Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 683512 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Klackerna
Frella: Fattigdomsbeviset då? Blir man av med det, eller är det kört för all framtid?

knaskamilla: Av det jag sett av Luleåklacken så är det snarare tvärtom, väldigt små...framförallt hemma iofs.

knaskamilla: Haha klockrent. Citat på det där.

Brynäs1912:

"8. Luleå: Luleå har många i klacken som e grova o storväxta, de stöttar på laget bra, men de behöver matchtröjor. De är lite fattiga, men de åker så långt så de har inte råd med sovinier"

Utveckla. Är alla Lulebor fattiga?

Klackerna
Vad vet ni egentligen om klackerna i Sverige? Hur har lagen det i andra arenor. Jag anser att jag är allmänbildad om detta, så jag tar alla lag i olika arenor. Går i bokstavsordning. ger även betyg 1-10

Brynäs i:

Hemma: Brynäs har inte stor klack i Gävle, bara när bskv gästar och ibland när Brynäs stockholm. ´När det går bättre kommer dock de trötta gävlefansen. 3 p

Göteborg. Här har Brynäs stor klack många fans, och det är bara Leksand som kan jämföra BRynäs i scandinavium. 8 p

Jönköping: Brynäs har alltid en röststark klack i jönköping. 5 p

Leksand: första matchen 500 stycken,andra matchen i leksand uppfyllde de deras maximala biljettutsäljning till Brynäs. Så Brynäs har vunnit båda gångerna i leksand 9 p

Mora: Har inte haft något stort intresse till mora, för invasionsresan var ivägen. Det var nu i sista matchen, där Brynäs hade hyfsat med folk. 3 p

Södertälje: fyllde ssks ståplats sist, bra tryck, något mindre i föresta men bra ändå. 5 p

orkar inte mer: tar det en annan gång.Vi gör swå här.

Vilken klack/ klacker tycker ni är bäst?

vilka/vilken sämst?

Vilken klack/klacker är bäst o mest på vissa arenor. Vissa lag kan ju ha olika stora på andra arenor ju?

mm. kommentera lagen, jag gör listan så här

Hemmaklackerna:

1. Timrå: Timrå har en ruugit bra hemmaklack, det är inte många som kan mäta sig med dom
2. Leksand: Hela hemmaståplatsen är vit och där sjunger de o stöttar
3. Färjestad: i den nya arenan kommer alla sjunglada fans där de tjuter av sånger m.m.
4. HV 71. en lite småful klack där de ofta sjunger fula ramsor, men de stöttar laget bra
5. Frölunda. Goa gubbar stöttar på bra, fast de mest har barn o ungdomar, är de en av de mest lovande klackerna i sverige. tänk dig om några år, de de flesta har kommit in i målbrottet, då blir de röststarkare.
6. Mora: De är inte många, men hallen är så liten, så de hörs ändå. De ger inte ofta upp och stöttar laget bra.
7. Södertälje: är lite en medgångsklack, men de har ofta folk som sjunger o stöttar
8. Luleå: Luleå har många i klacken som e grova o storväxta, de stöttar på laget bra, men de behöver matchtröjor. De är lite fattiga, men de åker så långt så de har inte råd med sovinier
9. Brynäs ibland har brynäs knappt ionga i klacken, men de har oftast några stycken som kämpar på. MEn när bskv o stockhoml är där, då tar kanppt inga andra hemmaklacker brynäs. Nu kommer de ha riktigt många i klacken.
10. Modo: Är inte många och kämpar ibladn och ibland ger de upp alledels för lätt.
11: Djurgården. Har ingen hockeyklack, men det finns en del som kämpar. När fotbollsfansen kommer blir det drag och kan ha tusentals
12: linköping: kallar ni detta klack, de slåss o sjunger fula hatramsor

Bortaklackerna:

1. Leksand. Har alltid fans på nästan alla ställen och kämpar på bra.
2. BRynäs: brynäs har fans på nästan alla arenor och jobbar på bra, speciellt i scandinavium.
3. Hv 71: Hv 71 åker på många arenor och är röststarka
4. Timrå: Timrå åker på ganska många resor och har folk.
--------------------------------------------------------------------------------
strecket:

5. Modo: har många fans i landet och de syns på vissa arenor. Har dock inte så mkt folk, men modo fansen kämpar på bortaplanerna
6. Luleå: De får åka långt och har mycket folk bla i gävle, stockholm m.m. De försöker kämpa och lyckas.
7. Södertälje: Södetälje har många resvilliga personer, och har mycket folk på resorna. När de lyckas bättre kommer mer, men de kämpar på.
8. Färjestad. Har mycket folk på många arenor, men stöttar tock för dåligt. Men spelarna uppskattar stödet ändå
9. Frölunda. Har inte så många fans och åker enbart till jönköping o karlstad typ. De är ingen proffesinell kalck ännu. Så de får ta i mer.
10.Djurgården. De har folk på många arenor och sjunger ibland
11. Mora: Mora kämpar på fast de inte är så många, men de får mer o mer på bortaarenorna
12: Linköping: kallar ni lhc klack, hatar o slåss även på bortaplan. De har bara folk på 1 invasionsresa om året. Håller inte. Hata lhc.

Sv: Årets rokkie?!
65selander: ne

Det är
Erik Andersson , Hv71
Anton Strålman , Timrå
Niklas Bäckström , Brynäs
Kandidat 4 ej utsedd ännu

65selander:

Jönsson!

65selander: Finns väl en plats kvar?

Stigsson: Har Färjestad någon nominerad?

LL: Färjestad kanske har någon som får spela ett par slutspelsmatcher som får priset?

Fredberg: blir inte Bäckström Årets Rookie kan de lika gärna lägga ner priset helt och hållet. Killen har inte ens gått ut gymnasiet men har ändå tillsammans med Honken i buren mer eller mindre på egen hand räddat Brynäs undan kval och ända upp till slutspelsstrid.

Fredberg: Ja tycker Bäckis är given.... han i Hv71 blir de då inte

Db_04: jag tror nog att det blir med största sannolikhet Niklas Bäckström i Brynäs.... eller så blir det Anton Strålman i Timrå..

Frella: ja... det blir med säkerhet Bäckis som blir årets rookie i år...

Db_04: Kanske inte viktigast, men en av de viktigaste. När Sanny sviktat iår och Styf och Koskinen varit skadade mest hela säsongen så är det han som ensam fått bära Timrås försvar på sina axlar. Definitivt den bästa och viktigaste backen vi haft i år.

Men något annat än Bäckström som årets Rookie ser jag som en stor skräll.

Stigsson: Men enligt landslagsledningen skulle han ha fått spela matchen mot slovakien då han insjuknade.

Han hade imponerat kraftigt på BÅG!

Stigsson: jo de stämmer....men ser man till vem som har vart viktigast för sitt lag så är det ju Bäckis....

Erik Andersson i Hv71 spelar väll mest 3e-4e femman ... han har väll missat lite matcher å?

Anton Strålman i Timrå har gjort de bra men är knappast Timrås viktigaste spelare.

Db_04: Ja men snälla du Strålman blev ju aldrig "uttagen" han fick ju hoppa in för att fylla en plats pga att man var kort med folk på träningen och han fans nära till hands.

lillovechkin: finns väll ett par stycken men Bäckis bör ligga bra till ....sen är de väll inte så konstigt att han producerar mer eftersom han är forward....

Strålman var ändå me Tre Kronor och tränade nu under för-OS landskamperna..

Årets rokkie?!
Bäckis?!

Strålman!?

Det är väl de två favoriterna!
jag tycker Bäckis är värd det..Han har produserat mer än strålman..

Eller tycker ni att någon annan ska ha det?!:P

Sv: Lång slutspelssvit bryts?
Johnson: Det är så klart just nu gällande svit som vi pratar om. Annars innehar inte ens Djurgården rekordet eftersom Hammarby mellan 1923 och 1951 deltog i 29 raka slutspel eller motsvarande.

