Svenska Hockeyligan

7507 inlägg · 377 ämnen

Skrota nationalsången!

« · 818658 · » Till forumet


Sv: Skrota nationalsången!
Huge: Det är oerhört beklämmande att höra att du gett upp nationalsången till SDare.

Men visst, vi kan väl löpa linan ut med egna kampsånger och verkligen skapa "vi och dom"-känsla mot vilka vi än möter. Du är kanske en sån som står och skriker hataramsor mot det andra laget också? Vårt lag är gudar och gör alltid rätt och deras lag är bara onda osv.

Det där är väldigt främmande för mig då jag tillhör de som tycker att idrott ska förena.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
pettsson: "Nä, men traditionsenligt och stämningshöjande."

Traditionsenligt så spelar man väl nationalsången endast när ngt landslag är inblandat, i vilket idrottsammanhang det nu vara månde.
Stämninghöjande?
Möjligtvis för de enstaka SD:are eller andra tomtar med samma politiska sympatier, som går på hockey enbart för att ställa till bråk.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
pettsson: Tycker du att 330 grundseriematcher i ishockey är "väl valda tillfällen"?
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
bisterfinnen: Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang. Var säger jag att nationalsången INTE hyllar nationen?

Det behöver absolut inte vara ultranationalistiskt att två lag från Sverige gemensamt lyssnar till just svenska nationalsången. Men du kanske tillhör den skara som tycker att man är rasist bara för att man vid väl valda tillfällen sjunger nationalsången eller viftar med den svenska flaggan?
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
hellge: Det är nog inte omöjligt att det var jag som skrev den informationen om P-B. Om jag inte minns helt galet ska det också finnas något minnesmärke över honom i Ullånger.

En liten länk till Wikipedia om Ullångersfödde Wilhelm.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
bister:

Nu går vi till attack mot Pettsson, jag håller i han, och du kittlar...

(-:
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
pettsson:

våjne, våjne, våjne. I timrå borde rimligtvis den finska nationalsången spelas eftersom de har fler finska pinnar än svenska.

"Vårt land, vårt land, vårt fosterland..."
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
pettsson:

Oj, då måste jag ha missuppfattat vad en nationalsång är.

Jag som i min enfald trodde att det var en sång för att hylla nationen.

Att hålla på att hylla nationen inför varje möte i en inhemsk serie känns amerikanskt ultranationalistiskt.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
bisterfinnen: Logiskt? Ja, okdå. Kul? Knappast. Innovativt? ?

Så efter att HV vunnit borta mot lhc så ska det basuneras "Vi sjunger HV..." i högtalarna i cloetta center? Jag ser verkligen inte vad det skulle tillföra hockeyn. Kampsångera spelas ju för hemma laget ändå i de flesta arenorna idag.

Nationalsången ska spelas innan match, alla ska stå utan huvudbonad och gemenskapen ska kännas i hallen. Logiskt? Absolut. Kul? Som f*n. Innovativt? Nä, men traditionsenligt och stämningshöjande.

Idrott är till för att sammanföra, inte dela som en kampsång skulle göra.
Hela nationalsången ska spelas, annars kan jag hålla med om att det blir en skymf.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Nationers hymner ska vara en hyllning till den segrande nationen vid en idrottslig kamp mellan idrottsutövare som företräder sin nation i internationella sammandrabbningar.

Att hylla nationen vid intranationella idrottsliga sammankomster är en skymf mot såväl idrotten som mot hymnen.

Jag tycker i linje med detta att man ska spela det segrande lagets kampsång efter matchen, precis som man gör med nationalsånger i internationella matcher. I slutspel naturligtvis endast efter att ett lag besegrat det andra i matchserien, alltså inte efter varje delmatch.

Logiskt, kul och innovativt. Eller hur?
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Alisandali och mattias-74:

Å ena sidan vill ni inte ha den högstämda seriösa riktig-versionen av Den Svenska Nationalsången.
Å andra sidan vill ni inte ha en omgjord version då man inte tar den på så fullt allvar.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
hellge: Nationalsången ska enbart spelas när Svenska Landslaget spelar och på sin höjd skulle man kunna göra ett undantag under finalserien om SM-guldet .

