Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 433315 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Poängrekord i sikte.
Dragan 2k: Satt precis och njöt i fulla drag åt Huselius som starkt bidrog till poäng i mitt DreamTeam. Ekvationen gick ju dock inte hem då kvällens matcher tyvärr inte ingår...

Dragan 2k: Nä, jag tvivlar på att Looben vill bli raderad från den listan. Utåt kanske han säger det, men knappast egentligen.

Huselius passar verkligen på stor rink. I NHL går det halvtrögt även om han gjord fina insatser där också.

NuMo: Verkligen. Kan han hålla den här nivån borde det gå vägen. Man märker vilken skillnad det är på husse här och i NHL. Snacka om att utnyttja isens ytor.

Undrar om inte Looben sitter och hoppas på att hans rekord äntligen slås...

Poängrekord i sikte.
Han var inte så långt ifrån för bara något år sedan. Klarar han det nu? Så spekulerar tidningarna och chansen finns ju, även om man har fler matcher på sig nuförtiden.

Huselius är redan uppe i tre färska poäng mot Färjestad. Fantastiskt bra elitseriespelare.

Sv: NHL Lockout
Så fram till dess får vi dras med nhlproffs. äh, skojar bara. Lite roligt med kändisar.

Lundberg74: Inte mycket. Det är sagt att parterna ska förhandla 17 januari...

Är det nån som vet hur det ligger till med lockouten? Vad är det som händer?

Dream Team: Givetvis är det spekulationer, eftersom ingen av oss har något facit inför framtiden. :) Själv tror jag att NHL-spelarnas försvinnande skulle "tvinga" andra att börja producera på allvar. NHL-"femman" (Mange Johansson som femte gubbe) har som bekant spelat massor i powerplay, och på så sätt fått chans att producera poäng och komma in i spelet på allvar.

Tar jag en av de spelarna som "borde" vara bättre, Per Eklund, så har han under tidigare säsonger spelat på det sättet att han inte synts särskilt mycket när det gått bra för övriga i laget, utan klivit fram och producerat när det verkligen behövts som mest. Jag tror att många andra, ex. Franzén, Håkanson och Tarvainen, agerar på liknande sätt i år, undermedvetet. Men som sagt, spekulationer...

bobbe: Stämmer ju det när jag ser efter. Ja, det är en succé, helt klart. Men frågan är väl vad som händer om/när dom lämnar LHC då övriga laget vad det verkar ha "gömt" sig bakom proffsen...?

(Vilda spekulationer av undertecknad detta..) ;)

Dream Team: Tvungen att korrigera dig lite, LHC har fyra lockoutspelare, inte fem. Laget var väl rustat inför en "vanlig" elitseriesäsong, men NHL-grabbarnas framfart bevisar väl om inte annat att LHC värvat j-vligt bra i lockoutkarusellen.

Metal Guru: Sett till hur poängfördelningen ser ut i ES så riskerar ju LHC att tappa en stor del av sitt offensiva spel om deras inlånade spelare försvinner. Samtliga fem inlånade spelare hos dom ligger bland de femton bästa poänggörarna. Hos DIF har vad jag förstått Ekman varit i särklass bland deras proffs. Men Tjärnqvist är ju definitivt bland ES klart bästa backar, så förlusten borde även här bli kännbar.
Samtidigt så väntar vi väl på att ytterligare spelare ska ansluta, så effekten har nog inte slagit in till fullo än hos alla lag. Ex. FBK, DIF, ev. MoDo och för all del även Frölunda. Törs HV71 våga köra helt utan proffs?? LHC har nog fått ut max hittills, ja, sett till hur dominanta proffskedjan varit.

Det lag som nog förlorar minst på om lockouten skulle lösas är som jag ser det Frölunda. Där har ingen av deras tre proffs hittills haft nån större inverkan. Spel i fjärdekedjan säger det mesta. Bäckman stark i defensiven, visst, men där var göteborgslaget riktigt stabila redan innan. Det som hänt där är ju istället för att proffsen dominerat att lagets förstaline nått nya höjder och producerar poäng i massor. En slags "proffseffekt" ändå, på ett sätt..

Lag som inte värvat så mycket från NHL och som nog önskar ett slut just därför är ju Brynäs. Där är väl effekten osäker, då risken är att lockoutlösningen ligger FÖR långt fram i tiden. Tåget kan s.a.s redan ha gått för dom, om/när lockouten tar slut.
Hos Malmö är nog läget detsamma. Man "värvade bort sig" redan under våren/sommaren. Utrymmet rent ekonomiskt fanns inte när guldläget på spelarmarknaden uppstod nu under hösten, s.a.s.