LL: Det menade hon säkert men då får hon ju skriva det då, om hon vill slippa besserwisserfasoner från mig ;)

LL: ...aldrig åkt ur den högsta serien i ishockey, menar jag förstås (ifall det nu var någon som inte fattade det).

Johnson: Kickan menar väl den bästa levande sviten?

Annat värdelöst svitvetande: DIF tätt följt av Luleå har också just nu den längsta (fortfarande levande, alltså) sviten av antal säsonger utan att åka ur eller behöva kvala sig kvar. DIF kvalade 81/82, dvs de har med den här säsongen inkluderat efter det 24 säsonger i rad utan att kvala eller åka ur. Luleå gick upp 1984 och har således 22 raka säsonger utan kval eller nedflyttning. Luleå är förresten faktiskt det enda laget i landet som aldrig har åkt ur den högsta serien. Se där, det går alltid att hitta något som ens lag är bäst på :-)

Kickan: Någon slags norrländsk logik det där? Ska ni ha den bästa sviten får ni allt ta er till slutspel i tjugo år i följd. ;)

Stigsson: Jag hoppas innerligt att Styvben missar slutspel. Isf har vi ju tillsammans med den vidriga Ulfven den bästa sviten.

piff: Du har helt rätt. Jag räknade inte så noga i botten av tabellen om man säger så.

Theodore:

Djurgår'n måste ta sex poäng mer än Brynäs och tre poäng mer än Timrå på de fyra återstående omgångarna.

mattias - 74:
Låter bra att minnet inte har försvunnit helt när det gäller fjolåret.. ;)

piff:

Nej du kommer ihåg helt rätt..

Stigsson:
Var inte Södertälje med i förra årets slutspel?
De vann väl t.o.m. mot LHC i kvarten men det tog slut i semin mot FBK eller är det jag som minns helt galet?

Stigsson: Om jag tänkt rätt så måste DIF vinna resterande matcher medan Brynäs förlorar minst 2st matcher för att DIF ska till slutspel. Oddsen för att det gör det,är inte så stora skulle jag påstå. Hoppas DIF kommer med en trupp med mer erfarenhet nästa år!

Lång slutspelssvit bryts?

Djurgården som för tillfället innehar den längsta gällande slutspelssviten kommer kanske att missa årets slutsspel. Om det blir så får vi se den 6 mars.

Gällande slutspelssviter:
Djurgården 19
Färjestad 11
Luleå 11
Frölunda 10
Modo 8
Timrå 3
Linköping 2
Brynäs 0
HV71 0
Leksand 0
Mora 0
Södertälje 0

Sv: Återtåg.

ok, Nubben:

Jag var väl lite egoistisk, som trodde att 'återtåget' i min ursprungslänk var inblandad på nå't vis. Men jag är glad att du såg mig denna gång.

(nej, jag är inte stött eller bitter på nåt vis, jag har bara kul ;0) 

Metal Guru: Jag har iof inte svarat vad gäller AIK... Jag syftade mer på Leksand o Malmö, det är två klubbar som hör hemma i Elitserien =)

Nubben:

Hör hemma? Skellefteå?
Varför envisas man med att fullständigt vika ned sig platt mot isbarken, när konduktören år efter år håller fram en stämplad, klippt och klar platsbiljett på ES-tåget då?

Stigsson: Jag håller inte med helt o hållet, "Återtåg" är ju en sak man säger t.ex vid reträtt ja...
Men innebörden är ju att man - "åker ett tåg tillbaka till dit man hör hemma".

Med andra ord, går det hur bra som helst o använda det nu...

65selander: Du vet jag när jag ska slå av telefonen då =)

HF: Är ju fyllda 40 så det lutar nog mot senilitet men återkommer du runt 2200 i kväll så är jag båda ;-)

Metal Guru: Ytterligare några som inte förstått innebörden av ordet återtåg.

Återtåg = reträtt

Skellefteå gjorde sitt återtåg redan våren 1990 :-)

Återtåg.

