1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598767 inlägg · 6213 ämnen
« · 2109332 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
KniveN:

Nej det är du som gör jämförelsen, det är ju du som vill vaccinera hockeyspelare först inte jag. Det är inget annat än egoistiskt tänkande. Klart riskgrupper och de som jobbar i samhällsfunktioner ska ha vaccin först och som exempel tycker jag att vanliga arbetare som ser till att driva runt ekonomin i detta land är viktigare.

Min poäng är att det finns ingen rimlighet i att vaccinera hockeyspelare först, visade bara på att ekonomin är en icke fråga och inte ett argument för att vaccinera dem först som du ville ha det till.

Rytter: Du måste ju fortfarande jämföra med 560st "Svensson", orimlig att jämföra elithockeyn mot alla företag...

Peacedog:

Återigen "säkrat" betyder inte att vi får allt vaccin i en batch. Det innebär att vi har avtal med vaccin tillverkare att de ska leverera x antal doser. Men de doserna kommer inte i en sändning direkt ett vaccin är godkänt.

Se detta som att vi har ingått ett avtal om att få doser från tillverkare så det räcker till alla. Men det kommer ta tid att få detta tillverkat och levererat.

Här har du ett annat uttalande från samma person, som du ser kommer det ta tid och prioriteringar behöver göras då det kan ta ända in i 2022 innan alla är vaccinerade.

"Om den svensk-brittiska läkemedelsjätten Astra Zenecas vaccin mot covid-19 godkänns kan Sverige börja dela ut de första doserna i början av nästa år. Det säger den svenska vaccinsamordnaren Richard Bergström till DN. Totalt beräknas Sverige få tillgång till uppåt 18 miljoner doser vaccin mot det nya coronaviruset, om allt går som planerat.

Enligt vaccinsamordnaren Richard Bergström ska alla svenskar som vill kunna vaccinera sig mot smittan under 2021 elller 2022."

Rytter: Sverige skulle få minst 4 miljoner doser under första kvartalet (2 miljoner vaccineringar) och det är bara av pfizer. Nä alla doser är inte tillverkade än. I aprill får EU 100 miljoner doser från ett företag (Kommer inte ihåg namnet) men det var inte från Aztrazenika och Moderna som också kommer. Dom pratade om att hela Storbritannien skulle vaccineras fram till april. Kan inte vare en omöjlighet att få spelarna vaccinerade innan slutspelet.

Lagen har ju egna läkare som rimligtvis borde kunna ta hand om vaccineringen även om det kanske måste ske på sjukhuset.
Jag skrev att dom borde kunna vaccineras tidigt inte först, finns så klar viktigare personer. Ur ett ekonomiskt perspektiv så borde dom helt klart vaccineras före personer som kan jobba hemifrån tex. Måste ju finnas en anledning att lagen fick utrustning för att göra snabbtester, såg inte dig eller någon annan grina över det? Den utrustningen hade ju helt klart gjort sig bättre på ett äldreboende tex.

{8839}: Så fort något blir godkänt lär gissningsvis elitklubbarna köpa in egna vaccin ganska omgående.

KniveN: Första omgången av doser blir 3 miljoner doser i början av nästa år ,
sedan blir det ytterligar mer men när är inte sagt .
EU får 300 miljoner doser och skall fördelas under nästa år .

Tom Topp: Då stängs inga serier!

KniveN:

"Permitterade hockeyspelare kostar väl också pengar för staten och betalar/genererar löneskatter varför skulle detta bara räknas för Svensson?"

Återigen det är ju inga pengar vi pratar om, det är ju typ öresavrundningen i jämförelse. Dessutom finns det ett tak på 44.000 efter det täcker inte staten lönen.

14 lag i SHL och 20 spelare är 280 spelare, vi är snäll och lägger till samtliga i HA också och säger att alla tjänar över brytgränsen för permittering så har du 560 spelare, om alla skulle vara permitterade på 60% som är det högsta så står staten för 45% av kostnaden. Detta ger en kostnad på staten på ca 11 miljoner i månaden (och då har vi räknat högt) för samtliga spelare i den två högsta ligorna. Är du säker på att du verkligen vill jämföra detta med vad det kostar att företagen i sverige permitterar?

Man kan aldrig dra ekonomikortet för att motivera att hockeyspelare ska vaccineras före andra i samhället.

