När man läser en del skribenters åsikter här inne så verkar ni tycka att det var en förlust för hockeyn i distriktet att det var Timrå och inte Sundsvall som gick segrande ur den där striden som var på nittiotalet!
JanneH: Det här är faktiskt lite roligt och en liten del av att man har svårt att se sitt kära Timrå ta steg i rätt riktning.Till och med vi supportrar är kvar i nån nostalgisk bubbla som numera bara är en, ja bubbla.
Jag vet att jag i det här fallet är jävig, som jättelång säsongare i Vida och tidigare i Växjö Ishall och som dessutom har ett aktivt förflutet i konkursboet Växjö HC.
Det dras en massa halvsanningar och hittepågrejer om Växjös framgångar och plastklubb och det ena med det tredje. Självkkart har kommunen stöttat föreningen i resan upp i eliten, men vilka klubbar i dagens SHL har inte fått det stödet? Och jag kan med säkerhet säga att Växjö har fått mindre stöd av kommunen än t ex Skellefteå har fått under samma tidsperiod.
Och att det saknas hockeykultur i dom småländska skogarna, det är sant, Växjö är ett gammalt fottbollsfäste. Men vad är hockeykultur egentligen? Jag blir inte så imponerad av Luleås fjortispublik som skriker så fort nån nuddar deras spelare eller om spelarna själva dråsar omkull av vinddraget och spelar svårt skadade.
Om det är hockeykultur så går den fetbort för mig.
Och klapprorna som många fortfarande klagar på fanns väl i ett och ett halvt år innan Lakejerna lyckades få bort det fanstyget. Att HV körde med det i typ tio år pratas det inte mycket om.
Det tar så klart tid att bygga upp en hockeykultur i en stad och i publiken, men det saknas då fan inte kunskap och klokhet i ledningen. Som med relativt små medel lyckats plocka fyra SHL-titlar under dom första 15 åren i ligan. Faktum är senast dom vann Le Mat-pokalen hade den fjärde billigaste truppen i SHL. Det om något vittnar om att göra saker rätt.
Så jag skulle faktiskt önska att Timrå-ledningen skulle kasta åtminstone ett getöga åt Växjös håll, att man behöver inte vara rikast eller ha den flashigaste truppen för att lyckas. Kanske kan den nya Alvesta-tjejen i ledningen ha lite ingångar till dom magiska formler som kokats ihop i hennes gamla grannstad?
Och det vi ofta benämner hockeykultur är snarare en ryggsäck för en förening, det är gnällgubbarna på läktaren som bara suckar och tycker att det var bättre förr, ju förr dess bättre.
Grejen måste väl vara att vi inser att det är 2026 och ta kulturen dit med allt vad det nu innebär. Mycket av jobbet i en elitförening görs idag långt ifrån isen på rinken, det är sponsorfjäsk, det är attraktiva matchevenemang, det är att synas på stan och i sociala medier. Sånt som inte räknas som hockeykultur, men som idag är själva förutsättningen för att långsiktigt lyckas ro runt en förening på toppnivå.
Summa summarum: Hockeykultur är färskvara och ingen kan leva på gamla meriter. Hur stora och fina dom än må vara. Det är bara att kolla nån timme norrut så har vi ett lysande exempel på det.
Det var ett jävla svammel men jag är väldigt trött på att ordet hockeykultur betraktas som något statiskt och något som är en omöjlighet att förvärva för en förening som inte funnits i eliten sen innan August Strindberg skrev Röda rummet, typ.
eltifoso: Skilda världar här och det är inte ditt fel. Bara intressant att se. Det jag tror Monty menade med Skellefteå är att bygga en organisation som är stabil och kan slåss i toppen. Som har en fungerande juniorverksamhet utan att vara rikast i SHL. Tillräckligt attraktiv för att värva toppspelare och locka talanger.
Nog för att vi vill ha en ökad kravställan men det är en bit innan vi i Timrå räknar framgång i antal guld haha.
Kul att se från en annan supporters perspektiv dock, tydligt hur ni bara går efter gulden eftersom ni redan är en fungerande förening. Vi behöver börja i rätt ände.
eltifoso: "typ varje match"... utom den som räknades mest men det vara kul att vara erat bogey team denna säsong, det måste vi göra om nån gång 😉
Småklubbsmentaliteten måste bort. Lär ju knappast ha varit det tänket som gjorde Plastsjö framgångsrika. Visst de har gott om pengar men någonstans finns där minst en visionär som vågar drömma lite. Är det nån här inne som ser några visionärer i Nubben, Backlund och Co?