Mora som lag verkar väldigt grovt underskattat hos de flesta. Här har väl främst Marcel Hossa haft en effekt poängmässigt. Övriga proffs är nog likt hela Mora riktigt bra lagspelare. Just laget MIK kan nog säkert utfärda stordåd även utan spelare som Lilja, Cleary och Horcoff, då hela laget ligger på en hög nivå. Osäkert dock om man kan spela på samma höga nivå under 50 omgångar. Skador har ju alltid sin otäcka inverkan..

[f]Topp-25 i poängligan[/f]
1 Huselius, Kristian LHC 7 5 6 11
2 Zetterberg, Henrik Timrå 7 5 3 8
3 Kallio, Tomi Frölunda 6 3 5 8
4 Plüss, Martin Frölunda 6 3 5 8
5 Rönnqvist, Jonas Luleå LW 7 1 7 8 6 3:5
6 Andersson, Niklas Frölunda 6 3 4 7
7 Nordström, Peter FBK 7 3 4 7
8 Morrison, Brendan LHC 7 2 5 7
9 Johnsson, Jonas Frölunda 6 4 2 6
10 Nordgren, Niklas Timrå 7 4 2 6
11 Ekman, Nils DIF 7 4 2 6
Tjärnqvist, Daniel DIF 7 4 2 6
13 Jönsson, Jörgen FBK 7 3 3 6
14 Forsberg, Peter MODO 7 3 3 6
15 Tallinder, Henrik LHC 7 3 3 6
16 Högardh, Peter Frölunda RW 6 2 4 6
17 Johansson, Magnus LHC 7 2 4 6
18 Knuble, Michael LHC 7 4 1 5
19 Czerkawski, Mariusz DIF 7 3 2 5
20 Söderström, Christian Timrå 7 3 2 5
21 Dackell, Andreas Brynäs 7 3 2 5
22 Tellström, Johan Luleå 7 3 2 5
23 Berglund, Christian FBK 7 3 2 5
24 Sundin, Ronnie Frölunda 6 2 3 5
25 Damgaard, Jesper MODO 6 2 3 5

Tack för den, Icing-Ove!
En sammanställning ger då dessa namn:

Brynäs
Josef Boumedienne

Djurgården
Daniel Tjärnqvist
Nils Ekman
Marcus Nilson

Frölunda
Christian Bäckman
Sami Salo
Per-Johan Axelsson
Samuel Påhlsson

Färjestad
Zdeno Chara
Sheldon Souray
Christian Berglund

HV71
-

Linköping
Henrik Tallinder
Kristian Huselius
Mike Knuble
Brendan Morrison

Luleå
Niclas Wallin
Tomas Holmström
Justin Williams

Malmö
Brett McLean

MoDo
Pierre Hedin
Daniel Sedin
Henrik Sedin
Mattias Weinhandl

Mora
Andreas Lilja
Daniel Cleary
Shawn Horcoff
Marcel Hossa

Södertälje
Niclas Hävelid
Dick Tärnström
Olli Jokinen

Timrå
Miikka Kiprusoff
Aki-Petteri Berg
Fredrik Modin
Henrik Zetterberg

MODO tappar i så fall Sedinbröderna, Weinhandl och Hedin. En bra sida för att se lagen och deras NHL-lirare är:
www.eliteprospects.com

Lockoutlirare har där en * vid sitt namn.

Kan ju tillägga att - såvitt jag förstår - så har Mora denna kvartett gossar i sammanhanget:
Andreas Lilja, Shawn Horcoff, Daniel Cleary, Marcel Hossa.

NHL Lockout
Vilka spelare försvinner från de 12 elitserielagen om NHL-lockouten kommer till ett plötsligt slut? Nån som har nån bra sammanställning?

Sv: Är elitserien orättvis?
Stigsson: Det var i Svensk Hockey (papperstidningen). Simons är ju som alla vet en varm förespråkare för 14 lag.

Lundberg74:
Visst ger lockouten lite pajasprägel på ES, åtminstone om man ser på säsongen som helhet. Men orättvis..? Nja - det är väl ändå samma NHL-lockout för alla tolv lagen, och den kommer förmodligen att ta slut samtidigt.
Eller är det nån som inte får vara med på huggsexan kring de lockoutade spelarna? Då förstår jag att du tycker det är orättvist.

