Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1894692 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
{7804}:

Problemet är att många i Växjö är sjukt bra spelare med bra spelsinne. Det är inte bara att gå ut och köra över dem under spelet, dom ser det komma och kommer undan. Problemet är att om man försöker det mot t.ex EP under spelet så är risken stor att man går bort sig och han kommer utnyttja detta och skapa farliga lägen. Gör man något efter avblåsning åker man ut och då får Växjö chans med sitt farliga PP.

Så det är inte så lätt som du får det att låta.

{7804}:
Lite piggare men annars liknar det inte mycket.

uhahl:

Det är mycket hockey kvar. Mycket är psykologi och psyke.

Vi gör en ok period, kämpar, åker skridskor. Pang bom 0-2, två kanonmål.

Ser tungt ut detta. Hoppas grabbarna kan vakna till liv och hitta lite tro. Hittar vi inte tron snarast är matchen slut. Ser uppgivet ut efter 0-2 målet.

Kul för ungdomstränarna i Växköp att deras hårda enträgna arbete äntligen bär frukt.

{7804}:
Spela enkelt i det läge ni är nu, inga konstiga pass. Basics är det enda som funkar när man kör fast.

{7804}: ja Pettson är ju det ends sevärda just nu. Inte mycket som stämmer för Saik

Vi måste spela tuffare och fulare. Mer på gränsen. Kör över dem! De väger 72 kg och ör mjuka

Satan vad bra den lille strutsen är just nu

Rytter:

Svagt.

Bättre spel av oss ikväll, vi åker skridskor och tacklas.

VÄXJÖ LAKERS STORT HJÄRTA står det alltså på deras plastiga klubbemblem :-)

{7804}:

Hur fan kan det inte vara fullsatt på en final? Det är ganska pinsamt faktiskt.

Pi-Ed Bellemarklund, men hjärtat på det rätta stället

bisterfinnen:

:-)

Känner jag såklart till från mor och farföräldrarna.

bisterfinnen:
Ni får lita på att era skånska bröder kommer och hjälper er😘❤️

{7827}:

Jag hoppas som sagt att alla tre stannar, och att de tilldelas en större roll vilket samtliga förtjänat efter bra spel säsongen igenom. Ingenting är klart!

Wingerli... Ja, undra vad Lindgrens masterplan är.. Våra tre främsta junisar på väg bort?

bisterfinnen: Ja det låter dystert... Hoppas det sker efter min förväntade livstid isåfall, dvs om 40-50 år... :-)

Jag snubblade över en sida om troll och folktro på Wikipedia Det fick mig att småle när jag tänker på vårt tidigare tjafs om orcher och andra troll, Bolidens guld, er jakt efter ädla metaller och Berts snack om grabbarna i gruvan.

Jag ser oknytt i Bulan och Ledin, jag ser vårt snack om att er värdegrund egentligen är ond trolldom och brist på moraliska värderingar, att ni ständigt jagar efter guld, har stor styrka och vissa spelare verkar kunna trolla. Jag ser vårt snack om att ni lockar unga talanger passar med folktron att "bli bergtagen" av trollen med komsi komsi.

---- WIKIPEDIA ----

Troll i svensk folktro
I södra Sverige brukar trollen sägas i likhet med jättarna vara utdöda och ha jagats bort med kristendomen. Det är också vanligt att de har övernaturlig styrka, och kan vara jättelika, liksom jättarna. I Mellansverige är det vanligt att trollen liknar människor, och kan vara svåra att skilja från dem. De kan ha stor styrka, men utmärks mera av sin förmåga att trolla. De bor i salar under flyttblock eller i berg där de förvarade enorma rikedomar. De hade drivits bort från slättbygden av kyrkorna och kristendomen, men levde fortfarande djupt inne i skogarna.

