Dessutom tror jag att yngre talanger ser upp till en sån som Zäta. Man följer denna "grabb" i allt man gör, man vill bli som honom. Det påverkar också allt som rör sig runt omkring rinken. Jag tror Crippe bestämt sig för att bli som Zäta. Vågar till och med påstå att han inte varit där han var idag om Zäta inte funnits med i laget.
Zetterberg är så mkt mer än en stjärna på plan, han leder också andra unga att ha ett mål med vad de vill. Tänk att det är "snorungar" som ska frälsa en hel kommun och många fler?! Jag är imponerad över dessa "nästan" tonåringar som kan så mkt mer än du och jag, som klarar pressen att bli ifrågasatt, försöker att utbilda sig vid sidan om ett igentligen heltidsprojekt, det här är människor som är proffs i sin idrott. ibland ställer vi orimliga krav på dessa pojkar!!
250hg: Många är ganska enkelspåriga och ser inte en helhet som i fallet luleå. Z:a ÄR viktigt men skulle finnkedjan, nordgren, hallin och cassel börja spela dåligt för att inte Z:a är med... känns långsökt att alla skulle sluta spela för att Z:a försvinner... så jag tror på TIK även utan Z:a.
Tycho: Överallt pratas det ENDAST om avsaknaden av en spelare i Luleå, Mikael Rehnberg. Jag har svårt att få den ekvationen att han ska vara den som laget står och faller med. Om man som du fortsätter att hitta anledningar till varför det gått lite trögt för dem är det lättare att förstå. Man blir lite skraj att höra s.k experter avlägga sina innersta tankar om varför, därför osv. Att Zäta är en jätteviktig lagdel i dagens Timrå lär ingen ha några invändningar mot- frågan är hur viktig, hur mkt sämre (eller hur mkt mindre bra så att det inte klagas i Gb:n i onödan) Timrå blir utan Zetterberg i laget?
Har man en ledartyp som Renberg så det är klart att mycket "byggs" runt honom. men nu är det ju så att Luleå har tappat Kucera, Hostak och så Myllys förståss..... Det som om Colorado skulle tappa Sacic, Foppa, Hejduk och Roy. Det är inte så konstigt att man får problem med målskyttet. Dåligt värvat för den delen också....
250kg: Luleå tappade också jiri Kucera, Lars Edström och Martin Hostak samt att de matcher jag såg Luleå ifjol (3st) så hade de väldigt svårt att ha ett eget spel med alla kedjor medans Renberg gjorde i princip det han ville när han ville. Så tycker inte jag att det ser ut i dagens TIK vi har ett mer jämt lag där fler kan gå fram och göra bra saker än Lule och kommer inte att tappa lika mycket som dem om Z:a far till nordamerika nästa säsong.
Jag funderar ibland hur viktig Zäta är för Timrå och dess existens i ES. Ser man på Luleå förlorade de den spelare som har stjärnstatus likt Zäta. Är en enda spelare så viktig för ett lag? Alla surrar om avsaknaden av en målgörare i Lule- men är det så? Luleå tappade förvisso en stjärnmålvakt också, men det känns som att man skyller allt på en enda spelare...
Vad händer när Zäta försvinner? Jag inser att han är oerhört viktig för laget, men inte fan ska ett helt lag rasa samman för en gubbe?
Är det helt enkelt så att Luleå byggde sitt lag på en enda spelare? I så fall tror jag att vi har hittat en bättre lösning. Vi står inte och faller med en enda spelare utan här är det kollektivet som är av avgörande betydelse!
Friskan; Kommer? nej nu tänkte jag lite fel, va?.. typ Freud. Apropå sånt: Hönan ligger nöjt i sängen med ett fånigt leende. Ägget säger något missnöjt:"jag antar att det var svaret på den eviga frågan". Låtval: Ska det va nå't med Eagles kanske eller nå't rockigare typ Long Tall Sally? Timrå IK är musiken vi är bandet. Nu ska det inte bli råttdans på bordet. Kläm till gnaget.
Allvarligt så borde man köra några låtar innan match som värmer upp publiken, då tänker jag främst på sittplats. O kankse nån volymtest eller nåt som smalare än Tord brukar ha i Jopstältet på gatufesten så man får med sig hela publiken vore kul.
Helloween - Eagle fly free är en riktig kanon låt att spela i ladan. Den tycker jag passar till det mesta!!!
En låt jag skulle få ett gott skratt till vore om det spelades Videokids - Woodpecker from space, tycker supporterklubben skulle ha en egen gammal låt som man bara funderar på varför???
Att inte Crippe la den sista straffen kan vara av samma orsak som i Kalstad sist, han var för trött. Men det verkar dock vara lite si å så vem som lägger straffarna, hade varit nice med 2 pinnar igår.
Swen: Konsulterade just kartboken och kunde konstatera att Simrishamn ju ligger ända längst ned i Skåne. Fascinerande att röd-vit-hockeydynamit smäller så högt så långt.
Tar upp ett ämne som det snackades om för ett ganska långt tag sen nämligen tips på låtar man kan spela på hockey.
Jag har ett tips här med Lasse Berghagen - Sträck ut en hand. Den kan man spela om nån i motståndare är odygdig mot en i hemmalaget och man vill att domarn ska sträcka handen upp i luften men zebran inte gör det. Sen att låten är härlig gör ju inte saken sämre.
MatsEriksson: Gemensamt för Zätas och Nordgrens straffmissar var att de försökte lirka in pucken. Söderström lyckades finta bort Hadelöv, som dock läste av de andras finter. Kanske därför att vi får flera olika straffläggare, för att få större varitation på straffarnas "utseende"?
Läge att hämta idéer från bordtennisen, med sina dolda servrar? ;-)
JUSSI är kung på straffar, och det där med att peltomaa skrek Missa JR, det var vell på skämt, dom sjänner vell varann sen förut, men jag tror absolut inte att Peltomaa är på väg till MIF, ni behöver inte oroa er.
Tyvärr är det nog inte så enkelt. Kan tänka mig att en kille som Micke Lind oftast sätter dit straffarna på träning, men totalt misslyckas när det verkligen gäller att avgöra viktiga matcher. Hur många gånger har inte han fått chansen förra säsongen, samt denna säsong utan att lyckas. Tyvärr är det nog så att vi svenskar överlag är dåliga straffläggare. Tror vi ligger mycket långt efter t.ex transatlanterna.
Jag har ofta sett att DeRouville ilsknat till matcherna. Oftast har det vart vi tillfällen då motståndarna lite för lätt kommit igenom. Kanske ett bra sätt att få igång spelarna så de fattar att det är allvar. Bra iaf att han visar vad han tycker.
Varför slog inte Crippe 4:e straffen, låt dom som gör mål fortsätta skjuta !!! Se på Mif, Rihiijärvi tar alla straffar efter de obligatoriska, precis som Jönsson i Färjestad
Zetterberg är så mkt mer än en stjärna på plan, han leder också andra unga att ha ett mål med vad de vill. Tänk att det är "snorungar" som ska frälsa en hel kommun och många fler?!
Jag är imponerad över dessa "nästan" tonåringar som kan så mkt mer än du och jag, som klarar pressen att bli ifrågasatt, försöker att utbilda sig vid sidan om ett igentligen heltidsprojekt, det här är människor som är proffs i sin idrott.
ibland ställer vi orimliga krav på dessa pojkar!!