Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1902839 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Jahapp. Semestern slut och hockeysäsongen på g. kikar in här för att kika om det ser ut som tidigare och det gör det...

Vad är yodabarbros förklaringar till att era tidigare spelare Lundberg, Burström och Tim Söderlund flyr schtaan.
och det är garanterat inte pengar.
Förklaringar?
Förresten så luktar det inte guld
Det luktar fisk. Silverfisk 😁

{7603}:

ja dynastiare vet det här med sovjetiskt klapp-klapp spel minst sagt. Det dryper av talang i truppen, och än mer på första isträningen med alla dessa mastodonter som visar upp sig i sina sanna svartgula färger.

Temat i årets värvningar verkar vara revansch... hämnd.... spelare med otroligt hög potential som på något underligt sätt inte fick ut sin fulla kapacitet ifjol. Gillart!

{7804}:
Melker Karlsson saknades dessutom.

Har länge trott vårt rutinerade lag kommer inleda ganska svagt i ffa träningsmatcher +CHL. Har ändrat lite uppfattning senaste tiden.

Tommy S tror jag höjer lägstanivån, han vill nog inte inleda jobbet med bleka insatser även om han vet säsongen är lång.

När man tittar på dagens kedjor innehåller alla hungriga yngre men även nya som jag tror kommer in med hög energi.

Inte alls oviktigt när jag tänker efter är att nya målisen men även Lindvall vill visa upp sig.

Dessutom tror jag vår backlinje får ett lyft med Petter G som även påverkar kompisen Alm nu utan skavanker?
Djuse, Pudas varma i kläderna.
Berglunds utveckling fortsätter tror jag.
Linkan tar hand om Dahlroth.
Nya Norén rapporteras av norran imponerat i fysen men verkar även vara helylle.
Hela backlinjen känns mera hjärta i år. Tätare och mindre spretig helt enkelt betydligt säkrare.

Borde vi inte instifta ett pris typ "årets dynastiare"? Finns så många att välja emellan. Ifjol hade vi väl Arvidsson, Adam Larsson, Bellemarklund och kanske Jocke Lindström att välja från?

{7603}:

uj uj uj uj, vilket klipp! Snacka om att mata ut storspelare till världens bästa liga. Helt magnifikt!

{7603}:

Ja känslan är att det är 4 st jämna kedjor där alla kan gå in och avgöra en SM-final. Jösses vilket starkt lag!

{7804}:
Händer mycket nu.
Såg första isträningen på norran igår och fick bra vibbar av allt. Lite nytt upplägg och kvällen kändes som en styrkedemonstration och kraftsamling.
I år är det slutlekt och nu ska guldet hem.
Jimmie Ericsson kapten.

Träning igen idag och formationerna intressanta men enligt Samuelsson kommer det naturligtvis testas mera. Bra det blandas och jag tror vi får ut mest om allt sätter sig sent på säsongen.
Ganska många rutinerade som mår bra med yngre som ger delaktighet, svårlästa och perfekt komplement.

Berggren-Linus L-JL
Jimmie-Olimb-Hedberg
Alvarez-Wingerli-Bud
Möller-Adam P-Albin E
Aaltonen dyker upp mån 19e.

Ja nu äre klart. Mannen, myten, legenden GULD-JIMMIE är klar som lagkapten. Kan man hitta ett mer ärofyllt uppdrag inom idrottsvärlden än att leda dynastiernas på isen? Tror inte det.

www.hockeysverige.se/2018/08/07/nu-ar-jimmie-tillbaka-som-lagkapten/

Ja sen får man se guld-Jimmie hänga några straffar på första isträningen. Urläckert! Vilken uppvisning!

www.norran.se/sport/skelleftea-aik/inledde-sasongen-starkt-se-jimmie-ericssons-straffuppvisning/

Sniff sniff det luktar guld!

bisterfinnen:

vad var int sant då?

{7804}: Men Pippi, nu ljuger du igen!

{7603}:

ja nu har de tagit ut en ny trupp till juniorkronorna. Som väntat kryllar det av dynastiare! De verkar gå för turneringsseger alltså.

Albin Eriksson är ju dynastiare.
Werblom Jr är dynastiare innerst inne med Lejonström som moderklubb.
Höglander är en stor talang och såklart är han en gammal dynastiare.
Engarås lirade i dynastiernas tills ifjol då han drog till Trumpland.