Och som mattias-74 nämde dom lokala förmågorna uppe i Mora förra året var det västa som jag hört i en hockeyhall .
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
mattias - 74:

Ja, samma här. Modos 99:or spelade en turnering i Bjästa som anordnades av den ädla lilla klubben med det snygga klubbmärket, KB65. Turneringen inleddes och avslutades med ”hockeylåten”. Där stod sjuåringarna och lyssnade på den för en sjuåring helt osammanhängande texten om den fjällhöga Norden. Jag tycker det känns helt underligt.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Gidde:

Jag var i Mora, tror det var förra äsongen faktikst och då var det 2 lokala förmågor med Elgitarrer som spelade och sjöng när Leksand och mora spelade och det måste nog ha varit den sämsta musikupplevelsen jag varit med om nånsin.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
hellge:

Jag gillar när Ann Ödling sjunger, men det kanske mest är av nostalgiska skäl, det är ju en himla fin tröja hon har :)
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Alfred Awful: Jag läste det också. Braiga och smarta frågor. Jag antar att det är allt för politiskt inkorrekt att skrota "hockeylåten" för de flesta klubbarna. Jag tror aldrig MoDo pallar i varje fall.

Sämst tycker jag de där Mamma mia-sångarna är som låter som några Jan Malmsjö-soundalikes. Bäst tycker jag Pontare är, fast han är väl för expensiv av sig.

Sen tycker jag det är kul när det är en tjejkör som sjunger. De sjunger så otroligt sakta och ljust. Det blir en så otrolig kontrast till de falsksjungande Tom Waits-soundalikesen på ståplats som ofta sjunger för fort.

Förr var det alltid folk som skrek till klacken att de sjunger för fort. Jag skriker hellre till de långsamtsjungande flickorna att de sjunger för sakta. Det blir lite som att reclaima "hockeylåten" lite.

Eftersom jag gärna vill ge skenet av att vara mer Ångermanlänning än svensk borde man kunna hitta en vacker melodi som representerar oss Angermän. Undra om jag inte hört Paddan skriva vid något tillfälle att Wilhem Petterson Berger är född i Ullånger. Detta faktum skulle kunna göra att vi börjar spela vår egen världsberömda tonsättare.

Nåja, kanske är det tur att jag inte håller i spakarna, kan hända är jag i minoritet ...
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Hawerchuk & Hellge: Istället för att bara skriva att jag håller med (vilket jag ju självklart gör) så fiskar jag upp ståpäls/T_Ts gamla fråga i början av tråden:

"Men vem äger frågan egentligen? Är det upp till varje enskild klubb och arena? Är det en order från Hockeyligan? Ett påbud från kungen?"

Skulle en enskild förening tappa elitlicensen i det den väljer att sluta svära trohet till centralmakten vid 27-28 tillfällen/säsong, genom att sluta veva sin repiga kopia av "Melodien från Westmanland"? På vilken nivå ligger den gravallvarlighet som måste ha krävts för att få detta till stånd?

Inte i tävlingsbestämmelserna i alla fall.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
hellge: Jag håller med. Det känns bara konstigt och krystat att sjunga nationalsången. Jag kan se tjusningen i det, men för mig är det sak samma. Nationalstaten är ändå ett påfund skapat av makthungriga kungar, nationalromantiska 1800-talskufar och desillusionerade bakåtsträvare. Det är dags nu.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Ja, jag lägger väl in det här då..

För övrigt tycker jag de kan lägga ned att spela nationalsången på hockeymatcher, vilket trams. Nej, jag är inte vänsterradikal. Nu när nationalstaten ändå håller på att erodera, vittra sönder. Staten har inte längre någon kontroll på ekonomin för den styrs helt av företagen och för mig känns det mest krystat med nationell stolthet. 08:orna tycker ändå att vi bara är en börda, så varför ska vi då som nå fån upprätthålla detta spektakel. Men jag lovar att ta av mig mössan varje gång hockeylåten spelas i respekt för de som är av annan åsikt.