I norra Sverige motsvarades troll och vättar av vittra, och där förekommer begreppen ibland synonymt. Begreppet troll har på olika orter använts för olika väsen, där de småväxta kan sorteras in i kategorin oknytt. Andra likartade naturväsen skilde sig från trollen i det att de ville leva ensamma, till exempel tomten, näcken, skogsrået och sjörået. Trollen lever socialt och har ansetts som rika på guld, trots att de kan vara klädda i paltor. Trollen lever ett liv utanför den kristna kyrkans hägn och har därmed betraktats som "förtappade" med moralvärderingar som skarpt anses skilja sig från människornas.

---- / WIKIPEDIA ----

OBS, inget ont menat och ingen behöver "slå tillbaka", det är med kärlek, respekt och framför allt glimten i ögat.

{7827}: Det jag grundar min tanke på (mer än önskedrömmar) är att kontinuiteten inte finns. Den finns inte och kan inte finnas hos oss småklubbar i en förhållandevis liten sport i norra delen av norra hemisfären.

Vi kan med slumpens hjälp få fram kortare eror där vi blir humlan som flyger, men över tid är vi för små för att bli en maktfaktor även om vi skulle vilja och göra allt i vår makt för att bli det. Bra ledare kommer och går, bra årskullar kommer vart 15-20 år och dessa måste sammanfalla för att få en positiv era.

På sikt är väl tyvärr det mer sannolika att norrland och med det norrlandslagen dör ut?

{7804}:
Tkr den lokala förankring var bättre än jag trodde, helt klart dynastig. Visst lite Björklövenspelare, men var skulle de annars ta vägen😘

{7827}:

Om vi går till final 7 gånger de närmsta 8 åren, och tar 2-3 guld, då är jag nöjd! :-)

bisterfinnen: Ja, jo, inte tror jag att SKE kommer vara i final typ varje år framöver. Det kommer vara dippa ner mot 7-9 plats nån gång, men på det stora hela så tror (hoppas) jag att SKE kommer vara etablerat som ett av topplagen de närmaste 3 åren. Vi rider fortfarande på arbetet och vågen som Lasse Johansson var med och skapade. Det gäller att hitta personer som kan utveckla det arbetet och om Mikael Lindgren är rätt person för det vet jag inte. Han är en mycket trevlig person, men frågan är om det är det som behövs.
Det är ju ganska enkelt också att säga "vänta ni bara, ni kommer snart också harva i mitten eller nedre delen av ligan". Det är ju i princip ofrånkomligt sett över tid för princip alla lag.
Personligen så tycker jag att FBKs era mellan 97-11 är mycket imponerande, 6 guld och 4 silver. Få se om nått lag framöver klarar den bedriften.

eller... det finns andra lag också som är minst lika duktiga. Såsom Djurgården och HV, och de har jag respekt för.

Sawchuk:

jag skulle nog säga att dynastiernas har haft bäst lokal förankring både i a-lag och i juniorlagen av samtliga elitlag inom svensk hockey under en ganska lång tid. Man kan inte direkt säga samma sak om MoDo.

Det låter mer som du beskriver er egen strategi.

www.eliteprospects.com/team.php?team=463&year0=2016
www.eliteprospects.com/team.php?team=463&year0=2015&status=
www.eliteprospects.com/team.php?team=463&year0=2014&status=
www.eliteprospects.com/team.php?team=463&year0=2013&status=

Satan så avslöjad!

{7827}: Håller med, men ni dopade ju er med Jimmie lagom inför slutspelet och han har ju varit fantastiskt bra. Jobbigt att säga men han har överträffat mina förväntningar tusenfalt. Jag trodde han skulle vara klappkass.

Tror dock det är slutlekt för den här eran efter denna säsong, sen finns det risk att ni joinar oss i kräftgången. Det kan gå fort utför när man tappar fotfästet.

