Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen

Hockey-Huliganism.

Sv: Hockey-Huliganism.
Knylan:

Har väldigt svårt att se att MoDo eller ens Lulio skulle drabbas av fenomenet hockeyhuliganer.

Det borde väl inte vara omöjligt att luska ut vilka som slåss? Sen är det väl bara att polisanmäla dem när de gör något. Och nästa gång. Och nästa gång. (Inte för att jag vet hur rättsväsendet fungerar, iofs. Polisen kanske inte har tid att ta hand om idioter som låtsas att de bryr sig om hockey men bara vill slåss.)

knaskamilla: Modos klack består till stor del av yngre folk, då kan det oftast sluta med att åtminstone någon för upp ögonen för slagsmål. Sen så kan det bli vadsomhelst.

Luleå är visserligen så pass avskärmat från resten av hockeysverige, men rent teoretiskt så skulle jag garanterat tro att något hade hänt om man geografiskt vore placerad närmre Stockholm. Typ som LHC och SSK då.

Knylan:

Det finns säkert någon fjortonåring i TIKs klack också. Lika stor sannolikhet att den personen skulle börja slåss i sådana fall. Du har nog inte sett mycket av MoDos klack... Lulingarna springer mest omkring nakna. Relativt ofarliga, med andra ord.

Knylan:

Jag ser inte risken med Luleås och MODO:s klackar. MODO har egentligen ingen klack att kalla namnet, och de som står där vet jag är av sådan art att de aldrig skulle hålla på med något så urbota dumt. Luleå tror jag heller inte på. Sedan Red Tags-tiden då det for omkring en del idioter under Luleås namn och gjorde städerna osäkra så har det mig veterligt inte ens varit antydningar till något sådant.

Däremot vet jag att Timrå hade en liten klick med folk som försökte sig på någon form av Klubben Casuals-wannabe när de var nere i Linköping. Så där är det i så fall risk, men inte ens där ser jag det som en speciellt stor risk.

Vad man ska göra frågar du? Det absolut första är att ALLA tar avstånd och inte säger det du nu säger, då får de nämligen det där lillfingret som ger dem chansen att ta hela handen. Istället ska man fördöma å det grövsta, förebygga genom att samarbeta med polis och förhindra genom att rapportera så fort man får reda på något. Ser man någon i den egna klacken som kastar flaskor mot isen, motståndarsupportrarna eller sina egna så ska man se till att de åker ut. Omedelbart!

Har man kommit så långt kan man sedan gemensamt hitta riktlinjer för hur man ska fortsätta. Här ska supporterklubbar, polis, klubbarna själva och andra berörda deltaga. Först då kommer man få bort sånt här drägg från gatorna och arenorna.

knaskamilla: Givetvis. Nu baserade jag allt på att Modos klack har en låg medelålder, utan att på något sätt kunna peka på några konkreta "hot".

Av det jag såg av Luleås klack i lördags så innehöll den en hel drös med killar mellan 16-25. Skulle således en situation uppstå där det är slagsmål i luften så skulle det nog smälla, nästan garanterat skulle jag vilja säga.

Knylan: Nu har väl dessa slagmåls-celler inte så mycket att göra med klubbarnas klackar att göra. Det är väl som inom fotbollen ett gäng som vill slåss och har hittat sporten som "ursäkt" för att få göra det.

Poffa:

Ja jävlar. Den där Timråminihuligangrejen hade jag lyckats förtränga.

Poffa: Jag skulle tro att ett sånt ställningstagande bara skulle tas positivt av många av dem som håller på, det sporrar nog att känna sig hatad.

Det enda som skett mellan TIK och LHC var lite käftande efter en av kvartsfinalerna 2004, det på våran hemmaplan. Inget avancerat på något sätt.

Salle: Det är väl inte riktigt hela sanningen heller, även om man i grunden bör ha ett intresse för att just slåss. Men visst finns det folk som bara dragits in i det för att få slåss, utan något som helst intresse för sporten. Men dom är få...

Det där tycker jag känns som samma fenomen som att många tror att personerna är lågutbildade idioter totalt befriade från omdöme. Nu kan man givetvis inte jämföra med främst den engelska kulturen, men i de grupperna finns det ju en hel drös högt uppsatta personer som åker runt och slåss.

Men givetvis, det är ju ett problem som växer inom hockey-Sverige. Och det kommer ju att bli större. Internet kan jag garantera är den största boven.

Knylan: DET kan jag tala om är inte den version LHCarna berättar. Tro mig, jag hade det tvivelaktiga nöjet att stöta ihop med en av dem som var med på en fest. Det som av vissa uppfattades som lite harmlöst käftande uppfattades av andra som en inbjudan till närkontakt. Jag anade en viss besvikelse hos honom att det inte blev nåt av det hela. Sen dess har jag blivit lite mer noggrann med vilka fester jag går på...

Chief: Förresten, han var både välkammad och trevlig, tills hockey kom på tal. Nu är jag ju lyckligtvis både stor, stark och tuff så han nöjde sig med att uttrycka verbalt missnöje med Timråsupportrar.

Chief: Jag kan redogöra för hela händelsen. Det var efter första kvartsfinalen på hemmaplan, Christian Söderström avgjorde på övertid. När inte laget tackade klacken efter matchen så började man köra lite ramsor och det vart även irriterat, främst eftersom det var LHCs första slutspel någonsin och man inte kände till att laget i regel inte tackar klacken förrens hela serien är avgjord.

Det som sen hände var att någon av oss drog iväg ett snabbt tillrop riktat mot dom, vad det var exakt minns jag inte. Då brann det för några av dem och åtminstone 4 stycken kom över räcket och kutade mot oss, sen så vart man stoppade av vakter.

Det är väl egentligen det enda som hände.

Knylan: Jo, jag vet. Jag hade redan lämnat läktaren då men har fått det återberättat för mig av flera som såg det. Poängen var väl mest att det finns olika versioner av vad som hände. Eller rättare sagt, vad som borde ha hänt. Vi hade en rätt intressant diskussion om det, vi var väl inte riktigt ense kan man säga.

Chief:
Visserligen inte Elitserien, men det var visst en uppgörelse fans emellan i Uppsala igår i Gränbyparken. Almtuna mötte tydligen Hammarby off the record.

Metal Guru:
Va? Gränbyparken?
Nej, jag sa Årstaparken!

Frisco:
Inga riktiga firmor, ser det ut som:

"Efter matchen ramlade anmälningar in om misshandel och skadegörelse."

Metal Guru: haha, och vem skulle den bestå av då?

vilken_lirare:
ööh, vad svarar du på nu..?

Metal Guru:

Fängelse för slagsmål ?

Skall vi gissa på att det blir en mildare dom efter överklagandet.

« · 620483