Men största överaskningen på mig är ändå Simon Johansson. Denna stortalang till rightare. Tyvärr blev han ju nedfryst som 18-åring, men nu har de tinat upp honom, och därför kan han comebacka och gå direkt in i juniorlandslaget som 35-åring. Minst sagt imponerande med dessa högteknologiska framsteg, nästan som Demolition Man. :-)

{7603}: Väldigt aktuellt.....2016.....

M.Lemiux:
Fakta. länk
Jag tror ni måste betala på tok för mycket för spelarna. Varför?
Om jag får gissa har klubben Luleå HF lägst status.
Fansen ger ett väldigt osympatiskt intryck.
Luleå kommun har sämst rykte.

{7804}: "Hockey-Sveriges mest hjärndöde genom alla tider."

Haha, dina egna ord!
Klart att du vill identifiera dig med honom.

{7804}: Hmmm, tyckte att Karlskrona fixade det bra själv utan att ens Ledin va där X-D
Har aldrig nämnt vem som blir bättre av våra lag kommande säsong, med tanke på hur mkt pengar som har kastats ut på spelare av eran sportchef och med tanke på om man går igenom våra lag spelare för spelare så vore det lite snöpligt för er, tycker jag, om ni inte hamnar högre upp i tabellen och tar er längre i slutspelet än oss.
Det enda jag konstaterade var att ni har betydligt högre spelarbudget än oss, erat kraftiga minusresultat gångna säsong fastän ni snubblade er till final, visar ju det och Luleå fick ett svagt pluss trots utgången i åttondelen.
Nu finns det väl fler aspekter på resultaten, men definitivt är spelarlönerna den enskilt största bidragande faktorn till resultatet.

M.Lemiux:

Mannen som spelade ned Karlskrona i de lägre serierna, som nu erbjuder sig att spela gratis... fast inget napp! Hockey-Sveriges mest hjärndöde genom alla tider.

Sen löner, prestationer, truppstyrkor etc. Vi får vänta och se helt enkelt. Jag tror vi är klasser bättre än er... för 10e året i rad. Att ni aldrig lär er att supporters till Qatar inte ska spela allan under sommarlovet?

Vi kommer att krossa er! Jag lovar!

{7603}: Haha, det har du nog läst i din egen påhittade tidning...vad det gäller spelarbudget slår ni oss utan problem X-D

M.Lemiux:
Jag tycker du ska oroa dig mer för era egna lönenivåer och hur ni använder pengarna.
Nagerst har jag läst ni har högst spelarbudget och även med medelstor ser man till resultat är ni nog sämst av alla.
Ta upp en plats är Johnston svåröverträffad. Har ni 10 backar just nu?
Då har jag inte nämnt Sandström, Ledin, Fabricius eller PiteFoppa.
Fabricius måste vara en av SHLs onödigaste spelare.

{7804}: Förresten, måste berömma din profilbild Yååååda, riktigt nice :-)
Funderar mest bara på att du som inte direkt är nått fan av Per Ledin, varför har du hans trevliga nuna som profilbild ;-) ?

{7603}: Nä, med tanke på eran lönenivå på köpespelare så var nog HollyWood billig, bara en c:a 200000/månad med pluss en massa bonusar och dylikt.
Men absolut, jag ber om ursäkt...HollyWood kommer visst att bidra kommande säsong. Men inte i form med poänggörande (visst, nån turpoäng kommer väl han att göra) utan i form av fler fina filmningar och att ta upp en plats för en betydligt bättre yngre spelare :-)

DansbandsWolf:
Jag tror Erik fått rekordmycket betalt.
Ta bort pengarna, då hade han aldrig stannat ett dygn i Luleå.

{7804}:
Angående lagbygget.
Jag är mer än nöjd med sportchefens förvaltande av pengapåsen.
Läste det fanns en typ , du vet var, som på trollaktigt sätt antydde Lindgren hade betalat dyrt hur nu det skulle gå till med en budget.
Dessutom var han tvungen svartmåla och förutspå svag säsong.
Får Lindgren in en till etablerad då har han verkligen trollat med knäna tycker jag.