Den enda anledningen att tycka att hockeyspelare ska vaccineras före andra är ren egoism.

KniveN:

Jag tror du har misstolkat informationen, ge mig gärna en länk som pekar på att det finns över 700 miljoner doser lagrade och levererade och tillgängliga för samtliga innevånare i Europa.

Det man menar är att man säkrat doser, man har beställt antal doser och blivit garanterade dessa, men inte exakt när man får dem och de har verkligen inte levererats ut.

Moderna som har ett vaccin skulle skeppa strax över 100 miljoner doser i Q1, om allt skulle gå till Europa räcker det till ca 1/7 av innevånarna. Troligen räcker det till mindre eftersom Modernas vaccin ska tas i två doser för att ge skydd.

I USA räknar man med att vaccinera ca 20-30 miljoner i månaden, det tar alltså i bästa fall ca 11 månader att vaccinera samtliga i USA.

Hävdar du fortfarande att det finns doser tillgängliga för att vaccinera alla?

Eftersom det tar tid att vaccinera alla, leverans och produktion är ett problem, sedan är det ett kapacitets problem också, sjukvården har ett maxtak hur många man kan hinna vaccinera per dag. Därför måste man prioritera och i prio grupp bör inte hockeyspelare eller andra idrottsproffs ingå.

{8839}: Det är mycket man vill veta här i livet, i detta fall kategoriserar jag det som onödigt vetande.
Huvudsaken är att jag vet att mitt lag får spela klart säsongen.
Hur vi tar oss dit bredvid Coronan är av mindre betydelse. Det sköter andra.
Jag fattar fortfarande inte vad ni så gärna vill veta så akut??!!

Hank:

Du får gärna tro det, men jag förbehåller mig rätten att få föra min egen talan faktiskt.

Går vi tillbaka och har lite distans till förra året så var det jävligt surt att serien stängde när vi var i final och hade goda chanser att får kvala.

Men samtidigt tycker jag det är var helt rätt att stänga serien med tanke på hur lite vi visste om smittan samt att det började peka brant uppåt i sverige och skörda dödsoffer. Hockey är under normala omständigheter livsviktigt men i just detta sammanhang får man acceptera att det är en lyxkonsumtion och det är viktigare att inte skicka in landet i en djup kris med företag som går omkull, massarbetslöshet mm, känns som det fanns viktigare saker än hockey där och då.

Samma gäller nu, får vi ett vaccin tillgängligt så ska det användas till att säkra samhällsfunktioner och riskgrupper först och främst, hockeyspelare kan ställa sig i kö som alla andra och vänta på sin tur, att se till att en serie får spelas klart är ganska obetydligt i sammanhanget.

Fan, AIK slog Tingsryd! Nu är dom formstarkast i HA!

Rytter: Det säger ingenting hur jag eller Sundsvall resonerar i frågan. Jag tycker självklart att riskgrupper, vårdpersonal och andra samhällsviktiga funktioner ska ha vaccin först. Jag tror dock inte du stått på barrikaderna i vårat forum om Modo legat annorlunda i serien.

Rytter: Du har naturligtvis helt rätt. Inte ens en diskussionsfråga om man bara ids tänka utanför en hockeyrinks omkrets.

Rytter: Enligt Richard Bergström som är Sveriges vaccinsamordnare så har EU fler doser än vad vi behöver, väljer att tro mer på honom än dig. Om du pratar om att EU ska ge bort doser så att det inte räcker till alla inom EU för att ge till riskgrupper i andra länder så är det en helt annan diskussion och har ju inget att göra med proffs vs Svensson diskussionen som det handlar om.

Du kan ju inte jämföra en yrkes grupp mot alla andra, valet att ge vaccin står ju inte mellan proffs och alla andra... Om jag behöver lära mig att räkna så behöver du lära dig att tänka...

Permitteraed hockeyspelare kostar väl också pengar för staten och betalar/genererar löneskatter varför skulle detta bara räknas för Svensson?

Hank:

Ja du får gärna tro det, säger mer faktiskt om hur du själv resonerar i frågan. Men klart Dahlen ska ha vaccin före era äldre släktingar eller de i er familj som är i riskgrupp. Ni i Sundsvall får gärna prioritera vaccinet och era doser så om ni vill, mig kvittar det.

Rytter: Ähh, fan vad du blev pk helt plötsligt. Tror att om detta var förra säsongen så hade du tyckt att Bartosak skulle haft vaccin före närpolisen i Husum.

