1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 613781 inlägg · 6214 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
diffe: *raljera missade L:et

Per HApps: Kan du utveckla det där med "rajera" lite, jag är inte kritisk till ditt inlägg utan lite itresserad.

Abron:
Det är fritt för vem som helst att anmäla intresse, folk som sitter här och raljerar står mig upp i halsen.

diffe:

Eller en bättre styrelse......

Det är de styrande som måste bevakas, inte de styrda......

lungan: Expressen utalade sig hårt, kring challe och vårat älskade Timrå, och visst är man kan man hålla med om att Challe är värd ett bättre lag, för det lag han förfogar över kan prestera så otroligt mycket bättre bara man gör det tillsammans och hjälper varandra ute på isen.

kanske laget är värd en bättre tränare... ??

"På backsidan hade AIK nio spelare med."

"– Vi har inte bestämt hur många backar som kommer att vara ombytta, sa Särkijärvi.!"

Tänk om man hade det så lyxigt!

lungan:
En tanke är att trots att vi ligger skrynkligt till har vi bara 12 pinnar upp till SAIK, och i morgon kanske det bara skiljer 9 poäng.

Hoppas alla hade en trevlig Julafton igår.

Vaknade idag vid 10 tiden och första tanken som slog mig var Timrå och hur de kommer prestera framöver.

Jag vaknade med en mycket skön känsla i kroppen om att laget, nu med stjärnan Wandell, fysikern Styf, en hel Tenkrat och en Helt frisk Lethonen. Tillsammans med de övriga utvilade spelarna i laget, har skakat hand och verkligen tvingat varandra, att nu banne mig ska vi visa vad Timrå IK står för och vi ska ge valuta för pengarna.

Känslan känner att laget kommer agera som ett kollegtiv där alla jobbar för varandra. Spelaren kommer ta sin roll i laget på fullaste allvar, och verkligen jobba för föreningen och ledarna.

Timrå presterade bättre förra uppehållet, nu är det dags att visa att man kan prestera som bäst under en längre period. Som Wandell sagt i ST. Det är dags att hitta jämnheten i spelet, och det är just denna känsla som jag fick när jag vaknade idag, bara att hoppas på att den är sann.

Expressen utalade sig hårt, kring challe och vårat älskade Timrå, och visst är man kan man hålla med om att Challe är värd ett bättre lag, för det lag han förfogar över kan prestera så otroligt mycket bättre bara man gör det tillsammans och hjälper varandra ute på isen.

Heleniz: Flyttar detta inlägg till en redan existerande tråd:

Jag vill önska alla TIK supportrar en riktigt GOD JUL.

Nutte @ Nutte                                   Idag kl. 12:09

Så undrar jag om vi hinner hem från Skellefteå lagom för att se småkronornas premiärmatch mot Finland? Det vore himla bra, tror jag öbnskar mig det i julklapp. Och tre poäng till våra rödvita :)

God Jul på er alla!

Så kan vi glömma honom också, från Expressen om en artikel om Krizan:

I Schweiz är det också klart att finländske backen Janne Niinimaa, som jagats av Timrå, blir kvar i Langnau säsongen ut.

Snoop: coolt, visste inte han fyllde på julafton

Snoop: grattis

Grattis Sanny Lindström på 29 årsdagen !!

sargad: Jag läste igenom mitt inlägg och inser att det kan misstolkas. Lehtonen är Linkans förtjänst och kom innan säsongen startade. Vad jag menade är spelare som anslutit under säsongens gång, i takt med kräftgången.

Sen vill jag tillägga att det här laget är namnkunnigt som utan skador antagligen haft en bättre placering. Hv 71 är ytterligare ett exempel på ett lag som rimligtvis legat högre i tabellen utan skador. Det är svårt för sportchefer/ledning att förutspå skador och andra avvikelser. Saker har skett i föreningen under säsongen som föreningen knappast "budgeterat" med (tolka det som ni vill).