{7603}: Jomenvisst har du så rätt igen (fniss)
Luleå som har så låg status så att Erik Gustavsson, Sveriges bästa spelare i OS, skrev på för 4 år....
Du upphör aldrig att förvånas hi hi hi hi :)

{7603}:

Jimmie hade en låg lön ifjol och i år blev det ytterligare en sänkning. Prestationen var däremot riktigt bra och både han och gamlingen Lindgren tillhörde lagets bästa spelare i slutspelet. Två stycken mycket kloka förlängningar.

Men som en del skriver: vad tillför Jimmie? Hihihihi!

M.Lemiux:
Tror inte Jimmie var dyr ifjol efter skadan fram till december, dessutom levererade han.
Avgör första semin i sudden och bara den var värd hela lönen. länk

Du måste va helt snurrig om du tycker Johnstons monsterlön? var liten jmf med Jimmies beskedliga när Johnston dessutom var svag och Jimmie tog oss vidare i slutspelet!
Vi är nöjda med Jimmie och ni är missnöjda med Johnston, vakna!

En grå ofarlig Anders Burström var alltid Jimmies motsats.
2-300 000/månad för Jimmie ifjol eller i år? tror inte det.

Förresten Johnston floppade inte utan han presterade på sin nivå.
Jag tror problemet som vanligt var att ni tvingades erbjuda dubbla eller tredubbla lönen han var värd för att få han till Luleå HF med lägst status.
Ta bort pengarna då är nog Luleå HF sista alternativet för alla spelare med koll.

{7603}: Beror ju hur du menar monsterkontrakt....ja, med tanke på prestation så är han överbetald då riktigt billiga backar som Nisse och Själin klarat jobbet bättre.
Men om man jämför med en lastgammal, överviktig, långsam, talanglös, fuskare, filmare och fulspelare som Hollywood så framstår Johnstons lön som liten.
Det är som att Luleå skulle ringt upp nån gammal föredetting som t.ex Burström och erbjudit honom 2-300000/månad.

M.Lemiux:
Hur går det med Ryan Johnston, blir ni aldrig av med floppen?
Tror ni som vanligt överbetalade till minst attraktiva klubben och nu är det ingen som vill ta över hela eller ens delar av monsterkontraktet.

M.Lemiux:

ja vi ligger verkligen i lä jämfört med Qatar kommun och Växköp kommun. Ledin till Washington kanske?

bisterfinnen: Hehe, ja...sanningsbändare är väl rätt benämning ;-)

{7804}: Inte visste jag att landet Qatar hade så bra hockeyspelare som lirar i NHL och KHL som kan benämnas stjärnor....för en sak är säker, SKAIK har då inte levererat några storstjärnor till de ligorna X-D

M.Lemiux:

ja det är nästan som alla dessa storstjärnor från Qatar kommun som väljer bort Qatar när de kommer hem från NHL och KHL... hihihihihihi!

Ser att Brynäs slår till och värvar en spelare från Philipinerna. Vem kan det vara? Mitt tips är Jan Aro, spelskicklig forward som är sällsynt stark efter sargen. Blir nog en hård kamp mellan honom och Mannberg om vem som ska få dra på sig tröjan.

www.eliteprospects.com/player/556121/jan-aro-regencia

M.Lemiux: Sanningen är töjbar i schtaan. Sen gammalt.

{7804}: När dom spelade i SKAIK vill jag minnas på vissa två herrars kommentarer att Burström och Lundberg inte var några tre-öressmällare.

{7943}:

visst är det tråkigt när hemvändare går till en annan klubb i SHL. Men man måste också förstå att en hockeyspelare har en kort tid att bygga upp sitt kapital på, 10-15 år. Spelare har hockey som yrke och går dit det är bäst betalt. Om spelare som Jocke Lindström, Arvidsson, Adam Larsson gick till en annan förening när de vände hem skulle jag bli grymt besviken eftersom de har tjänat in sitt kapital redan. Att tre-öressmällare som Burström och Martin Lundberg gör det kan jag leva med.

{7804}:
Måste ändå kännas lite konstigt att hemvändare väljer andra klubbar än moderklubben eller den de tillbringade sin junior tid i innan sitt proffsäventyr! Där kanske ledningen måste se sig i spegeln och jobba fram en lösning..