Forza Övik, forza Ångermanland, forza Europa
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Albert Hall: Ryssarna har ju tyvärr återtagit sin höjdarlåt. Men det finns en fin sång ledig, DDR hade ju en av dom vackraste nationalsångerna...
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Albert Hall: Den är redan sönder tjatad.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Dysso: Ingen vet väl om van der Lubbe verkligen satte fyr självmant eller på order. Det finns en uppsjö av teorier om detta. Liksom att han skulle ha varit jude. Eller iaf av nazisterna "beskylld" för att vara detta.
Jag trodde faktiskt att han verkligen vann åtminstone ett val, men det var fel.
Min andemening var dock att han genom rävspel och andra tricks tog sig till makten. Vilket din artikel utförligt beskriver.
Och min ursprungliga andemening var ju att majoriteten av tyskarna ändå stöttade Hitler under kriget.
Intressant är det iaf, även om det som sagt hör hemma i ngn annan bok...... :-)
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Huge:

Nu är det här väl helt fel forum att diskutera historia, men det där är fortfarande fel. Hitler vann aldrig något presidentval i Tyskland. That's it...

Däremot var hans parti sedemera störst (dock inte i majoritet). Förövrgt var snubben dom skyllde på inte jude utan kommunist, och han var faktiskt där och lekte med tändstickor, så det var inte en komplett lögn. Däremot fick han mer än lite assistans med att se till att det brann ordentligt...

Hittade en ypperlig länk inom ämnet, inkluderar i länktipset. Anser ämnet som stängt, iallafall i den här gästboken. :)
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Dysso: Ja, men sedan dog ju Hindenburg knall och fall, vilket gjorde att man måste rösta ytterligare en gång, om jag inte missminner mig.
Och då vann väl Hitler.
Kanske inte så mkt på ärlighet utan mer på rävspel och hatpropaganda:
Nassarna satte väl eld på Riksdagshuset i Berlin och skyllde på en holländsk jude.
Vips så slog man två flugor i en smäll: makten och ett fortsatt motiv till att förfölja judarna....
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Huge:

Det är ju dock fel. Hitler hade aldrig någon majoritet i direktvalen. Första röstningsomgången:

Hindenburg 49.6 percent
Hitler 30.1 percent
Thaelmann 13.2 percent
Duesterberg 6.8 percent

Här var det dock ingen som fick majoritet, så dom fick göra en röstning till med topp tre, och då föll rösterna såhär:

Hindenburg 53.0 percent
Hitler 36.8 percent
Thaelmann 10.2 percent

Ska du straffsparka så är det bäst att du kollar att ingen stulit bollen. Typ.

Förövrigt har jag personligen inget emot nationalsången, även om jag nog nite gråter blod om dom slutar med den inför seriematcher heller. :)
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Petey21: Om man inte tillhör gruppen "Counter Strike-spelande ungdomar" så slipper man alltså. Skönt, då kan jag fortsätta att tjurigt dra ner kepan och sitta ned.

Nationalsången ska spelas vid landskamper och andra lämpliga tillfällen. Annars spelas den sönder och folk tappar respekten för den.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Vad är det här för trams? Klart att nationalsången ska vara kvar. Är det för mycket begärt av dagens Counter Strike-spelande ungdomar att de står upp och tar av sig mössan i någon minut?

Temposänkande? Hockey är inte något arkadspel där man ska göra bort allt så fort som möjligt för att hinna först hem till vad det nu är folk har så bråttom till efter matcherna (innan matchen är slut i många fall).
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Poffa: Touché och klockrent....
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!

Huge:

Ja, jag förstår varför du flydde från Brynäs GB och hit.

Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Poffa: Ok, jag ger upp.
Mot dumheten kämpar gudarna (bl.a asaguden Huge) som bekant förgäves... ;-)
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!

Huge:

Självklart. Och 100% av de som heter Poffa här inne vill ha kvar nationalsången, med andra ord så är majoriteten för nationalsången. Eller?

Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Poffa: Ja, men hur du än vrider på saken så finns det väl ändå bara en Huge.
Och en Poffa.... :-)
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!

Huge:

Se, nu införde du parametern tyskar i det här och då blir det ju en helt annan sak. Det är ungefär som att säga att majoriteten av alla med namnet Huge här inne vill ha bort nationalsången från ES.

Vrider man på statistik kan man bevisa allt. Jag tycker att du just bevisade det.

Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Poffa: Du bäddar för en gammal klassisk straffspark som brukar dammas av lite då och då:

Majoriteten av tyskarna gillade Hitler... ;-))
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!

Huge:

60% av de som röstat här inne är för den. Majortiten har talat och den talade bra, enligt mig.

Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
ståpäls: Ja, du tog orden ur min mun. Väntade bara på att han skulle nämna nationalsången som de facto är den mest temposänkande grejen av allt. Och dessutom totalt malplacerad inför en ES-match.
Där vek den gode Wikegård ner sig, tyvärr....
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Wikegård vill korta ner introt. Synd att han inte vågade nämna detta då.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Kickan:
Ja särskilt dessa dagar känns det som...
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Jag tycker att nationalsången är fin och att den bör spelas innan match om man har tillgång till någon som kan framföra den väl. När det gäller Luleå tror jag att Advokatorkestern är dom som har fått mest applåder. Johanna har alla ledsnat på och det har funnits en hel del halvdana försök som floppat så till den grad att folk vill avskaffa traditionen helt. Trist. Nationalsången är något vi bör vara stolta över.

Finnarna skulle aldrig ifrågasätta sin nationalsång. Det är ett otroligt stolt folk och den egenskapen uppskattar jag hos dem. Man ska vara stolt över sitt land och sitt ursprung.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Paddan:

Japp, nu är det Uddevalla Hockey Club som gäller. Jimmy kom så fort pappa ropade......nja så var det nog inte...
Som sagt, ruggigt lika är dom.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Sannes: Åfan, så Jimmy spelar i samma lag som pappa Tommy tränar, återigen.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Sannes:
Att dom spelar nationalsången före division 3 matcher är lite onödigt men i elitserien tycker jag att man skall behålla den.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Jag var och kollade på hockey här i stan igår kväll, men jösses så förvånad jag blev när de spelade nationalsången innan match. Jag tycker nationalsången är jättefin och så men inte behöver man spela den inför en division 3 match eller? Det kändes en aning fel måste jag säga.

Sen kan man nog diskutera om nationalsången verkligen skall spelas innan vanliga seriematcher i hockey, tveksamt. Bättre att satsa på rejäla introgrejer.
Varför har man nationalsången i hockey men inte i övriga idrotter, känns för mig mycket märkligt.

Och vad säger man om matchen, tja att far och son Själin är väldigt lika, att laget har två stycken Wernblom-kopior. Att Töreboda vann skotten med 34-18 (eller nåt i den stilen) men Uddevalla vann med 3-1 och så var det svinkallt i ishallen. Det var första gången jag såg grabbarna spela men jag kommer att gå dit fler gånger, det var riktigt, riktigt kul att se.

Och sen vet jag att jag delvis skrev i fel tråd, men jag hoppas det går bra ändå.....



Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Bergius:
Ja säj då bara de, när Jonas Lundström luftar sina lungor i Skellefte kraft arena, då reser sig håren likt Gundes, he är en fröjd att höra´n
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
Dragan 2k: Inget fel i det men tycker bara att vi Svenskar gärna gnäller på det svenska medan allt från ex USA och annat skit vi gärna tar till oss.

Ex tycker många att det är så coooolt med Amrekanare som är så patriotiska och man köper gärna en amerikansk flagga själv och har på sitt pojkrum medans de bara är töntigt att vara patriotisk som svensk och har man en svensk flagga är man ju en nasse typ.
(själv har jag en svensk och en BIF flagga i mitt datarum)

Nu spårade det ur lite i den här tråden men till frågan som det gällde så JA jag tycker man ska spela Nationalsången.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
ståpäls:
Ingen aning för att va ärlig men om dom inte spelar nationalsången i andra länder tycker jag nästan lite synd om dom för jag tycker att det är fint att göra det, jag får iaf känslan att nu börjar det (förlåt om vissa tycker att jag uttrycker mej nationalistiskt)
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
piff: Jag har ingen aning om hur man gör i andra länder när man spelar klubbmatcher i ishockey. För det är väl det diskussionen handlar om?
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
RavenLord: Suck. Det där drar fram minnen av min 5-åriga tid i amerikansk skola där man fick lära sig mantran Pledge of Allegiance. Sedan fick man en kulturchock när man för första gången såg amerikanare hålla handen på hjärtat medan nationalsången spelades. Vissa stod så. Andra saluterade flaggan.
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
ståpäls:
Varför håller alla på att bråka om nationalsången för?? Det är en fin tradition som alla länder ska hålla fast vid!!
Kommentera

Sv: Skrota nationalsången!
RavenLord: Om vi behöver bli påminda om var vi bor kanske den skulle spelas i hissar och butiker också.
Kommentera

« · 818658 · »