1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598314 inlägg · 6213 ämnen

« · 1685487 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly season 15/16
El Maco: Och dessutom har du klubbhjärta. Kan täcka skott med näsan om det behövs.

Sv: Silly season 15/16
Andersson: Jag är 110 rutinerade kg fördelade på 193 cm. Det är bara att ringa!

Sv: Silly season 15/16
Andersson: Ja fyfan vill ha tillbaka Mihalik 

Sv: Silly season 15/16
VARFÖR värvas bara spelare som är  mellan 178-182 cm och max 85 kg ? 

Sv: Silly season 15/16
cally47: resten av Löven kan ju inte ha haft något förtroende om han fick sparken i vintras.

Sv: Silly season 15/16
Rip Kirby: fast knylan slängde ju med en länk. Så undrar om han inte tar det på poäng i alla fall :p

Sv: Silly season 15/16
Ingenting klart med Nevalainen, men Timrå ska ha hört sig för och som ni säger så lär det handla om ett provkontrakt. Känns ju inte helt orimligt ändå då Jens Öhman har haft han som coach i Lönnlöven och fick ett stort förtroende där.

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Hahaha loooseer! :)

Sv: Silly season 15/16
Rip Kirby: Helvete.

Sv: Silly season 15/16
FÖRST!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Sv: Silly season 15/16
Och Oscar Johansson som väntat också klar för fortsättning.

Sv: Silly season 15/16

cally47: Källa på det? Hittar inga rykten på nätet i alla fall.

Nevalainen är en spelare som man antingen ska låta spela nästan gratis eller ta in på try-out. Löven fimpade väl honom mitt under säsongen förra året. Har ingen aning om hur han levererade i KHK sen men laget som helhet gick ju okej...

Men som redan sagts i diskussionen, jag tror han är ett säkrare kort än att flytta upp Lander eller en annan 18-åring. Bättre att 18-åringen (eller annan junior) får förtjäna en plats i A-laget under säsongen genom hög prestation än att man chansar på att vederbörande ska ta ett språng i utvecklingen och räcka till för att man inte hittar/har råd med en seniorback.


Sv: Silly season 15/16
Kapten Nosring: Ja, jag vet inte heller riktigt. Stämmer det så får vi in en back som verkligen kan klassas som "bruks" liksom. Rightare förvisso och lång erfarenhet av allsvenskan. Har inga som helst minnen från hans sejour här förutom att det var någon lånehistoria och att han gjorde en slät figur någon match i Södertälje. Satt inte ens på bänken i kvalet för KHK nu senast, han kan ju ha varit skadad visserligen. Ser hellre en större och hårdare back på den sista etablerade backplatsen. Vi ska ju ha åtta backar så jag antar att det blir en etablerad och en uppflyttning av Filip Lander. Skulle det däremot visa sig att man skippar Lander och tar Nevvan plus en etablerad så tar jag så klart mycket hellre honom än Lander. Det känns dock mycket osannolikt.

Sv: Silly season 15/16
cally47: For real? Känns spontant ganska primitivt. Men säkert en ganska enkel lösning. Värdelöst är ett starkt ord, men vad tillför han oss?

Sv: Silly season 15/16
cally47: gud så osexigt

Sv: Silly season 15/16
Patrik Nevalainen till Timrå.

Sv: Silly season 15/16
palleparling: hör redan Irländska musiken dåna i e.on! eller, ah vad nu hallen ska heta.

Sv: Silly season 15/16
Ryan McKiernan till Timrå? Hade ju inte suttit fel iaf! Verkar inte få förlängt med AIK.

Sv: Silly season 15/16
Filip Olsson från Huddinge som vräkte in poäng förra året och strulputten (?) Kylington klara för AIK. Två bra backar.

Sv: Silly season 15/16
Jag kan erkänna att jag gärna hade sett att Johan Svedberg hamnade i Timrå istället för Sundsvall i slutet av Januari. Trots att han är 35 år så kan jag absolut instämma i att han fortfarande håller bra allsvensk klass.

