Olympiska spelen

3842 inlägg · 51 ämnen

hockey

« · 1241044 · » Till forumet


Sv: hockey
Bill och Bull:

Har jag förstått det rätt när ni anser att det är bra och rättvist att en kanadensisk domare dömer en OS-final där ena laget är just Kanada och matchen spelas i Kanada?
Kommentera

Sv: hockey

Poffa: i så fall är USA korkade :-)

Kommentera

Sv: hockey
Poffa: Jag håller med dig till 100% i mening nummer 1. Personligen tycker jag att det kvittar helt var hockeydomare bor. Alla domare ska kunna döma alla matcher.
Kommentera

Sv: hockey
LL: För att både USA och Kanada ville ha dessa domare?
Kommentera

Sv: hockey
Salle:

2-1

Inget Luuuuuuuuuuuuuuuuuuu.....;)

Kommentera

Sv: hockey
Poffa: men varför två kanadicker som huvuddomare? Varför inte en jänkare och en kandick?
Kommentera

Sv: hockey
hellge: Men domare från Tumba får döma både Djurgården, AIK och SSK...
Kommentera

Sv: hockey
Salle:

De är säkert bäst i världen, men de kan ju för fan inte döma när Kanada spelar. De är ju kanadesare. Visste du inte det eller driver du med oss?

:)
Kommentera

Sv: hockey
LL: Vilken tur ni hittade en sekvens att gnälla på. En på 30 minuter som ni bygger er teori på. Med europeiska domare hade vi haft ett par matchstraff och 20 utvisningar så här långt.
Kommentera

Sv: hockey
Poffa:

Nej det är inte alls så simpelt.

Det har inte med skicklighet att göra. Det har att göra med var man har sina sympatier. En Kanadensisk domare som dömer en OS-final i Kanada med Kanada som ena laget saknar neutralitet.

Jag dömde Niklas Sundström Cup härom veckan och fick döma MODO. Det var inte lyckat. Det är en ohyggligt utsatt position, har man bara de minsta sympatier för den ena sidan så påverkas besluten.

Bosse Lundqvist eller Roger Öberg dömde inte MODO i elitserien därför de var från Ö-vik, trots att de var kompetenta domare.
Kommentera

Sv: hockey
hellge: Lägg även märke till att det knappt är några klagomål på domarnas beslut, tänk Djoos, Petrasek mfl, utan man bara, med bara lite hårda ord kanske, åker och sätter sig.

Men dessa gubbar har förtjänat sin respekt till skillnad från våra inhemska exempel.
Kommentera

Sv: hockey
Ja, där var ju domarna jätteopartiska när de blundade för veckans klaraste utvisning för att inte ge USA fem mot tre - halvminuten senare står det 2-0...
Kommentera

Sv: hockey
Poffa:

Snygg Crosschecking av Pronger,NOT!!
Kommentera

Sv: hockey
hellge: De bästa domarna ska döma, simple as that. Alla andra domare hade inte hängt med och det hade blivit en parodi.
Kommentera

Sv: hockey
Lumber Jack:

Det håller jag med om, de har mycket mer känsla, blåser inte sönder och låter spelet flyta.

Men jäviga upp över öronen....
Kommentera

Sv: hockey
Dream Team: Finns inga amerikaner som försöker uttala svenska namn som "Häggström" på svenskt sätt, så varför ska Härenstam försöka briljera med försök till amerianskt uttal på Rafalski, Crosby osv?
Töntigt....
Kommentera

Sv: hockey
Poffa:

Det handlar om fair play och att vara oberoende. Det hörs ju på ordet - DOMARE

Jag sätter ena armen på att NHL har ställt detta krav på IOK för att vara med.

Man gör bara inte så, det är fullkomligt osportsligt. Precis som när man skiljer parter åt i domstol får man inte vara jävig. Pirate bay-rättegången fick tas om för att domaren hade sypatier för ena sidan i målet.

Det bör fungera på samma sätt här. Oberoende är nyckeln.
Kommentera

Sv: hockey
Lumber Jack: Man kan ju hoppas att ALLA ispipare tittar och försöker snappa åt sig lite av den spelkänsla som dessa NHL-dömare besitter.
Kommentera

Sv: hockey
Poffa: Jag hoppas verkligen att den svenska linjedomarkåren sitter och observerar hur lite icingavblåsningar det blåses. De transatlantiska lindansarna är inte hälften så pipkåta som sina svenska kollegor.
Kommentera

Sv: hockey

hellge: Jag är jävligt glad att det är de här domarna som dömer. Hellre två kanadensiska domare med koll än två europeiska domare som inte hänger med alls. Tänk om två svenska domare dömt den här perioden... Herregud.

Kommentera

Sv: hockey
Salle:

Det är exakt samma sak som om en Timråkille dömde Timrå-MODO i morgon.
Kommentera

Sv: hockey
LL:

Det är helt sjukt, och sen kommentatorerna nämner det bara lite i förbigående.