Men oavsett placering, spelare som dragit eller saker som skett under säsongen så kan jag ändå konstatera att laget är för sårbart på utvalda positioner och att det måste jobbas inom föreningen för att få tillstånd en förbättring. Det finns uppenbara brister i laget som ingen kan blunda för. 

Saker måste hända, helst igår. Likt förbaskat kommer inga nyheter om nyförvärv eller förändringar. Klart att många misströstar och faller än djupare i koma.

sargad: Jadu den som inte anser att Lehtonen är en profil och stjärna i es är ju rätt så lost, den killen hade med största sannolikhet anbud från KHL och NLA och hela europa helt enkelt, de är ju en klassback som producerar riktigt bra trots att Timrå inte har några stjärnbackar, även om Moe är på god väg att bli en.

250kg kärlek: Gediget inlägg. Jag har dock en liten invändning mot att vi inte lyckats locka hit någon namnkunnig spelare. Lehtonen får väl anses som namnkunnig.

250kg kärlek: Han har inte tjallat utan det jag menar är att han pratar som om ingenting görs fastän flera vet ATT det arbetas. Tyvärr så märks det ju inte när ingenting har gått i lås än.
Jag är inte nöjd o hoppas naturligtvis att nånting händer o du har en del poänger i ditt inlägg, så helt omöjlig är jag inte :)

Tyvärr så jobbar jag i mellandagarna men vi kan väl ha kontakt om nån ev. dag då vi kan visa vad vi går för i fiskeväg :)

Hahl Bundy: Jag ska försöka bemöta ditt inlägg som du skrev 10.37:

Jag gillar Lakens sätt att frenetiskt finna svar på sina frågor. Bättre att han skriver i jag-form än att dra in "vi" i hans åsikter. Laken har sedan starten av detta forum hela tiden haft en benägenhet att hålla en låg profil då det går bra och en mer högljudd då det går sämre. Jag tycker att hans frågor är rimliga och att han ställer dem utan att gå till rena personangrepp när han söker svaren. Då finns det skribenter, t.ex. Modano, lungan, Cartman som verkligen kastar skit på enskilda personer och föreningen utan att egentligen ge en enda hint om varför. Det är oerhört fegt att kasta diverse starka ord omkring sig utan att ha torrt på fötterna. Jag tycker att de som skriver att enskilda personer i föreningen är idioter eller att föreningen överlag suger balle eller liknande lika gärna kan kliva ur garderoben och berätta hela sanningen. Har man sänkt sin gard till den nivån kan man lika gärna löpa linan ut.
Och här skiljer sig en som Laken. Han söker svar på sina frågor, han delar dem med övriga HockeySnackare utan att för den skull sänka hela föreningen ner i skiten.

Vidare är jag också helt övertygad om att föreningen inte sitter handfallen i det prekära läget som nu uppstått utan att det jobbas hårt för att nå en lösning och förändring. Det är naivt och tro att de som har Timrå IK som sin arbetsgivare inte ser vad som brister, att man inte ser var man måste förstärka. Här är jag helt hundra på att man förstår allvaret och att det jobbas på det. Men återigen, inte mycket av intresse har hänt. Mäkiaho och Hedström har lämnat, Bogg har tillkommit. Inte direkt att man lyfter på ögonbrynen och helgonförklarar ledningen för ett gediget arbete. Jag tycker det finns all anledning att ifrågasätta det som händer och ställa frågor som är relevant. Sanningen är den att föreningen har gjort sig av med den bäst betalda, dessutom förlorat många skickliga spelare inför året som säkert lyfte en hel del lön, men inte haft förmågan att locka hit någon namnkunnig spelare. När det dessutom florerar rykten om att föreningen är ute och jagar sponsorpengar som är öronmärkta ett slutspel så blir åtminstone jag lite orolig.

Jag tycker precis som du att det är jättebra att surret innanför kulisserna stannar där. Bra att viktig information stannar inom föreningen för att inte sinka eventuella spelare eller annat som andra lag kan dra fördelar av. Det tyder på en enad front som gett sig f-n på att reda ut stormen.