Tarasov: Klart dom måste försvara barnarov och komsi-komsi.

{7804}:
Förstår din tanke, men att plocka in 12-13 åringar från hela världen i vissa fall långt hemifrån för att drilla dem som Barcelona gör är inte särskilt reko i mina ögon, för visst hade många av Barcas spelare säkert kunnat bli lika bra i någon annan spansk klubb. Tyvärr känns det som barn är spelbrickor för för storklubbarna. Barcelona är min favoritklubb och har absolut inget emot dem på det planet, men det jag kunnat läsa mig till låter inte bra, möjligen saknar jag kunskap alternativt är jag felinformerad.

Reklamintäkter från multinationella företag eller shejker känns lite som sak samma men annorlunda front.

Den klubb jag kan respektera för ungdomsarbete är West Ham, nu vet jag inte om det är fortfarande är så men de tog in alla som ville vara med till sin ungdomsorganisation.

Tarasov:

här håller jag inte med dig.

Bayern, Man U och speciellt Barca har alltid haft stolthet att fostra och utbilda egna spelare (även om Man U har vart knackiga på detta på slutet). Men klart att de också köper in spelare, dyra spelare, speciellt Real.

Skillnaden är att de får pengar genom publikintäkter, reklam, tröjförsäljning etc. Det är fyra av de största klubbarna i världen med mest supporters.

Man City, Chelski och PSG har en rik Qatarsnubbe eller rysk brottsling bakom som på ett konstlat sätt pumpat in pengar.

Det är fullt rimligt att klubbarna inte får spendera mer än de genererar. Om någon arabisk prins eller Putin köpte... låt oss säga Colchester, och gjorde den klubben till världens rikaste, då är det inte rättvist. Då får du se Neymar och Zlatan i Colchester istället för de största klubbarna.

För övrigt så är utbildningsbidraget en mycket bra idé, och att SHL betalar till allsvenskan också. Vi borde utöka det stödet till de mindre klubbarna som verkligen behöver pengarna för att bedriva sin verksamhet. Ett helt annat system än i NHL, men det passar in i Europa tycker jag.

{7804}:
Financial Fair Play är storklubbarnas sätt att försöka stoppa uppstickarna. ManU, FCB, RM Bayern M, kör med rovdrift vilket är lika trist som det är en naturlag(Tyvärr). Att de sedan vill stoppa PSG ManC mfl är lite fånigt, är själv ingen ”marknaden skall bestämma” i alla lägen men i det här läget så tkr låt dem köra på....

I övrigt tyckte jag det var trevlig med så mkt beröm till svensk hky från honom.

{7804}:
Tack.
Roligt och viktigt att du är tillbaka.

{7603}:

tack för att du håller de på stången Barbro. Avundsjukan finner inga gränser känns det som. Lichtenstein-fansen är inne och härjar och har sig, de borda veta hur och buga djupt i vördnad istället för att hålla på och spela allan.

Jag skulle vilja ta tillfället i akt och hänvisa till en bra artikel på hokceysverige som jag läste på semestern.

En kille med kunskap, insyn och erfarenhet av både SHL och NHL. Vad säger han?

Positivt:

Nedflyttning är kanon och spännande (men SHL-klubbarna vill inte åka ur och jobbar emot).
Fansen i SHL, ståplatskulturen och hängivenheten är bättre än i NHL.
Kvalitén och tuffheten i SHL är top notch.
SHL är genuint.

Negativt:

Vi behöver jobba med "produkten" och säljsidan.

Vi i SHL ska alltid kopiera allting från NHL, regler, kultur, allting. Istället borde vi inse att vi är en annan världsdel med en annan kultur och fortsätta att göra det vi är bra på, men fortsätta och utveckla alla delar av sporten och ligan. Men vi gör mycket rätt!

Jag tycker att stegen vi tagit på senare tid, med war room, situationsrum etc har vart ett stort steg framåt. Överlag är domarna bättre och misstagen som man stör sig så in i helvetet på är färre. Det man kunde önska sig är att reglerna runt målsituationer förklaras ytterligare och tydligare så att det blir mindre godtyckligt och att alla situationer bedöms likadant.