{7943}:

Så du tycker att en Skellefteåkille som spelar i byalagen i Skellefteå såsom Bergsbyn och Kågedalen tills de är 10 år och sen byter till AIK, de är inte egna produkter? Herregud! Det finns en mängd lag i Skellefteå som spelar på uterink och ej har ett seniorlag i seriespel. Clemens och Lejon har iofs representationslag, men nog fan ligger de i Skellefteå eller?

Sen såvitt jag vet så ligger Kiruna, Åsele, Lycksele och Arvidsjaur i norr och västerbotten precis som jag skriver, eller är du av annan åsikt?

Sluta upp med dina genustrix. Lycka inte till i allsvenskan!

{7827}:
Ajabaja inte ge upp för man förlorar match 2:)

Jod¨å klart det är bra att gå till final, minns att det var samma snack om att vika ner när FBK hade ett antal raka finaler. Kan ni hålla nivå 7-8 år till så kommer utdelning säkerligen komma. Synd att ni missa förra året, hade varit häftigt med en svit på 10 raka finaler. Men det får väl Modo fixa framöver ist :P

{7603}: Det lustiga är det faktumet att Skellefteå fullkomligt skiter i sina egna ungdomar. Från fjorton år har dom Try-Out där dom bjuder in spelare från halva Sverige. Har dom själva en dålig årskull så har Skellefteå aldrig tvekat att spola ned hela kullen och plockat in nytt utifrån.
Hela hockeysverige vet att Skellefteå och Frölunda är ute först av alla klubbar och rycker i unga talanger. Varför vänta till HG och tävla med alla andra lag när man kan ta dem långt tidigare verkar devisen vara.

Rytter:
Jag tycker det.

{7603}:

Ni är alltså i grunden ett bättre lag än det lag som tog poängrekord i shl över 52 matcher och slutade 29p före er och med ca +40 bättre målskillnad?

Det är ofta 1 april här inne.

{7827}:
Vi har gjort ovanligt många plattmatcher i år helt klart.
Final är alltid godkänt och finalförluster svider olika mycket.
Jag hoppas AIK är i form nu, träningsrapporten antyder det.
Vi är ett bättre lag än Växjö, inget annat lag i SHL når AIKs högstanivå tycker jag.

{7804}:
Berglund = Bergsbyns SK
Danielsson = Clemensnäs HC
Krekula = SK Lejon
Lindholm = Kågedalens AIF
Pudas = Kiruna IF
Lindgren = IFK Arvidsjaur
Ohlsson = Åsele IK
Wingerli = Lycksele SK

Jag har ingen aning om hur det smakar, men det låter som att Du vet det! ;D

Tarasov: Vinner vi inte i morrn tar det slut på söndag. Hursomhelst, oavsett hur finalen går så måste man beundra laget att gå till final. Det såg inte bra ut långa stunder ända in i februari.
Sen att gå till final 7 gånger de senaste 8 åren är en jäkla bedrift. Visst, 2 vinster är ju en måttlig utdelning, men det visar att det finns en kontinuitet och en styrka i föreningen som inget annat lag visat de senaste 10 åren.

{7804}: 72 kg, så mkt såg inte ens era spelare ut att väga igår, blir spännade att se hur det ser ut imörrn.

{7804}:
Steg 1 är att inte ligga under med 2-0 efter 10 min;) lätt att fortsättningen blir fel då...

Nu känner jag mig säker på att vi tar nästa. Djuse får spela i vanligt visir.

Växköp har ett gäng skickliga glamorlirare.

Pettersson
Kiiskinen
Miele
Pesonen
Rosén
Persson

Jätteduktiga!

Men alla väger 72 kg.

Vi har ett gäng tungviktare på backen och kamikazeforwards som ska in och kötta och mosa. Vi ska inte vänta på den hjärndöde Shimiininininin står för något övertramp, för man får visst hopptacklas i ryggen, hugga folk i knävecket utanför spelet och speara folk i pungen. Näe vi ska själva gå i bräschen. Dags för några pre-emptive striker på deras flugviktare och kötta ner dem man för man tills ingen av dem står upp.