Ditt sista stycke förstår jag inte riktigt. Vad är det Laken har "tjallat" som du och jag med flera vetat om? Jag vidhåller att Laken försökt föra en konstruktiv debatt där hans åsikter kan vara aningen provokativ men ändå inte skadligt för föreningen och som dessutom är frågor som föreningen faktiskt kan svara - någorlunda ärligt - på.

Har du tid över i mellandagarna? I så fall kan jag visa dig hur man gör när man fiskar. ;o)

dom 9 kommande matcherna spelar vi 6 på bortaplan. Det låter ju lovande med tanke på vårt grymma borta spel! NOT

borta matcherna är

SAIK- matcherna mellan TIK och SAIK brukar hemmalaget vinna (0p?)
FHC- vi kan gärna fortsätta våran trend...(3p?)
RBK- plattmatch-igen...(0p?)
HV71- Det har inte varit några kanonmatcher från våran sida borta i J-köping(0p?)
MoDo- vi har inte vunnit över dom ännu.... revansch?(3p?)
LHF- inte en j*vla aning....(1,2,3p?)

God Jul :)

Hahl Bundy: Duncelt.

Dunc: Hur vill du att vi ska tolka det?

Blizzard: Det blir inte "Kenta" som tar hand om "vårat gäng", men en annan mycket duktig. God Jul påre förresten!

Bigthelin: hääärligt! Kenta gör något år i Schweiz, medans Challe tränar Timrå tills kontrakte går ut. Efter detta blir Challe Landslagstränare och Kenta kommer tillbaka till vårt kära TIMRÅ IK. *Lysande Sickan*

Ibland känns det lite som ett Moment 22 just nu.
Hade vi legat högre upp med bättre spel så hade vi inte funderat på eller försökt värvat trots att en del spelare gärna hade kommit till klubben då.
Nu ligger vi där vi ligger o vi vill värva o arbetar hårt med det men då är vi inte lika attraktiva som klubb att spela för efetrsom det inte är såå lätt att värva klasslirare till ett bottenlag.

250kg kärlek: Jag håller väl inte direkt med dig när du säger att du gillar Lakens sätt att diskutera, men det kan vi reda ut ordentligt när vi sticker i väg o fiskar framöver. :)

INGEN o jag säger ingen, är väl nöjd överhuvudtaget med det som presterats av laget elle ledningen, so far?!
Lidelsen o passionen har väl vi alla, men samtidigt så måste vi ha tilltro till ledningen. Laken har ingen aning vad som försigår bakom kulisserna o det är det han vill veta, att det görs nånting. (O då kan jag Lugna honom genom att säga att det arbetas.)
Han vet inte att det jobbades länge o hårt med tex Kontiola men att det till sist sket sig o där man i ledningen till att börja med inte visste varför, men det stavades C,h,i nånting. Det har jobbats med div. namn under tiden också tex Niinimaa mfl. Så inte sitter man still o petar naveln o kastar suddgummin i en kopp, som en del tycks tro.
Det finns faktiskt andra faktorer än pengar i en del fall, som gör att spelare som vill spela här inte får det o en del spelare vill inte spela här efter lite begrundan.

Det som har stört många inkl. mig är detta med HUR man skriver. I Lakens fall är det detta med att allt skrivs i JAG form: Jag har, Jag tycker, Jag har påtalat för ledningen, Jag har myntat uttrycket, Läs min blogg där JAG har lösningen osv. Det är lite störande att själv anse o tycka o hela tiden att man själv är den rätte att veta hur allt ska gå till från ekonomi till värvningar, när man inte har en aning vad som försigår.
Förr så läckte det värre än ett Ryskt kärnkraftsverk inom Timrå IK men nu så har dom börjat täta. Rätt eller fel?

Visst har han passion, men det har jag också,liksom du. Jag har vetat en hel del liksom andra med mig men vi har varit tysta o försökt förklara i den mån det går utan att avslöja för mycket. Men återigen ingen är nöjd. Varken PerHapps, Jimmy, Skarin, Ambroo jag eller nån annan men än så länge har i allafall jag tilltro till ledningen. Det måste jag ha, känns det som, men visst är jag orolig också, Inte tu tal om det.

