Tvåtallar: Lid å andra sidan betyder sluttning. Varför somligt timråfolk tycker det är kul att säga modosluttning förstår jag inte riktigt, men någon kanske kan förklara?
Wayne Gresky: Jag borde kanske inte säga det här, men du tror inte att uttrycket modolider kommer användas än mer frekvent nu när ni så uppenbart blir jättestörda och irriterade av det? Jag kan tänka mig att det är lite smartare att köra den spelat nonchalanta linjen om någon lyckats hitta en punkt som är extra känslig för retningar.
Orkar inte tjafsa mer om det här, men det är fantastiskt festligt att ni på allvar kör:
1. Mongoloid-spåret. Visserligen är det taskigt och en skymf mot alla med Downs syndrom om dom blir förknippade med modolitet, men seriöst. Löjligaste moralattacken i HS historia?
2. Det-där-är-ju-jättetråkigt-så-sluta-spåret. Hur tänker man när man skriver ett sådant inlägg?
Bragd-Birger: Bajskastning på den här nivån känns rätt oskyldig ändå. Och med tanke på att MoDo och Timrå ligger nära varandra geografiskt förstår åtminstone jag att det förekommer. Det måste ju få skrivas inlägg som skapar debattlusta. Den här diskussionen och många andra mellan MoDo och Timrå-fans ser inte jag som vidare värst märkvärdig. Inte förrän det övergår till mer fysiskt våld. Och dit är det en bit kvar. Men visst, det skulle garanterat bli lapp på luckan om en fight med handskar skulle bli verklighet mellan låt säga, gud och hellge.
I brist på annat så här i sommartid så, ja kanske...
Bragd-Birger: För min del så får ni gärna hålla på 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Det är ju superkul så hädanefter så tänker jag kalla er timråfarsister med tanke på den höga humornivån.
Wayne Gresky: Härinne beundrar vi (allt som oftast..) egenhändigt skapande och kreativitet. Både i själva spelet ishockey (för att göra en helt otvungen men ändock passande koppling till varför vi egentligen skriver här) men även vad gäller ord- och meningsbyggnad. Därför är sådana högkvalitativa påhitt som den du skapade precis nu något vi bockar och bugar för.
Rätt folk på rätt plats blir i det här fallet, rätt namn på rätt plats. D.v.s. modolid. Allt har smeknamn. En hel del "smekningar" passar också väl in.
Bragd-Birger: Förstår inte riktigt varför man hoppar in i det här, men tänkte bara lägga fram det ur ett annat perspektiv. Undra hur snyggt det ser ut i tv mm då tik-fansen skanderar modolider. Vilket i det stora hela låter som mongoloider när ni skriker för fulla muggar. (Inte direkt någon vacker kanon där). Skulle tro att ganska många runt om i landet skulle reagera på timråfansens finurliga omnämning av modofansen då och själv halva i taskig dager. Det kanske inte alltid är bäst att hålla på vad man ursprungligen menade även om det är oskyldigt om det visar sig att den stora massan reagerar på ett annat sätt.
Samtidigt så kan man väl också säga som så... Inte kommer jag förändra vad jag säger om negerbollen även om många tar illa vid. (Dock är det kanske ett ganska mer vida utbrett namn än modoliden)
MorganaLefaey: Den dagen den sorgen. Angående negerbollar/chokladbollar håller jag klart på det senare. Ordet neger är ju ett negativt laddat ord med rasistisk botten. Älskar verkligen när folk i sammanhanget då kör den klockrena jämförelsen 'men finska pinnar då!!', ungefär som ett geografiskt namn och ett öknamn är samma sak.
Bragd-Birger: På julbordet på södraberget för ett par år sedan var chokladbollarna namngivna som "afrikanska småkakor", det tyckte jag var fruktansvärt roligt!
hellge: Det var sannerligen ett tag sedan så det är ett bra förslag. Jag ska kika på de regler jag var med och dikterade en gång i tiden.
Annars kan man konstatera att denna historia, mellan Timrå och MoDo-fans fortsätter. Nu är den inne på ett mer konditoriskt spörsmål. Om sanningen ska fram så tror jag det är oundvikligt att uttryck, vare sig de kommer från Timrå eller MoDoläger, kan uppfattas som stötande. Jag tycker det är rätt harmlöst.
Däremot, om man lägger alltför mycket krut kring enstaka ord, ja då är det lätt att det ältas om och om igen.
Bragd-Birger: Negro är ju egentligen bara det spanska ordet för svart. Att det sedan genom historien fått en negativ klang är ju ytterst beklagligt, men frågan om historiskt missbruk är en tillräcklig stark anledning att ge upp ett ord som egentligen inte är positivt eller negativt laddat i sig. Bakverket i sig är förövrigt en väldigt angenäm upplevelse och borde egentligen inte vara något som kan uppröra någon.