Det är ungefär som att den åtalade får välja domare i en rättegång.
Kommentera

Sv: hockey
LL: Jag tror inte att McMustash kommer att besudlas sin sista år i en ärofylld domarkarriären med att bli känd som den som sålde sig.
Kommentera

Sv: hockey
Huge:


Samma sak med Stasny som han uttalar med långt a, istället för med kort a.
Kommentera

Sv: hockey
Salle: USA vinna? det kan du glömma. Tror du att domarna kommer att tillåta något annat än att Canada vinner? Jag lovar, tar USA ledningen så kommer utvisningarna på jänkarna att stå som spön i backen.
Kommentera

Sv: hockey
Huge: Men det motsvarar väl hur det amerikanska uttalet för namnen låter.

I övrigt: GO USA!
Kommentera

Sv: hockey

Vad har tagit åt Härenstam?
RÄFÅÅÅLSKI.....
CRAAASBI....

Kommentera

Sv: hockey
Salle: Allt som gör Ara glad gör mig glad, så trots mina åsikter om nationen, GO USA GO!
Kommentera

Sv: hockey
Då börjar vi ladda för Matchen med stort M. För trots "ursäkter" som liten rink, Tre Kronor-debacle, Rysslands dito mm mm så är detta en final som alla hockeyfans borde sett frem emot.

Tuffa, trygga men lite tröga Canada emot snabba, skickliga och framförallt smarta USA...


Jag tror och hoppas på att USA snyter guldet från Knickedickerna.
Kommentera

Sv: hockey
Frisco: Solklar tripping men ingen utvisning. Domarna visar än en gång sin partiskhet...


Kommentera

Sv: hockey
supertrött: Lika bra att ta bort all hockey från OS. Hur kul är detta?
Kommentera

Sv: hockey
mattias - 74: Hatar dom inte bara i hockey, osympatiska muppar som gottade sig i sveriges uttåg ur os. Hur kul har dom det nu??
Kommentera

Sv: hockey
Huge: Dog du, Huge?
Kommentera

Sv: hockey
mattias - 74: Bara inte IOK stryker bort hockeyn från OS-programmet .
Det finns väl en klar risk att Kanada spöar Slovakien rejält och då ser inte jag så jäkla stor skillnad mot damerna.
Kommentera

Sv: hockey

Stigsson:

USA kan nog skaka Kanada i en final tror jag även om Kanada naturligtvis skall vara bättre.. Hoppas på 2 siffrigt nu, hatar Finland i hockey.

Kommentera

Sv: hockey
MarcusElving: Nån som fortfarande tror att dom maskade formen mot oss?
Kommentera

Sv: hockey
bra jobbat finland

6-0 i baken innan ens första perioden är slut..
Kommentera

Sv: hockey
Huge: Det finns 2 sidor av det där. Ingen av dom agerade proffsigt.

Nu handlade artikeln mest om andra saker än Alfredssons utbrott.
Kommentera

Sv: hockey
Huge: Sant, reportern kom dessutom från tv4, där det inte finns en enda seriös eller duktig "journalist"!
Kommentera

Sv: hockey
73Sjöbba: Daniel Alfredsson sammanfattar enligt min mening större delen av den svenska journalistkåren på ett kort och koncist sätt: "Djävla idiot".
Kan det sägas bättre?
Möjligtvis att han borde ha använt pluralisform istf singularis...
Kommentera

Sv: hockey
Nyström ger sin syn på OS
Kommentera

Sv: hockey
Här är en till som är missnöjd:
Kommentera

Sv: hockey

73Sjöbba:

HAHA ja det trodde jag också men ibland måste man skriva det man tänker och innan jag skrev att Lundsqvist fick kapitulera 1:a gången hade han skött sig bra men det är väl meningen att nån skall vara syndabock och jag tar på mig förlusten idag :)

Kommentera

Sv: hockey
mattias - 74: Se där! Jag som trodde att det var ditt fel att 3:- åkte ut ;)
Kommentera

Sv: hockey
mattias - 74: Förbannelsen den här gången är 51 år och bor i Karlskoga.
Kommentera

Sv: hockey

sylf:

Det verkar vila en förbannelse över lagen som vunnit OS turnerigen innan..

1994 Sverige vann och åkte ut i kvarten mot Finland 1998
1998 Tjeckien vann och åkte ut i kvarten mot Ryssland 2002
2002 Canada vann och åkte ut i kvarten mot Ryssland 2006
2006 Sverige vann och åkte ut i kvarten mot Slovakien 2010.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: hockey
Ambroo: Ligger en hel del i det han säger......
Kommentera

Sv: hockey
Ambroo: Fiasko?

Lite taskig tajmad fråga kanske. Personligen så känns det som ett fiasko. Det är inget dåligt lag vi ställt upp med.
Kommentera

Sv: hockey
sylf: Jag frågade en polare som jobbat på TV 4 om man fick en clownnäsa med anställningen. Han svarade inte så jag antar att han fick pröjsa den själv.
Kommentera

Sv: hockey
sylf: Passar även på att länka till ett helt suveränt blogginlägg som summerar det hela på ett fantastiskt klokt sätt med klockrena reflektioner:
Kommentera

« · 1241044 · »