Det blev mycket det här men vi kan ta det i samband med fisketuren.
O du "ja ä int´bitter" tvärtom. :)

Bigthelin: Kanske det är dags att plocka hem honom? :)

Bigthelin: också skulle man ha länken också;)

Och Kenta kommer troligtvis lämna HV efter säsongen. Vet inte om det pratats om det i dagarna men den här artikeln publicerades i alla fall idag.

JimmyH: Det som driver mig är lidelsen för Timrå IK, dessutom tycker jag om att diskutera. Punkt.

Nu åker jag bort men God Jul och Gott Nytt År alla TIK'are!!!

Modano:
"Men jimmy när det är lögner o skitsnack från ledningen gång på gång då är det fan i mig nog. "

Antingen kommer du med konkreta bevis på detta eller så tycker jag att du skall be om ursäkt och sluta upp med ditt raljerande.

Modano: En kurs i svenska så kan nog det här bli bra ska du se.

Laken: Med tyst gästbok så menade jag inte vad som skulle vara bättre eller sämre för den här sajten utan för Timrå IK. Jag har inget eget svar på det.

Tolkar jag dig rätt om jag säger att ditt behov av att hävda dig och argumentera är det som driver dig här. Sedan att det handlar om just Timrå IK är sekundärt? Det hade lika gärna kunnat varit en bostadsrättsförening om ditt liv hade sett annorlunda ut från början?

JimmyH: Mitt sista inlägg för ikväll.
En tyst gästbok? Vad jag vet är detta en site just för att diskutera och debattera Timrå IK. Men andra ord, låt argumenten flöda!
Jag är stolt supporter till Timrå IK men med det följer också att jag kräver handlingskraft och ansvar ifrån klubben.
Nej, jag kan inte bara lalla på i sådana här tider och tro att allting ska lösa sig, så fungerar inte jag!

Då vill jag hellre diskutera, argumentera, försöka få fram vad som är fel. Försöka få med mig andra i mina uppfattningar eller om andra kan motbevisa mig, själv ändra uppfattning.

Jag skulle vilja påstå att jag får ut både mina känslor samt kritiskt granskar vad som händer. Alltså, både och!

Jag är väl medveten om att jag har fel i sakfrågor ibland, ingen kan ha rätt jämt. ;-)

Men alla är vi olika och jag kan inte påstå att ditt eller mitt sätt är bättre eller sämre. Jag gör på mitt vis.

JimmyH: Men jimmy när det är lögner o skitsnack från ledningen gång på gång då är det fan i mig nog. Jag tycker det är dax att förstå allvarit i att sponsorer inte vill vara med så länge Johansson linkan styr klubben mot allsvenskan. Hoppas inte du med får Sundsvalls sjukan.

Laken: Invecklat blir det såklart i fråga om plats i tidningen och för att så många frågetecken som möjligt ska bli besvarade så behövs mycket text.

Och

Ja, vi kan vara i Allsvenskan efter säsongen.

Men vad kan du och jag göra åt den saken här? Tycker du att ditt tjatande ger någon positiv effekt? Skulle en tyst gästbok göra saken bättre eller sämre för ledningen och hur i så fall?

Dina frågeställningar ligger ibland mot att klubbledningen inte skulle känna till den problematik vi har. Tror du inte att de vet om hur illa det här är? Ska vi stötta eller ska vi vända ryggen? Mår vi bättre om vi vänder ryggen? Är det bästa sättet att hjälpa klubben att visa missnöje?

Kan dina alster här vara något så enkelt som ditt egna behov av att få ut dina känslor mer än att det skulle handla om att sansat kritiskt granska föreningen med syfte för att den ska bli bättre?