Bragd-Birger: När det gäller dessa kakor så är det väl så att ordet negro betyder svart och i sig är det inget rasistiskt med det. Men då själva ordet missbrukats i många kretsar så finns det en dålig klang där. Man kanske helt enkelt får kalla dem negrobollar om man vill behålla en del av en riktigt gammal kultur när det gäller kakor. Då jag själv har en hel del färgade kompisar och ingen av dem bryr sig om att ta illa vid när det gäller dessa kaknamn så har jag också svårt att göra det.
Att man drar upp finska pinnar är väl lite fel. Ungefär som om man skulle bli arg om det fanns en kaka som kallades ångermanlandskakan och man tyckte den var ful och inte återspeglade området eller personligheterna.
"Den dagen den sorgen." ja det är nog samma tanke som de som dömte negerbollen hade.
250kg kärlek: Personligen tycker jag att småtjafsandet är väldigt underhållande och ett väldigt civiliserat sätt för rivaliserande fans att bråka med varandra. Det går dock inte att komma ifrån att det är mycket roligare när det sker med lite finess, stil och humor, som t ex Bragd-Birger tidvis visat prov på än ett trött upprepande av enskilda ord som saknar betydelse. Ingen tar åt sig, vissa kanske tar illa upp, själv tycker jag bara att det urvattnar och fördummar "debatten".
Wayne Gresky: Jag kan inte fullt ut hålla med dig eftersom du falerar med motståndarmassorna. Men i det stora hela finns en och annan poäng i det du säger.
Wayne Gresky: Visst kan man fortsätta att kalla det negerboll om man vill det. Varför inte mumsa på det när man vilar upp sig efter att ha kört en omgång nigger på skolgården? Oavsett ordets harmlösa ursprung så härstammar det från en tid som ligger sisådär en generation bort, då föremålen för tillmälet ansågs vara djur och exempelvis inte fick sitta var dom ville på bussen. Det känns inte direkt som en slump att den konditor som 'tog strid mot etablissemanget!!1' när han vägrade kalla chokladbollarna annat än negerbollar kommer från den landsände där sverigedemokraterna har sitt starkaste fäste.
Jaja. En pseudodebatt som känns sådär lagom upprörande. Själv brydde jag mig föga förrns jag fick barn. Då upptäckte jag att det gäller att välja vad man prompt vill föra vidare in i kommande generationers språkbruk. Negerbollar, nej. Modolider...ja.
Bragd-Birger: Om det är bakgrunden till vad de heter och var så antar jag att de heter negerbollar i Timrå?
Själv ser jag gärna att man använder ord i en avdramatiserad betydelse. Saknar orden laddning så är de inte fula längre. Detta är t ex något som en del färgade anammat när de kallar varandra nigger.
Wayne Gresky: Nu har visserligen Sverigedemokraterna funnits med i kommunstyrelsen i Timrå åtminstone den förra mandatperioden. Hur det ser ut efter det senaste valet vet jag inte. Men de Sverigedemokrater som BB åsyftade var nog de som härjar runt i en av landets mer södra delar. Jag gissar på Skåne, utan att veta exakt. Jag tvivlar på att den ende representant som satt med i Timrå hade i sitt fokus att driva just den frågan.
fighter: Eftersom sd fick 4,64 procent av rösterna i Timrå så skulle 3 röster motsvara ett invånarantal på 65. Man kan luras att tro att Timrå är en så liten kommun att det bara bor 65 personer där, iaf bara 65 personer som lyckats klura ut valsystemet och få igenom giltiga röster. Men, det var faktiskt 498 st som lyckades rösta på sd i kommunen. (Dubbelt så många som får plats på en hängläktare ungefär.) Som jämförelse kan nämnas att sd hade Örnsköldsvik som tionde sämsta kommun.
Wayne Gresky: Jag kommer egentligen bara på en "motkommentar" och det är att vi lyckligtvis lever i ett demokratiskt samhälle, där det fria ordet på de flesta håll fortfarande får höras fritt, utan vidare negativa efterspel.
Dream Team: Där är vi helt överens. Jag tycker nog att hets mot folkgrupp och religionsfrihet osv osv, får stå tillbaka om det gäller att bevara yttrandefriheten.
Dream Team: Om ett sånt gäng kommer till makten,så kan du nog glömma allt som har med demokrati att göra.Men vi ska väl inte göra en stor grej av detta,det är ingen risk att dom får makten.
Medlemsavgiften är densamma som i fjol, skriver Timrå IK i brevet jag fick idag. Dom skriver däremot inte hur stor den är, förväntas man komma ihåg sånt, extra familjemedlemmar och ungdom under 17?
orion: Verkar vara 100:- 0-17 år och 200:- för vuxen . Men jag undrar det finns en ruta för familje medlem eller nåt sånt oxå, jag har inte lappen här. Vad menas med det och vad kostar de i så fall ?