Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 775104 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Cluben
4EVER: Ja inget förvånar mej längre...tror jag...då det gäller vårat lag.

Hoppas dom kör med REJÄL underskattning...Team Cloetta alltså...

Sv: Cluben
Åkerman:

Äh... Tror vi hämtar poäng!

Libor å Haakana kommer att sänka Emvall och Mårtensson! King gör sina 2 mål igen mot Linköping... 1 pinne (minst).... (hoppas jag):)

SAIK

Cluben
Ny match idag. LHC har inte förlorat hemma och det blir en förjävla svår match. Cluben har dessutom revansch att fordra på oss sen hemmamötet, plus att man säkert är taggade efter torsken mot FBK.
Jag har sålt min själ och spelat ettan till unibetoddset 1.50.

Å andra sidan har vi spelat bra på bortaplan och har vinster mot VFHC, DIF och MIK, samt ett kryss mot BIF. Verkar passa bra att slå ur underläge och att vi slipper pressen att föra matcherna.
Dessutom så har vi skärpt till försvaret rejält med Haakana tillbaka och Prochazka i laget.
Hänger vi med i början så kan vi nog ha en chans.

Sv: Tabellen
Stigsson:
Å fan. Det är skillnad på oss och nykomlingar i allmänhet..?

Metal Guru: För oss ja, jag tänkte på nykomlingar i allmänhet.

Har lite svårt att själv läsa vad jag menade. Förtydligar:

Nej, Stigsson:
Det var lockout-säsongen som det svåra kom efter jul. Förra säsongen var det den andra i ES som var svårast, och lagom till iår är det den tredje säsongen som är absolut värst.

Ni i SAIK har tur som gick upp just iår och inte när det begav sig, ja ni vet när.

Salcin:

Så sant!

Det tänkte jag faktiskt inte på!! *skäms*

Nej, Stigsson:
Det var lockout-säsongen som det svåra kom efter jul. Förra säsongen var det den andra i ES, och lagom till iår är det den tredje.

Ni i SAIK har tur som gick upp just iår och inte när det begav sig, ja ni vet när.

Gidde: Skulle tro att man iår måste ha runt 70p då det är 55 omg istället för 50.

Knegare: Givetvis gäller mina siffror för hela säsongen för de övriga lagen. Malmö 90/91 måste ha haft en grym avslutning det året om man fick ihop 13 (19) på de inledande 14 matcherna.

Det är ofta efter jul det svåra kommer för en nykomling.

Stigsson: Kolla in länken...dom har gjort en omräkning då det gäller 2 poängs mot 3 poängs systemet...å därigenom är vi bästa på 20 år...

Knegare: Att ingen nykomling har knåpat ihop mera poäng på 20 har man väl införandet av trepoänssystemet att göra. Ska man se till en nykomling som gjort det bättre än vad ni gjort så långt så får man gå tillbaka 15 år då Malmö gjorde en stark insats.

Bästa nykomlingarna i ES (räknat på vinst%):
Djurgården 82/83 68,1%
Malmö 90/91 56,3%
Södertälje 83/84 55,6%
HV71 85/86 52,8%
Luleå 84/85 51,4%
Skellefteå 96/07 50,0%

Sämsta nykomlingarna i ES (räknat på vinst%):
Väsby 87/88 6,8%
Hammarby 84/85 12,5%
Timrå 77/78 19,4%
Björklöven 76/77 20,8%
Örebro 76/77 22,2%
Malmö 06/07 23,1%

Knegare:

Sedan trepoängssystemet infördes har följande poäng räckt för att klara 10:e plats i serien, och därmed undvika kval:

1998/99: 66 poäng
1999/00: 59
2000/01: 67
2001/02: 58
2002/03: 60
2003/04: 61
2004/05: 57
2005/06: 58

Källa: Wikipedia

Knegare: 78 poäng bör nog räcka lätt för att undvika kvalserien under tidigare säsonger ahr det krävts ca 60-70 poäng för att nå slutspel.