Om elitserien är orättvis? Om man vänder på frågan, hur skulle elitserien se ut om det inte varit lockout? Inte som den är nu i alla fall. Lekstuga. Det var väl ett tag sen man kunde vinna så stort som man gör nu. Tur att vi har så bra målvakter annars hade det varit katastrof...........

Metal Guru: ...och Färjestad, som inte vill ha några skitlag i sin fina arena, höll på att få däng av Mora. Jag säger då det...

14 lag nästa säsong, dvs fyra lag upp från kvalserien. Enkelt. Derbygrupper väck.

JanT: Var har du läst den intervjun. Länktips tack.

JanT (och tidigare gossar i samma debatt):

Med en druckens envishet:
Gör man en temporär stängning av Elitserien passerar man en gräns. Har man passerat den gränsen är det mycket lättare att 'göra det förbjudna igen'. Hur många exempel finns det inte på provisorium/temporära lösningar som permanentats?

Varför är det så svårt att tänka sig den mycket sportsligare lösningen - som passar hur svenskt föreningsliv och seriesystem är uppbyggda - där två lag trillar ur och fyra sedan går upp?
Det finns ju inte på världskartan (hos de som lever i ES, fråga Leksand om de fått revidera sin världskarta något) att ett ES-lag kan bli femma eller sexa i en kvalserie, så i princip är det ändå lika med att alla årets tolv blir kvar till kommande säsong.

DOCK MED DEN LILLA BIEFFEKTEN (hoppsan, caps lock) att Elitserien aldrig har varit stängd.

PS. Färjestad är emot 14 lag, eftersom 'det är så stor skillnad mellan Elitserien och Division 1.'

Nubben: Instämmer till fullo! Bort med de fullständigt menlösa och sportsligt orättvisa derbygrupperna. Det skall vara 14 lag som spelar 52 omgångar. Det är bara VF/FBK/DIF som är emot 14 lag, övriga ES-lag + i stort sett samtliga allsvenska lag vill ha 14 lag i serien. Detta leder fram till slutsatsen att årets elitserie bör stängas temporärt denna säsong (pga de varierande sportsliga förutsättningarna) och 4 allsvenska lag göra upp om 2 platser i Elitserien. Ett system som alla inblandade måste vara nöjda med! Läste för övrigt en intervju med Simons där han indikerade att något var på gång i denna fråga. Vi får väl se...

Sv: Omröstningstråd: Nu ska domarna bli hårdare i bedömningarna
Paddan: Vid genomgångarna innan seriespelet kommit igång, varje år, säger de samma sak. I år skall vi på allvar ta itu med spearing och But-ending. Vi måste få ett slut på det orena spelet. Vad händer kan man fråga sig?
Någon av de nya "aspiranterna" prövar lite försiktigt. Och får världens skit över sig. Han gör som alla andra sedan. Återgår till den väl beprövade linan.

Albert Hall: Hmm, visa domslut verkar hårdare än andra. Dale Earnhardt Jr dömdes till 25 poängs avdrag, förlorade förstaplatsen i loppet och 10.000 dollar i böter efter att i en intervju efter en tävling i helgen yttrat det oerhörda kraftuttrycket "shit" i amerikansk tv.

Tänk att en domarinsats av en ryss och lite klagomål från NHL-proffs kan få domarna att överväga en förändring av bedömningsnivån.
Tror ändå att, efter några omgångars "hårdare tag" så faller man tillbaka i den gamla nivån igen, precis som har skett vid otaliga tidigare tillfällen när det varit tal om skärpta bedömningar.

knaskamilla:

Idiotalternativet bör alltid vara med. Det blir mycket lättare att rösta då.

Albert Hall:

Oj. Jag förstår att det blev jobbigt för dig, som är van att rösta i omröstningarna i MoDoboken. Jag ber om ursäkt för att jag inte tog med Jag är en idiot-alternativet. Klarar du dig ändå, tror du?

knaskamilla:

Genom årens lopp har jag varit med om en massa såna här "kampanjer" från domarhåll. Det brukar i regel bli så att i början så blir det löjligt petigt för att sedan sakta förskjutas tillbaka för att till sist sluta med att det är tillbaka till utgångsläget.