KniveN:

Vaccinet är inte tillverkat i antal doser som kan täcka världens befolkning så det måste prioriteras. Det är liksom omöjligt att man gjort 10 miljarder doser som är redo att skeppas, däremot så har man chansat genom att starta tillverkningen utan slutgiltigt godkännande så man kan påbörja vaccineringen så snabbt som möjligt. Men det kommer dröja innan det når alla i samhället, första batchen kommer nå ett fåtal. Sedan hade de ju problem med tillverkningen där de fick kasta rätt många doser då ingredienserna inte höll rätt kvalitet. Så du lever nog i en dröm där vaccinet rullas ut och alla får det dagen efter godkännande.

Ja en idrottare har enskilt mer lön i snitt än en vanlig arbetare, dock så måste du ju lära dig räkna. Vågar lova dig att proffsidrottare står för 0.1% (eller mindre) av total skatt än vad de vanliga arbetarna genererar tillsammans. Eller vill du räkna vad man drar in under en livstid, då kanske inte ens en SHL spelare når upp till summorna av en "vanlig" arbetare. Så det är de vanliga arbetarna som bygger vår ekonomi, inte en bortskämd hockeyspelare som tjänar mycket 10år av sitt liv.

"Det går ut ganska mycket bidrag till proffsidrotten som skulle kunna minskas. "
Värdelöst argument varför det ska vaccineras först.
Vad tror du sjukfrånvaro, permitteringsstöd mm kostar staten? För att inte tala om produktionsbortfall och intäkter till staten i form av löneskatter och vinstskatt? osv. Återigen det proffsidrotten får i sammanhanget är småpengar i jämförelse med vad pandemin har kostat staten totalt sett.

Ser inget motiv alls varför hockeyspelare eller andra proffs ska få förtur till vaccin.

Rytter: Käften nu! Jag håller ju för jävelen nästan med dig!

De flesta elitidrottare har redan såpass bra sjukförsäkringar att de smiter före i kön ändå. Inte tror väl någon vettig människa att det helt plötsligt dräller med operationstider i samband med att hockeysäsongen är slut varje år.

Dessutom är de vältränade och för det mesta fullt friska. De drabbas i lägre grad av svåra komplikationer. Så nä, de kan nog vänta en stund.

Rytter: Vad är det som du inte förstår med " Vaccinet är redan tillverkat så det borde inte vara någon flaskhals."?

Det går ut ganska mycket bidrag till proffsidrotten som skulle kunna minskas. Tänk några steg längre.
Måste väl finnas en anledning att klubbarna har fått utrustning för snabbtest?
Hur tänker du när du skriver att vanliga arbetare bygger vår ekonomi? Ganska övertygad om att proffsen betalar mer skatt än "vanliga arbetare"

Rytter: Yeah that's not gonna be the case though.

Skulle inte förvåna mig om sponsorer lyckas "fixa" vaccin på egna vägar. CMORE och bettingbolagen vill ha spel.

Big money gets what big money wants.
Sedan är det förjävligt i sig, men sådan e ka...... det är den rik.....

KniveN:

Proffs i idrott ska fan inte ha något vaccin först eller tidigt. De ska först gå till riskgrupper sedan till samhällsfunktioner och de som jobbar där sjukvårdare, brandmän, poliser, lärare osv. Sedan kan vanliga arbetare som faktiskt driver runt landet och bygger vår ekonomi vaccineras. Idrottarna kan få stå sist i kö istället.

Sveriges representant i EU som förhandlar om vaccinet var på P3 och sa att med största sannolikhet så kommer EU godkänna vaccinet inom några veckor, eftersom det blev godkänt i England och dom hade tydlige bra/liknande rutiner som i EU. Borde det inte gå att lösa så att proffsen inom olika sporter får det tidigt? Dom har ju fått testutrustning för att kunna göra snabbtester. Vaccinet är redan tillverkat så det borde inte vara någon flaskhals.

Tikkare: Hehe då ska du se rådatan!
Jag som tyckte att jag hade gjort det så pedagogiskt...
Ska försöka ändra upplägg till nästa Del!

Rytter: Självklart att man är intresserad på hur det blir .. som supporter .
Man vill ha all information .