Åkerman: Angående tabellen å dom poäng vi knåpat ihop hittills så om man håller detta poängsnitt i fortsättningen så kommer vi att knåpa ihop minst 78 poäng då 55 matcher är spelade...undra om det räcker för att hålla sej från kvalserien? Såg i Norrans intervju med Perra så stod det att ingen nykomling knåpat ihop så många poäng som vi gjort hittills på 20 år.

Hur som hellst...drömma måste man ju få göra,eller?

Sv: Halvderby
Anders i Budum: Egentligen...varför skulle vi inte orka...sämre tränade? Knappast...snarare är det väl så att de så kallade topplagen får alla sina lirare spela bättre än de gjort hittils...för dessa lag har ju fler toppspelare än Skellefte AIK...men å andra sidan så kanske många av dessa spelare kanske just passerat bäst före datum å knappt kan prestera bättre än så här å Skellefteås spelare kämpar mer som lag än i vissa andra lag.

Åkerman: Kommer ni orka en hel säsong? Nä, jag tror inte det.

RQT: Jo, det är vi ju.
Just därför är det extra viktigt att slå de andra förväntade bottenlagen.
Lag som Färjestad och Hv71 kommer vi ju trots allt att ha framför oss när vi summerar säsongen.

Åkerman: Är då isf inte SAIK ett "förväntat" bottenlag?

Tabellen
4:a i tabellen är ju trevligt.
Är det vi tillsammans med Timrå, Brynäs och Cluben som är big 4 i år?

Allvarligt talat så var det skönt att få en turseger med oss för en gångs skull. Har oftast varit stolpe ut när det ska avgöras och nu fick vi fru fortuna med oss istället. Att det var Mora vi fick slå var ju perfekt också då Mora är ett förväntat bottenlag.
Nu vet jag ju att Mora konstant överraskar och säkert slipper KS även i år, men än så länge får de vara ett "förväntat bottenlag".

Sv: Utvisningar
Kickan: Jo, jag anade nästan det.

Kickan: Hur kommer det sig att Du är så otroligt fixerad vid allt som rör Timrå IK?? Har det hänt nåt?.....

Åkerman: Det kan ju bero på att det ibland går veckor mellan mina inloggningar på HS. Är jag inte inloggad så är det ju svårt att svara på något jag inte läst.

Kickan: Vill du ha en guldstjärna för det påståendet?

Kickan: Jävlar, det svaret filade du på länge...

Albert Hall: Kärringarna betalade Money 15 000 över maxbud/månad, och eftersom LHF inte var beredda att efter förhandlingar betala mer än 7 500 över det ursprungliga maxbudet (Money är ju inte Bratecko trots allt) och kärringarna gav det dubbla över maxbudet per månad så horade han sig. Money gillar pengar. Tro mig, jag är mer insatt än de flesta i det avseendet.

Tången: Tro mig. Brendl är respekterad.
Men vi har Wernblom. Han har bättre målsnitt med 8 mål på 6 matcher...

Åkerman:Pass upp för den här... på lördag.

Åkerman: Ja just det får jag säga på Lördag, hehe....

Tången: Haha.

Åkerman: Stanna vid valet då för kvalet lär ni ju få besöka senare :-)

Tången: Fan, jag som just är i valet och kvalet om jag ska åka till Mora...

Åkerman: Roligt att ni vann idag! Dock blir det betydligt tuffare om lördag, så det är ingen idé att ni ens funderar på att åka hit till grytan! ;-)

Åkerman: En riktig Lulekiller:))

Springsteen: Tackar. Det var en skön och rättvis vinst. Viktigt att få med oss alla poängen när vi förtjänar det.

Sen måste Wernblom nämnas. Inte så många som gjort 5 mål i elitserien i år. Wernblom har gjort det - endast mot Luleå.

Åkerman: Bra gjort SAIK !!!!