Jag vet inte riktigt var man skulle placera denna länk egentligen.

Den borde vara i Skellefteå AIK's bok, för det är laget/fansen den vänder sig till i första hand.

Den borde vara i Allsvenskan's bok, för den beskriver en färdplan för att avancera i seriesystemet. Eller haverera.

Den borde vara i Cafeét's bok, för om inte ämnet hade varit hockeyrelaterat, så hade den gått under kategorin 'rolig länk'.

Den borde vara i Hockeysnack-boken, för snack om hockey är det ju definitivt.

Men den hamnar ändå här, av orsaker jag inte riktigt kan förklara.
Enjoy.

exempel på bildtext:
Vanligtvis så muntre Krekula sitter i djupa tankar och funderar på hur många mål han måste göra mot Leksand detta år i en eventuellt avgörande match. Två stycken är ju uppenbarligen för lite...

Sv: Klassperspektivet på hockeyn
znugge:

En annan förklaring till bristen på synpunkter kan vara att det diskuterats förr på HS. Folk kanske känner att de gjort bort den diskussionen redan.

znugge:  handlar detta kanske om Allas Rätt att praktisera viss sport? Att alla småtjejer får sin egen häst och utbildning i ridteknik på Strömsholm och varje Håla bekostar ishall till småkillarna (dom som frivilligt avstår hockeyutrustningen och ägnar sig att spela bandy, får en portfölj och termos, yllekallsingar och öronmuffar; till familjen, ja som utjämningsgåva av kommunen). Sen har vi ju simhall att finansiera. Go-cart-bana till blivande formel1 förarna att betala. Spendera på att bygga fjäll och hoppbacke kanske är att ta i…

Ja ja, jag fattar problematiken. Och vi borde kanske sluta med att gilla detta orättvisa materialsport. Ägna oss att följa fotbollsmatcher på bakgårdar. Där bollen är gjord av garnnystanen (den som mynta den fabeln har inte en susning om var garn kostar) och barnen saknar skor. Eller så kan man följa våra finska nationalsporter (Finland=Fattigfolk) Kärringkånk och Kast Med Gummistövel (man kan ta gamla och avlagda ena). Det känns säkert mera solidariskt och rätt på någe vis..

:-)

znugge: Jag vet inte riktigt vad man ska ha för synpunkter. Du berättar ju hur det ligger till i verkligheten. Det är inte ett påstående utan substans. Men vad ska vi diskutera? Lösningen? Ja, det torde väl vara att alla företag som producerar och säljer materialet tar fram ett billigare alternativ. Att skydden, klubborna och avgifterna blir billigare. Det vet vi ju att det inte kommer att hända. Mycket vill ha mer liksom.
Ytterligare en lösning vore om förbundet kliver in och hjälper till att finansierar ungdomsklubbarna och på så sätt driver ned totalkostnaderna för föreningarna. Och det är ju säkerligen något som kommer att hända...
Att klubbarna tar skyhöga avgifter kanske har att göra med kostnaden för att driva ishallar och övrig verksamhet. Man inbillar sig i alla fall att föreningarna inte tar ut några överpriser från sina ungdomar. Men gratis är det inte att driva en förening.

Det är ett välkänt problem som är svårt att råda bot på. Speciellt när marknaden är som den är. Finns ju ingen som inte vill tjäna pengar. Därför är också skydden och övrig material väldigt dyrt.
Otroligt beklagligt. Vi tappar säkerligen massvis med talanger på grund av kostnaden. Men jag ser ingen lösning på det, inte en realistisk i alla fall. Tyvärr.

znugge:
Att ingen har några synpunkter kring detta säger också en hel del!

Sv: Transferfönster III
Db_04, Nr29:

Jag vet att det står på andra ställen.

87bth01: vi får väll se vad som står snart :) kolla leksands gb...

Nr29:

Mm jag vet men den har inte kommit upp på varken eurohockey.net eller leksandstars.com ännu så jag struntade i den.

87bth01: Pavel Trnka sägs vara på g för Leksand

« · 683512 · »