Dessutom en lokal kille som jag gillade under dom tre säsongerna han spelade i Timrå från 2004 till 2007.

Självklart fanns det även en plats tillgänglig för Svedberg med tanke på att vi endast stod med fem backar under kontrakt. Varken långtidsskadade Tommy Stenqvist eller Jimmie Jansson som flyttade tillbaka till Småland i December fick någon ersättare.

Dock så var våran fortsatta existens som förening högst osäker där i slutet av Januari när Svedberg blev klar för spel i Sundsvall. Så det är inga konstigheter att det blev spel med moderklubben i Division 1 istället för spel i Timrå.

När det gäller Mats Hansson så tror jag heller inte att han hade gjort bort sig i Timrå även om han passerat sitt bäst före datum. Nu blev det istället att vi tog in två talangfulla förstaårsseniorer som ersättare till Moe och Jonathan Carlsson.

Nu var Jimmie Jansson usel defensivt och lämnade laget redan innan jul och Mattias Nilsson var helt okej defensivt om än ganska liten och tunn men brände för mycket målchanser och borde ha gjort mer än 1 mål och 6 poäng. Han borde dessutom definitivt spela i ett annat tröjnummer då #51 SKALL vara reserverad för Anton Lander. Gör om och gör rätt angående den biten till kommande säsong tack.

Jag kan absolut tycka det är synd för Hanssons skull då han säkert gärna hade gjort comeback i sin moderklubb. Nu blev det som sagt att vi värvade två 20-åringar med bra rykte istället. Mats Hansson har väl all anledning att vara nöjd med sin säsong ändå då han fick vara lagkapten i Sundsvall och vara med om att ta upp dom i Allsvenskan. 

När det gäller den sista backvärvningen så verkar dom flesta vilja se en storvuxen, tuff och utpräglad defensiv back.

Jag håller med om att vi saknar lite storlek bland backarna. Ingen av dom sex backar som har kontrakt i dagsläget är över 190 cm eller väger minst 90 kg.

Jag är däremot inte orolig över att vi kommer sakna rejäla och defensiva backar. Didrik Strömberg är det väl ingen som har missat? Nya Sanny Lindström som kommer att bli vår nästa export till SHL. Defensiv back som alltid spelar uppoffrande och är stenhård i närkamperna. Även Marcus Bohman beskrivs vara en defensiv back som spelar tufft och rejält i egen zon. Han är väl tänkt som Robin Perssons ersättare misstänker jag?

En back med storlek vill även jag ha men då Bryhnisveen är den enda backen som det på förhand känns givet att han kommer leverera offensivt så tar jag helst en storvuxen back som har potential offensivt.

Där är jag öppen för en comeback av Sean-Michel Sunnqvist i klubben. Har bra storlek med sina 191 cm och 96 kg och har i mina ögon potential att göra 15-20 poäng i Timråtröjan. Spelade dock inte speciellt fysiskt som junior som jag minns det även om han kunde dela ut någon enstaka fin tackling utan var främst väldigt kylig med pucken och skicklig offensivt.

Han skulle även få ta ett stort ansvar då han skulle bli näst äldst av backarna vilket är ett ansvar som jag hoppas att han skulle växa av och är mogen att ta.

Utöver Micha så finns det i mina ögon inte speciellt många intressanta backar som fortfarande är lediga på den svenska marknaden och som känns realistiska. Däremot finns det ett par intressanta namn i både Norge och Danmark. 

Är det någon back med bra storlek och som har sina mest utmärkande egenskaper i egen zon vi helst vill ha så vore Nicklas Edman klockren. www.eliteprospects.com/player.php?player=10540

Riktigt bra defensiv back på allsvensk nivå som spelar lugnt och säkert i egen zon och som har bra storlek.

www.eliteprospects.com/player.php?player=9886

Joel Johansson har bra storlek men vore en chansning och jag är tveksam till om han skulle leverera som offensiv back i Timrå. Att ha gjort 28 poäng som 20-åring i Allsvenskan och sedan snitta 1 poäng per match i Danmark efter tre säsonger med blygsam poängskörd i Allsvenskan är inget som gör att han känns som en klockren värvning som man kan vara säker på att han kommer leverera offensivt.