Stigsson: Visst är det så.
Wernblom, Öberg, Söderberg-kedjan blev utdömd av alla experter inför säsongen. Nu har man redan svarat för 36p vilket är 9p mer än "elitseriens bästa kedja" i Timrå, samt 5p mer än Bäckströmkedjan i Brynäs.
Då har Wernblom ändå bara spelat 5 av 12 matcher....

Utan att dra några vidare slutsatser kan man nog ändå konstatera att Öbergkedjan håller även i eliten.

Åkerman: När vi i Mora gick upp hävdade jag att skillnaden mellan toppen i AS och bottenlagen i ES bara var en riktigt stark förstafemma och blev rejält utskrattad men det visar ju sig gång på gång att många av spelarna i toppfemmorna i AS håller ganska bra i 2:a eller 3:e femmor i ES.

orion: Ja, det är ju faktiskt många lag som gått upp på 2000-talet som hållit bra i elitserien. Förutom nämnda Mora och Timrå så har ju också Linköping och SSK gått upp under den perioden. Även om SSK spelar i AS nu så var de ju faktiskt i SM-Semi ifjol.
Visst handlar det om ödmjukhet och att man redan från start är inställda på att kriga för varje meter, men också att toppen i allsvenskan håller hög klass.

Åkerman: Intressant: Timrå gick upp i Eliten, tippades av experterna plats 11-12! Mora gick upp i Eliten, samma grej! Skellefteå gick upp...alla trodde att ni skulle spela kvalhockey i vår! Är det nåt med ödmjukhet och en match i taget vi har gemensamt? Kul är det iallafall! Kör hårt, Skellefteå!

Sv: Bor det bara idioter i Skellefteå?
Åkerman:
Henrik vill visa att han är en hejare på Elitseriens spelschema, och att han på egen hand har klurat ut ett tillfälle då Timrå och AIK möts.

Hatten av!

Vad vill du ha sagt, Henrik?

Åkerman: 2006-12-02 15.00 Timrå IK - Skellefteå AIK

Halvderby
Dags att ändra rubrik nu även om föregående är rätt kul.

En pinne mot Brynäs åtminstone och ett fullsatt halvderby mot Luleå att vänta. Jag tror stenhårt på seger. Vi är bättre än Luleå på allt och borde vinna med en sisådär 7-1.

Nu börjar klättringen.

Barbarossa: Oroa dig inte. Det kommer att nypa alla AIK-supportrar i arslet för en lång tid framöver. Det spelar ingen roll att ingen på något forum ännu kunnat stå för eller sagt att de uppskattar detta.
Gjort är gjort och det får vi leva med.

All heder till alla SAIK fans som ta avstånd till sånt här men till de som gjorde detta eller som tycker de va bra säger jag hoppas detta kommer och nyper er i arslet snart

Antos: Det är kanske inte så mycket en fråga om att nästan alla fördömer det som en fråga om att det faktiskt sker.

Självklart förstår man skelefte fansens besvikelse, och en viss häckling är inte mer än naturligt beteende, men att sedan göra dockan, nej där går gränsen.

Nu vet jag att de flesta inte stödjer detta och att de som gjorde den säkert inte är speciellt intresserade av hockeyn i sig. Men ändå, dockan är gjord och det kan ingen ändra på.

Att sedan Hedström är den har är och inte drar sig för att säga det han tänker är bara hälsosamt. Istället för att tjura som "tjockisen" Salo, så ger han igen på sitt sätt, smart eller inte men det är ändå fakta.

Hur kommer Hedström att mottas om han någon gång i framtiden spelar i AIK? Är allt då förlåtet? Kom ihåg att det är bara hockey, ingen är livegen.

Såvitt jag vet så har feodalsamhället avvecklats även i Skellefteå.

Åkerman: Va? Det var ju dom som var det bästa i hela inlägget!

Chief: Ja, det där sammanfattar mina tankar rätt väl också.
Förutom de två sista bisatserna...

« · 775104 · »