Rytter: Återigen, jag tror att de har en plan och litar på det och att de löser situationerna som uppkommer så bra de går att lösa.
Har man den inställningen så slipper man fundera så mycket.
Det kallas tillit.
Det viktiga är att klubbarna får infon när de behöver den.
Allmänheten behöver inte veta anser jag.
Men man kan tycka olika.

Är ni på nu också?
Uppladdat:

500x0-screenshot20201207-190025swish.jpg

TIK-Lund: vad är det där? Raketforskning?

KulltorpsOlli:

Så istället för att försöka lugna fans i dessa oroliga tider och skicka signalen att man har koll och har en plan så ska man alltså istället släppa så lite information som möjligt och låta folk gissa?

För mig är detta dåligt ledarskap och dålig kommunikation och inte sättet man hanterar speciella situationer på.

Dessutom när man redan har lågt förtroendekapital så har man inte lyxen att bara sitta tyst.

Tänk dig skitstormen som kommer ifall man kommunicerar något kontroversiellt som att lag som får covid i slutspelet får lämna wo, medan man i serien fick pausa matchandet. Det kanske är deras plan A nu för att genomföra ett slutspel i tid, vad är faran med att kommunicera detta så alla vet förutsättningarna? Man kan bara förlora förtroende på att kommunicera detta sent, för blir något lag drabbad av detta kommer laget och deras fans tro att det är nått man hittat på i sista stund.

Tänk hur det skulle låta här om ni får covid i laget dagen innan första rundan där ni möter Västervik och sent på kvällen kommer ett pm från ligan att Västervik går vidare till nästa runda med 4-0 i matcher eftersom er verksamhet är pausad och dom väntar inte in lag och ni hinner inte slutföra er runda på utsatt tid.

Skulle du då inte velat veta förutsättningarna så tidigt som möjligt även om utfallet blir samma?

TIK-Lund: Det här inlägget förtjänar mer gillningar!

Rytter: Håller ju med dig till en del, men tycker fortfarande inte att allmänheten behöver veta deras plan.

OlliJanne: Almtuna möter Löven borta på Lördag. Det är nog anledningen. Västervik borta på onsdag, sen hem och träna för att sedan åka till Timrå på fredag.

hockeyärnice: det var ju bra löst må jag säga men varför spelar vi inte den uppskjutna matchen som skulle ha spelats i Uppsala?

Tom Topp: Det hockeyallsvenska rekordet också på 15 raka! Härligt!
(vi behöver besegra BIK och Almtuna men det fixar vi) Segertåget rullar på!

hockeyärnice: Bra jobbat! Fredagskvällen är räddad!

hockeyärnice: Bra löst! Det är ju inte bra för psyket med dessa långa speluppehåll.

KulltorpsOlli:

Det är vi som finansierar ligan och klubbarna klart vi har rätt att veta, dessutom är transparens det viktigaste när man är i en osäker situation. Gör man bara rätt och kan motivera ändringar och beslut är det ingen som kan klaga. Därför tycker jag det är viktigt att just denna säsong gå ut med en plan hur man tänkt sig genomföra säsongen, vad som gäller i olika scenarion mm. Då kan ingen säga att detta är något sista minuten påhitt där dom valt det som passar.

Och jag pratar inte on publikfrågan då detta inte är något ligan kan styra över, utan jag pratar om genomförandet av säsongen. Har redan ställt in mig på att vi kan glömma fullsatta arenor denna säsong och i slutspelet.

Rytter: Prio är att genomföra årets säsong punkt. Kan man kommunicera så gör man det. Det kan dock finnas en fara med att delge info till allmänheten, som kan måsta ändras senare.
Jag tror att vi får försöka ha tilltro på att de löser detta, som de sagt.
Jag därmed att vi låter Ligan få arbetsro att genomföra detta komplicerade projekt i dessa tider. Lyckas man med det så anser jag att man gjort ett mkt bra jobb.
Publik mm ligger inte på Ligans bord att lösa. Det styr andra som vi vet.
Ligan vill ju också att alla lag ska få samma möjligheter att lyckas utifrån allt detta såklart..

Rytter: Jag håller med, men känner tillförlit till att Ligan har en plan A, plan B och plan C beroende på hur det utvecklar sig. Jag känner inte att gemene man behöver veta den planen. Huvudsaken är att situationen löses.
Klubbarna vet såklart mer än oss, om de behöver det.