Dina starkaste rubriker kommer oftast direkt efter dåliga matcher. Är det då ditt behov av att tömma ur dig ilska är som störst? Känner du dig lite bättre när du ha tryckt "send" där på kvällen efter match? Är det verkligen kritiskt granskande? Ska inte det ske i neutralt tillstånd? Eller är förluster tillfällen då du känner att din oro får svar? Funderar du ibland på om det finns risk att du kan ha fel i sakfrågor?

Du, jag och många av de andra dårarna som hänger här är fast i en problematik som vi inte kan styra över. Vi kan inte hindra skador, vi kan inte sätta chanserna och vi kan inte värva. Men likväl så är vi fast. Vi är för kära i klubben för att kunna släppa taget och bara strunta i det här.

Vi måste hitta vägar för att leva med det här. Du skriker i skrift och jag försöker ta besvikelsen som den är när den väl kommer. Framtiden är alltid oviss. Andra gör på andra sätt. Eller ja, jag skriver ju också ur mig en hel del fast på ett annat sätt. Mår vi bäst så? Vad mår Timrå IK bäst av?

För vad är det vi strävar efter? Varför orkar vi engagera oss så mycket?

Jo, för att vi tycker om att bli så där euforiskt glada som man ibland blir. Som när vi gick upp i elitserien tex. Eller när vi krossade MoDo i kvartsfinalen efter ett helt år av bitterhet över puckstudsar för att ta ett närmare exempel. Ibland kan det räcka med att ex spela 6-6 hemma mot HV71 för att få gå hem med de där euforiska känslorna.

Många frågor utan säkra svar. Men det går att fundera över.

JimmyH: Förresten, hur tror du ett barn som inte fått sitt lördagsgodis på flera månader skulle reagera? ;-)

JimmyH:

Min tilltro är naggad i kanten efter månader av (för)väntan.
Efter säsongen? Då kan vi vara i Allsvenskan om det vill sig j-vligt illa.
Inget invecklat alls, bara en enkel intervju. Klart ST och DB skulle nappa på det! Ja, eller som du skriver - en krönika på hemsidan.
Att hålla vissa saker för sig själv (inom klubben) har jag redan svarat på till Skarin nedan.

Laken: Ditt tålamod ter sig som en personlig brist här. Det är lite som Kongo skrev en gång att du låter som ett barn som inte fått sitt lördagsgodis.

Jag delar all din oro men jag har tilltro till att de som är satta att arbeta med de frågorna i klubben gör allt i sin makt för att få laget att prestera bättre. Jag vet att de förstår problemen som jag också förstår. Som vi alla förstår.

Lyckas dock inte klubben värva en enda bra spelare innan den 31 januari (och ja, jag vet att du tycker att vi måste värva NU!!!!!1!) så håller jag med om att det är ett gravt misslyckande och efter säsongen så bör ledningen i så fall granska sitt sätt att arbeta och om det är rätt personer som arbetar med dessa frågor.

Det du talar om att Linkan och TJ ska uttala sig i lokalpress låter invecklat då dessa tidningar inte är rena TIK-tidningar. Däremot så skulle i alla fall jag gärna se en personlig krönika från någon av de två på www.timraik.nu. Där behöver den inte vara vare sig kontroversiell eller förkortad.

Däremot så kan klubben behöva hålla vissa saker för sig själva under själva arbetets gång för att underlätta arbetet. Ska alla tycka till i alla frågor som klubben brottas med så blir arbetet för trögt. Redogörelsen får sedan komma i efterhand. Men det får dem avgöra. De har självklart koll på konsekvenser, både för och emot att göra på det sättet.

Det är min syn på dina frågor. Och det är inte den som skriker högst som per automatik är den som är mest missnöjd med läget.

Jag är absolut inte nöjd med att ligga där vi ligger.

Laken: Vet inte! Antingen så kommer det surt efter eller så har de helt enkelt ett mycket bättre samarbete med fler sponsorer.
Jag tror dels att Timrås dilemma ligger i föregående säsongers lönekostnader inkl sign on bonusar och slutspelsbonusar som nog blev lite för dyra dels att arenan i sig och publik och sponsorunderlaget inte matchade kostnaderna.
lågkonjunkturen slår lika för alla lag så det resonemanget att det ska vara boven i dramat köper i varje fall inte jag.