Jag har sagt det förut, men tjatar på ändå. Fram för proffsdomare! Domare som är avlönade med månadslön året om. Som enbart kan koncentrera sig på domeriet. Som under säsong kan träffas för kalibrering kanske en gång i veckan där man ser situationer på video och diskuterar domslut för att få fram en jämnare nivå. Då först kan vi fram en domarkår som vi åtminstone har rätt att spy galla över och kritisera.

Har vi råd att att ha runt 350 heltidsanställda spelare/tränare i elitserien så borde vi ha råd att ha 10-15 stycken heltidsanställda domare också. Det är ju trots allt dom som ska leda showen. Dessutom tror jag att rekryteringen skulle underlättas, kanske fler före detta spelare skulle lockas att bli domare tex.

Jaja, en utvikning från ämnet, men jag kunde inte låta bli. Vad fan ska jag rösta på?

Dream Team:
Ja det låter vackert , men om det funkar det tror jag först när jag ser det

knaskamilla: Ja, det utbyte med utländska domare som man haft ett antal matcher verkar ha betalat sig. Mycket snabbt dessutom! Kritiken har inte låtit vänta på sig och Domarbasen Peter Anderson har kallat till krismöte där nya direktiv ska läggas fram. Grattis!

Saxat från AB:

"– Vi kan sjösätta de nya regeltolkningarna redan på måndag, säger domarbasen Peter Andersson."

"...– Det är visserligen jag som bestämmer. Men jag måste lyssna med de andra domarna också. Men vi kommer med stor säkerhet att enas om en hårdare bedömning. Både Hockeyligan, publiken och Svenska Ishockeyförbundet verkar vara inne på den linjen också, säger Peter Andersson, domarbas."

"...– Det gäller att alla i domarkåren har samma nivå och det måste vi prata igenom, säger Peter Andersson."

Det är väl den sista kommentaren som är det stora problemet. Ja, precis som det är nu. Att få alla domare att dra åt samma häll har ju verkat omöjligt. Kanske att hårdare regler gör att det inte går att tumma lika mycket på den individuella bedömningen hos varje domare.

Bara att hoppas! En mycket bra idé detta!

Omröstningstråd: Nu ska domarna bli hårdare i bedömningarna
Jaha. I dagens AB kan man läsa att det ska vara krismöte för domarna, vilket ska resultera i hårdare bedömningar.

"Så blir de nya regeltolkningarna
Om en spelare sätter upp klubban runt kroppen på en motståndare och hindrar honom ska det direkt blåsas utvisning. Domarna ska vara speciellt hårda om en spelare bromsar upp en icke puckförande motståndare med klubba eller kropp.

Interference i sarghörnen ska beivras hårdare. Om anfallande lag går in i sarghörnet och skapar utrymme för varandra genom att screena bort motståndarna ska domaren blåsa utvisning."

Vad säger ni?

Resultatet av omröstningen:

[f]Bör elitserien stängas den här säsongen?[/f]
Ja, det är mest rättvist så 24 (28,9%)
Nej, varför skulle den? 39 (47%)
Äh, vem bryr sig om Malmö åker ur ES? 17 (20,5%)
Jag röstar på det här alternativet för att inget av de andra passar mig 3 (3,6%)

Sv: Juniorer i ES
För att följa upp ett gammalt ämne så kan vi konstatera att det är 23 man som skulle kunna lägga ner sin elitsatsning och delta i någon veteranturnering istället.

HV71 4 st (Fredrik Olausson, Per Gustafsson, Stefan Hellqvist, Boo Ahl), Djurgården 3 (Mikael Johansson, Mika Strömberg, Rikard Franzén), Frölunda 3 (Mikael Sandberg, Ronnie Sundin, Jonas Johnson), Linköping 3 (Mikko Peltola, Thomas Johansson, Per Eklund), Luleå 3 (Thomas Berglund, Roger Åkerström, Johan Tellström), Malmö 2 (Peter Andersson, Peter Hammarström), Södertälje 2 (Peter Popovic, Petri Liimatainen), Brynäs 1 (Tommy Sjödin), Modo 1 (lars Jansson), Timrå 1 (Valeri Krykov), Färjestad 0 och Mora 0.

Kravet enligt hockeyförbundets regler är att man fyller 35 under året när serien färdigspelas, alltså alla födda 1970 och tidigare.

Som jag sagt tidigare "Shit, nästa säsong är man veteran!"

Sv: Se och lär
Ambroo: Man fick nog stryka den idén när han blev bänkad.

Ambroo: Ja, eller inte.. ;)

Dream Team: Det bästa är att de ska göra ett reportage om pappas pojke, Micke Simons..kul att han spelar hehe..