KulltorpsOlli:

Jag hoppas att detta är prio 1 för ligan att diskutera och reda ut och sedan kommunicera till alla supportrar mfl, vad är planen för att genomföra säsongen + slutspel?

Hur kan man förlänga seriespelet efter 30/4 då kontrakten slutar gälla då, de som sitter på utgående kontrakt alltså. Spelarna kan inte tvingas att fortsätta att spela, Vill dom ha lön ytterligare en månad lär klubbarna få det svårt då man inte budgeterat med att betala lön efter 30/4.

Hur tacklar man den situation där spelare inte fortsätter efter 30/4 och en klubb står där utan 10 spelare? Speciellt nordamerikanerna brukar ju ha tidsbegränsade kontrakt och får en summa för denna tid, inte en vanligt förhandlad månadslön. Gäller ju inte de spelare som sitter på flerårskontrakt och 12 månaders kontrakt.

Sedan måste man snabbt besluta reglerna som gäller för slutspelet, vad händer om en klubb får smitta under slutspel? Kan man pausa slutspelet i 2v eller är det WO i matcherna som gäller. I ett slutspel blir man ju beroende av att alla serier är klara innan nästa runda kan börja.

Man måste ut med detta i god tid så alla vet vad som gäller och vad vi har att förhålla oss till, sedan är det bara att gilla läget även om det kan bli jävligt orättvist. Säg att man beslutar att WO gäller i slutspelet också ställs ni mot Västervik i första rundan och får smitta i laget och är tvungen att lämna WO med 4-0 i matcher. Det är jävligt orättvist på alla sätt, enda sättet för ligan att skydda sig är att ta beslutet nu istället för när det inträffar för då kommer det bli kaos.

Men ligan måste kommunicera planen nu, annars kommer fansen tro att det är något dom hittat på som passar i sista minuten. Ta fram en tydlig plan, kommunicera den och kommunicera sedan varför man avviker från den och vad som ligger till grund för det beslutet om man behöver korrigera. I detta läget är full transparens det enda som gäller.

{8839}: beror väl på om AIK eller DIF riskerar åka ur, som i våras

KulltorpsOlli: mkt intressant tanke där, hoppas bara inte förbundet går in och ställer in säsongen för alla ligor och får för sig att skippa upp/nedflyttning

DEL2/(okänt) av låtsasproffessorns statistik.
vidarebefodrad dump är en sammanställning av Timrås samtliga registrerade skott framåt mellan omgång 1-10 med zon-indelning.

Se det som ett plåster på såret alternativt en nagel i tunntarmen då matchen ikväll blev inställd.

Pallar inte göra nån "snygg grafik" över defensiven så den blir enligt nedan (tog lätt 10 min).

Försvar:
1H+ 9
1H- 0
1H> 7
1HO 1
1V+ 14
1V- 0
1V> 6
1VO 0
2H+ 40
2H- 7
2H> 9
2HO 3
2V+ 51
2V- 5
2V> 14
2VO 8
3H+ 8
3H- 3
3H> 6
3HO 1
3V+ 11
3V- 9
3V> 6
3VO 0
4H+ 26
4H- 19
4H> 16
4HO 1
4V+ 27
4V- 18
4V> 12
4VO 1
Tutti: 338

På frågan: -"hur lång tid tog detta att sammanställa"?, är svaret: -"ja".

Slutligen är Timrås totalitutti: 475, fördelat på 238H och 237V (helt sjukt).

Håll tillgodo och som alltid förlåt på förhand!
Uppladdat:

500x0-skarmklipp1337png.png

KulltorpsOlli: Sen finns det saker som kan påverka ett sånt beslut, kontrakt mm. Men vad jag förstått så är man fast beslutna att fullfölja säsongen och man har en plan för det, trots allt som påverkar just nu.

Nisse på Mon or: Alltid Nisse! Tar rygg på dig med 5 fräscha stödisar, en för varje andra-ass Pelle Hallin gjorde säsongen 04-05

{8839}: Jag menar tex att vi inte ska in i ngt kval mot lag i SHL, så vi behöver inte styras av dem. Vi kan spela slutspel i juni månad om vi vill.
Tex...

Är ni på?
Uppladdat:

500x0-screenshot20201207-131105swish.jpg

KulltorpsOlli: Kan du specificera hur du menar .

Är det någon som vet ..får man skjuta upp matcher under ett finalspel pga Corona eller annan orsak .

« · 2109332 · »