Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 727694 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Avskaffande av utländska målvakter?
Ambroo: Asplund i TIK och Zajkowski i MoDo är också två som kan nämnas...

Theodore: Hento och Backlund då? Sen har vi ju Sperrle, Fransson, Heino-Lindberg och Ersberg också...

Dessutom så är ju både Daniel Larsson och Lill-Riddarn i DIF helt klart nåt för framtiden tillsammans med Gistedt från Frölunda och Modig i LHF... Ah, nu höll jag på att glömma gamle bajaren Gustaf Wesslau nu i MIF...

Som du ser så finns det en hel del på uppgång...

Utvecklingen går ju framåt ändå,så nej tycker jag. Bara de senaste åren har vi fått fram 3lovande målvakter: Lunkan,Honken och Stefan liv. Det är väl bara bra att de svenska målvakterna får konkurens om platsen som förstamålis,lr vad tycker ni?

Guinness: Just ja, stämmer bra det. Dåligt av mig att missa FBK. Då är det tre lag alltså.

Kerstin_k: Färjestad kanske?

Mattias - 74: Öhm...Duba :) 

Hawerchuk: amen. En bra spelare är en bra spelare var han än kommer ifrån. Att svenska spelare många gånger håller för låg klass åtgärdas genom bättre utbildning, inte genom att tvinga lagen att spela med sämre spelare.

Kerstin_k: Salo är ju finskzigge;-)

Det ska inte finnas några som helst restriktioner på antal utländska spelare i Elitserien. Är en spelare bra så spelar han, är han inte bra så spelare han inte. Jag vill inte se en sänkning av kvalitén på ligan. Det finns många exempel på lag som inte har några som helst problem att slussa in juniorer utan regler. Dessutom, som flera piggt påpekar skulle det bara gynna dom ekonomiskt starka lagen. Att vi inte får fram tillräckligt många bra svenska killar i målet har inget med utlänningar att göra, utan träningsmetoder, tradition, spel, osv.

Kerstin_k:

I Leksands fall hade ju Backlund inte varit i Timrå i år om inte han fått förtroende i Leksand. Han räddade Leksand i Kvalserien från att komma tvärsist. Gäller att klubbarna törs satsa på sina talanger!

Dream Team: Samtidigt känns väl den finska målvaktsutbildningen lite grann som en utopi, för om jag inte minns fel har väl varje målvakt redan från tidig ålder en personlig målvaktstränare. Men med tanke på de ramaskrin som brukar dyka upp varje år ungefär runt landslagsuppehållen om det låga antalet svenska förstamålvakter i elitserien så antar jag att någon form av förändring i tänk och strategi måste ske. Men, är inte Tommy Boustedt anställd på förbundet för att syssla med bland annat såna frågor, eller minns jag fel?

mattias - 74: Ja, i dagsläget är det väl endast Frölunda och Timrå som har helsvenskt på målvaktssidan, eller har jag missat något lag?

Fast å andra sidan har ju nästan alla lag en svensk backup som förmodligen bedöms hålla ES-klass. Kanske skulle funka med regeln också. Jag vet inte. Personligen tycker jag om att titta på duktiga målvakter - utländska som svenska.

Paddan:

Nja jag vet inte det jag! Jag har alltid tyckt att det är för mycket utlänningar i Elitserien ett stort överflöd och man kanske borde börja nånstans och detta kanske är en bra start. Vet inte hur många utländska målvakter Ryska ligan har men i ES är det ju en hel del!

Paddan: Det borde absolut tas upp till diskussion, för det är väl ett ganska skevt läge som det ser ut idag. Sedan kunde det vara upp till klubbarna att gemensamt komma fram till vad man anser vara bäst väg att gå. Till att börja med så behöver det väl satsas en hel del mer resurser på utvecklingen av en bättre målvaktsutbildning i klubbar och på förbundsnivå. Här är väl den väg som man valt i Finland något att se upp till. Att se till att samtliga elitklubbar har en målvaktstränare är väl något att börja med.

Paddan:
Tycker det där låter som idiot regel om skulle införas i ES .. då skulle enbart dom rika lagen ha en ännu större fördel medans fattagare klubbarna skulle få nöja sig men en svensk målis av lägre kvalite för jag betvivlar att det enbart införandet av en sån här regel det vips skulle finnas 12 målvakter som håller hög ES standard

Paddan:

Så många svenska målvaktstalanger finns det inte för att det skulle falla väl ut här hemma. Svenska målvakter finns dt säkert gott om, men hur skulle kvaliten bli i så fall?

Nje, hellre i så fall gränser där man sätter en gräns för antal utländska spelare i en trupp.

mattias - 74: För min del känns det ungefär som att de som är positiva till en stängning av elitserien också är de som skulle vara mest positiva till ett avskaffande av utländska målvaktsinslag i elitserien.

Paddan: Nej! Däremot så kan man bötfälla alla lag som inte låter en Slovakisk målvakt stå.

Paddan:

Absolut, tycker det finns för många talanger i Svensk hockey som inte får chansen pga utländska målvkater kommer hit. Jag är för en sådan regel!