JanneH: Ja räknar man silver som en framgång så blir det komplext. Men jag räknar bara guld då det är det som föreningens mål.
Behöver inte förgylla FBK:s framgångar på ett forum, det är väl redan klargjort tänker jag.
Men i sak håller jag med er om att Timrå skulle må bra av att inte framställa sig som en småklubb hela tiden, ni slog ju oss typ varje match denna säsong.
eltifoso: Härinne heter de Plastsjö och jag tycker du trollar lite med statistiken för att få ditt FBK att se lite bättre ut än SAIK. Om man går tillbaka till 2010 så har SAIK 9 finaler varav 3 guld medan ni har 3 finaler varav 2 guld... jag kan ge dig att ni är lite effektivare när ni väl är i final men personligen imponeras jag mer av SAIK:s facit. Fast ni har ju oavgjort i inbördes finalmöten...
År Segrare 2025 Luleå HF - Brynäs IF 2024 Skellefteå AIK - Rögle BK 2023 Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK 2022 Färjestad BK - Luleå HF 2021 Växjö Lakers - Rögle BK 2020 Ingen SM-final spelades pga Covid-19 2019 Frölunda HC - Djurgårdens IF 2018 Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK 2017 HV 71 - Brynäs IF 2016 Frölunda HC - Skellefteå AIK 2015 Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK 2014 Skellefteå AIK - Färjestads BK 2013 Skellefteå AIK - Luleå HF 2012 Brynäs IF - Skellefteå AIK 2011 Färjestads BK - Skellefteå AIK 2010 HV 71 - Djurgårdens IF
Intressant f ö att HV - Brynäs var i final 2017 bara för att båda åka ur nåt år senare
Montén Python: Saik gör mycket som är bra. Framgångsmässigt är de dock inte förbi oss än, varken sista 12 åren (ett guld var) eller totalt (där vi är överlägsna). Växjö däremot är mer framgångsrika sista tidsperioden, de har hittat ngt. Men tror inte de kommer bli framgångsrika under en lika lång tidsperiod som FBK varit (guld under 80- 90- 00-10- och 20-talet)
Med det sagt, Växjö är laget att ta rygg på för er skulle jag tro.
Maktankan: Örebro försöker också att växa. Vill väl ha marken vid arenaområdet och bygga fler anläggningar. Satsar även på maten i arenan. Som sagt, andra klubbar försöker. Vi skyddar oss bakom att vi är små och jollar oss med någon loge här och där per säsong som förövrigt verkar vara halvkassa avtal i belåningen.
Montén Python: Instämmer. Tycker hårt draget att Skellefteå är den enda nuvarande SHL-klubben att jämföra oss med i de flesta perspektiv. Möjligen även Örebro.
Gathlopp: Hoppas det. Jag såg hans namn nämnas när de 17 pensionsmiljonerna blev rubriker nyligen, men den krönikör som nämnde honom hade kanske lika dålig koll som jag.
Nougath: Fast det där svart/vita tänket köper jag inte riktigt. Det har väl låtit så större delen av 2000-talet och vi hankar oss fram. Den svenska modellen tillåter oss att göra det. Det kommer se ut som det alltid gjort, vi får ett antal år i rampljuset och nu börjar den här "eran" lida mot sitt slut. Den genererade inte heller i nån pokal till prisskåpet så vi får väl hoppas att nästa sejour ger oss nya möjligheter.
Men den här svängen har max 1-2 säsonger kvar bland storkillarna, sedan väntar ett antal säsonger hos Modo och de andra innan vi kan ta sats uppåt igen. Det är vår livscykel och jag ser absolut i n g e n t i n g som kan förändra den. Finns väl inte ett jävla skit som görs för att vi på riktigt ska bygga de ekonomiska musklerna som gör att vi skulle bli nån av stormakterna inom svensk hockey. Hade Timrå varit kommunen med ca 100000 invånare och Sundsvall det lilla bihanget på, vad är det, 10-15000 invånare hade förutsättningarna sett heeelt annorlunda ut. Det är jag fullständigt övertygad om
Lorgalis: Ja, men det skulle vara intressant att veta Skellefteås förutsättningar med restauranger etc. Vill minnas att deras arena varit rätt sliten med men att de gjorde lite renoveringar för nåt år sen.
FBK är ju ett exempel på att mest pengar på banken verkligen inte behöver betyda att man vinner mest. Speciellt inte nu på modern tid.
Jag tar hellre Skellefteå som ett exempel på hur vi kan arbeta.