Straffen för huvudtacklingar och grova överträdelser bör också skärpas och förklaras tydligare, i efterhand. Nu känns det litegrann som det är media som styr vad som är "hemskt" och inte ett klart regelverk. Släpp videos och förklara varför beslut är som de är.

I övrigt har vi en bra liga, men klubbarna skulle kunna sälja in lite av rivaliteten ytterligare. Fans släpper inte gamla dueller mellan lag och spelare och det borde vi spinna vidare på, de här känslorna som bubblar upp. När vi möter Färjestad så borde Färjestad gasa igång med lite videos från fjolåret med diverse incidenter. Så hade jag gjort om jag var medieansvarig i Färjestad.

Sen skulle jag också vilja att föreningarnas ekonomi blev lite tydligare och öppnare, samt att de på ett tydligare sätt kopplades samman med elitlicensen, redovisade spelarlöner och eget kapital. Lite utav ett "financial fair play" som förhindrar PSG, Chelski, Man City och köpelagen att köpa upp varenda bra spelare och inte tävla på samma villkor som de riktiga lagen i fotbollen. Det är lite halverst skumt att ett lag har stjärnspelare på 20 positioner men redovisar samma spelarlöner och samma egna kapital som andra klubbar. Hockey borde trots allt handla om idrott och inte om vem som har bäst skumraskrevisorer.

bisterfinnen:
Lindvall är än ingen stjärna i SHL men tar steg och är stabil.

Din backanalys imponerar inte.
Ta bara Petter Granberg som jag tror kan vara seriens bästa defensiva back. JVM -SM och VM-guld på meritlistan vittnar om bra egenskaper inte bara på isen.

Bland forwards så tog centrarna Wingerli, Adam P och Linus L oss till final.
Vet inte vad du jämför med KHL eller NHL men om du kollar in andra lag så är många av våra forwards knappast mellanmjölk.
Ja vi sa nej till Pontus Petterström, Forssell, Martin Lundberg, Anders Söderberg bl.a
så internt skulle jag nog säga flertalet fans tycker AIK är för hårda mot trotjänarna.

Ska nog mycket till om Tommy S får sparken. AIK har en stark organisation och mycket kring laget är fastlagt och svårrubbat för enskilda. Ledare kan skruva på detaljer men det innebär knappast att man blir syndabock.

Där har Modo mycket att lära där syndabockar utsetts och sparkats på löpande band.
Läste Jesper O på FBKs hemsida och han sågade utvecklingen när Markus Näslund tog över efter Fredrik Andersson. Många yngre i Jespers ålder fick leta sig vidare när Modo skulle bli lilla NHL. Fredrik hade kanske lite för många äldre men där sker alltid en självsanering. De lägger av till slut för pengarna är inte som de i NHL där de får bära ut gubbarna.
Nä tvivlar starkt på det var era trotjänare som knäckte er utan de stora syndarna måste ha varit Markus Näslund, Foppa och Svartvadet med några ljusskygga ryggdunkare som snöade in på transatlantspåret. Då tror jag många i och runt klubben tappade gnistan och glädjen och sakta men säkert gick det utför.

{7603}: Äh, gere! Jag var ju duktig och gjorde ett knastertorrt konstaterande utan att lägga in varken ironi eller eget tyckande.
Jag tycker jag var grym!

bisterfinnen:
Du räknar rätt den här gången men det är lika bra du släpper dina egna regler.
Klubben säger "egna led" och det är AIKs vision och värdegrund som räknas. Det hjälper faktiskt inte om du klagar och anser dig ha rätt.
Det är ingen lag som måste följas och inga böter kommer utdelas men värdegrunden är viktig ändå som strävan och vision.
Hur kan du harmas och förlöjliga något så fint som när en klubb vill värna den egna verksamheten?!
Se på fotbollsallsvenskan den liknar ju ingenting!
Det är alltså 13 av 23 spelare från egna led och drygt 50%.
En som Jimmie räknas inte in men personligen hade jag tänjt på gränserna med hans bakgrund. Med far och rötter i bygden och Skellefteå AIK finns en stark logik till hans klubbval.

bisterfinnen: Nä, såhär ligger det väl till. Ganska bra faktiskt.

