Jag tycker det är omöjligt att jämföra "gamla" spelare med "nya" för utvecklingen har bidragit till att hockeyn ser helt annorlunda ut i dag. Bästa "nya" spelaren anser jag i alla fall vara Pasi Petriläinen och bästa "gamla" spelaren var nog Lennart Svedberg.
Inte att förglömma ett par tunga namn med Sundsvalls- o Heffnersanslutning som t.ex: "Tigern", Svante Granholm, bröderna Kent o Tommy Lindgren. Alla dessa på sin tid tunga o slagkraftiga. Tyvärr försvann "Tigern" till Brynäs för att där uppleva sin verkliga storhetstid. När Svante gick till VF, så lämnade även han ett stort tomrum efter sig. Han var bra där Göteborg men jag tycker ändå han var bäst när han spelade i Timrå. Bert Ola tycker jag borde nämnas närmast efter "Stimma". Han var otoligt dominant både i TIK o AIK, för att inte nämna landslaget
Både M.Näslund och I.Hammarström har säkerligen verkat mer i det fördolda än att avsluta karriären i TIK som så många nog hoppats.
Mer namedropping; Olle Åhman, Biffen, Rolle Westin, C Sehlstedt, Orvar Kempe, Gerhard, Nänzenarna, P Lund, Lennart Andersson, Stephen Foyn, Lindström, Lage Edin, Hilding Sjöqvist, Anders Vikberg, Roine Björkstrand osv osv..
Papa Maco: Jag har den sista heta informationen om HH:s virus. Träffade honom i kväll när han på hemvägen från sin svärmor( som också drabbats av virus, men som tack och lov inte hunnit infekterat henne, eller hennes dator) kom in på jobbet för att höra vad som händer på Gb:n.
En trött HH, bara skinn och ben, och med gråten i halsen. Det är visst fler som kan bli låg av "virus".
Tur i oturen att han inte verkat smittat andra. Starkt ändå att ta kontakt med de han "trodde" kunde ha blivit utsatt för skiten! Bra HH!
Jag har hört, från vanligtvis välunderrättat håll, att Nedansjö har invaderats av minst 10 man från Anticimex. Vi i HH:s fanclub är övertygad om att han snart är inne på "plan" igen.
Friskan: Har du också uppfattningen att Mats är värd all respekt för sitt engagement för sin moderklubb. Det hedrar honom också att inte allt man gör basuneras ut för egen "good-will". Det sker nog en hel del även i det tysta. Jag har en känsla för att det finns fler gamla TIK:are som "känner" för sitt ursprung. Jag tror t.ex. att även Inge Hmmarström gjort en del.
Papa Maco: Den gode HH ringde mig häromdagen och sade att han fått "småkryp" i sin dator. Eftersom det inte var något jag hört talas om förut så undrade jag hur det hade hänt. Det visade sig vara ett datorvirus efter ett tags diskussion. Alltså inga smådjur inuti datorn. Sällan har jag varit så offside i datorvärlden som mitt i första "direkt"-möte med gb-virtousen HH. Det sista jag hörde innan linjen bröts var att datorn skulle på sanering...
Tja, med den här farten på inläggen kan vem som helst segla ikapp. Serverbyte OK men ifjol låg det bättre till med försäsongsträningen hos gb skribenterna. Hur är det med den? Vad är El Maco, Swen, Darkwing duck, Pat Hare, Redax2, Johnny Dowd, syrran etc etc? De är förståss på träningsläger! Det måste ju vara så...
Jimmy & Skarin: Jag tror faktiskt att Mats gjort mer än så. Jag har för mig att han sponsrade ungdomshockeyn under sin tid i Kanada. Det kan säkert någon med mer insyn berätta om.
Skarin: Ja det verkar faktiskt nästan så... Det enda jag kan komma på att han gjort är att delta i en jippomatch när Lill-Strimma hallen invigdes och sedan så har han väl sagt några positiva kommentarer om Timrå som expertkommentator på fyran...
Kan någon tala om för mej när Fredrik Modin spelade i Timrå IK på A-lagsnivå? Jag kan inte minnas att han har gjort det. I så fall måste det ha varit i när Sundsvall och Timrå var i hoppslagna.
Det är sant, men jag tycker ändå att han borde stannat. Sen att han gick till dåvarande hatklubben Brynäs säger allt. Efter det har han knappt brytt sig om Timrå.