Nougath: Jag har också lätt att gräva ner mig i de tankarna (eftersom de mest troligen är en framtida sanning) men vi måste i a f försöka se lite ljus i mörkret. Förhoppningsvis kan Gath vara rätt man på rätt post Förhoppningsvis kan sportrådet med Z och Nubben hitta lite spets Förhoppningsvis stannar alla tre JVM-killarna och blir ännu bättre över en sommar
Det går att vara positiv men då måste man leta lite medan allt det negativa bara sköljer över en
JanneH: Ja precis, förhoppningsvis så kan Barkemo fortsätta på sin fina form och omsätta det till SHL-spel. Sen kan Hardegård kampera ihop med Freij men mest behöva fokusera på att låta Freij ta de offensiva räderna.
Sen värvar vi in en fin tvåvägsback som kan ta Barkemo under sina vingar! Troligt? Njaee, men verkligen något vi egentligen behöver!
Nougath: Visst, så kan det bli. Men såna kommentarer får det att låta som att hemvändarna spelat ideellt. Det har ju i de flesta varit svindyra avtal. Där handlar det ju om hur frigjorda pengar används och jag är ännu optimist. Däremot så är jag mycket stressad över de pensionspengar som ska ut till utländska lirare. Lyytinen och kanske LaLeggia är väl snart aktuella.
Tur för Luleå att dom inte tänker så. Har en omsättning på runt 9miljoner nu men vill göra något åt det, för att närma sig FBK:s omsättning, eller Rögles. I Timrå ger vi bara upp eller kör en tacokväll.
jk: Jag tror nånstans att Hardegård kommer att höja sig till nästa säsong. Hans säsongsstart gav i alla fall mersmak.
Så Freij ihop med Hardegård skulle nog inte kunnat vara otippat.
Men nog för att LaLeggia kittlar, dock så skulle man ändå kanske önska mer av en skridskostark general på backsidan. Som är stabil över alla delar på isen.
jk: Jag har varit lite inne på att ta tillbaka LaLeggia men har nog ändrat mig lite och sällar mig till dem som ropar efter en bra 2 vägs back. En riktig jävla backgeneral helt enkelt
jk: Fast ingen här inne trodde väl att Genborg skulle utvecklas till en spelare i förstalinan. Nu hade han iofs god hjälp av sina kedjekamrater. Men det är jäkligt svårt det där att bygga ett lag! Ät Ägg har väl misslyckats i tio år nu! Medans Skellefteå alltid lyckas få ihop en helhet, där spelarna lyfter varandra!
Tom Topp: Ja, kan hålla med om att Koblar känns spännande. Frågan är om de är rätt spelare att ta in, vi behöver ju trots allt spets.
Madhawk säger at LaLeggia inte förlänger med Djurgården i dagens podd. Vad tycker vi här inne om att få in honom som "spetsback". Har ju trots allt spottat in många poäng i Stockholm iår. Jag vill ju gärna hitta en kollega till Freij, LaLeggia är väl kanske inte rätt profil för det
JanneH: Gath kommenterade det väl i ngn av intervjuerna. Att delar av laget var redan satt, men att de skulle vara anpassade utifrån den typen av hockey han stod för. Men att han önskade att få vara med på ett litet hörn och tycka till.
Zäta75: Hoppas även Gath får tycka och tänka lite kring nyförvärven och förhoppningsvis kanske han även känner till nån juvel där ute som vi kan gå efter
Lorgalis: "1200 restaurangplatser varje match"... hur faans stor är Löfbergs Lila arena egentligen? Inte ens Globen eller Skandinavium har väl den kapaciteten?
BlackBay: Läste även en artikel om Färjestad pga. Luleås köp av arenan. Färjestads representant berättade att dom säljer 1200 restaurangplatser varje match, och att omsättningen på mat och dryck under ett år ligger på 55 miljoner. Svårt att konkurrera för oss som sagt.
Skilda världar.... Luleå köper loss sin arena från kommunen för att göra stora satsningar för framtiden. Vi har knappt resurser att låta bortalaget duscha i varmvatten efter matcherna.
Maktankan: Är väl lite kontext som avgör också. Eftersom vi letar främst spets, och redan har en massa bredd, är det väldigt fåtal namn i HV och Leksand som faktiskt känns relevanta (t.ex Vejdemo).
Sen är det självklart helt rätt av andra klubbar att plocka därifrån som har spets upplåst för nästa år och behöver bredd. Vi tillhör väl inte direkt den gruppen dock.
Zäta75: Det finns garanterat bra spelare i kvallagen, sen kanske du inte vill ställa upp med dem i förstakedjan men att såga över 40 spelare på det viset är nog lite hårt.