Målvakter
Mantas Legoknekt 1
Lindvall Egen produkt 1

Backar
Alm Egen produkt 2
Berglund Egen produkt 3
Dahlroth Juniorskolad 1
Djuse Legoknekt 2
Granberg Egen produkt 4
Lindgren Juniorskolad 2 (bara J20)
Norén Legoknekt 3
Pudas Juniorskolad 3 (J18 och J20)

Forwards
Aaltonen Legoknekt 4
Alvarez Legoknekt 5
Berggren Juniorskolad 4
Ericsson Legoknekt 6
Eriksson Juniorskolad 5
Hedberg Legoknekt 7
Holloway Legoknekt 8
Lindström J Egen produkt 5
Lindström L Egen produkt 6
Möller Legoknekt 9
Olimb Legoknekt 10
Pettersson Egen produkt 7
Wingerli Juniorskolad 6

Summa
Egen produkt 7
Juniorskolad 6
Legoknekt 10

bisterfinnen:
Lite övertoner blir det för att balansera när så många från främst luleåhåll försöker få förebilden Skellefteå AIKs beundransvärda framgångssaga till något förkastligt.

Då skulle du läsa inne i egna supporterforumet.
Tror du skulle njuta av all pessimism, negativism och skepticism som skrivs inför varje säsong och varje gång vi ligger under i matcherna.

{7603}: Okej, jag ska bjuda på min analys så det inte bara blir oneliners och fjant från min sida. Nu spränger jag in fjanterierna i min analys istället. Håll till godo.

Målvakter:
Vi får hoppas att (den duktige) inköpte legoknekten håller ihop och står ut med mörkret i Schtaan, för er andremålis är ju något så ovanligt som en äkta egen produkt vilket vi vet normalt betyder kidnappad i ung ålder med komsi komsi. Egna produkter på målvaktssidan brukar vara en given flopp för Skellefteå. Så även denna.

Backar:
Kirunapojken Pudas är väl den som sticker ut. MoDoprodukten Djuse 😊 lär väl inte göra bort sig. I övrigt ungt och tafatt. Nye Norén skrämmer väl ingen? Åldermannen Lindgren blir kul att skåda. Kan bli långa byten på honom, långt till båset i andra.

Forwards:
Mest tydligt på forwardssidan att ni följer MoDos domedagsrecept att köra på gamla trotjänare alldeles för länge. Kill your darlings Skellefteå! En finsk fläkt har ni lyckats lägga vantarna på, men Aaltonen ror inte hem skutan ensammen. Mellanmjölk däremellan.

Tränare: Joe Dalton är revanschsugen, men han kommer mest få suga på slokmustascherna. Slokiga hållningen blir värre och värre tills han i januari till slut blir knivhuggen i ryggen och utnämns till ny persona non grata i Schtaan.

Slutsats:
Trots att ni kickar Dalton och ersätter med snedseglarna som med vindar från öster tar sig hem till tryggheten i Schtaan missar ni slutspel och klarar er från kval med minsta möjliga marginal. Nästa säsong får ni en sista chans att räta upp skutan innan ni gör en MoDo och hamnar på bakgården igen för en lång lång tid framöver.

5 av 23 är egna produkter om jag räknat rätt. Tufft liv värdegrundslivet.

Tarasov:
Vet det är många som höjer Linus J till skyarna men även Sallinen är spelare vi städar undan inte bara i serien utan även i slutspel.
Ryno är Ryno och alla vet vad han går för ibland men ofta är det ganska skrala insatser. En spelare som nog blir tokfel hos oss.
Ottosson får visa först om han ens duger i SHL.
Alexander Johansson är en gåta. Han måste ha blivit överskattad nått hemskt efter guldet i Växjö för han betraktar jag som en nolla utan talang.

Adam P är en som går undan radarn bland andra fans eller experter. Han är en vass avslutare också men han har länge fått slita lägre ner eller fått täcka upp i de offensiva kedjorna.
Vi har många spelare som underskattas kraftigt tycker jag.
Tror det handlar mycket om önsketänkande från personer utifrån.

{7603}: De höga tankarna är inget problem. Det är sanningsböjandet som är lite påfrestande. På sitt sätt konstigt att det bara är två genier som sprider evangeliet som de värsta sydstatspräster härinne.

Skönt ändå att de andra skellefteåsupportrarna härinne är så ödmjuka och trevliga.

« · 1902839 · »