Det är min melodi på hur jag tror vi kan vända på steken mot köpelaget.

Sputnik:

Alvesta kommun, inköpt för fem miljoner från AIK IF :-)

Men ser honom som en egen spelare för dem faktiskt.

{7804}:Robert Rosén?

Sawchuk:

Spelare från Skellefteå i dynastiernas j:20 lag

Målvakter:

Elias Moberg

Backar:

Oskar Eriksson
Fredrik Granberg
Hardy Häman Aktell
Ludvig Mikaelsson
Ludvig Stenvall

Forwards:

Linus hedman
Oliver Kempainen
Simon Krekula
Fridolf Nilsson
Liam Nilsson
Johan Warg

Från övriga norr och västerbotten:

Felix Dahlroth
Kristian Eriksson
Linus Andersson
Edwinb Enstrand
Elliot Norman
Ludvig Vännström
Emil Rullander

Det bor 72 000 i Skellefteå.
Det bor 220 000 i Västerbotten
Det bor 415 000 i norr- och västerbotten

Det bor 91 000 i Växjö
Det bor 755 000 i Småland

Växköp ställer upp med noll spelare från den egna kommunen.
Växköp ställer upp med två spelare från Skellefteå.
Men nog har de ändå klämt in någon smålänning de köpt in.

You do the math.

Rytter:

igen missförstår du, alternativt så har du problem med läsförståelsen.

Var har jag skrivit att jag tycker att Wingerli är den bäste? Jag tycker att Söderlund är den bäste av de tre och den mest talangfulle, men tycker alla tre är bra även om de har lite olika roller.

Jocke var ansedd som Sveriges bäste forward i sin årskull när han lämnade då allsvenska dynastiernas dynastiförening för MoDo. Han spelade juniorkronorna. Hans pappa var lagledare när vi tog SM-guld 78. Sen ska vi inte ta ifrån MoDo deras bidrag i hans utveckling. På den tiden var MoDo en riktig talangfabrik, det var innan man började köpa in kanadensiska slagskämpar från lingonligorna.

Pudas vad kapten i J-20 oich gick HG i Skellefteå. Han är en av många duktiga Kirunasöner som vart dynastiiga genom åren. De håller ju på dynastiernas uppe i Kiruna likt på många andra orter i norr- och västerbotten.

Vi är hela norrlands lag.

Sawchuk: Titta på Växjös J20 och du får samma läsning...

Sawchuk: Detta var ju lite kul: Andra klubbar som är representerade i Skellefteås J18/J20 lag
Strömsbro
Norrtälje
Teg
Enebyberg
Lidingö
Ljusne
SK Iron
Södertälje
SDE
Järna SK
Hudiksvall
M/G Hockey
Skövde
Storhamar
Lorenskog

BLAND FORWARDS I J20 LAGET HAR EN SPELARE SKELLEFTEÅ SOM MODERKLUBB, SÅ JÄKLA SKRATTRETANDE :D

Rytter: Albin Eriksson (Bollnäs) inköpt till Skellefteå som fjorton åring. Jonathan Berggren (Enköping) Inköpt till Skellefteå som fjortonåring. Oscar Darnell (Norrtälje) Inköpt till Skellefteå som fjortonåring. Fred Nilsson (Bollnäs) Inköpt till Skellefteå som fjorton åring. Detta är under de senaste två åren, listan kan göras betydligt längre om Yoda vill.

{7804}:

Märkligt att det är de sämsta som lämnar och att Wingerli är den bästa nu, håller nog Söderlund som den mest framträdande av de tre just nu.

Köpa in Rasmussen? Han hade lirat A-laget i 3 år i Växjö, hur många säsonger hade Jocke Lindström i a-laget när ni köpte in honom? Eller Möller, eller Bud, eller Kostka, eller Pudas, eller Djuse, eller Olofsson osv?