Simon Olsson är en annan spelare som återfanns i Norge föregående säsong. Har alltid varit pålitlig poängplockare i Allsvenskan med förflutet i Rögle, Örebro, Karlskoga och Asplöven. Delad 1:a i Lorenskogs poängliga tillsammans med Crippe på 40 poäng. Dock väldigt liten till växten samt leftare så ingen spelare som tilltalar mig som sista forwardsvärvning.

www.eliteprospects.com/player.php?player=4365

Tobias Lindström däremot skulle kännas helt okej. Säkert en spelare som står högt upp på Sundsvall Hockeys lista över spelare som dom vill värva.
Rightare som är stark i kroppen och bör väl ha potential till att göra runt 25-30 poäng i Allsvenskan. Sebastian Dyk står fortfarande högst upp på min lista men en spelare som Tobias Lindström skulle som sagt kännas helt okej. 

 

Sv: Silly season 15/16
Till att börja med så kan vi stryka Sebastian Selin då han skrev på nytt kontrakt med Almtuna igår.

Lite synd kan jag tycka. Han hade passat bra i kommande säsongs trupp och känner staden sedan tidigare då han spelade med Sundsvall Hockey säsongen 2013/2014.

Bra storlek, ålder, rightare och gjorde lika många poäng som Sebastian Dyk föregående säsong. Med skillnaden att Selin gjorde 9 mål och 17 assist medans Dyk gjorde det omvända. D v s 17 mål och 9 assist. Selin är även sedan tidigare bekant med John Westin och Sam Marklund då han har varit lagkamrat med dessa två i Sundsvall respektive Skellefteås juniorer.

bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2015/04/28/sebastian-dyk-har-traffat-malmo/

www.nsd.se/sport/bloggar/hockeysnack/det-ar-5050/?blog=7127224&entry=9279162

Googlade på Sebastian Dyk och som synes så saknas inte intresse för honom. Intresse från 7-8 klubbar i Allsvenskan enligt Mr Madhawk. Undrar om vi är ett av lagen som är där och hugger? Med tanke på att vi redan har värvat tre spelare från Asplöven så är det uppenbarligen ett lag som Nubben har bra koll på och jag tror inte att Sebastian Dyk har passerat honom förbi obemärkt.

Enligt uppgifter i Umeå så uttalade sig Dyk för ca två veckor sedan att Björklöven i dagsläget är hans förstaval. Då bör kanske tilläggas att Björklöven redan nu har 14 forwards på kontrakt. Har Björklöven utrymme för ännu en forward i truppen och hur känner man som spelare att komma till ett lag som redan har 14 forwards under kontrakt?

Intresset från Malmös sida verkar inte jättekonkret. Hemlängtan kanske möjligtvis kan få honom att flytta hem till Malmö och spela med Pantern nästa säsong. Men det känns tveksamt. Pantern har redan nu 13 forwards på kontrakt och spel i ett lag som lär vara en av klubbarna i serien med absolut lägst spelarbudget, slåss i botten av serien och som lär snitta under 1000 personer på hemmamatcherna borde inte vara jättelockande.

När det gäller Timrå kontra Asplöven så ser jag bara fördelar för våran del. När det kommer till den sociala biten så måste Sundsvall vara en mer attraktiv stad att vara bosatt i än Haparanda alla dagar i veckan och att få ha en arena av SHL-klass som hemmaplan framför Arena Polarica lär vara något som majoriteten hockeyspelare föredrar.