Sen läste jag rubrikerna för ST sporten i morgon:

INGEN NIINIMAA ELLER WARD TILL TIMRÅ

GOD JUL då...

Ice Tea: Då kommer min ständiga fråga - hur kan de andra lagen värva då?

Per HApps: Nej och nej.
Men man kan väl gå ut i ST och/eller Dagbladet och förklara situationen och svara för olika möjligheter hur man kan agera. Förklara läget helt enkelt.
Sedan får väl Ros eller någon annan skriva vad han vill om det.

I morgondagens ST eller Dagbladet vore det fantastiskt trevligt att se denna rubrik:

"Thomas Johansson och Stefan Lindqvist i öppenhjärtlig intervju om vad som gått fel denna säsong och framtiden för Timrå IK"

Bara svara så ärligt som man kan och visa att man faktiskt bryr sig om oss supportrar!

Att vi inte sett några nyförvärv än kan bara ha en orsak och det är ekonomin. Hade det funnits pengar hade truppen sett annorlunda ut redan i somras.
Vad som är skrämmande är att styrelsen sätter sina mål och laget ett annat.
Man undrar hur samarbetet mellan tränare, sportchefer och styrelse egentligen fungerar.

Om man nu tvingas tigga pengar av sponsorer för ev nyförvärv så säger det mer om det ekonomiska läget i föreningen än om sportchefernas kompetens.

Laken:
Men du inbillar dig väl inte att det skulle vara vattentäta skott mellan oss supporters och murvlarna i media?

Eller hur hade du tänkt dig att informationsflödet skulle gå till? Ska man som supporter skriva på ett sekretessavtal eller?

Laken: Jag kan förstå din frustration, helt klart. Vi sitter i samma båt.

Det ordnar sig. Det måste det göra.

Skarin: Läs vad jag skrivit tidigare! Man behöver INTE gå ut med den allra mest känsliga informationen, till exempel vilka spelare man förhandlar med.
Det förstår och tycker jag också.

Alla känner vi till att klubben är på jakt efter nyförvärv - det har vi gjort i flera månader nu... Dåligt jaktsäsong, dåliga skyttar?

DET är dagens sanning!

Lemmy: Instämmer.

Per HApps: Du tycker inte att de har någon som helst skyldighet att informera oss supportrar vad som försigår - det tycker jag.
Däri består skillnaden.
För mig har detta inte med Tomas Ros att göra utan med kommunikationen mot oss som brinner för klubben.

Man kan ju börja med att förklara hur målsättningen, topp 4, stämmer överens med 'satsningen' man gjort...

Laken: Men om vi ska hårddra det här så vet vi ju att klubben är på jakt efter spelare. Det känner väl alla till, även du. Det är en back som är prio ett, men det kan även bli en forward. Jag tror faktiskt inte det är någon omöjlighet om allt går i lås.
Låt det vara tyst i pressen om eventuella nyförvärv. Det har aldrig varit riktigt bra om det läcker ut i media om spelare hit och dit. Förutom för oss då.

Tomten kommer nog i år också ska du se.

Laken: Det som känns surt för mig är att ena gången läser man i tidningarna att det ska värvas och nästa dag så ska man inte. Ena dagen har man pengar och andra dagen måste man tigga ihop en slant. Alltid är man ute och har "koll" på marknaden men när någon dyker upp på marknaden är denne för dyr.
Ena personen säger si och den andre säger så, finns det en policy överhuvudtaget?
Jag kan förstå att man vill mörka för andra men i mitt tycke är sådana olika uttalanden demoraliserande och förvirrande för läsaren. Läsaren i detta fallet kan vara en supporter, sponsor eller elitspelare som undrar vad som händer och om man törs nappa på ett kontrakt med Timrå nuförtiden.

« · 1102798 · »