande faktor än så länge. Klart jag kan ha fel där, men tycker ändå hans ranking avspeglar en ungefärlig plats han skulle ha.... om inte lägre!

Bröderna Sedin har än så länge aldrig slagit igenom fullt ut... de skulle ju frälsa Vancouver och ge staden en Stanley Cup-vinst och bla bla bla. Här är vi flera år och värvningar senare och fortfarande inget guld och gröna skogar från deras sida. Missförstå mig inte... jag tycker bröderna är helt ok. Men jag förvånas inte ifall en (eller båda) faktiskt rankas långt ner på sådana här listor. De har helt enkelt inte levt upp till förväntningarna... och kommer troligen aldrig göra det heller!

Att ingen finne (utespelare) platsar känns aningen sensationellt! Men jag kommer ändå inte på någon som skulle haft den där riktigt avgörande rollen för sitt lag ändå... och som skulle kunna föra sitt lag till nya höjder den här säsongen heller. Det ska väl ev vara Jokinen eller Lehtinen då. Men jag tvivlar...

Jag håller med om Kovalev... men ryssen är väldigt svårtippad och har bevisat tidigare att han kan följa upp suveräna år med mindre tilltalande resultat säsongerna efter. Men som Habs-anhängare så hoppas jag naturligtvis att han kan göra en bra säsong på sitt sista kontraktsår. Speciellt då det sammanfaller med klubbens hundrade säsong.... ;-)

Däremot känns det ju som en smärre katastrof att inte Carey Price platsar på listan. Jag må vara färgad, men de flesta ställen jag läst på skulle definitivt ranka den unge målvakten högre. Det som ev talar emot honom är den hårda press som kommer läggas på hans axlar av Montréal-publiken och massmedia, speciellt under denna viktiga säsong... Men i övrigt så skulle jag definitivt ha med honom på en top 50-lista åtminstone!
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
Wayne Gresky:
Kul att Henrik Lundqvist kom såpass högt upp ^^
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 08/09
JimmyH: Att Staal rankas så högt överraskar helt klart. Första namnet jag hajade till över var Morrow. Inte det faktum att han är med på listan utan att han rankas före så många fixstjärnor. I övrigt att Sakic är med när Sundin inte är det.
Kommentera

The Hockey News' top 50 inför 08/09
Den här listan kom och passerade mig obemärkt under OS. Så här ser den ut i alla fall:

1. Sidney Crosby
2. Alex Ovechkin
3. Henrik Zetterberg
4. Pavel Datsyuk
5. Vincent Lecavalier
6. Niklas Lidstrom
7. Roberto Luongo
8. Jarome Iginla
9. Evgeni Malkin
10. Dany Heatley
11. Chris Pronger
12. Daniel Alfredsson
13. Marian Gaborik
14. Henrik Lundqvist
15. Brenden Morrow
16. Evgeni Nabokov
17. Marian Hossa
18. Ilya Kovalchuk
19. Eric Staal
20. Zdeno Chara
21. Joe Thornton
22. Dion Phaneuf
23. Martin Brodeur
24. J-S Giguere
25. Martin St-Louis
26. Scott Niedermayer
27. Brian Rafalski
28. Sergei Gonchar
29. Marty Turco
30. Ryan Getzlaf
31. Andrei Markov
32. Zach Parise
33. Ales Hemsky
34. Jason Spezza
35. Vesa Toskala
36. Rick Nash
37. Joe Sakic
38. Scott Gomez
39. Ryan Miller
40. Jonathan Toews
41. Daniel Sedin
42. Daniel Briere
43. Anze Kopitar
44. Miikka Kiprusoff
45. Paul Statsny
46. Shane Doan
47. Derek Roy
48. Mark Savard
49. Mike Richards
50. Patrick Kane

Spontana kommentarer:
*Malkin borde byta plats med Lecavalier.
*Luongo har fått en väldigt smickrande placering mot den säsong han gjorde.
*Hossa och Kovalchuk skulle jag ha högre upp på min lista.
*Brodeur kanske skulle ha fått Luongos plats.
*Eric Staal anses bättre än både Joe Thornton och Jason Spezza.
*Jag skulle även stuva om en del på platserna 20-50 men konstigt vore väl annars kanske. Mike Richards är väl den som känns som att han är den som skulle få klättra mest där.
*För andra året i rad så kommer bara Daniel av Sedin-bröderna med.
*Ingen finsk utespelare anses platsa.
*Spelare som jag definitivt saknar på listan är Alex Kovalev. Några fler backar borde ha kunnat fått vara med också.
Kommentera

1059002 · »