Nu vet vi som sagt ingenting om Timrå är en av klubbarna som rycker i Dyk. Men jag tror ändå att vi borde ha goda chanser att få honom om vi verkligen är intresserade. Han får komma till en klubb som redan har värvat tre av hans lagkamrater från Asplöven, en klubb där majoriteten av spelarna är i samma ålder, en klubb som han kan ges en producerande roll i och som bör ha ett bra rykte när det kommer till möjligheterna att utvecklas som spelare. Dessutom så har vi visat att Timrå IK är ett bra skyltfönster för spelare i Dyks ålder som siktar på spel i SHL då tre spelare ur årets trupp belönades med kontrakt i SHL efter säsongen.

Av lediga svenska spelare så ligger Dyk just nu högst upp på min lista. Men jag väljer att slänga ur mig en chansning på att han hamnar i Vita Hästen.

Annars så tycker jag inte att det finns så väldigt många intressanta forwards i allsvenskan som fortfarande finns tillgängliga.

www.eliteprospects.com/player.php?player=7101
Henrik Björklund är visserligen ledig. Har bra storlek, rightare och har alltid producerat bra med både mål och assist i Allsvenskan. Lär dock vara ganska dyr och känns i dagsläget inte som någon jättetrolig värvning. 

I Division 1 finns det väl heller inte så mycket ledigt som lockar.
www.eliteprospects.com/player.php?player=15795
Sebastian Harila från Piteå är i samma ålder som dom flesta i Timrå och är definitivt ingen "mammas pojke" som Nubben surrade om i repotaget i Hockeypuls. Är däremot helt oprövad i Allsvenskan. Skulle säkert vara en bra lagspelare som fungerar bra i en roll att ge energi till laget. Däremot ingen spelare som lär producera mer än 10-15 poäng.    

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
cally47: Precis. Det faller tillbaka till dig det här Cally. Har du förmåga och motivation – hör av dig till TIK och lös uppgiften :)

Sv: Stöd klubben - köp årskort!!
Det ABSOLUT BÄSTA man kan göra som supporter är att köpa enskilda biljetter och/eller årskort redan nu! Detta eftersom denna period och fram till hösten inte genererar några intäkter att tala om. För att undvika likviditetsbrist i sommar är det det bästa ni kan göra. Pengarna från Timrå kommun för köpet av arenan kommer ju inte heller omgående, utan ska igenom all byråkrati först...

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
cally47: Klubben behöver ersätta hela eller delar av verksamheten med ideell arbetskraft antar jag. Jag vet inte om webb ingår men om någon kan tänka sig att jobba redaktionellt med att skriva innehåll så är det säkert bara att höra av sig.

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kanske blir lite nytt nu då den mediaansvarige lämnar. Inget illa menat mot den som jobbat med det men tycker det har varit under all kritik. Vi har tex inte fått se en spelarintervju på 2-3 år. Hoppas det får ett lyft nu.

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
El Maco: Misstänker att han kommer att ta över en del av uppgifterna själv. Hoppas att han inte tar på sig för mycket bara och går in i väggen.

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Jag läste på ST att TIK räknar med att det kostar 5.mkr mindre för hall och kansli nästa år efter att fler anställda får gå. Från 18 till fem på kontoret.

Positivt att Nollan tycker att han får positivt gensvar i diskussionen med företag.

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-09-13
Kongo: Ja jag har redan köpt biljett. Till den matchen och alla andra hemmamatcher.

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-09-13

På fem sista hemmamatcherna snittade TIK 4 279 åskådare. På två säsonger och fyra hemmamatcher har bästa publiksiffran hemma mot Lövet varit 3 986. Efter uppsvinget i januari, förhoppningsvis en växande framtidstro och med premiärmatch borde vi minst kunna nå en motsvarande siffra. Med en bra mobilisering når vid över 4 000 och upp mot 5 000. Vi borde dock sikta på toppen – fullsatt och 6 000. Tänk att landa över 5 000 - vilken känsla och start! När vi återhämtar oss publikt och får det här i rullning kan inget stoppa oss. Sprid budskapet och mobilisera redan nu: 13/9 – nu kör vi!


Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-09-13
söder över: 20 rök röda, 20 bengaler och 20 blink hade varit nice i örnästet!