Snacket om köplag är så jäkla tröttsamt. Hur kändes det att köpa er tillbaka till SHL?

Rytter:

det skulle vara tråkigt, men är inte omöjligt.

Sebbe Ohlsson är en utmärkt grinder men ingen som föreningen nu idag tycker är lämplig för en av de två övre kedjorna. Inte konstigt om han söker sig till en sämre klubb för sin egen utvecklings skulle, men jag skulle personligen gärna se honom i en tredjekedja nästa år.

Söderlund är en jättetalang framåt, men behöver slipa på sitt lagspel. Verkar vara en del problem utanför isen där.

Wingerli tycker jag själv har en enorm potential då han är bra åt båda håll och har ett utmärkt spelsinne, klart bäst speslsinne av de tre. Lite av en favorit och skulle vara grymt besviken om han lämnade. Given tredjecenter nästa år i min bok.

Sen har vi ett gäng spelare på väg in i laget underifrån som är ruggigt bra.

Att spelare lämnar är inte konstigt, så är det inom hockeyn och inom alla föreningar och anställningar. Men sanningen är att vi de som haft störst tålamod med de egna talangerna av samtliga lag i svensk hockey. Det kommer inte att förändras.

Växköp tog silver i J20 ifjol med sitt 100% inköpta juniorlag, samma sak i år. Nu i slutskedet så spolade de inköpte juniortysken Bock och inköpte juniordansken Röndbjaer trots att de spelat riktigt jäkla bra, och så köpte de in snordyra spelarna Miele från Malmö och Rasmussen från AHL. De hade en lucka att fylla i spelarbudgeten, enligt Evertsson. Say what????

Men om ungdomar vill spela för en sådan förening så får de göra det. Vi kommer inte att ändra hur vi arbetar. Vi har inte råd att köpa in alla spelare och vi vill inte för vi är stolta över att kunna fostra så många spelare och se dem växa som hockeyspelare, likt Lundbergs och ungdomarna du nämner. Men nog känner man ändå att en del av svensk hockey dör för varje match som Växköp vinner.

{7804}:
Jag kallar gårdagens nivå -luleånivån. Alltså den nivå vi hade då erkänt svaga luleå lekte med oss sista matchen i serien men ändå förlorade med 0-1.
Alla pratar om Växjö, bra.
Fortsätter eländet är det naturligtvis haveri men känner igen jargongen från året som varit -alla ska bort, alla ska sparkas.
Benen var segast och jag tror på Thomson-effekten. Efter en match med rost släpper det och då finns energi för 6-7 matcher till.

{7943}:

från Skellefteå:

Lindvall
Alm
Berglund
Danielsson
Krekula
Lindholm
Jocke Lindström
Linus Lindström
Adam Pettersson
Tim Söderlund

Norrlänningar fostrade i hockeygymnasiet och ungdomsverksamheten:

Lindgren
Pudas
Ohlsson
Wingerli

Antalet matcher våra seniorspelare spelat för Skellefteå AIK:

4647

Vilka andra lag i SHL kan ståta med sådana här siffror?

Men nog får du tycka att vi har sex egna spelare. Man får tycka olika. Jag tycker då inte att er genuskonst smakar gott.

{7804}:
Ni har sex (6) spelare från egna leden, ett gäng från närområdet som sträcker sig från Blekinge i söder, Tre riksröset i Norr och Ryska gränsen i öst.. Sen har ni ett par Nordamerikaner som egentligen är fostrade i SKAIK, så ni kör hemvävt till 100%!!!! ;D

{7943}: Haha. Så är det alltid. Lätt att dra den slutsatsen om en är enögd och den andra har sönder gråtna ögon.

{7804}:
Tyvärr lyckades ni inte i denna match men den minimala förlust då ni hade ju spelet men kanske turen vänder nästa gång. JE satt ensam i båset och kollade på den orättvisa förlusten och hoppas på bättre lycka nästa gång.

« · 1894692 · »