Avskaffande av utländska målvakter?

Läser en artikel på Eurohockey.net och ser att ryska superligan kommer att förbjuda utländska målvakter från och med säsongen 2008/2009 och att ryska lag kommer redan kommande säsong att drabbas av ett bötesbelopp på 150.000 Euro ifall man ställer en utländsk målvakt i målet.

Man vill tydligen på detta sätt få en möjlighet att öka antalet inhemska målvaktstalangers chanser att få spela matcher i högsta ligan och därigenom skaffa ett större urval av landslagsaktuella målvakter.

Är detta något som Elitserien borde försöka att efterapa?

Sv: Transferfönster tas bort
MorganaLefaey: blir ju ganska segt att finna harmoni när man har spelar ihop sig och det kommer nyare spelare

Sibbe: Personligen tycker jag att det var mer spänning när man inte fick värva alls under säsongen. Då var det otroligt mycket viktigare att se till att man hade ett lag som hade alla spelartyper och att det var harmoni i truppen.

Dessutom är det väl lite som så att som läget är nu så kommer de 4a stora som har lite kapital ha möjlighet att helt enkelt köpa sig till framgång. Tänk om FBK tex skulle värva 3 tänkta toppspelare och 2 floppar då skulle de haft en tung säsong och något annat lag skulle kunna komma en bit i slutspelet, men nu så kan de helt enkelt se till att värva sig till Semi så att säga.

Samtidigt så skall man väl ha lite fördel av att vara rik så att säga. Och förstår att ett förslag mitt emellan som man själv tycker vore smart inte på något sätt skulle kunna gå igenom som tex att man får första 1 eller 1,5 månaden i serien på sig att se om man tror sitt lag håller och sedan stoppa all transfer.

Guldhjälmen till Andreas Karlsson
"
Andreas Karlsson är elitseriehockeyns mest värdefulle spelare, enligt elitseriespelarna själva. HV71-stjärnan tilldelades på fredagen Guldhjälmen, som delas ut av magasinet Hockey, för en säsong där 30-åringen bland annat vann elitseriens poängliga med sina 55 poäng på 50 matcher."
Senaste årens pristagare:
2005-06: Andreas Karlsson, HV71.
2004-05: Henrik Lundqvist, Frölunda.
2003-04: Magnus Kahnberg, Frölunda.
2002-03: Niklas Andersson, Frölunda.
2001-02: Ulf Söderström, Färjestad.
2000-01: Kristian Huselius, Frölunda.
1999-2000: Rikard Franzén, AIK.
1998-99: Jan Larsson, Brynäs.
1997-98: Tommy Söderström, Djurgården.
1996-97: Jarmo Myllys, Luleå.
1995-96: Esa Keskinen, HV71.
1994-95: Per-Erik Eklund, Leksand.
1993-94: Peter Forsberg, Modo.
1992-93: Peter Forsberg, Modo.
1991-92: Håkan Loob, Färjestad.
1990-91: Håkan Loob, Färjestad.
1989-90: Bengt-Åke Gustafsson, Färjestad.
1988-89: Anders Eldebrink, Södertälje.
1987-88: Anders Eldebrink, Södertälje.
1986-87: Peter Lindmark, Färjestad.
1985-86: Kari Eloranta, HV71.

Sv: Derby-grupperna
Salcin: önska att rögle spelade så malmö fick ett ricktigt derby

mattias - 74: ja...Svenska klubbar har haft de tufft med dessa fönster om man jämför med klubbar ute i europa som ha kunnat värva hur som helst fram till deadline

Nr19:

Verkligen, det finns smarta beslut fån förbundet också !!

Sibbe: f*n va härligt :)

Transferfönster tas bort
Saxat från swehockey.se:

"Systemet med transferfönster vid spelarövergångar tas bort. Det beslöt Svenska Ishockeyförbundets styrelse vid sitt möte torsdagen den 6 april 2006.
Detta innebär att spelarövergångar kommer att genomföras från och med 16 maj till 31 januari som är sista övergångsdatum. Detta är de regler som gällde innan systemet med transferfönster infördes för två säsonger sedan."

mattias - 74: skönt nu utan derby grupper

Dream Team:

eller jag visste nog om det men har kanske inte tänkt på det så mycket :)

mattias - 74: Nu när det är borta, skulle de kunna funka.

Hade kunnat bli synd om Malmö dock.

Dream Team:

Visste jag faktikst inte, Tänk vad man missar skar ibland :)

mattias - 74: Meen! Gör om, gör rätt! Derbygrupperna kommer inte att finnas kvar i elitserien nästa säsong. Lagen kommer att möta varandra fem gånger oavsett var i landet man kommer ifrån. Den orättvisa som uppstår iom den match som "fattas" ska jämna ut sig under ett antal säsonger.

Kommer dom se ut så här nu då!

Malmö
Hv71
Frölunda
Linköping
-------------

Brynäs
Mora
Djurgården
Färjestad
--------------

Luleå
Timrå
Modo
Skellefteå
---------------

Eller kommer LHC får spela med Mora och de andra lagen!