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-09-13
Edb: Tack men nej tack

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-09-13
MrMorris: mm eller pyrre... En räcker...

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-09-13
MrMorris: hör med E-Type

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-09-13
Kongo: snart dags att inhandla lite pyro

Sv: Silly season 15/16
Vargher85: Grejen är att Dyk i mina ögon gjort sin mellanlandning. Skulle en toppklubb i HA ge honom ett konkret förslag så har de en plan för honom.

Se vad få rader som krävdes. Edit: Sen är det inte så här att han ska upp ett pinnhål i seriesystemet utan ev. hamna i ett HA-lag för toppskiktet. Kan inte se att han inte skulle kunna producera i ett sånt gäng i den brunast versionen av den serien på år och dar.

Redigerad kommentar


Sv: Silly season 15/16
Sedan tycker jag rätt ledarskap är viktig, att max friberg som var en stor talang inte lyckades under perras ledning, även fast timrå var laget med mest möjlighet till en stor roll för honom så sket det sig kan man säga.

Sv: Silly season 15/16

JobbaPuck: Nej, jag förstår det, men jag kan ta det igen.

En spelare behöver en bra miljö för att kunna utvecklas. Jag menar att en bra miljö är en miljö där spelaren får chansen att både lyckas och misslyckas, och får en roll som spelaren kan fylla. Anledningen att jag tar upp Arlbrandt är att SSK använde honom i fel roll. I Rögle spelade han i förstakedjan och fick mycket förtroende i PP. I SSK fick han inte den rollen och därför fungerade det aldrig för honom där.

 Kärnan i alltihop är att jag menar att spelare, och särskilt unga spelare, har väldigt mycket att vinna på att hamna i en klubb som verkligen ger dem chansen. Jag ser inget problem i att en spelare som Dyk skulle välja att spela i Västerås, förutsatt att de verkligen är beredda att satsa på honom. Om de däremot har en handfull forwards som de har större förtroende så tror jag däremot inte att det är ett klokt klubbval, eftersom risken är stor att det blir harvande i tredje- eller fjärdeformationen om spelet skulle gå lite knackigt inledningsvis.

Givetvis så tycker jag att spelare ska ta chansen och jag har ärligt talat svårt att förstå hur du kan göra en annan tolkning. Jag tycker att det är jättebra för Emil Petterssons del att han skrivit på för Modo, däremot så hade jag varit mer skeptisk om han hamnat i Växjö. Anledningarna är dels att Modo redan under fjolårssäsongen visade att de tror på honom, dels laget är inne i en utrensningsfas. Förra säsongen blev ett stort misslyckande och inför den här säsongen bygger man nytt. Med tanke på vad man såg i slutet av förra säsongen så kommer nog Emil bli en viktig kugge i det lagbygget och med förtroende och ansvar så kommer han ha chansen att så småningom slå sig in i landslaget.

Växjö är bättre än Modo och hade han hamnat där så hade det handlat om en klubb som satsar på att försvara SM-guldet och som kommer att ställa upp med ett mycket namnkunnigt lag till nästa säsong. Självklart så hade han kunnat slå sig in även i det laget, men konkurrensen hade varit hårdare och därmed även risken att han skulle hamna i skymundan.

Förhoppningsvis har det framgått att du tolkat mig helt fel. Det är klart att jag vill se talanger blomstra, men för att det ska bli möjligt så måste de hamna i klubbar som verkligen tror på dem och där det finns plats för dem. Tror du att det finns någon anledning att det är de sämsta NHL-klubbarna som får drafta de största talangerna?

Den frågan var retoriskt. Diskussionen har blivit så urspårad att det inte är någon idé att lägga ner mer energi på den. Har inte mina tankar framgått nu så gör de det aldrig.

I rest my chase.


Sv: Silly season 15/16
Vargher85: Tycker inte att du har nåt att komma med i dina motargument. Varför ska inte spelare av Dyk's sort ta chansen om tillfälle ges? Du drar till med PA så där random bara. Man kan ju nämna hur många som helst som utvecklats och har tagit/fått chansen. Utan talanger som blomstrat hade vi lika gärna kunnat lägga ner sporten som helhet. Nu drar jag det till ytterligheter igen, men det är ju så det är om man ska gå efter ditt tänk i stort.

Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: Rena personangrepp bryr jag mig inte om, även om jag tycker att det är tråkigt att det ska hamna på den nivån. Summa av sumarum så kan jag däremot säga att jag bitvis håller med dig om att man ska ta chansen. Sedan har vi olika uppfattningar om vad som är en bra chans.

Sv: Silly season 15/16
Vargher85: Tycker ärligt talat att du ordbajsar och vill låta viktig. Ung, utvecklingsbar, målskytt. Om erbjudandet dyker upp; Kör, bara kör!

Sv: Silly season 15/16
Vargher85: Samtidigt finns det sjukt många fler exempel på spelare som fått massor av chanser och inte tagit dom.

Sv: Silly season 15/16

JobbaPuck: Det finns flera parter och jag är inte helt övertygad av att ett lag som satsar mot toppen i Allsvenskan ger en spelare som Dyk den chans han kanske behöver. För att ett konkret exempel så kan jag nämna Pär Arlbrandt, Allsvenskans poängkung som värvades till SSK inför säsongen 07-08. Hade han kapacitet att slå igenom där och då? Ja. Varför gjorde han inte det? För att SSK satsade på andra spelare.

Det enda jag menade var att spelare, för sin egen utvecklings skull, bör söka sig till en miljö där de får chansen, och vad unga spelare anbelangar; en miljö där man har tålamod och ser utvecklingspotential.


Sv: Silly season 15/16
Vargher85: Jag köpte inte ditt inlägg överhuvudtaget. Varför skulle en spelare i den åldern, som gjort så pass många mål i ett dynggäng, inte ta chansen om han erbjöds kontrakt av ett topplag? Vara rädd för att inte platsa? Totalt ologiskt.

Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: Väldigt konstig tolkning pch jag förstår inte anledningen till att dra resonemanget så långt, men ok.

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Westin gjorde väl å andra sidan en poäng och var ändå bäste back i TIK.

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Det är min uppfattning. Har sett honom så pass mycket att jag anser mig kunna göra en bedömning. Vem sa nåt om poäng? Han skulle gå rakt in i Timrå. Det är även det min personliga åsikt, men den är bestämd. Jag är inte speldum och totalt blicklös.

Sv: Silly season 15/16
Vargher85: Tja, hade jag varit i hans kläder och fått den möjligheten så hade jag tagit den direkt. Han vill naturligtvis vidare i karriären om läge finns. Vi överskattatar Timrå. Asplöven och vi har gjort likvärdiga säsonger sen vi åkte ur. Om ett lag för toppen värvar honom lär man ha tålamod och inte sätta honom i en gnuggarroll.

Om man ska hårddra ditt resonemang är det väl lika bra för många att stanna i sin befintliga klubb och inte tro och hoppas på utveckling trots att pontential finns. För i en toppklubb hamnar du ändå per automatik i 3:e/4:e-linan, oavsett vad du är för spelaryp.

Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: Kollade Hanssons statistik. Nionde bästa back i poängligan i norrettan. 15:e i allettan.  Inte med på topp 25 i Kvalserien.  Poäng är inte allt men jag tvivlar starkt på att han ändå var bäst i serien och skulle vara topp fyra i Timrå...

Redigerad kommentar


Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: Mats Hansson lär inte ha varit ettans bästa back.

Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: Jag är tveksam till om det verkligen skulle vara klokt av Sebastian Dyk att ge sig av till ett allsvenskt topplag. Där skulle han hamna i en tredje- eller fjärdeformation, och chansen att han skulle kunna återupprepa fjolårets målskörd från en sådan position är närmast obefintlig. I Timrå skulle han däremot spela i en av toppkedjorna och få en hel del istid i PP. Hade jag varit i hans kläder hade valet varit enkelt.

« · 1685487 · »