Skarin: Att han stack till Brynäs är inte så mkt att snacka eftersom TIK åkte ur ES när han stack dit men däremot borde han ha avslutat karriären här...
Blanda inte in Lill-Näslund i "Bäst i Timrå genom tiderna". Den svikaren räknas bort direkt. Han förblir en svikare då han stack till Brynäs istället för att stanna kvar i TIK. Sedan har han spelat i Malmö också. Ursch!
Hemp: Det är väl endå ganska bra sikt där nedanför restaurangen?
För övrigt håller jag med. Isstadion är otidsenlig. Värdelösa läktare och dålig akustik. Trots det lyckas vi skapa ett av det absolut bästa trycket i hockeysverige. Tänk er TIK-klacken i en bättre hall... När den omdanande renoveringen kommer, utgå från supporterklubbens önskemål. Då blir det tryck á la Söderstadion.
Mats spelade tre (fyra?) säsonger i TIKs A-lag. Svår fråga annars. Lill-Strimma, Eje, Bert-Ola, Tåget, Bulla, Sören Boström, Tjotten, Mats, Pauna, Kjell Dahlin, Inge Hammarström, Peter Andersson, Fredrik Modin, Tommy Sjödin, Jocke Nilsson, Henke Sandström, Bröderna Pettersson, Lennart Norberg, Pekka,Finn Lundström, Abris, Zäta för att nämna några i röd-vita dräkten, direkt ur minnet. Har säkert glömt en och annan... Jag kan inte avgöra vem som varit bäst genom tiderna men Lill Strimma ligger bra till...men varje år har ju haft sina stjärnor och även kämpar som dragit lass i det mer fördolda. Lagmaskinen Timrå IK. Undrar vilken tränare som skulle bli bäst i Timrå genom tiderna? Jag skulle gärna se att någon intervjuar några ur ovanstående lista för hemsidans räkning. Poängrekordet däremot innehas av, ja, är det Bulla eller är det Jocke Nilsson???
Självklart är 2400:- rätt mycket pengar...men det går ju trots allt till Timrå IK. Sen förstår jag inte riktigt varför det klagas så på sikten från ståplats...visst kunde den vara bättre,men så uselt som i Kempehallen är det i alla fall inte.
Hemp:Du får väl klättra en bit upp på läktaren då...
Näslund är väl den TIKare som är mest framgångrik (Stanley Cup, VM-, OS-, SM-Guld, tror han är ensam med H.Loob o T.Jonsson om det) men faktum är att han lämnade TIK redan som 19åring (ev20) och kom aldrig tillbaka, räknar man vad han gjort i TIK så har ju exmpelvis Zäta gjort mer än Näslund...
Patrick: Det är tänkt att jag skall fixa det där. Har inte haft tid med det, men skall i veckan få fingrarna ur ****t... Nu åker jag och byter server. =)
nja han han är väl kanske en av Sveriges bästa målvakter genom tiderna men inte världens... där håller jag nog Hasek högst... O som Timrås bäste nånsin så är nog Eje o Lill-strimma före Pekka iaf...
Man får ingen vidare överblick från rinkside och eftersom jag nu börjar bli rätt gammal känns sittplats som det mest logiska och bekväma valet, om man nu hade råd...
Det är jävligt nonchalant mot sin publik att hålla sig med en så okomfortabel arena... Antagligen den sämsta i hela serien, näst efter Stångebro? Så är väl inte Delfinen särskilt mysig heller, men läktarna är branta och sikten därmed god...
Den är lika intressant varje sässong denna debatt, och ingen kan väl egentligen förstå varför det inte görs nåt åt våra läktare, jag har samma problem som du Patrick fast jag är ännu kortare så jag har sittplats iof är det inte mycket bättre för bänken är fruktansvärt "osittriktig" Jag antar att det bara är sittplatsraden längst upp närmast väggen som det går att sitta någorlunda bekvämt på.
TD: Jag står väldigt gärna, men det är inte så kul att stå bakom någon som är 185 cm lång när man själv är 168 cm lång. Tack vare att det är så flacka läktare så ser man nästan ingenting ibland. När man varit i Gavlerinken eller Rocklunda tex, så har man sett betydligt bättre. T.o.m. plåtburken Gärdehov är bättre på denna punkt. Så för mig och alla andra som inte är allt för långa känns 2400 kr som ett riktigt ockerpris. Jag lär förmodligen missa nån match i vilket fall och då förlorar jag genast på att köpa årskort på ståplats. Sittplats är inte ens att tänka på med de fantasipriser som de satt. Inte ens stolar på sittplats... det är bara FÖR dåligt alltså...