Sv: Kvalserien
Nubben: Men där ser man väl inte allt runtomkring och hur det är ställt i Elitklubbarna kontra de i Allsvenskan? Där får man ju bara se hockey genom Virus ögon;-)

Säkert, chanserna ökar iaf när man får höjda sponsorintäkter, tv-pengar, mer publik och större, bredare och slagkraftigare spelartrupper (vilket är ett måste)...ja då har man kanske en möjlighet att hålla sej kvar...

Det här kan man väl inte kalla tjafs, snarare fakta.

Ambroo: Finns en ny underbar uppfinning som ja vad kallas den nu igen.... humm... TV ja just det!

Ser mer än tillräckligt av Elitserien för att hunna uttala mig i det jag gjort.

Pallar inte sitta här o tjafsa nått mer om detta, fakta är att alla kommer se det redan nästa säsong, Malmö och skellefteå kommer klara sig fin fint i Elitserien. Vänta o se.

Sv: Omröstningen
Ambroo: Ja ,vafan. Jag får väl rösta jag med. :)

blunda och peka.... *klick*

pettsson: Undertecknad tar på sig hela ansvaret! Ja se där, nu är det 19 också haha.

Ambroo: Jo, det är ju ganska intressant faktiskt. Det kan ju bara vara han som skrev omröstningen som har någon nytta av den också. Jag tror ju att SAIK går upp det här året, men det kan jag ju inte omrösta om.

pettsson: Jag tycker den är suveränt ställd, det roliga är att det krävdes ett halvt dygn innan nån reagerade:-) De 17 som hart röstat verkar ha haft stenkoll iaf hehe...

Omröstningen
Den som gjort nuvarande omröstning får nog ta och rätta till frågeställningen. Vad är det man ska svara på egentligen? Om SAIK går eller om det är dags för darren? Svaret kan ju inte vara ja eller nej iaf. Ändra isf till "De går upp" och "darren" eller nåt.

Nubben: Jag har sett "alla" lag i allsvenskan i år, och det är mils skillnad med elitseriehockey. Om nu inte alla har underpretserat totalt när man har mött Sundsvall!

Nubben: Glömde visst en fras... Tja, jag har sett SAMTLIGA Allsvenskalag den här säsongen, det är inte särskillt långt till S-vall. Förresten, gör du många utflykter till Småland? Man kan ju undra eftersom du verkar ha kalaskoll på Elitserien, hur många Elitmatcher hade du sett sa du??

Nubben: Ja det var väl just det vi pratde om? Sen så tar du ju inte bara upp spelet på isen... Du skriver ju att man är lika proffsiga, har minst lika bra organisation etc. Det räcker med att kolla antalet anställda, spelarbudget, lagbudget, publiksnitt, sponsorpengar osv för att förstå att du är ute på hal is...

Visst, 14 lag är ett måste...på sikt!

Ambroo: Inte för att vara allt för taskig nu, men hur många matcher Allsvenskhockey har du sett i år?

Malmö och Skellefteå håller mycket hög klass när det gäller det mesta. Visst kanske ett lag som Timrå är snäppet vassare om man tänker på spetskompetensen som man värvade i slutet. Spelare som Rosa och Jantunen. Men i ärlighetens namn så var Rosa på väg till just Malmö, men eftersom vi inte var ett Elitserielag valde han Timrå istället.

14 lag är ett måste!

RQT: SM-guldet är egentligen ganska överskattat, det finns många andra meriter man kan uppnå i seriesystemet också som man inte ska bortse ifrån. Ex. SM- silver, vunnen elitserie, många säsonger i högsta serien osv. När det gäller dom återstående fyra lagen i slutspelet så vill jag peka på riskerna det medför att få ett A och ett B-lag i elitserien sett till ekonomiska resurser. En sådan situation skulle medföra en utarmning av resterande lag med ökade skillnader som följd. Vilket leder till att det alltid är samma lag som gör upp om guldet i slutänden. Sen är det ju ett lite lustigt fenomen att Leksand är ett topplag sett till ekonomiska muskler, men ett sopagäng när det gäller klass på laget. Det är rätt fantastiskt.

znugge: Hmm, vad pratar du om egentligen? :) Jag håller med om att kvarvarande slutspel känns lite avslaget. Men dom 4 lagen som är kvar gör ju upp om det som kvalserielagen kvalar för. SM-guldet! Det är väl det alla klubbar strävar efter.

LIF måste ju ta sig förbi Rögle först och främst om nu ES skulle utökas till 14 lag.

mattias - 74 och Nubben: Sen är det bara att glömma snacket om 14 lag för ett antal säsonger framöver. Även om jag också skulle vilja se det så finns det ingen möjlighet till det, inte så länge bjässar som FBK är emot det.

Nubben: MIF och SAIK är inte ens nära de lag som klarade sig kvar i Elitserien, du får nog titta över dina argument mer än en gång.

Nubben:
Visst är oftast ES-lagen bättre. Men den ångest som bara antydan till en dålig start i KS gör att åtminstone ett ES-lag underpresterar år efter år.

« · 727694 · »