Gusten: Tveksamt om det hinns med på en halvtimme. Med dagens tre matcher plus reportage känns det väl snålt..

Gusten: Inte mycket..

Någon som vet om Hockeykväll visar bilder från lördagsmatcherna också?

Poffa:

Ingen vill ha en nollvision. Det har aldrig ens varit på tapeten. Man gör skillnad på utvisning och utvisning beroende på hur det påverkar spelet i matchen. Tekningen är strikt reglerad och jag ser inte alls det som ett lika stort problem som hakningar. Där finns det en skillnad på din bedömning av problem och mitt.

NuMo:

I den debatt som är i media i den här frågan just nu så gör man skillnad på utvisning och utvisning. Vilket känns väldigt fel när man vill ha en strängare bedömning.

Nä, en nivå mellan de svenska domarnas och den ryske domarens är vad jag förespråkar. Dock är nollvisionen död. Inom hockey precis som inom trafiksäkerheten.

Poffa: Det låter faktiskt som att du är nöjd med nivån på hakningar och interference och crossceckingar som är idag, när du säger så där.

Det är klart att det finns spelförstörande möjligheter i tekningar också, men det är ju inte den debatten som pågår i hockeysverige. Därav min benämning "sidospår" till dig.

NuMo:

Ja, att fördröja tekningar är lika spelförstörande det.

"Varför inte öka antaler regelrätta tacklingar?"

Tror du verkligen att regelrätta tacklingar skulle kunna ersätta det spel som är i dag?

Poffa: Fast så sa du ju inte heller, för så tycker ju de flesta att domaren fakstikt dömde. Du sa (som jag tolkar debatten) att om han skulle döma så där noga på spelförstörande saker som Hakningar, interference så skall man döma lika petigt på sidospåret, tekningar osv.

"Endera får vi 25 tvåor per match eller ett spel där det inte blir något jävlar anamma, av den enkla anledningen att allt närkampsspel som inte är regelrätta tacklingar helt försvinner."

Varför inte öka antaler regelrätta tacklingar?

NuMo:

Ja, skall det vara konsekvent i nivån skall det vara det på alla moment, annars kan man ju släppa alla fasthållningar men vara skitpetig på hakningar, det är ju samma sak.

En utvisning är en utvisning är en utvisning, oavsett vad förseelsen är.

Poffa: Jag förstår nu, men det var inte så du uttryckte dig.

"Skall det fortsätta hållas den här nivån bör det göras i alla moment"

Direkt översatt:

Skall det vara petigt, så skall det tamefan vara jättepetigt över hela linjen.

NuMo:

För övrigt, om du är ute efter ett förtydligande kan du ju skriva det istället för att fjanta till det. Det gör nämligen det hela så mycket enklare att förstå.

NuMo:

Jodå, visst finns det det. Men svenska domare dömer inget annorlunda jämfört med ryssen, det enda man gör är att lägga NIVÅN högre. Jag vill ha en nivå som ligger mellan de svenska domarnas bedömning och den ryska domarens.

Som jag hela tiden sagt, ryssen var i mina ögon för petig. Svenska domare är för släpphänta. Hajar du?

Poffa:

uttalandet var tii för att uppmana dig att förtydliga dig. Jag tycker nämligen att du själv för ett resonemang som verkar förutsätta att det inte skulle finnas några utrymmen för nivåbedömning för att man dömer som den ryska domaren gjorde.

NuMo:

Fjantigt uttalande. Du vill ju helt enkelt inte lyssna utan försöker bara förlöjliga det jag skriver.

Det handlar om att hitta en nivå på sitt dömande, att ta ut för spelförstörande grejer av lite grövre dignitet, inte ta allt. För i så fall skulle det vara hakning så fort klubban hamnar runt en fotled, oavsiktligt eller ej. En tripping så fort en spelare kliver på en annan spelares klubba. Slashing så fort du petar på någon osv.

Det spelet vill jag inte ha, mest för att det skulle bli tråkigt att titta på och för att det skulle få en att engagera sig så mycket mindre kring hockeyn. Varje ES-match skulle likna All Star-matcherna, vilket verkligen skulle vara jättekul.

Poffa: Ja, jag börjar hålla med dig. Jag tycker helt enkelt vi skiter i ambitionen att ta bort spelförstörande moment som hakningar mm. Kan inte domaren göra om hela registret så får det faan vara.

« · 433315 · »