Timrå IK har tveklöst dom dyraste biljetterna inklusive sittplats, dessutom en av de sämsta Sittplatserna, bänkarna. Nu handlar det om Hockeylaget då spelar inte arena nån roll? men den ska väl byggas om så som så många andra arenor. Ska man få in lite pengar så måste man ta betalt för att få det att gå runt. dessutom tycker väl de flesta Supportrarna om att stå.
Både www.timraik.nu och www.timråik.nu går att ha registrerade samtidigt och de går att använda dem båda samtidigt. Om man nu vill ha www.timråik.nu så finns det med andra ord ingen som helst anledning att ta bort adressen vi har idag. Båda adresserna pekar isåfall bara på samma IP-nummer (194.23.46.135) så oavsett vilken adress man skriver in så kommer man fortfarande till samma sida.
Käre Hemp, 2.400:- är BILLIGT för uppleva Timrå IK. Panta alla dina vinpavor eller håll dig nykter några dagar så är lädret fullt med stålar...
Som (även) medlem i AIK så får jag erbjudande om säsongsbiljett i Globen för 890:- (normalt 1.900 - 3.800) men i jämförelse med Kulturmagasinet är Globen-biljetten rena rånet....
En kär gammal tråd tas upp på nytt. Timrå IK är ett starkt varumärke. Ingen som helst tvekan därom!!!
Det som rör till det är detta med namnet 1Timrå IK eller 2 Timrå IK Red Eagles, 3 Timrå Red Eagles , 4 Red Eagles. Vad gäller? För klubben och således för representationslaget.
Den andra allvarliga frågan gäller klubbmärket eller emblemet om du så vill. Där har vi symbolvärdet i ordets rätta betydelse, om man nu pratar om symboler. Där är diskussionen igång gällande tallar eller örn. Smaken är olika. Vilken tallogo man avser är också olika. Den jag gillar är den ursprungliga. Alltså ej 1978 eller 1995 års variationer.
Vad gäller klubbmärket med örnen så är frågan berättigad om man har rätt att utesluta "Timrå" och bara skriva Red Eagles.
Begreppet varumärke får mig att associera till "Trademark", något kommersiellt... Och det är det första jag tänker på när provar din övning 1. De har lyckats sälja kraftigt på luddiga principer som folklighet och söderanda. A l l a går på det, andan är sedan länge förbi i verkligheten men folk söker trygghet i myten. Och spelar upp den så gott de kan. Det har blivit ett medie fenomen dessutom. Jag är övertygad om att samma kultur råder i t.ex Göteborg fotboll, Skellefteå, bland de inbitna människorna i och runt varenda klubb i hela Sverige. Engagemang..
Hockeykultur är något som man kan mäta i samhället. Går man ut på stan och lyssnar och ser kan man mäta det. I fikarummen på jobbet, på rasterna i skolan. Engagemang som rör bygden. Intresset syntes inte minst på den första isträningen trots det var första försöket att ordna nå't sådant. Det märktes på den enorma euforin när klubben tog steget upp och det märks paradoxalt också på de där gubbarna som mest alltid gnäller och talar om att allt var bättre förr. Timrå är hockeykultur. Skulle tro att de flesta utsocknes också förknippar Timrå med ishockey. Det har jag själv märkt under år i exil.
Det som är olyckligt i kråksången är att om märket byts och namnet förändras så riskerar man att gå tvårt emot strävan att nå ut. Man är otydlig och skapar därigenom frågor och osäkerhet.
Nej, klubbmärken ska vara förknippade med odödlighet. De ska vara intakta år ut och år in. De lojala supportrarna bär upp kulturen och varumärket. Vad skulle klubben vara/göra utan dem? Utan kulturen, utan snacket i fikarummet på jobbet. Utan intresserade. Hockeyintresset har inte avtagit sedan örnen kom men det har mer att göra med framgångarna än med örnen i sig. Hur mycket örnen har påverkat framgångarna låter jag vara osagt.. Kunnigt och engagerat folk i föreningen lyckades med vision 2000. Det var fantastiskt imponerande. Nej, Timrå IK som varumärke är starkt. Det märks, tala om den däär Brynäsmatchen på 70-talet då grindarna sprängdes om alla stora hockeyprofiler som verkat inom klubben. Smaka på alla dessa namn, lirare. Hockeykultur... God natt, Sov gott!